ADD+ Concerta + Sos. tilanteiden pelko

pADDington-

Olen elämäni ensimmäistä kertaa syönyt ADD:n Concertaa nyt kolmisen viikkoa, n. 4-5 päivänä viikossa, jonka jälkeen pidän pari päivää taukoa. Ohjeeksi sain, että voin kokeilla mikä annosmäärä on sopivin ja olen nyt syönyt siis 2 x 18mg "aamuisin."

Olen tässä melkein muutaman vuoden ollut "valmistumaisillani", koska muutamat paljon keskittymiskykyä vaativat kurssit ovat jääneet rästiin. Eli lääkettä ajattelin ainakin niin kauan syödä, että saisin kurssit ehkäpä käytyä ja valmistuttua.

Huomaan kyllä todellisen eron lääkkeitä syötyäni. Pystyn viemään asioita loppuun, koska keskittyminen ei herpaannu niin herkästi ja ajatukset ja tekemiset eivät poukkoile.

Ongelmana tässä on vain se, että mulla on lisänä jonkinlaista sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Tästä jännittämisestä en maininnut lääkärille, koska en halua alkaa tähän syömään mitään lääkkeitä. (korkeintaan beetasalpaajaa) Stimulanttienhan pitäisi pahentaa ahdistus- ja jännitysoireita mutta itse olen lukenut myös muunlaista tietoa. Mulla ei siis ole minkäänlaista ahdistusta kotona yksin ollessani mutta tietynlaiset sosiaaliset tilanteet jännittävät ja esim. kaupassa käyminen. Voin käydä myös esim. yksin kaupungilla mutta harvemmin nautin tästä. Haluan vain yleensä nopeasti ostaa tarvittavat asiat ja mennä kotiin. Mutta en siis kuitenkaan välttele näitä tilanteita.
Olen lukenut siis myös, että AD(H)D:n käytetyillä lääkkeillä voi olla apua sosiaalisten tilanteiden pelkoon, jos sosiaalisten tilanteiden pelko on tullut ns. ADHD:n seurauksena. Onhan se nyt varmaan vaikea tai mahdoton sanoa, että onko sos. pelko ns. erillinen sairaus vai onko se seurausta ADHD:sta.


Itse olin lapsena ja nuorena (alle 3- kymppinen edelleen) sosiaalinen, eikä omasta historiastani löydy mitään yksittäistä tapausta, joka olisi altistanut sosiaalisten tilanteiden pelolle. Uskon että tavallaan omalla kohdallani pieleen menneet koulut, alisuoriutuminen ym. ovat osaltaan johtaneet sos. tilanteiden jänittämiseen. Meni vuosia, jolloin tein vain satunnaisia pätkätöitä ja oleilin kotona. (ystäviä on kyllä ollut) Uskon siis tavallaan, että mitä enemmän olin yksin ja mitä vähemmän oli sosiaalisia tilanteita niin sitä enemmän ne alkoivat jännittämään. Heti ensimmäisiä kertoja Concertaa otettuani huomasin, että sillä oli vaikutusta myös omaan olotilaani sosiaalisisissa tilanteissa. Yleensä esim. keskittymiseni menee siihen, että mietin kuinka nyt esim. pitäisi katsoa vastapuolta silmiin tms.. Mutta sitten kun keskityn silmiin katsomiseen niin voikin olla vaikea keskittyä siihen mitä toinen puhuu. Mutta nyt tuntui, että sähläsin vähemmän ja olin enemmän läsnä ja sitä kautta oli itsevarmempi olo.
Ihmettelin että voiko oikeasti yksi pilleri mullistaa koko maailmani vai oliko tämä vain jonkinlainen placebo efekti.

Noh, eihän se sitten ihan niin leppoisasti sujunutkaan. Lääkkeen pitäisi vaikuttaa n. 7-8h. Mutta itselläni "tehokasta" aikaa on maksimissaan n. 4-5h. Tai siltä se ainakin tuntuu. Esim. tänään otin lääkkeen n. 14.30 ja. n. 20 asti sain asioita tehtyä ja oli ns. hyvä olo. Mutta sitten sen jälkeen tuli kamala väsymys, päänsärky ja hieman ahdistunut olo. Tämä ahdistunut olo on siis verrattavissa esim. sellaiseen krapulaan, kun on ahdistunut menemään ihmisten ilmoille, kun pelkää muiden katseita. Ei nyt ehkä ihan niin paha mutta ei nyt kuitenkaan mikään skarppi olo.
Mietinkin siis, että voiko olla mahdollista, että lääke vaikuttaa vain noin vähän aikaa minuun vai onko niin, että nämä "laskut" ovatkin oikeasti vielä sitä aikaa, kun lääkkeen vaikutus on korkeammillaan ja siksi omat jännitysoireeni siinä kohtaa pahenevat, koska lääke ei sovi mulle? Eihän mun ole siis mikään pakko sosialisoida lääkkeen vaikutuksen lakkaessa, tuntuu vain siltä, että vain 4-5h vaikutuksen takia loppupäivä on hukkaan heitetty. Voi olla tietysti, että nämä olotilat liittyvät myös väsymykseen, koska en ole aina lääkkeitä syötyäni nukkunut aina kovin hyvin.

Tulipa sepustus mutta kaipailisin kokemuksia siis muilta Concertaa syöviltä, että voiko vaikutusaika tosiaan olla noin lyhyt ja onko se muilla vaikuttanut positiivisesti esim. sosiaalisiin tilanteisiin? En hirveän negatiivisia tarinoita haluaisi kuulla, lopetan sitten itse lääkkeen syömisen, jos koen negatiivisten oireiden ohittavan positiiviset. :-)

3

4151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piupaupiuu

      Jos sosiaalisten tilanteiden pelko on kehittynyt ja ollut vuosia niin ei ne yhdellä pillerillä lähde yleensä. Voithan myös kokeilla isompia annoksia ottaa lääkettä. Kuulostaa muutenkin aika pieneltä tuo 2x18. Monet aikuisiän add/adhd toipilaat saavat 54mg ja senkin joutuvat pahoina päivinä tuplaamaan. Kannattaa kokeilla siis hieman isompaa annosta ja sekin kannattaa ottaa jo aamulla/aamupäivällä ettei vaikuta niin seuraavan yön yöuniin. Tokihan voit keskustella lääkärin kans toista vaihtoehtoa conertalle.

    • Minäkans

      Mulla nyt kuukausi takana concertaa (18mg) jota kokeillaan mahdollisen adhd:n hoitoon. Itse saan kyllä ilmankin asioita aikaiseksi ja koko ajan touhuan jotain mut sosiaalinen elämä ei kiinnosta juurikaan ollenkaan. Tiedän että tarvisin sitä mut ei vaan nappaa yhtään. Tähän concerta on auttanut. Jaksan ihmisiä pidempään ja välillä jopa nautin joidenkin seurasta, aiemmin se ei ole onnistunut ilman alkoholia. Syön lääkkeen heti herätessä aamupalan jälkeen enkä ole mitään laskuja/haittoja huomannut paitsi kerran kun menin kokeilemaan 2x18mg. Tuli muutamaksi tunniksi todella touhukas olo joka yltyi lopulta aivan jäätäväksi ahdistukseksi. Ihan ku ois juonu kahvia pannutolkulla kera röökien. Sen jälkeen olen pysynyt kiltisti tuossa 18mg annoksessa ja olo on ihan fine. Hyödyt siis: auttaa olemaan läsnä, en ärsyynny niin nopeasti, enkä jumitu turhiin yksityiskohtiin.

    • kärsi_sitten

      On varman turha odottaa terveyden edistymistä, jos ei kerro hoitavalle lääkärille kaikkea. Ei lääkäri pysty hoitamaan kokonaisvaltaisesti ja hyvin, jos tiedot ovat vajavaisia. No itsehän kärsit ja aivan turhaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe