15% av SFP:s kommunalvalskandidater under 30 år.

FÖRYNGRING

Ungdomsförbundet har lyckats locka närmare 180 kandidater inför det här kommunalvalet.
Det är det högsta antalet sedan kommunalvalet år 2004 och utöver dem finns en handfull under 30åriga SFP:are som inte hör till SU.

31

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyttblod

      Ungdomar behövs inom kommunalpolitiken.Där finns alldeles för mycket "gubbar ".

      • lyckatillbara

        Många duktiga ungdomar på listorna.


      • sepåHaglund
        lyckatillbara kirjoitti:

        Många duktiga ungdomar på listorna.

        Ovanligt många unga vill ge sig in i politiken, det kan förstås vara ett trappsteg på karriärstegen till framtida yrken.


      • fin-land

        Nya vindar behövs i politiken, men den där partidisciplin är lite som en stående vatten, man borde ge mera frihet och nytänkande, och unga människor är en resurs för just det.


      • detärbra
        sepåHaglund kirjoitti:

        Ovanligt många unga vill ge sig in i politiken, det kan förstås vara ett trappsteg på karriärstegen till framtida yrken.

        Det finns unga kandidater att välja på den här gången.


      • gubbvälde
        detärbra kirjoitti:

        Det finns unga kandidater att välja på den här gången.

        Ungdomar och kvinnor borde finns många fler både lokalt och i riksdagen.Gubbarna bestämmer om barnvård och undervisning som de oftast inte har en aning om hur det fungerar i praktigen.


      • framåt
        gubbvälde kirjoitti:

        Ungdomar och kvinnor borde finns många fler både lokalt och i riksdagen.Gubbarna bestämmer om barnvård och undervisning som de oftast inte har en aning om hur det fungerar i praktigen.

        Och om man vill ha en förändring i politiken på riktigt, så borde man rösta nånting helt annat än dom samma ansikterna som för.


      • gamlaspår
        framåt kirjoitti:

        Och om man vill ha en förändring i politiken på riktigt, så borde man rösta nånting helt annat än dom samma ansikterna som för.

        Folk är rädda för något nytt, därför blir de gamla stofilerna inröstade.Man vet vad man har men inte vad man får.


      • tormedhammaren
        gamlaspår kirjoitti:

        Folk är rädda för något nytt, därför blir de gamla stofilerna inröstade.Man vet vad man har men inte vad man får.

        Gubbarna vill inte ge ifrån sig makten,de håller sig kvar med näbbar och klor.


    • Onneksi Eduskuntaryhmässä on vain mummoja. Keski-ikä 70 vuotta.

      • AHHXIIUxx

        Toivot siis mummoja nuorten sijaan. Minkä ikäinen itse olet, et ilmeisesti kovin nuori?


      • tragiskt
        AHHXIIUxx kirjoitti:

        Toivot siis mummoja nuorten sijaan. Minkä ikäinen itse olet, et ilmeisesti kovin nuori?

        Hon börjar väl vara i pensionsåldern nu.Studierna misslyckades.


      • tydligen är hen också åldersrasist


      • utanför
        tragiskt kirjoitti:

        Hon börjar väl vara i pensionsåldern nu.Studierna misslyckades.

        Det finns ju de här "eviga studerande " som det aldrig blir något av.


      • utanför kirjoitti:

        Det finns ju de här "eviga studerande " som det aldrig blir något av.

        Hon heter Eva Biaudet!


      • 091876534
        Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        Hon heter Eva Biaudet!

        Hon är ändå student.Endel är hela livet gymnasieflickor.


      • På vilket sätt är din lögn relevant i kommunalvalet?


      • studerande
        utanför kirjoitti:

        Det finns ju de här "eviga studerande " som det aldrig blir något av.

        Jag har inte sett många sådana, jag kommer bara att tänka på en, så finns det en handfull per universitet kanske? Knappast något att bry sig i, dom får nog bara skämmas då folk frågar vad dom gör... Däremot känner jag flera som gav upp totalt och blev till ingenting pga den begränsade studietiden, sådana som inte kunde byta inriktning pga att kela inte betalar studiestöd om man byter till annat område inom samma nivå på studierna, dom var tvungna att skaffa jobb vid sidan om studierna istället efter att dom bytte och orkade inte med både och... Eller sådana som blev sjuka eller råkade ut för något och inte fick papprena skötta i tid innan studieårena rullade vidare, känner flera sådana. Eller som min kompis vars flickvän blev sjuk efter graviditeten och plötsligt hade han två att ta hand om och försörja, varken ÅA eller kela tog någon hänsyn till hans situation överhuvudtaget och han blev inte klar inom utsatt tid, nuförtiden räcker det med att livet händer och det går dåligt ett par år, då petas man ut ur studierna och får framtiden förstörd. Dessa såkallade evighetsstuderande har jag nog inte stött på. Jag är själv inskriven hösten 2011 och stressar bara över gradun som blev utdragen pga sjukdom, det hänger på håret eftersom ifall jag vore ut i arbetslivet hade jag fått vara sjukskriven minst 6 månader. Sådana rättigheter får vi studerande kämpa för. Evighetsstuderande? var finns dom? skulle sådana existera skulle jag ha sett dom nu, för tro mig, även professorerna börjar tappa tålamodet om du drar ut på tiden, hälsoproblem eller ej, sådant finns inte på universitet nuförtiden. Utbränd sparkas man ut i arbetslivet. Men det är tydligen på det viset vi räddar finlands ekonomi.


      • -Onneksi Eduskuntaryhmässä on vain mummoja. Keski-ikä 70 vuotta.

        Kun kielisyrjintä ei onnistu, syrjitään iän avulla.

        Onneksi nuoret surut äänestävät nykyään muita puolueita, kuin RKPtä.


    • oavsätt

      Ungdomarna röstar inte så flitigt, bara 1 av 3 gör det. Det tillhör ju till åldern.

      • vårframtid

        De som är intresserad av politik, de satsar å andra sidan väldigt mycket .


    • Herranjestas

      Hurrit kasvattavat lapsensa ruotsalaisiksi, ruotinkielisitä kouluista, kun tullaan, tv:ssä vain Pippiä, joskus vähän muumin, selkä käännettynä sisä-Suomeen, pöydällä riikin ruotsalaiset lehdet kalle-anka, och alla vi är så lycliga svenskor

      • pikapikaa

        Elät stereotypioiden maailmassa, joku toinen tietää suomalaisten olevan puukko kädessä heiluvia juoppoja.
        Suosittelen ajattelun päivittämistä.


      • pikapikaa kirjoitti:

        Elät stereotypioiden maailmassa, joku toinen tietää suomalaisten olevan puukko kädessä heiluvia juoppoja.
        Suosittelen ajattelun päivittämistä.

        Päivitys on tässä: Gå på pråkkurs bland rutinerade finska alkoholister....https://www.youtube.com/watch?v=hqbX58xYhxo


    • Persunas kandidater har i sin tur över 30 brott/kandidat i sin rooster. Ett nytt finskt rekord det också.

      • fjååååååång

        Hos persuna räknas det som merit.


    • pensionär70

      Nu har använt min "förmån " att få rösta.(på en ungdom )

    • Helsingin pormestari Eva Biaudet olisi vuosituhannen paras Joke.
      Viime vuosituhannella oli Mannerheim. Tom of Finlandista tehtiin elokuva. Dome voisi ohjata seuraavaksi:Hintit junassa! Hitler Marskin synttäreillä!

      • -Tom of Finlandista tehtiin elokuva.

        Pian näemme suurimman vitsin, kun muumin charakters haastaa Image-lehden oikeuteen tämän tehtyä satiirisen Muumin of Finlandia -tyylittelyn håmåista muumeista.

        Tämä oli Tuuven sukulaisille liikaa, vaikkei Tuuve tainnut mikään lihameisselin ystävä olla itsekkään:-)

        -Dome voisi ohjata seuraavaksi:Hintit junassa!


        Ehkä junaelokuvaan osallistuu nahkaTomppaMuumiotkin.
        Statisteina tai achtiivisemmi


    • harröstatpåSFP

      Det är bra med förhandsröstning, bekvämt när man har annat ärende till "stan ".

    • I dag har jag också röstat och det var massor med svenskspråkiga i kön.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      320
      7334
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2214
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1621
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1469
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      114
      1176
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1036
    8. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      905
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      893
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      797
    Aihe