Jännitys ja turhat pelot

Pelottavapelko

Tällä hetkellä mulla on meneillään viimeinen työharjottelu jakso ennen koulusta valmistumista. Työpaikalle meno vaan on erittäin haastavaa jännittämisen ja pelkojen takia. Jännitän sosiaalisia tilanteita, pelkään epäonnistumista kuollakseni ja sitä etten selviydy ja tähän lisäksi vielä työharjoittelun arvioinnit jotka saa minut kauhusta kankeaksi. Nyt olen ruvennut saamaan ahdistuskohtauksia noiden pelkojen takia ja töissä käyminen on erittäin raskasta ja vaikeaa. En tiedä mitä pitäisi tehdä ettei pakonomaiset ajatukset tunkisi aina päähän heti herätyskellon soidessa aamulla. Soimaan itseäni kaikesta, lannistan itseni tavallaan ajatuksillani ja jännitys saa ajatukset juoksemaan vielä entistäkin lujempaa, joten ruokin omia pelkotilojani ja ahdistuksia niin että menen melkein toimintakyvyttömäksi. Miten te muut jännittäjät ja pelokkaat ihmiset selviätte uusista tilanteista/paikoista ?

Toisena asiana tää harjoittelu on saanut palaamaan mun pakko-oireet. Kotoa lähteminen on taas niin vaikeaa, että itkun kanssa joutuu pakkottamaan itsenä ovesta ulos. Tarkistelupakko ja pakkoajatukset tekee vaan kaikesta niin vaikeaa.

Onko kellään antaa vinkkejä noihin pelkotiloihin ja jännitykseen ? Tällä hetkellä on käytössä propral aina oikein pahoina tilanteina (joka aamu harjoittelun aikana) lievittämään noita pahimpia tärinöitä ja sykkeen nousemista. En tiedä onko tosta lääkkeestä itselleni niin kovin paljoa hyötyä, tietty se on mukavampi että kädet ei tosiaan vispaa menemään ahdistuksen aikana.

5

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hellos

      Onpa sulla paljon ahdistusta ja paineita ! Hae apua kouluterveydestä tai terveyskeskuksesta. Tilapäisesti pahimpiin hetkiin joku rauhoittava lääke voisi olla hyvä. Vain tilapäisesti. Niihin jää koukkuun. Terapiaan jos pääsisit, mutta se on Suomessa nopeasti mahdollista vain maksamalla itse.
      Mikseivät vanhempasi auta sinua ???

      • Pelottavapelko

        Vanhempani uskovat, et kun vaan menee ja tekee niin ahdistukset unohtaa ja pelot pitää kohdata. Kuulemma en tule koskaan pääsemään eroon mistään paineistani, jos nyt "luovutan" ja hakeudun hoitoon tai jättäytyisin pois harjoittelusta. Ja että mun pitäisi oppia kestämään "pientä epämukavuutta", vaikka tää mun tilanne on kaukana pienestä epämukavuudesta. Lääkäriin en viitsi hakeutua, koska vanhempani maksaisivat laskut siitä. Oon palkattomassa harjoittelussa eikä muualtakaan tuloja ole, joten en kehtaa. Vähän on keinot vähissä :/


    • aina.löytyy.15-30.min

      Totta kai on. Hengitysharjoitukset lämpimällä lattialla maaten. Niihin voi mielellään liittää hartioiden venyttelyliikkeitä.
      Mm olkavarsi kokonaan pitkäksi kantapäihin päin. Sama toiselle kädelle. Se kohta joka kiristää, siinä on kipukohta. Sitä pitää toistaa.
      Palleahengityksellä hartiat kantapäin päin. Sitten taas hartioita niskaan päin venyttäen.
      Näistä on apua jännittäjätyypeille. Sellaisena nuo ovat auttaneet minua jo monia vuosia.
      Ajatuksia voi kohdentaa johonkin mieluisaan lapsuuden maisemankohtaan. Se käynnistää piilotajuntaiset "korjauspiirit".

      • Toivo.Lång.Inkeroinen

        Olin jonkin verran jännittynyt ja huolissani mennessäni hoitopöydälle iltaharjoitukseen. Olen suorittanut reikimeditaatioharjoitusta 10v
        .
        Asento 2, oikean yläraajan tulikudoksista löytyi kipeä lihasryhmä. Se oli syvällä olevia kudoksia, jotka eivät haitanneet päivällä liikkumista.

        http://www.uniomystica.fi/tuotteet.php

        Tästä kustannusyhtiöstä löysin netistä Lena Johanssonin kirjan > Reiki Tie Terveyteen <

        Kirja on edullinen, ehkä 30 €. Sen keskiaukelta löydät opastusta kehon ja mielen kokonaisvaltaiseen hyvinvoinnin löytämiseen.

        Kuitenkin Reikikurssit 1 ja 2 antavat hyvät tiedon harjoitusten aloittamiseen.
        Ainoastaan kovalla työllä, ei hokkupokkuskeinoilla voi yksineläväkin mielen ja kehon rakenteita vahvistaa.


    • ujoushaittana

      Itse olin nuorempana kova jännittämään uusia tilanteita ja eniten taisi jännittää se, että toiset huomaavat jännitykseni.
      Silloin ei mitään apuja saanut, lääkkeitä tai terv.hoitajien luona käymisiä.
      Piti vain kärsiä ja mennä pakollisiin juttuihin mukaan.
      Ajan kanssa kai auttoi, kun päätin, että enhän minä tähän kuole, jos jotain mokaan tms., ja jos kuolen niin sitten kuolen.
      Enpähän kuollut ja se kova jännittäminen on jäänyt pois huomaamatta.
      Sinulle on tullut kierre tuosta asiasta ahdistumiseen asti. Kokeile ajatella niin, että jos jotain mokaat niin ei se maata kaada, jos työkaverit ilkkuu tms., niin se on heidän tyhmyyttään, ei sinun.
      Yleensä aikuiset työkaverit ymmärtää.
      (Minkä ikäinen olet ?, ei lääkärikäynti maksa mitään alaikäiselle...ei ainakaan ennen maksanut.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1023
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      710
    8. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      707
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      702
    10. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      694
    Aihe