Dedekamin ohjeet

31.7

Lueskelin tuossa aikanikuluksi Dedekamin rikausmanuaalia. Jäin pohtimaan eri keleissä annettuja säätöohjeita. Lähinnä on kyse etustaagista (forestay) . Taulukossa annettiin kelien mukaan säätöprosentit takastaagille, mikä on mielestäni ihan ok mutta sitten oli myös säätöprosentit etustaagille.

Näin normaalilla logiikalla etustaagin perussääto on mahdollisesi erillisellä vanttiruuvilla eikä sitä nyt kelin muuttuessa mennä tekemään. Pikemminkin takastaagilla sitten vaikutetaan asiaan.

Etustaagi on meillä säätämätön ja sillä laitetaan kevällä perusrake kohdalleen 2.43 astetta. Muitakin rakeasetuksia kokeiltu lisäpalalojen avulla mutta nykyinen on havaittu optimaaliseksi.

Kisatessa meillä laitetaan ylä- ja alavantit kelin mukaiseen säätöön, Eikä niitä tietenkään säädetä kisan aikana. Se samalla laittaa prebendin lisäksi mm. perusjännitteen etustaagille.

11

534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tajunnanvirtaaaa

      Jos veneessä on taaksepäin kallistetut saalingit, vaikuttaa päävanttien jännitys keulastaakin kireyteen. Kevyessä kelissä keulastaakiin saa lisää notkoa (keulapurjeeseen vetoa) sitä löystämällä. Toki tällöin rake/prebend lisääntyy hieman. Mutta siitä huolimatta jotkut säätävät keulastaakia kelin mukaan, kun se on päävanttien säätöä helpompaa. Ilmeisesti tuo ison latistuminen on niin pientä, ettei sillä ole väliä.

      • "Tajunnanvirtaa" ounasteli, että pre-bend lisääntyy päävantteja löysätessä. Liekö mulla ajatus hukassa tai prosessori jumissa, mutta näkemykseni on päivastainen: Kun päävantteja löysätään, prebend pienenee ja myös ison latistus vähenee = muotoa tulee lisää.


      • Tajunnanvirtaaaaa
        spkoo kirjoitti:

        "Tajunnanvirtaa" ounasteli, että pre-bend lisääntyy päävantteja löysätessä. Liekö mulla ajatus hukassa tai prosessori jumissa, mutta näkemykseni on päivastainen: Kun päävantteja löysätään, prebend pienenee ja myös ison latistus vähenee = muotoa tulee lisää.

        Ehkä tuon olisi voinut selkeämminkin kirjoittaa, mutta kirjoitin" Keulastaakiin saa lisää notkoa sitä löystämällä. Toki tällöin....". Sitä siis viittaa keulastaakiin. Kun keulastaakia pidentää, rake ja prebend lisääntyy. Keulapurje siis tulee pussikkaammaksi, mutta iso latistuu.


    • Joakim1

      En ole ko. kirjasta lukenut kuin muutaman kohdan, joten en tiedä miten se käsittelee asian. Kelin mukaan voi trimmata monella tapaa ja homma riippuu hyvin paljon veneestä sekä purjeista. Rikisäädöllä tietysti pyritään optimaaliseen purjemuotoon eli oikeaan balanssiin maston taipuman ja etustaagin kireyden välille. Tuo balanssi riippuu hyvin paljon rikin geometriasta ja maston jäykkyydestä.

      Minulla on ollut kaksi venettä, jossa en ole kokenut minkäänlaista tarvetta säätää vantteja tai etustaagia kelin mukaan. Kevyessä etustaagi on varsin löysä, vaikka vantit ovat hyvin kireällä (25% tai jopa enemmän murtolujuudesta Dedekamin viivotin menetelmällä). Kovassa tuulessa taas etustaagin on saanut hekillä hyvin suoraksi ilman isupurjeen latistumista liiaksi.

      Toisissa veneissä homma ei toimi yhtä hyvin eli rikin säätö on varsin välttämätöntä hyvään vauhtiin eri keleissä. Säätö voidaan tehdä säädettävällä etustaagilla (noita on myös purjehdittaessa säädettäviä), vantteja säätämällä, mastotunkilla tai näiden erilaisilla yhdistelmillä. Samallekin veneelle löytyy eri trimmiohjeita, joissa säätötapa on eri. Yhdessä säädetään vain etustaagia, toisessa vain vantteja ja kolmannessa molempia.

      Eri veneiden trimmiohjeita kannattaa lueskella. Pitää myös huomata, että osa niistä on selvästi "geneerisiä" eli ei perustu suureen työmäärään juuri ko. venetyypillä. Niihin kannattaa suhtautua varauksella, kuten tuohon Dedekaminkin ohjeeseen, sillä yleistä toimivaa ohjetta erilaisille veneille ei ole olemassa.

      Tässä yksi aika perusteellinen trimmiohje: http://www.offshoreonedesign.com/Portals/84/docs/Ben 36.7/ns_beneteau36.7_tuningguide_14_f2.pdf

    • mistänäistätietää

      Ööööö.... Omassa veneessäni keulastaagin notkoa säädetään barduunoilla?
      Näitä rikausohjeita on netti ja kirjakaupat pullollaan. Jos niitä kaikkia soveltaisi, olisi maston asentaminen veneeseen lähes mahdotonta, johtuen eri koulukuntien päinvastaisista näkemyksistä. Toisten mielestä esim. päävantit tulee kiristää 2.5% venymään tjsp. Toisten mielestä taas jättää niin löysälle, että suojan puolen vantti roikkuu vetelänä. Ja kaikki kirjoittajat ovat helvetin kokeneita veneensuunnittelijoita ja pallon moneen kertaan molempiin suuntiin kiertäneitä, suunnilleen vor-miehistön jäseniä ynnä sun muita kapteeneita.
      Tämä Dedekam on kuitenkin eräs, jota itse arvostan hyvinkin pitkälle. Mm. hänen kirjoittaessaan, ettei kaikille veneille sopivia yleispäteviä ohjeita voi ehkä lainkaan antaa.

      • Gulffisti

        Samaa mietin, että eikö homma nimenomaan hoideta barskoilla. Barskathan voi lisätä veneeseen kuin veneeseen.


      • ei.barskoja
        Gulffisti kirjoitti:

        Samaa mietin, että eikö homma nimenomaan hoideta barskoilla. Barskathan voi lisätä veneeseen kuin veneeseen.

        Ei voi. Jos saalingit ovat taakse suunatut, vetää barska vantit löysälle ja masto menee mutkille. Mutta in-line tai melkein in-line saalingit ja barskat tekevät kyllä rikitrimmin paljon helpommaksi.

        Kaikenlaisia trimmiohjeita olen lukenut ja muistaakseni kaikissa, ainakin Dedekamissa on kerrottu, millaiseen rikiin ohjeet sopivat. Mutta variaatioita vain on paljon: toppiriki, 19/20, 7/8, saalinkien suunta, saalinkien lukumäärä...


      • mistänäistätietää

        Tässä hyvä esimerkki siitä, miten monenkirjavaa "tietoa" on markkinoilla. Omassa Sirenassani on nimen omaan barduunat, vaikka Sirenan vantit on niin taakse suunnatut kuin olla ja voi.


      • tietoa.on
        mistänäistätietää kirjoitti:

        Tässä hyvä esimerkki siitä, miten monenkirjavaa "tietoa" on markkinoilla. Omassa Sirenassani on nimen omaan barduunat, vaikka Sirenan vantit on niin taakse suunnatut kuin olla ja voi.

        Tietenkin voit ne barskat tuohonkin rikiin lisätä, mutta niitä käytetään aivan toisin kuin in-line saalinkien kanssa. Siinä kun in-line saalinkien kanssa kaikki on kiinni barskoista, ne ovat vain hyvin pientä hienosäätöä taaksevedettyjen saalinkien kanssa. Vanttien löystyminen rajoittaa kiristämistä ja löysääminen ei vaikuta mitään. In-line rikissä maston voi laskea pitkälle etukenoon lenssillä.


      • M__O__T

        Kyllä ne löytyy jo Södergrenin suunnitelmasta, ja veistämö ne on paikalleen asentanut.
        Toisekseen, kun barduunan kiinnitys mastossa on samalla korkeudella, kuin etustaagin kiinnitys, niin barduunan kiristäminen vaikuttaa vain ja ainoastaan etustaagia kiristävästi. Päävanttien kiinnikkeet on paljon ylempänä mastossa. Barduunaa kiristämällä ei ole mahdollista saada päävantteja löystymään.


      • Joakim1
        M__O__T kirjoitti:

        Kyllä ne löytyy jo Södergrenin suunnitelmasta, ja veistämö ne on paikalleen asentanut.
        Toisekseen, kun barduunan kiinnitys mastossa on samalla korkeudella, kuin etustaagin kiinnitys, niin barduunan kiristäminen vaikuttaa vain ja ainoastaan etustaagia kiristävästi. Päävanttien kiinnikkeet on paljon ylempänä mastossa. Barduunaa kiristämällä ei ole mahdollista saada päävantteja löystymään.

        No on sinulla erikoinen riki, jos päävantit tulevat paljon korkeammalle kuin etustaagi. Muutamassa Södergrenin taaksepäin suunnatuilla saalingeilla varustetussa rikissä on tosiaan barduunat. Kuten vaikkapa Sirenassa: http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=1535

        Noita oli paljonkin ennen, mutta suuri osa barduunoista on otettu pois, koska niiden hyöty on aika vähäinen.

        Kun rustit ovat mastoa taaempana, päävantit löystyvät väkisin etustaagia kiristettäessä taaksepäin vetämällä. Silloin etustaagi venyy ja masto siirtyy taaksepäin ja samalla lähemmäksi rustirautoja. Masto myös taipuu, mikä lisää löystymistä, koska saalinkien aiheuttama poikkema suorasta linjasta vähenee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      124
      5288
    2. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      184
      5261
    3. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      214
      4132
    4. 218
      3356
    5. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      123
      3158
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      104
      3064
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      19
      2941
    8. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      127
      1894
    9. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      162
      1835
    10. 61
      1379
    Aihe