Potkurin kiilloitus

Potkurinkiilloitus

Yritin jo laittaa tästä viestin, mutta ilmeisesti se hävisi johonkin. Kiilloitin potkurin seuraavalla menetelmällä: 1. Hionta 1200-hiekkapaperilla 2. Kiillotus teräsvillalla ja metallinkiilloitusaineeööa 3. Kiilloitus kankaalla.
Potkurissa on edelleen tummia alueita ja pisteitä: http://aijaa.com/RFsOL0

Pinta kuitenkin tuntuu sileältä. Onko tämä jotain sähköistä korroosiota vai normaalia tummumista?

35

5110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kamewa

      Kaikki korroosiot ovat sähköisiä ilmiöitä, ihan jokainen, eroosiokin ja kavitaatio. Oletan, että sinkit ovat kunnossa eli syöpyvät normaalisti.
      Semmoiselta selektiiviseltä liukenemiselta tuo näyttää. Pientä varjostumaa, joka ei ole syöpynyt. Rusetin voi poleerata joka kauden jälkeen.

      • Ei ole kavitaatio sähköistä korroosiota, vaan potkurin lapojen takapinnoille, alipaineesta johtuvien pienten" ilma/höyry"- kuplien romahtamisesta johtuvaa mekaanista vaikutusta. Vähän niinkuin pienellä taltalla naputtelisi lavojen pintaa.


      • Kamewa

        No sekin, että metalli irtoaa hilastaan on sähköinen ilmiö. Naputteli sitä höyrykuplien romahdukset tai sinkkikato. Näin se on, kun katsoo pienellä luupilla asioita.


      • vanhatappi
        Kamewa kirjoitti:

        No sekin, että metalli irtoaa hilastaan on sähköinen ilmiö. Naputteli sitä höyrykuplien romahdukset tai sinkkikato. Näin se on, kun katsoo pienellä luupilla asioita.

        Niin ja pas*alla käyntikin ja run**aaminenkin ovat sähköisiä ilmiöit....


    • luomukaveri

      Oman potkurini olen suojannut korroosiolta kasvattamalla siihen komean leväparran!

      • sinkkikato

        Punertava väri johtuu todennäköisesti sinkkikadosta. Ei tuo pitkään jakuessaan hyvää tee ja syy sinkkikatoon olisi hyvä selvittää ja poistaa.


    • VeneUros

      Älä anna ahdistaa, vetäise metalli lakkaa muutama kerros päälle tai jos laiskottaa niin vahaa...

    • T.Umputtaja

      Eipä taida vahat kauaa potkurissa pysyä : )

      • VeneUros

        on, niitä aika kestäviä synteettisiä Seelanteja (pre wax) pitkä ikäisiä kesto vahoja. En meinannutkaan mitään marketti vahaa kuten autoglym tai homppels...

        Ja useimmat ei käytä mitään. Itselläni alu maalia nibral rusetissa, kun en jaksa kiillotella, ettei käsi väsy :)

        Veikkaan on nuo tummat läiskä vaan oksidia, kokeile hammastahnalla lähteekö väriläiskät, kuten kupari, messinki, hopea puhdistuu...


    • cleaver

      eihän kukaanmuu nää sitä potkuria kun kalat.ymmärtäisin huolen jos huiput tippuis 70s-60s,pito katoais ..karhennusta,kiillotusta,kuppausta jättöreunan viilausta jne.toihan on tommonen propelli joka vaan vispaa vedessä..

    • Merikarhueläin

      Yli 60 vuotta oon seilannut erilaisilla vesillä. Eipä ole tarvinnut vielä tähän päivään mennessä vahailla tai kiillotella potkureita, ei myöskään autojen konepeltejä. ei ne mielestäni mitään näyttelykapineita ole.
      Jos joku ihminen sellasesta kiillotuksesta nauttii, nii ei kai siitä haittojakaan ole!

    • Potkurinkiilloitus

      Kiitos vastauksista. Korroosio tai kavitaatio, enpä nyt tiedä. En ole huolissani kalojen mielipiteistä. Tämä potkuri saa vaikka syöpyä kokonaan mereen, mutta jos läpiviennit syöpyvät jonkin vuotovirran takia niin se ei ole hyvä. Sen takia vaan kyselen. Mistähän löytyisi tietoa noiden vuotovirtojen mittaamisesta?

      Mielenkiintoinen havainto oli myös se että ihan yleismittarilla hupiakun pääkytkin auki sain silti pääkytkimen ja moottorin maadoituspisteen väliltä noin 2.5 voltin jännitteen. Oli vähän perusmittari niin ei voinut muuta mittailla. Mutta ilmeisesti pääkytkimessä on jotain likaa tai suolaa sen verran että pieni virta siellä kulkee koko ajan. Pitää siis vaihtaa. Starttiakun pääkytkimestä ei tullut mitään, joten mittarissakaan ei ollut vika, mutta ei ole hyvä jos koko kesän on jokin virtapiiri moottorissa?

      • seppomartti

        Mitenkä potkurin sinkit tässä tapauksessa katoaa?. Suomessa niiden tulisi kestää kauan mutta jos potkuri syöpyy vikavirrasta niin anodit pitäisi häipyä nopeasti. Maapiuhaan voisi pistää suojauksen maasähköjen vikojen varalta. Jos syöpyy veneen omista vikavirroista niin on hankala keksiä. Olen itse epäillyt veneessäni sähköistä korrosiota sitä keksimättä.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Mitenkä potkurin sinkit tässä tapauksessa katoaa?. Suomessa niiden tulisi kestää kauan mutta jos potkuri syöpyy vikavirrasta niin anodit pitäisi häipyä nopeasti. Maapiuhaan voisi pistää suojauksen maasähköjen vikojen varalta. Jos syöpyy veneen omista vikavirroista niin on hankala keksiä. Olen itse epäillyt veneessäni sähköistä korrosiota sitä keksimättä.

        EI potkuriin kiinnitetty sinkki kauaa kestä Suomessa. Potkuri- ja potkuriakselihan ovat varsin jaloa tavaraa, joka syö sinkkiä vauhdikkaasti, jos sinkki on hyvin kiinni ja potkurissa ei maalia. VP:n taittolavasta menee sinkit yhdessä kesässä. Toisaalta vetolaitteen sinkki ei kulu nimeksikään.


      • yksiRatkaisu

        Omassa veneessä jo tehtaalla laitettu kaikki läpiviennit johdotettuna, sekä akselilinja yhdistetty yhteen isoon sinkki levyyn, jotta olisi sähkö korroosiolta suojassa. Kaikki sähkö ei tule omasta veneestä, myös naapureilta...

        Voisi toimia sinullakin


    • Potkurinkiilloittaja

      Potkurin sinkki kuluu kyllä lähes kokonaan kauden aikana. Ajattelin että ensi kesän jälkeen kiinnitän runkoanodin ja yhdistän sen tosiaan potkuriakseliin. Siis näin: https://youtu.be/LIVq18khHIs?t=2s

      En vain ihan ymmärrä mihin tuo sinkki johdotetaan...ja pitäisikö peräsinakseli oli samassa johdotuksessa...ja läpiviennit...?

      Toive olisi että runkosinkin myötä venettä voisi tarvittaessa pitää vedessä pidempäänkin ilman huolta sinkeistä. Pitää vielä tutkia niitä vuotovirtoja. Keulapotkurin ja jääkaapin sinkit kestävät pari vuotta.

      • Jääkaapin sinkit ... mitä hittoa ne on.Tarkoitatko jääkaapin kaljat? ??Mutta ne ei taida kestää kaksi vuotta, okei okei lopetan.


      • Hr312

        Hah hah, jääkaapin kaljat kestää 2 tuntia. :) Mutta kaappi on siis Isothermin malli, jossa on jäähdytys keittiön läpiviennin kautta: http://www.isotherm-parts.com/images/sp-dia.jpg

        Siinä on oma sinkki. Vanha läpiviennin hanan kuula oli kadonnut kokonaan.


      • No onpas pelit ja pensslit. Toi voi jopa säästää sähköä koska on"merivesijäähdytys".Niistä kaljoista vielä, kaksi tuntia max. ...


      • yksiRatkaisu

      • seonjees_
        lihamylly1 kirjoitti:

        No onpas pelit ja pensslit. Toi voi jopa säästää sähköä koska on"merivesijäähdytys".Niistä kaljoista vielä, kaksi tuntia max. ...

        Säästää tuulettimen poisjäänti hiukan sähköä. Mutta asennuksesta se tekee paljon helpompaa, kun kompressorin tuuletusta ei tarvitse miettiä. Ja tietenkin äänitaso putoaa, eikä edes vahingossa tuulettimen laakerit rupea jollottamaan.


    • PotkurinsaPäälystänyt

      Hioin alumiini potkurini maalista puhtaaksi himmeän sileä pintaiseksi ja päälystin sen
      sitten läpinäkyvällä hitaasti (24 tuntia) kovettuvalla epoksiliimalla joka tasoittui ennen kovettumista hyvin sileäksi pinnaksi.

      Tällä päällystetyllä potkurilla perämoottoriveneeni nopeus lisääntyi n. 15%. Kokeilkaa jos kiinnostaa.

      Mittauksen tein ajamalla päivittäin samalle kalapaikalle yhden syksyn ajan päivittäin
      jonne aiemmin meni aikaa 1 tunti ja potkurin päällystämisen jälkeen 10min vähemmän joka reissulla, mitään muuta muutoksia en tehnyt veneeseen, kuormitukseen, moottorin enkä mihinkään muuhunkaan.

      Pinnoite kesti potkurissa kahden veneilykauden ajan jonka jälkeen uusin sen.
      Kyseessä oli 9hv moottori ja 5,5m avovene ja matka n.8km jonka ajoin päivittäin molempiin suuntiin tuulista ja ilmoista riippumatta.

      En tiedä muuta syytä nopeuden lisääntymiseen kuin että potkuri toimi vedessä paremmin ja oli pinnaltaan vedessä hyvin luistava, jolloin se pyöri ilmeisesti hieman
      suuremmilla kierroksilla, koska ajoin (9hv )moottorilla aina täysillä kierroksilla, elikä
      kaasupohjassa.

      • PotkurinsaPäälystänyt
        Voisitko kertoa ihan tarkalleen mitä epoksiliimaa käytit ja mistä ostit.Sinulla on ilmeisesti pienempi potkui kuin meillä mutta saahan sitä lisää (epoksia) jos loppuu kesken.Kiinnostava juttu.
        Itse kuvittelen että jos jätän potkurin maalaamatta niin sinkkikulutus tuplaantuu.


      • Voi Piru
        Jos PotkurinsaPäälystänyt vastasi tähän niin se on mennyt ##¤¤%%&& bittiavaruuteen, voi perkletto.
        Kehtaako pyytää "dacapo" (uudestaan) ilman URL osoitetta.


      • PotkurinsaPäälystänyt
        lihamylly1 kirjoitti:

        PotkurinsaPäälystänyt
        Voisitko kertoa ihan tarkalleen mitä epoksiliimaa käytit ja mistä ostit.Sinulla on ilmeisesti pienempi potkui kuin meillä mutta saahan sitä lisää (epoksia) jos loppuu kesken.Kiinnostava juttu.
        Itse kuvittelen että jos jätän potkurin maalaamatta niin sinkkikulutus tuplaantuu.

        Ihan tavallista kaksikomponetti epoxy araldit liimaa ja jostain rautakaupasta ostin en muista enään, mutta aika ylesesti on myytävänä sitä hitaampaa ,jotta se ehtii tasoittua ja jollain pienellä siveltimellä sen levitin, sekä n. 30 asteen lämmössä annoin kovettua vuorokauden.

        Hiotun potkurin pintapölyn poistin juuri ennen liiman levitystä asetonilla kostutetulla rätillä, ja al-potkuria ei kannata hiomalla puhdistaa kuin juuri ennen päälystämistä koska alumiini oksidoituu hyvin nopeasti.

        Parempi voisi olla sivellä n. vuorokauden kuluttua toinen kerros niin saattaisi kestää pidempään kulua pois?


      • Kiitos, kokeillaan.


      • märkähio
        PotkurinsaPäälystänyt kirjoitti:

        Ihan tavallista kaksikomponetti epoxy araldit liimaa ja jostain rautakaupasta ostin en muista enään, mutta aika ylesesti on myytävänä sitä hitaampaa ,jotta se ehtii tasoittua ja jollain pienellä siveltimellä sen levitin, sekä n. 30 asteen lämmössä annoin kovettua vuorokauden.

        Hiotun potkurin pintapölyn poistin juuri ennen liiman levitystä asetonilla kostutetulla rätillä, ja al-potkuria ei kannata hiomalla puhdistaa kuin juuri ennen päälystämistä koska alumiini oksidoituu hyvin nopeasti.

        Parempi voisi olla sivellä n. vuorokauden kuluttua toinen kerros niin saattaisi kestää pidempään kulua pois?

        Itse asiassa alumiinipotkuri kannattaa märkähioa epoksin kanssa. Sen parempaa tartuntaa ei alumiiniin saa, siksi sitä käytetään mm. lentoneissa liimattuihin rakenteisiin. Epoksejakin on olemassa sellaisia, joiden lujuus on samaa kertaluokkaa lämpökäsitellyn alumiinin kanssa.


      • Tarkoittako märkähiominen että levitetään epoxy ja sitten vesihiontapaperilla hiotaan ? Alumiinihiukkasia tulee sekaan, rosoinen ?


      • märkähio
        lihamylly1 kirjoitti:

        Tarkoittako märkähiominen että levitetään epoxy ja sitten vesihiontapaperilla hiotaan ? Alumiinihiukkasia tulee sekaan, rosoinen ?

        Juuri tuosta on kyse. Jos ei karkealla laikalla rälläkällä hio, vaan 320-400 vesihiomapaperilla, ei karkeudesta ole pelkoa. Ideahan märkähionnassa on se, että hiottu pinta suojattuna hapettumiselta. Pinnan hapettuminen tapahtuu sekunneissa, eli maalaaminen hiomisen jälkeen on auttamattomasti maalausta oksidoituneelle pinnalle.


    • seppomartti

      Aika outo veneen potkurin käsittely märkähiomalla epoksilla. En ole koskaan nähnyt tai kuullut moisesta potkurin hoidosta, mutta siinä voi olla ainakin teoriassa ideaa. Epoksin vetolujuun on n. 90% alumiinin vastaavasta. Ja hyvän epoksiliimauksen vetolujuus on 35 Newtonia/ mm2. Pitää vaan saada epoksi kiinni pintaan. Asetoniputsauksen jälkeen karhennushionta puuhun No 80, Polyesteriin 120, teräkseen 120 ja alumiiniin 300. Lämpötila pitää olla yli 10 astetta. Uusi epoksi kerros ilman välihiontaa alle 24 h.
      Joku voisi raportoida onnistuuko 300 paperilla pinnan hionta ja pysyykö kerros.

    • AlkupPotkurinkiillottaja

      Kaiken keskustelun päätteeksi on päättänyt maalata potkurin ensi kaudeksi. Hempelsin Light Primeria spraypullosta alle ja Mille-spraytä päälle. Ei pitäisi enää syöpyä ja ei tarvitse kiillotella. Loppukaudesta on ollut aina jonkin verran näkkiä kiinni, joten ehkä näin maalaamalla pysyy puhtaampana.

      • seppomartti

        Kaksi kautta olen kokeillut potkurimaaleja, siis erityisesti vetolaitteeseen tarkoitettuja sprayta primeri antifowling. Ei ole toiminut senkään vertaa kuin kiilloittaminen. Ja hintaakin kertyy. Ympäristö oli lämpimämpi, suolaisempi ja kausi 12 kk.
        Mille luultavasti häviää potkurin lavoista pian. Jos on saildriven niin siihen ei voi käyttää Milleä. Mille on luultavasti huono valinta ja Hempelillä on parempi (?) Eco.


      • AlkupPotkurinkiillottaja

        Ok, voisikohan Light Primerinkin vedellä pensselillä purkista, niin ei tarvitse ostaa sprayta erikseen? Pitää katsoa vielä vaihtoehtoja, jos sitten jotain pensselillä levitettävää antifouling-maalia.


      • ootkoKokeillut

        joo, noi sprayt ovat surkeita, siis helppo levittää, mutta tulee ohut pinta joka kuluu nopsasti pois.

        Halvempi ja parempi on Homppelin Alu Safe jota maahantuoja suositteli kun kerran kyselin. Olen maalannut alumiini potkureita ja AlNibarl potkureita tällä, hyvällä menestyksellä, ensin primer ja kaksi maalikerrosta. Vetarissa 100% tyytyväisyys potkureiden lavoista hieman kuluu, mutta ei kokonaan pois joten toimii melko hyvin, näkkiä ei kuitenkaan kuin muutamia...

        Kyseessä moottorivene (1200mailia kausi) joten purkkarissa toimii vielä paremmin, ainakin loogisesti ajatellen koska ei niin paljoa koneella ajoa, ehkä?

        Purkki riittää monta kautta, on todella riittoisaa...

        http://www.hempel.fi/fi-FI/products/hempels-alusafe-7120d


      • ootkoKokeillut
        ootkoKokeillut kirjoitti:

        joo, noi sprayt ovat surkeita, siis helppo levittää, mutta tulee ohut pinta joka kuluu nopsasti pois.

        Halvempi ja parempi on Homppelin Alu Safe jota maahantuoja suositteli kun kerran kyselin. Olen maalannut alumiini potkureita ja AlNibarl potkureita tällä, hyvällä menestyksellä, ensin primer ja kaksi maalikerrosta. Vetarissa 100% tyytyväisyys potkureiden lavoista hieman kuluu, mutta ei kokonaan pois joten toimii melko hyvin, näkkiä ei kuitenkaan kuin muutamia...

        Kyseessä moottorivene (1200mailia kausi) joten purkkarissa toimii vielä paremmin, ainakin loogisesti ajatellen koska ei niin paljoa koneella ajoa, ehkä?

        Purkki riittää monta kautta, on todella riittoisaa...

        http://www.hempel.fi/fi-FI/products/hempels-alusafe-7120d

        Ja primer ainoastaan ensimmäisellä kertaa, rasvan ja pölyjen poiston jälkeen, jatkossa vain alu safea


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      160
      9235
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2829
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      31
      2607
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2541
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1935
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1862
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1806
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1341
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1217
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1201
    Aihe