KORTTIVIIDAKKO

MONTAKOKORTTIA

MT: Putkiyrittäjä joutuu kantamaan 11 eri pätevyyskorttia
Verkkouutiset - To, 30/03/2017 - 08:35

Joutsalaisyrittäjän työntekijöiltä vaaditaan kuusi pakollista korttia.

Maaseudun Tulevaisuus kertoo viranomaisten joutsalaiselta putkiyrittäjältä vaatimista suoritetuista pätevyyskorteista.

Putkiyrityksen seitsemällä työntekijällä on kuusi pakollista korttia: tulityökortti, työturvakortti, hätäensiapukortti, sähköturvallisuuskortti asennusten luvan ehtona, puhdasvesikortti ja henkilökortti. Toimitusjohtajalta vaaditaan viisi korttia lisää.

"Meillä on yrityksessä kuorma-auto, joten kaikilla, jotka ajavat sitä, pitää olla ammattipätevyyskortti eli viisi erillistä pätevyyttä suoritettuna", yrittäjä kertoo MT:lle.

"Työturvakortti käy yhdestä päivästä. Minulla ne muut neljät ovat ennakoivan ajon kurssi, trukkikurssi, ajoaika- ja piirturikurssi".

MT:ssa Yrittäjien johtaja Veli-Matti Lamppu sanoo, että esimerkiksi vakuutusyhtiöt saattavat edellyttää vakuutusehdoissaan pätevyyskorttien mukaisia lisäpätevyyksiä työntekijöiltä. Hänen mielestään eri toimijoiden itsesäätely lupakorttien avulla on alkanut rapauttaa ammatinharjoittamisen vapautta.

Turun aikuiskoulutuksen ylläpitämässä Korttirekisteri-palvelussa on kirjattu 38 erilaista lupa- ja pätevyyskorttia. Niihin kuuluvat esimerkiksi ensiapukurssit, työturvallisuuskortti, hygieniapassi, tulityökortti, järjestyksenvalvojakortti, ikärajakortti ja trukkikortti. Pääkaupunkiseudulla on katutyökortti, jota ilman ei pääse kadulle töihin.

0

90

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
        Ikävä
        74
        2982
      2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
        Ikävä
        68
        2857
      3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
        Ikävä
        68
        1832
      4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
        Ikävä
        17
        1689
      5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
        Ikävä
        24
        1657
      6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
        Ikävä
        26
        1622
      7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
        Ikävä
        20
        1610
      8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
        Ikävä
        48
        1307
      9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
        Ikävä
        38
        1283
      10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
        Ikävä
        9
        1269
      Aihe