Miten erosta selviän

SelviänKö

Toivon neuvoja etenkin saman tilanteen kokeneilta, joilla on erosta jo jonkin aikaa.

Ehdin avomieheni kanssa elämään 20 vuotta hyvin tiivistä, mielestäni mukavaa elämää. Oli yhteisiä harrastuksia ja kotonakin viihdyimme. Yksi lapsi, nyt 13 vuotias. Pari vuotta sitten mieheni yhtäkkiä muuttui inhottavaksi, vihaiseksi, väsyneeksi ja vain tiuski ja huusi. Totta kai yritin kysellä ja selvitellä mikä on, mutta vastauksia en saanut, ainoastaan "ei tässä mitään hätää, älä ole niin huolissasi" ja ilman muuta olin. Olihan elämämme muuttunut tasaiseksi ja seesteiseksi, mutta en ymmärtänyt "pakottaa" miestä keskustelemaan asioista syvällisemmin ja yrittämään yhdessä parantamaan yhteiseloamme.

Vuoden vaihteessa mieheni lopulta ilmoitti, että on tämän pari vuotta mietiskellyt, kannattaako meidän yhteiseloamme enää jatkaa ja hänen mielestään ero olisi ainoa oikea vaihtoehto. Minulle tämä oli täydellinen shokki. En vieläkään pysty ymmärtämään tapahtunutta, minun rakkauteni ei ole sammunut, hänen kuulemma on. Hän edelleen tykkää minusta, mutta ei rakasta... En ymmärtänyt sitäkään, miksi hän ei voinut näiden parin vuoden aikana puhua ajatuksistaan, vaan valmisteli kaiken itselleen helpoksi, eli kävi surutyönsä jo ennakkoon.

Niinpä hän muutti kodistamme pois. Edelleen meille jäi yhteisiä harrastuksia ja olemme paljon yhteyksissä, mutta hän on ilmoittanut selkeästi, ettei tule koskaan takaisin. Kummallakaan ei ole ketään toista ja seksiäkin olemme harrastaneet, koska ilman emme pysty kumpikaan olemaan.

Mieheni juuri luuli, että olen päässyt jo kaikesta yli, mutta kun keskustelimme asiasta, myönsin, että olen salaa kuvitellut, että ero on vain väliaikaista. Hän ei millään ymmärtänyt, että tämä on edelleen minulle vaikeaa, en missään tapauksessa halua yhtäkkiä menettää rakkaintani 20 vuoden suhteen jälkeen.
Odottelen pian alkavaa eroseminaaria, johon olen ilmoittautunut. Mieheni ei ole erostamme halunnut kenenkään kanssa keskustella, sanoo, että näin vain kävi...

Näinä päivinä olemme kahden puhuneet kyllä asioista, itse en näe itselläni mitään lähitulevaisuutta. Oli niin paljon yhteisiäkin suunnitelmia.

29

1227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selviät.Kyllä

Olen pahoillani puolestasi, sinulla on raskas tilanne. Hyvä, että osallistut eroseminaariin, tarvitset keskustelutukea ehkä pidempäänkin.

On aluksi vaikeakin hyväksyä, että sinun pitää käsitellä ero yksin. Kaipaat kumppanilta tukea ja se on luonnollista. Miehesi on kuitenkin eron käsitellyt etkä saa häneltä enää apua tai ymmärrystä.

Miehesi ei ehkä halunnut keskustella asiasta aiemmin kanssasi, koska tiesi jo etteivät hänen tunteensa enää muutu, hän halusi prosessoida asian yksin, ilman että pyrit vaikuttamaan hänen päätökseensä. Ehkä hän halusi myös suojella sinua siltä, ettet alkaisi toivomaan että asialle voi vielä tehdä jotain. Syillä ei edes ole merkitystä nyt - vain se merkitsee miten itse pääset eroprosessissa alkuun henkisesti ja hyväksyt, että liitto on ohi.

Jos ymmärsin oikein, teillä on vielä toisinaan seksiä. Neuvoni on, että katkaise yhteys mieheen minimiin vaikka se olisi kuinka vaikeaa. Sulla on vielä tunteita ja seksi exän kanssa ruokkii vääränlaista toivoa, estää sinua kohtaamasta eron lopullisuutta.

Vasta kun olet yksin, irti hänestä fyysisestikin pystyt hetken päästä käsittelemään kunnolla eron tuomia tunteita. Ne ovat usein voimakkaita; surua, katkeruutta, kaipuuta ja ikävää, pettymystä, pelkoa tulevaisuudesta, riittämättömyyttä, ehkä syyllisyyttä ja häpeääkin. Tätä tunneprosessia ei voi kuitenkaan ohittaa tai nopeuttaa. Nyt olet vielä järkyttynyt ja ymmälläsi. On tärkeää, että pääset käsittelemään nuo edessä olevat tunteesi, koska juuri ne ovat avaimesi erosta selviämiseen.

• rhlbjlvnöm

Kirjoitatko kirkon puolesta omissa nimissässi. Asiallinen kirjoitus mutta täysin ilman mitään kosketuspintaa ihmiseen. On teille leikit eron kannustamusessa. Oikea herätysliike...

• Selviät.Kyllä

Et varmaan tästä tiedosta mitään hyödy, mutta en edes kuulu kirkkoon. Olen eronnut 20 vuotta kestäneestä liitosta viime keväänä. Harmi, ettei vastauksestani ilmennyt mielestäsi kosketuspintaa, koska näistä asioista on leikit kaukana.

Ja anteeksi ap tämmöinen välihöpinä ketjussasi.

• Hkhkäbbö

On siitä. Pyydän anteeksi tyhmiä sanojani. Toivoinkin, etteivät he olisi vastanneet.

• Hkhkäbbö

Kyllä sinä selviät, mutta se tulee olemaan hirvittävin asia jonka joudut läpikäymään elämässäsi.

Miehelläsi on ilmiselvästi salasuhde, jonka tulee pian julki koska perushyvistä suhteista ei juuri muutoin erota.

Siitä huolimatta että tunnet vihan tunteita tai kipeää tarvetta saada mieheltäsi tukea / muuttamaan mielensä järkisyihin vedoten, niin pidä pintasi äläkä anna hänen huomata sitä. Tässä tilanteessa eroa tahtovat ovat niin uuden ihastuksensa pauloissa että saat hänet jyrkästi itseäsi vastaan ja hän tulee haavoittamaan sinua valavasti. Tiedän, että ammattiauttajiltakin boit saada ristiriitaisia ohjeita, mutta tilanteessasi sen on ehdottoman paras ajatellen tahtoasi jatkaa suhdetta. Miehesi ei pysty käsittelemään tuossa tilassa millään järkevällä tavalla yhteistä elämäänne, eikä huomioimaan sen hyviä puolia.

Ala siis varmasti ja rauhallisesti järjestämään eroasioita. Näyttele keinolla millä hyvänsä tasapainoista. Älä anna hänen eleelläkään ymmärtää toivovasi hänen muuttavan päätöstään. Sinä olet se joka käsittää kaiken pahan joka tuosta teille jokaiselle koituu. Miehellesi se selviää pikkuhiljaa kun ihastus laantuu. Tee lista asioista jotka teidän tulee erossa ratkaista. Ositus, asunnot ja laita miehesi työskentelemään sen eteen, että hän ymmärtää mitä on tekemäsdä. Älä epäröi tässä työssä, sil sinun ainut toivosi on, että hänelle alkaa valkenemaan asiat ennen lopullista niittiä. Tosin mikään ei ole lopullista. Ihmiset palaavat vuosienkin jälkeen yhteen kun ovat ymmärtäneet rakastavansa puolisoitaan ja eläneensä heidän kanssaan hyvää ja tyydyttävää elämää. Sitä on vain niin vaikea nähdä, mikäli ihastus sumentaa pään.

Kyllä sinä selviät, mutta se tulee olemaan hirvittävin asia jonka joudut läpikäymään elämässäsi.

Miehelläsi on ilmiselvästi salasuhde, jonka tulee pian julki koska perushyvistä suhteista ei juuri muutoin erota.

Siitä huolimatta että tunnet vihan tunteita tai kipeää tarvetta saada mieheltäsi tukea / muuttamaan mielensä järkisyihin vedoten, niin pidä pintasi äläkä anna hänen huomata sitä. Tässä tilanteessa eroa tahtovat ovat niin uuden ihastuksensa pauloissa että saat hänet jyrkästi itseäsi vastaan ja hän tulee haavoittamaan sinua valavasti. Tiedän, että ammattiauttajiltakin boit saada ristiriitaisia ohjeita, mutta tilanteessasi sen on ehdottoman paras ajatellen tahtoasi jatkaa suhdetta. Miehesi ei pysty käsittelemään tuossa tilassa millään järkevällä tavalla yhteistä elämäänne, eikä huomioimaan sen hyviä puolia.

Ala siis varmasti ja rauhallisesti järjestämään eroasioita. Näyttele keinolla millä hyvänsä tasapainoista. Älä anna hänen eleelläkään ymmärtää toivovasi hänen muuttavan päätöstään. Sinä olet se joka käsittää kaiken pahan joka tuosta teille jokaiselle koituu. Miehellesi se selviää pikkuhiljaa kun ihastus laantuu. Tee lista asioista jotka teidän tulee erossa ratkaista. Ositus, asunnot ja laita miehesi työskentelemään sen eteen, että hän ymmärtää mitä on tekemäsdä. Älä epäröi tässä työssä, sil sinun ainut toivosi on, että hänelle alkaa valkenemaan asiat ennen lopullista niittiä. Tosin mikään ei ole lopullista. Ihmiset palaavat vuosienkin jälkeen yhteen kun ovat ymmärtäneet rakastavansa puolisoitaan ja eläneensä heidän kanssaan hyvää ja tyydyttävää elämää. Sitä on vain niin vaikea nähdä, mikäli ihastus sumentaa pään.

Hae tukea, mutta älä seurakunnalta. Siellä kannustetaan eroamaan ja uusiin suhteisiin tai antamaan puolisollesi anteeksi. Sinut yritetään saada myös näkemään itsesi syynä avioeroon. Edellinenkin viesti varmaan heiltä.

• SelviänKö

Kiitos vastauksista... Sellainen oikaisu, että mitään salasuhdetta ei ole. Se on aivan varma ja selväksi tehty. (En sinisilmäisyyttäni tätä kirjoita) Emme tee ositusta, emme jaa tavaroita yms. kaikki on selvää! Joten teknisestihän tämä on helppoa, tunteiden osalta taas ei.

Sukulaiset ja ystävät ovat epäilleet miehellä jonkinlaista 40 kriisiä, tiedä siitä, hän itse väittää ettei sellaista ole. Uusi, täysin itsenäinen elämä on hänen mielestään mukavaa, koska kotona oli hänen mielestään tylsää...

• yksvaihtoehto

suhde ja pelkää rektiota jos kärähtää, siksi jo itse haluaa erota, mutta kaikenvaralla on ystävä, jos vaikka ei onnistukkaan salaisen kanssa..

• eitodellakaannormaalia

Jos asuu yhdessä 20 vuotta ja on yhteinen 13 vuotias lapsi, niin tottakai siinä on yhteistä omaisuutta kertynyt aika paljon jonka jakamisessa menee oma aikansa.

Lähtikö mies tyhjin käsin pois kotoanne vai veikö hän jo mennessään kaiken sen mitä halusi mukaansa ottaa.

Eihän kukaan lähde hyvästä parisuhteesta nostelemaan tuosta noin vaan.
      Joko rakkaus tosiaan on miehen puolelta kokonaan loppunut, tai sitten tuollainen totaalinen irtiotto tarkoittaa sitä, että miehellä on joku vakavampi sairaus, syöpä tms joka painaa mieltä.

• Rakkaus.voi.kuolla

Parisuhdehan ei nimenomaan ollut hyvä siksi, että mies ei tuntenut enää rakkautta, enempi kaveruutta, tykkäämistä, näinhän ap kertoi.
        Siinä on aikuista syytä ihan riittävästi ilman syöpiä tai muuta kaukaa haettua.
        Jokaisella on oikeus onnellisuuteen, myös sillä joka haluaa päättää avioliiton tunteiden puuttumisen vuoksi. Tavan vuoksi ei tarvitse kenenkään kanssa enää nykypäivänä aviossa olla.

Se miten ap talousasiansa miehen kanssa sopii, ei ole aihe eikä meidän asiamme.

Voimia sulle ap. Toivottavasti saat tunteesi järjestykseen ajan kanssa ja alat näkemään itsellesikin tulevaisuuden.

• eronnut48mies

Näinhän se on....kaveruutta ja on kuin sisko ja veli...jos katsellaan vaikka aikajanaa kun ap kertoi "40v. ikäkriisi" niin mies on 4kymppinen ja ovat tavanneet 2kymppisinä ja nuoria ja aika moni suhde on jäänyt kokematta se on pitkä aika tuo 20v. parisuhdetta niin mieskin ajattelee tätäkö se elämäni ja tulevaissuuteni on.
        Ei tässä kolmatta pyörää ole niinkuin ap kirjoittaa vaan kyllä mies varmasti haaveilee tai suunnittelee uutta suhdetta ja elämää toisin kuin 20v. miten on mennyt....

Niin eroistahan 70% on naisten aloittamia ja alkuunpanemia mutta nyt on poikkeuksena mies ja se ei silloin tee tästä tuomittavaa kun vastaavasti naiset tekevät yleisesti samat johtopäätökset ja päätelmät.

Ensinnäkin tuon seksin "harrastamisen" voi lopettaa ja ei 13v lapsi tarvitse samalla tavalla molempia vanhempia kuin nuorempana ja siihenkään ei voi vedota....ja heitä ajatuksesi yhteenpaluusta huitsinnevadaan vaan ala elämään omaa elämääsi ja ilman katkeruutta vaan avoimin mielin ja tuntemuksin ja nauti elämästäsi.

• SelviänKö

Lähinnähän toivoin teidän kokemuksia samanlaisesta tilanteesta, kuinka olette selvinneet... En halua pohtia, kuinka mitäkin jaetaan tai omistetaan, se on toisarvoista.

Haluan tietää, mitä olette tehneet, miten toimineet, miten eläneet eronne jälkeen ja miltä se on tuntunut. Onko ollut exän kanssa yhteyttä enää lähdön jälkeen...

Totta on, että miehelle tämä oli ensimmäinen pitkä ja vakava suhde. Tiedän, että se vaikuttaa ja tekee juurikin sen olon, että haluaa vielä jotain... Jotain mitä ei vielä ole kokenut.
      Mutta tässä mennään päivä kerrallaan. Onnekseni pystyn töissä käymään normaalisti ja kohtaamaan ihmisiä, nauramaankin...

Miksi muuten pitäisi lopettaa seksin harrastaminen hänen kanssaan? Ei ole kummallakaan mielenkiintoa etsiskellä ketään muuta nyt. Meille se on vain tarpeiden tyydytystä, ymmärrän sen. Enkä myöskään yritä häntä sen voimalla takaisin, koska himot ne on hiirelläkin... (En kylläkään ole mikään hiiri) Kiitos eronnut48mies, nautin...

• 19vuodensuhde

Seksin lopettaminen pitää sen takia, että ne loputkin tunteet loppuisivat. Lasten takia täytyy olla puolisoon yhteydessä, ei muuten ja koska lapset ovat jo teinejä, eipä tässä tarvi juuri olla olenkaan yhteydessä, jos ei ole tärkeitä asioita. Sinun pitää pikkuhiljaa päästä eteenpäin elämässäsi. Seksisuhteita aina naiset saa, jos vain on uskallusta.

Vain ja ainoastaan auttaa aika, oman elämän suunnittelu ja rakentaminen itsensä varaan.

• Kjjjjknvjb

Voi panna exää ja uutta. Mikä muka estää? Pettäjät tekee sitä salassa, mut ap. periaatteessa luvalla.

• Tsemppiä_sulle

Aikoinani kun erosin parinkymmenen vuoden liitosta, yritin vielä vuoden saada suhdetta kasaan (asuin jo silloin omassa kodissa, minä lähdin liitosta, koska elimme kuin veli ja sisar). Turhaan yritin ei auttanut.

Älä jatka seksisuhdetta exäsi kanssa, et pääse muuten hänestä koskaan irti. Aina löytyy miehiä, usko minua. Jos toisella ei ole tunteita, niin ei niitä voi hänelle pakottaa. Sinun on nyt vain pakko jaksaa eteenpäin, ilman häntä. Rankkaa tulee olemaan. Monet itku, potku, raivarit sain eron jälkeen itsekkin. Älä ota laastarisuhdetta. Parempi on vain yksin mennä ainakin puolivuotta. Sitten tsekkaat itsesi miten jaksat. Koita käydä työssä, harrastaa, jos harrastuksia on, ulkoile, syö hyvin, tapaa ystäviä, käy kulttuuririennoissa, ihan mitä vaan, jotta saat muutakin ajateltavaa ja varsinkin, jos poika on isällään. Älä mökkiydy.

Tunteet on käytävä läpi. Niitä menee ylös ja alas. Itseäni auttoi aika ja lopulta uusi suhde.

• näintäällä

Vuosi mennyt erosta. Oli mulle shokki kun vaimo halusi erota. Kaksi pientä lasta meillä joista nyt yhteishuoltajuus ja vuoroasuminen.

Erosta en ole koskaan kenekään kanssa keskustellut. Olen ollut aikalailla ajattelematta asiaa sen syvällisemmin.

Tärkeintä on että lapset ovat elämässäni ja asuvat luonani puolet joka kuukaudesta.

Toki haluaisin palaisin yhteen jos exä haluaisi ja sitä itse ehdottaisi joskus mutta en pidä sitä kauhean todennäköisenä että hän näin tekisi.

Kuten sanoin niin lapset tärkeintä maailmassa ja ihan ok menee kun ovat pieniä ja puolet kuusta luonani.

Eniten mua se on pelottanut välillä ja surettanut että mitenkä mun sitten käy kun lapset kasvavat siihen ikään että muuttavat omillensa asumaan eivätkä ole enään niin paljoa luonani koska eivät silloin asu täällä eli pärjäänkö enään silloin koska se suru tulee olemaan kauhea sitten kun se aika koittaa.

• näintäällä

Lisätään sen verran vielä että silloin on kaikki hyvin kun lapset ovat luonani mutta sitten taas ne viikot kun ovat äidillänsä eli olen yksin niin ikävöin lapsia enkä ole niin virkeä ja onnellinen. Silloin ehkä pientä masennustakin havaittavissa eikä oikein mikään innosta.

Lasten takia pysyn järjissäni ja jaksan. Kyllä siinä virkistyy mitä lähemmäksi se päivä tulee kun lapset taas tulevat eli päivää ennenkuin tulevat niin olen jo ihan normaali kun ajattelen että yksi yö enään.

Yksin kun olen niin en liiku missään paitsi ruokakaupassa käyn. Alkoholia en käytä niin en pyöri baareissa ym. elokuvissa joskus saatan sentäs käydä.

• tsemppiä_sulle
        näintäällä kirjoitti:

Lisätään sen verran vielä että silloin on kaikki hyvin kun lapset ovat luonani mutta sitten taas ne viikot kun ovat äidillänsä eli olen yksin niin ikävöin lapsia enkä ole niin virkeä ja onnellinen. Silloin ehkä pientä masennustakin havaittavissa eikä oikein mikään innosta.

Lasten takia pysyn järjissäni ja jaksan. Kyllä siinä virkistyy mitä lähemmäksi se päivä tulee kun lapset taas tulevat eli päivää ennenkuin tulevat niin olen jo ihan normaali kun ajattelen että yksi yö enään.

Yksin kun olen niin en liiku missään paitsi ruokakaupassa käyn. Alkoholia en käytä niin en pyöri baareissa ym. elokuvissa joskus saatan sentäs käydä.

Olet tainnut unohtaa olevasi mies?! Tee vapaaviikkoinasi asioita, joita et voisi tehdä kun lapset ovat luonasi. Mene viihteelle, etsi nainen joko sama tilanne, niin sinulla on aikuinen ihminen joka ymmärtää. Saisit samalla läheisyyttä ja seksiä.

Et saa elää pelkästään lapsille. Sinullakin on vain yksi elämä.

• kokeneelta

Älä etsi syyllistä eikä syitä. Katso eteenpäin, hanki uusia ystäviä, käy ulkona.

• näintäällä

Olikos tuo ylläoleva tarkoitettu mulle vai ketjun aloittajalle?

• SelviänKö

Ymmärrän sinua "näintäällä". Ei huvita minuakaan aina mikään, vaikka olen aina ollut toimelias. Nyt kun kevät on jo pidemmällä, on keli vaikuttanut mielialaani positiivisesti. Edelleen käyn joka päivä lenkillä, mutta kuvioihin on tullut jossain määrin myös alkoholi... (jota tosin aina on nautiskeltu, mutta nyt yksinkin) Tiedän, että tämä on se pahin asia, koska se valtava ikävä ja kaipaus vaan lisääntyvät.

Paljon olen keskustellut erostamme ystävien ja tuttavien kanssa ja saanut paljon lohdutusta, joka on kallisarvoista, mutta ei tilannetta muuta mihinkään suuntaan, suru on surtava ihan itse ja kaikki tuntemukset käytävä läpi.

Onneksi on yksi pakopaikka luvattu minulle, mökki, joka ei ole omistuksessani, mutta voin siellä vapaasti käydä ylläpitoa ja kunnostusta vastaan. Siellä voin huutaa tuskani pihalle ja tehdä mukavia pihatöitä ja ehkä unohtaakin hetkeksi, mutta taasen yksin... Ehkä kesällä löydän sinnekin ystäviä.

Ja edelleen olen "exäni" kanssa yhteyksissä kaikenlaisissa tilanteissa ja jopa käymme silloin tällöin toisillamme kylässä. Sen jälkeen on kyllä kaipaus kaksin verroin pahempi, eli rikon vain itseäni. Tiedän...

En ole vieläkään saanut minkäänlaisia selityksiä tapahtuneelle ja odotan edelleen. Viimeksi hän kysyi, eikö voitaisi olla vain näin... Pääsiäistäkin vietimme toisillamme. Terveisin ap

• SelviänKö

Kiitos teille kaikille ihanista (ja myös niistä muista) vastauksista. JOS olisin fiksu, olisin heti kuunnellut kokeneita ihmisiä ja ottanut kallisarvoiset neuvot vastaan MUTTA halusin kuitenkin yrittää kokeilla eron "omalla tavallani".

Eli oli todella väärin molempia kohtaan yrittää olla vapaa-aikana yhdessä. Tilanne on nyt se, että sovimme ettemme ole enää missään tekemisissä. Tapailu rikkoi molemmat ihmiset. Itse olen käynyt todella pohjamudissa ja juuri nyt yritän taistella itseni takaisin ylös.

Eroseminaari ei käynnistynytkään, mutta tilasin kirjan "Jälleenrakennus", jota nyt luen. Olen varannut ajan ammattiauttajalle ensi viikoksi. Toivon, että vielä löydän voimia itselleni jaksaa tämä läpi. Ystäväni ovat todella huolissaan tilanteestani, jaksamisestani, joten aion todella yrittää. Toivon, että se kuuluisa aika parantaa... Hyvää kevättä kaikille!

• hyvinminullekävi

"Tilanne on nyt se, että sovimme ettemme ole enää missään tekemisissä."

Aika rajulta kuulostaa tuo teidän irtiotto toisistanne, jos teillä on yhteinen lapsi.
        Luulisi että aikuiset ihmiset pystyvät olemaan toistensa kanssa asiallisissa väleissä, jos eron taustalla ei väkivaltaa tai pettämisiä ole. Toistensa karttelu vaikuttaa varmasti teini-ikäisenkin elämään. Ei kuulosta hyvältä vaihtoehdolta tuokaan.

Minä olen eronnut 6 vuotta sitten. Näen eksääni lapsiemme ja lastenlastemme juhlissa ja olemme jopa viettäneet pari jouluakin yhdessä, se oli lastenlasten toive ja joskus aikuisen pitää pistää omat tunteet hieman sivuun ja asettua näiden pienempien asemaan. Mukavia jouluja ne olivat, ei voi valittaa. Hyvin mahdutaan ex-miehen kanssa samaan huoneeseen ja pystytään puhumaan toisillemme kuin ihmiset keskenään ruokapöydässä. Ollaan tavattu satunnaisesti ruokakaupassa ja muutama sana vaihdetaan joka kerran. Joskus jos ystäväpiirissä on tapahtunut jotain vakavampaa, niistä jutellaan pidempäänkin. Ollaan käyty kahvillakin muutamaan otteeseen. Seksiä emme ole eropäätöksen jälkeen harrastaneet kertaakaan.

Mieheni halusi erota koska hänen puoleltaan rakkaus oli loppunut. Olihan se valtava shokki 34 vuoden jälkeen, mutta samana iltana minä jo tajusin, että en minä voi väkisin häntä luonani pitää vaikka kuinka rakastaisin itse. Jos miehelläei enää rakkautta ole niin en minä sitä voi enää muuksi muuttaa. Minusta oli hyvä että mieheni oli rehellinen minua kohtaan. Elämä on liian lyhyt siihen, että elää vain toisen mieliksi.

Meillä minä olin se joka suunnitteli ja teki, mies kulki vähän kuin sivustakatsojana, oli mukana, teki mitä minä pyysin puutarhassa ja oikeastaan kaikessa. Jälkikäteen ajattelin, että ehkä minä olinkin koko ajan se joka rakasti enemmän, ehkä hän otti minut vain sen takia kun parempaakaan ei ollut tarjolla. Mutta tämä on jossittelua, enkä halua tuhlata aikaa tuollaiseen, hyvä yhteinen elämä meillä oli ja siitä olen kiitollinen miehelle.

Rakastan minä lapsianikin todella paljon, mutta niinpä vain on ollut pakko päästää heidätkin maailmalle yksi kerrallaan. Yhtä lailla mies oli ansainnut vapautensa kun hän sitä kerran halusi.

Ei siinä sen kummempaa kuin että hyväksyy tilanteen, ei parisuhteen loppuminen tarkoita kuolemaa. Minulla vaihtui myös koti, kumpikaan ei halunnut jäädä isoon omakotitaloon yksin. Myytiin talo pois, jaettiin lapsille paljon tavaraa, loput nouti kierrätyskeskus. Aloitettiin puhtaalta pöydältä, molempien uusiin koteihin tuli uudet huonekalut, verhot, astiat, kaikki. Jotenkin oli parempi niin ainakin minulle. Valokuvat seurasivat ja vaatteet, mutta muuten uutta. Puutarhan menetys suretti minua alussa tosi paljon, asun nyt kerrostalossa, mutta parvekkeella kukkivat kukat :). Tämän kuuden vuoden aikana olen tajunnut, että tämäkin muutos oli minulle hyväksi, iso puutarha alkoi käydä rankaksi hoitaa.

Eron myötä minä olen oppinut arvostamaan itseäni, nyt sitä suunnittelee elämänsä omista lähtökohdistaan käsin, ei tarvitse enää toisen puolesta valmiiksi miettiä. Hyvin olen pärjännyt, lisäsin harrastusten määrää, liikun nyt enemmän. Olen matkustanut moneen otteeseen ulkomailla yksin. Enkä ole pelännyt vaikka ennen en uskaltanut yksin lähteä edes Tukholmaan. Koen jatkuvasti onnistumisen tunteita, on ollut kiva huomata että minähän osaan, pystyn ja voin tehdä asioita omin nokkineni. Eikä maailmani ole kaatunut siihen, että autoni renkaat vaihdetaan rengasliikkeessä, eikä siihenkään, että mökillä joudun pyytämään apua syksyisin veneen nostossa järvestä. Aina on apua löytynyt.

En käy treffeillä, en etsi uutta parisuhdetta, mutta jos sellainen joskus eteen tulee, että rakastun, niin avoimin mielin eteenpäin.

En ole eksäni parisuhdetilanteita seurannut, mutta eipä ainakaan lasten luona eikä lastenlastenkaan puheissa ole hänen naisystävistään mainintaa ollut. Käsittääkseni ei ole seurustellut eikä siinä mitään, jos on löytänyt tai löytää rakkauden, niin kaikkea hyvää hänelle. Hän oli ja on hyvä mies, hyvä isä ja mukava ihminen kaiken kaikkiaan, kunnioitan häntä suuresti ja rakastankin yhä, mutta en enää siinä mielessä, että yhteen koskaan muutettaisiin.

• ruuruuuu

Aivan oikea ratkaisu ! mitä vähemmän olet hänen kanssaan tekemisissä, sen nopeammin unohdat ja eheydyt.

• Tahvo52

Mielenkiintoista että toiset selviävät erosta vähin vaurioin ja toistet taas tarvitsevat ammattiapua, eroseminaaria tai lukemista aiheesta. Todistaa vaan että me kaikki olemme eri muotissa valmistettuja epätäydellisä yksilöitä.
      Itselle tuli ero vajaa pari vuotta sitten ja kun päätös oli tehty niin otti päähän jumalattomasti muutaman tunnin ja sitten käänsin aivot uuteen asentoon. No, ihmisenä en koskaan ole osannut olla huolissaan asioista, enemmän "asioilla on tapana ratketa" ajatuksella mennään. Kun ero tulee niin kyllähän se tarkoittaa että kahdella ihmisellä ei enää ole niitä yhteisiä asioita jota jakaa.

Minä kyllä sinuna lopettaisin nuo panohommat ex:än kanssa, ei ne vie sinua eteenpäin elämässä. Jos panemista tarvitset niin varmasti löydät sellaistakin seuraa aivaan muualta. Ilman seksiä voi kyllä olla mutta ei ilman läheisyyttä ja muiden hyväksyntää. Opettele pärjäämään omillasi ja tutustu nyt ihan rauhassa itseesi, kuka olet ja mitä haluat.

• Tämä Ap:lle ja muillekin. Vasta 9 vuoden suhteesta eronneena, tunnen myös ikävää ja kaipaan yhteisiä asioitamme.Kun hän lähti niin sovittiin että pysytään ystävinä, On harrastettu kaikkea kuten ennenkin, mutta ei seksiä. Olen ollut siinä lujana. Jos olisin suostunut siihen niin voisin vieläkin huonommin kuin mitä voin nyt. Hän on löytänyt uuden kumppanin, Asuntonsa pienuuden vuoksi hän ole voinut viedä kaikkia omia tavaroitaan pois ja on hakenut niitä vasta kun tapasi tämän uuden, muutettuaan isompaan asuontoon. Vasta nyt kun hakee tavaroitaan olen kuin herännyt käsittämään että tämä on nyt ihan oikeesti ero, Olen päättänyt että enää ei harrasteta yhdessä mitään. Haen uusia harrastuksia, uutta sisältöä elämään.

Mä en voi ymmärtää että miten miehet voivat jatkaa seksisuhdetta vaikka ovatkin halunneet erota. Eikö heillä käy mielessä että loukkaavat toista ja pitävät tämän kiinni itsessään.
        Yhteisten harrastusten jatkaminen ei ole myöskään hyväksi. Ne pitävät meidät kiinni entisessä. Hae ap uusia harrastuksia, uusia ystäviä. Itse piristyn kun käyn kampaajalla, ostan jotain uutta vaatetta tai laitan vaikka uudet verhot kotiin. Kaikki mikä on uutta ja ei muistutua menneestä on hyväksi.

• Tunteethukassa

Kyllä se ero on silloin helpompaa jos ystävinä erotaan. Se miten yhdessä sen teette niin toivut kyllä. Minäkin pitkässä liitossa ollut tunteet muuttuneet. Harkitsinme eroa ja kokeilimme sitä. Kuitenkin palattiin yhteen kun kummallakin loppujenlopuksi löytyi tunteita ja rakkautta. Nyt suhde kunnossa ja nautimme uudesta alusta. Samoin lapset onnellisia tilanteesta. Joten ei kaikki eroon johda mutta nuo tunteet ovat sellaisia välillä että joko kyllästyy tai unohtaa vain jotenkin toisen. Minulla kävi näin ja olen tyytyväinen tilanteeseen. Se että oliko ulkopuolisia syitä tähän en tiedä enkä halua tietää. Se meidän kahden asia.

• SelviänKö

Päivitänpä hieman tilannettani. Eli meni aikaa, ettemme olleet MISSÄÄN tekemisissä, ainoastaan lasta koskevissa. Lapsi ei viihdy lainkaan isällään, siellä on tylsää... Eli olen ehdotellut, voisiko isänsä pitää lapsestaan huolta noin joka toinen viikko. Olen huomannut, kuinka mukavaa tämä vapaa elämä on, olen löytänyt uusia ystäviä, keskustelukumppaneita, joita todellakin kaipasin.

Eksäni joutuu siis tulemaan meidän (hän omistaa) asuntoomme siksi aikaa, kun minä olen poissa tai minulla on jotain muuta... Tämä hänelle OK.

Tunnetasolla on alkanut helpottaa, puoli vuotta kulunut. Paljon olen keskustellut ystävien kanssa, myös käynyt psykologilla. Tämä helpottaa todella, suosittelen.

Huomenna olen lähdössä lapsen kanssa matkalle viikonlopuksi, kahdestaan, jonka jälkeen hän jää isän hellään huomaan kun itse lähden mökille... Tuntuu todella, että olen vapaa... Ja odotan, että löydän kuitenkin vielä jotain...

• Toiveessa69

Kiitos tarinastasi. Sain siitä paljon omaan tilanteeseen miettimistä. Meillä on vaan tilanne toisinpäin minä haluan erota , olen jo sitä muutaman vuoden halunnut. Meidän suhde on kestänyt yli 20-vuotta ja meillä on kaksi teini-ikäistä lasta.
      Tosiaankaan aina ei ole kyse siitä, että olisi toinen uusi rakkaus näin munullakin on tilanne, mutta olen sitä miettinyt että mieheni antaisi lopulta minulle vapauden jos näin olisi? Olen vetkutellut eroa ja se raastaa minua sisältä, koska toinen niin haluaa eikä osaa päästää irti.
      Sekin on hyvä muistaa, että ei sillä toisellakaan osapuolella ole ollut se päätös helppo, mutta ymmärrän sen jätetty on aina kovilla. Mieheni ei vaan voi ymmärtää miksi haluan erota hänelle ei riitä se, että rakkautta ei ole vaan se on ystävyyttä. Elämä on minulla tylsää ja haluan sen vapauden.
      Sekin oli hyvä pointti, että seksin harrastaminen myös jäisi pois. Itsekin olen ajatellut, että jos mieheni eron jälkeen haluaa niin en sitä pois sulkisi. Nyt ajattelen, että se on hänen kannaltaa parempi ettei.
      Kiitos kirjoituksesta ja voimia ja jaksamista sinulle.

• SelviänKö

Hei sinä Toiveessa69. Voisin muutaman neuvon antaa sinulle, jotka ehkä auttaisivat sinua ja jätettävää osapuolta. Totuushan on se, ettei yhdessäkään ihmisessä voi roikkua kiinni, mikäli rakkauden tunteet ovat toisen puolelta loppuneet. Rakkautta on se, että päästää irti, päästää toisen vapauteen, jota tämä haluaa.

Tämä on vaikeaa jätetylle, mutta omalla kohdallani kävi niin, että tarpeeksi itkettyäni, surtuani, murehdittuani, ystävien kanssa keskusteltuani ja itse näitä asioita mietittyäni oivalsin, että en tarvitse ketään toista ihmistä ollakseni onnellinen. Onnellisuus lähtee ennen kaikkea omasta päästä, ne ajatukset on vaan jäsenneltävä, on etsittävä asioita, joista nauttii, on nautittava siitä mitä on. On nautittava pienistä hetkistä, auringosta, sateesta, luonnosta, ystävien hyvistä eleistä. Täytyy etsiä näitä ilon pisaroita.

Itselleni tämä tuli suhteellisen helposti puolen vuoden jälkeen erosta. Kaikki perusasiani olivat hyvin. Lopulta eksästäni ja minusta tuli ystävät ja vihdoin hän alkoi puhua minulle, tosin kuin ystävälle, mutta tästä olen tyytyväinen. Se täydellinen irtiotto, seksin lopettaminen ja täydellinen hiljaiselo joksikin aikaa teki meille ainoastaan hyvää.

Keskustele miehesi kanssa. Puhukaa yhdessä tai jos hän suostuu, menkää ammattiauttajalle. He ovat parasta ainakin minun kohdallani, kävin siellä yksin. Käsitelkää suhdettanne, jäsennelkää asianne hyviin ja huonoihin puoliin. Huomaatte että ainakin toinen teistä on pitänyt suhdettanne itsestään selvyytenä, suhde on arkipäiväistynyt, liekki on sammunut, ehkä hehkua vielä on, mutta sitähän ei sytytetä yksin, siihen tarvitaan molempia.

Elämä on lyhyt, ei sitä kannata oikeasti hukata tyytymättömyyteen, ilottomuuteen, onnettomuuteen. Minun kohdallani kävi niin, että pahimmasta selviydyttyäni keväällä, tuli vastaani mies, vanha tuttavamme. Huomasimme, että viihdymme toistemme seurassa ja hän, joka on rauhallinen, määrätietoinen ja reipas ihminen, rauhoitti minut, sai minut ajattelemaan elämää eteenpäin, nauttimaankin siitä. En halunnut ketään liian lähelle, en halunnut huolehtia kenestäkään (paitsi lapsestani), en halunnut odottaa ketään, en kaivata, en murehtia. Halusin pitää vapauteni ja tämä sopi hänelle. Onneksi hän asuu kaukana, olemme yhteyksissä, ystäviä, pidämme toisistamme, mutta pidämme myös välimatkan.

Niinhän se on että uuteen suhteeseen EI kannata suinpäin sännätä, vanhat asiat on ensin selvitettävä perin pohjin. Tämä työ on kohdallani vielä kesken, mutta nyt tiedän että SELVIÄN kaikesta, periksi en anna. Hyvää, aurinkoista ja seesteistä syksyä kaikille! T. AP

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1478
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1139
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      944
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe