Muistutetaan varmuudeksi vielä tässä jos yllä pyörivää videota joku ei ole katsonut.
Kevään tullessa alkaa teillä pyöriä taas kuljetan itse ja säästän-tyypit sepeli-ja lankkukuormineen mitä villeimpine kuormansidontoineen ja uskomattomimpine kuormanpainoineen. Ahneen kaverin on vaan saatava se kuutio soraa sinne mökille sillä pienellä Kärppä-kärryllä tai kuuden metrin lankut samankokiisella kärryllä ymmärtämättä lainkaan että kärryn kantavuus ja sorakuorman paino eivät kohtaa. Lankkukuorma on mahdollisesti kevyempi mutta suuri kuorman pituus taas saa aikaan etu-ja takaylityksiä jotka ovat vaarallisia niin vetoautolle kuin takanatulijoillekin. Pitkä kuorma saa aikaan myös liikkumista ja vääntöä sivuille ja jos aisapaino on vielä päin persettä niin kärry nostaa auton perän ylös ja auto lähtee kuljettajan lapasesta. Liian suuri aisapaino taas saa eturenkaat ylös joka niinikään vie ohjattavuuden. Suuri paino ja ajonopeus ovat vaarallinen yhdistelmä kärryn renkaille ja pyöränlaakereille. Usein näkee tienpenkalla kärryn josta rengas räjähtänyt kun se ikivanha Stomil-rengas ei olekaan enää kestänyt puolen tonnin siihen kohdistunutta painoa vaan on katsonut parhaakseen lopettaa työsuhteensa. Eikä ne jousetkaan tai laakerit kestä mitä tahansa.
Pari viikkoamsitten näin kevään ensimmäisen lankkukuorman ylösalaisin Turussa. Auto oli nokka tulosuuntaan ja kärry ylösalaisin keskellä nelikaistaista tietä. Lankun pitkän viuhkan muodotelmassa ojanpenkalla. Onneksi muita ajoneuvoja tai ihmisiä ei ollut joutunut mukaan tapahtuneesee.
Eli järki päähän kun niille mökeillenne tavaraa kuljetatte. Kuljetusfirma tulee varmasti kalliiksi mutta jos ylittää omat kyvyt ja kalusto ei ole tehtävän tasalla sattunut vahinko on varmasti kalliimpi. Järki käteen siis.
Muistutetaan taas peräkärryjen kuormaamisesta.
4
128
Vastaukset
Ja se linkki: http://www.katsomo.fi/#!/jakso/742952
- tgjgöoyöi
Taidosta tuokin riippuu kun perheautollakin on liikkunut 1200 kilon kuormia.Harkot takakonttiin mukaan niin ei perä nouse.
Taitoa ja järkeä juuri peräänkuulutin. Kyllä ne kärryjen painorajat ja kantavuudet on ihan laskettu valmistajan toimesta. Niiden ylittäminen lisää aina riskejä vaikka kuinka olisi taitoa ja tietoa. Pientä Kärppää tai Muulia ei vaan ole tehty kestämään sorakuution painoa joka on luokkaa 1700 kg tai jopa enemmän. Tämä siis esimerkki kuljetuksista joita olen nähnyt edellisessä työssäni.
- näin.se.vaan.on
Liikenne - taito - järki = Kolme eri asiaa jotka ei kuulu yhteen, kovinkaan monilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2157724- 583043
- 1992457
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101913Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1891830Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke241562- 751301
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä281212Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381193- 721040