Kesytetty paniikkihäiriö!

staypositive

Hei!

Olen 24-vuotias mies ja saanut paniikkikohtauksia noin 6 vuotta. En pitkään ymmärtänyt mistä kohtaukset johtuu ja luulin itselläni olevan erinäisiä sairauksia. Kohtaukset alkoivat lukiossa ollessani ja niihin liittyi usein pelkoa kuolemasta esimerkiksi sydänkohtaukseen. Kävin usein lääkärissä ottamassa erinäisiä testejä, mutta mitään fyysistä sairautta ei löydetty. Saatuani kohtauksia satunnaisesti noin vuoden aloin ymmärtämään, että kyseessä on paniikkihäiriö.

Kävin aluksi lyhyitä terapiajaksoja julkisen terveydenhuollon puolella, mutta en oikein saanut apua vaivaani ja sitä tarjottiin mielestäni huonosti. Paniikkihäiriön voimakkuus vaihteli vuosien mittaan elämäntilanteen ja stressin mukaan. Välillä paniikkikohtaukset liittyivät fyysisiin sairauksiin ja välillä taas kontrollin menettämiseen, siihen että pelkäsin tulevani hulluksi. 3 vuotta sitten paniikkihäiriö yltyi niin pahaksi että suostuin alottamaan SSRI-lääkityksen lääkärin painostuksella. Söin sitä pienellä annoksella 25mg/vrk) ja se auttoi kohtausten tiheyteen ja vahvuuteen. Kuitenkin harmittaa että lääkkeiden syöntiä painotettiin lähen ainoana hoitomuotona, eikä minulle annettu mitään terapiaa lääkkeiden tueksi. Näin jälkeenpäin mietittynä paranemiseni olisi ollut paljon nopeampaa jos olisin 3 vuotta sitten aloittanut lääkkeiden sijaan suoraan psykoterapian.

Nyt vuosi sitten aloitin psykoterapian, mistä koen olleen suuresti apua. Se on ollut ehdottomasti paras apu paniikkihäiriön helpottamiseen ja muutenkin oman elämän kohentamiseen. Terapian myötä olen oppinut vähentämään kohtauksia ja niiden vahvuutta ja ne ovat nykyisin erittäin harvinaisia. Sain myös lääkkeen lopetettua 3,5 kk sitten terapian avulla ja nykyisin tunne-elämä ei tunnu enää niin tasaiselta. Muutenkin koen olevani onnellinen ja paniikkihäiriö ei enää rajoita elämääni. Opiskelen korkeakoulussa ja käyn töissä ja elän normaalia 24-vuotiaan elämää :)

Itse olin pahimmassa ahdistus/paniikkivaiheessa todella pohjalla ja elämä tuntui pelottavalta ja toivottomalta. Haluankin muistuttaa kaikkia kohtalotovereita, että kannattaa yrittää pysyä optimistisena, vaikka se tuntuukin väliltä vaikealta. Sairaudesta on mahdollista parantua ja ainakin kohtausten määrää/vahvuutta saa lievitettyä harjoittelun avulla!

Lopuksi vinkkejä paniikkikohtausten/ahdistuksen kanssa taisteluun:

Vuosien saatossa eniten apua olen saanut aloittamastani psykoterapiasta, ihan vaan koska olen saanut opittua erinäisiä harjoituksia paniikkikohtauksen lievittämiseen ja rentoutumiseen. Suosittelenkin terapiaa ehdottomasti kaikille, koska siitä ei ainakaan ole haittaa ja luultavasti vain paljon hyötyä.

Koko kehon hyvinvointi on tärkeää. Liikunta, hyvä ruokavalio ja riittävä uni on tärkeitä tekijöitä paniikin poissapitämiseksi. Liiallista stressiä kannattaa myös välttää, sillä itselläni ainakin stressi on yksi pahimmista paniikkikohtausten aiheuttajista.

Kannattaa opetella erilaisia keinoja rentoutua. Hengitysharjoitukset auttavat itselläni kohtauksen aikana ja esimerkiksi mindfulness/erilaiset läsnäoloharjoitukset voivat tepsiä joillekkin.

Alkoholia/tupakkaa/päihteitä/kofeiinia ei kannata käyttää ainakaan liikaa. Alkoholi voi lieventää oireita hetkellisesti, mutta oireet ainakin itselläni pahentuvat laskuhumalassa/krapulassa. Myös esimerkiksi tupakka tai kofeiini laukaisevat helposti paniikkikohtauksen.

Vaikka paniikkikohtausten takia tekisikin mieli monesti välttää erilaisia tilanteita, ettei saisi paniikkikohtausta, niin näin ei kannata tehdä. Jos alkaa välttelemään monia tilanteita, niin se kapeuttaa elämänlaatua ja aiheuttaa masennusta. Ylipäätänsäkin suosittelen tekemään enemmän asioita, jotka ovat itselle mielekkäitä, sillä se parantaa yleistä hyvinvointia ja vähentää myös paniikkikohtauksien määrää. Jos jotain positiivista olen paniikkihäiriöstäni saanut, niin sen että olen oppinut arvostamaan ihan eri tavalla elämää ja niitä hetkiä/päiviä kun ei ahdista.

Oma kantani lääkkeisiin on, että lääkehoito ei paranna ihmistä, vaan ainoastaan lievittää oireita. Se sopii joillekkin, mutta ensisijaisesti kokeilisin terapiaa, koska se paneutuu oireiden syyhyn ja koska lääkkeissä on sivuvaikutuksia/niistä saa myös vierotusoireita jos joskus haluaa lopettaa. Muutenkin mielestäni paniikkihäiriön hoito Suomessa on liian lääkepainotteista ja itse koen ainakin hyötyneeni paljon enemmän terapiasta.

Toivottavasti joku saisi jotain apua vinkeistä. Saa kysyä jos on jotain kysyttävää, vastaan mielelläni!

Tsemppiä ahdistuksen ja paniikkikohtauksien kanssa taisteluun! :)

9

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • umpikujassa

      Kun sinne terapiaan vain pääsisi ! Pienituloisella ei ole varaa yksityiseen.

      • staypositive

        Kela korvaa psykoterapiasta suurimman osan tai jopa kokonaan sillä omavastuuosuuteenkin on mahdollista saada toimeentulotukea :)


    • frankieboy2

      Kirjoituksesi oli hyvä ja rohkaiseva.
      Yleinen ohje on "vältä liiallista stressiä".
      Miten stressiä voi välttää, jos sen aiheuttajaa ei voi poistaa ?

      • umpikujienumpikuja

        Samaa itsekin mietin. Sairaspäiväraha putkessa paniikkien ja selkävaivojen takia. Velkojat hengittää niskaan. Siinä ei paljon hengitysharjoitukset auta kun luukusta tursuaa ulosottokirjeitä, auto leviää alle (bussiin jos sisälle asti saan itseni pakotettua niin matka menee paniikkikohtauksessa) Ruokamenu pääasiassa makaronia ja hernesoppaa. Suurinosa hereilläoloajasta tulee vietettyä ruudun ääressä, koska ainut paikka jossa en saa paniikkikohtauksia ja siitä seuraa itse syytöksiä kun kunto rapistuu ja läskiä alkaa kertyä ja ei elämässä saa mitään aikaan. Nukkumaanmeno on aina taistojen taisto, monesti menee yöt pyöriessä. Ainoa varma nakki saada unta on vetästä pari kaljaa muutama pami ja vähän vielä neuroleptiä päälle.


      • staypositive

        Kiitos :)
        Hmm no ainakin voisi yrittää lähteä muuttamaan suhtautumistaan kyseiseen asiaan, että se ei aiheuttaisi enää niin paljon stressiä. Psykoterapiasta on tässä asiassa ainakin omalla kohdallani ollut tosi paljon hyötyä!


    • klrnvvdo

      Tottamaar terapia auttaisi !
      Kuinka sinne psykoterapiaan pääsee ???
      Kunnalliseen pääsy on työn ja tuskan takana, lähes mahdotonta. Ainakin vuosi menee j o s sattuisi pääsemään, pääkaupunkiseudulla.
      Yksityinen on liian kallista useimmille.

      • staypositive

        Tuossa on ohjeita: http://www.kela.fi/tyoikaisille_kuntoutuspsykoterapia
        Kannattaa ensin olla yhteydessä oman kunnan julkiseen terveydenhuoltoon, siellä osaavat varmasti neuvoa :)
        Elikkä vaikka terapia onkin yksityistä psykoterapiaa, niin kela korvaa siitä suurimman osan. Ja jos hakee toimeentulotukea, niin kela korvaa myös terapian omavastuuosuudet, eli se on silloin itselle ilmaista :) Suosittelen ehdottomasti kaikille hakeutumaan, itselle siitä on ainakin ollut paljon hyötyä ja ei siinä ainakaan mitään häviä :)


      • kirnvvdo

        Kiitos sulle ystävällisyydestäsi, ystävällisisistä ja kannustavista neuvoista !


    • PanicDisorderi

      Olisiko mahdollista jonkun kuvata millainen paniikkihäriö ja ahdistus voi olla, ihan yksityiskohtaisesti joku paniikkikohtaus esim.? Mietin itse sairastanko paniikkihäiriötä vai jotain somaattiset sairautta, siksi olisi hyvä verrata muiden tilanteeseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe