15 nivelen nivelrikko

Ex-himoliikkuja

Hei,

Minulla on ollut traumaperäinen nivelrikko nilkassa jo useita vuosia. Ilmeisesti suht lievä, koska ei normaalielämää kauheasti vaivaa kuin kipuiluna silloin tällöin. Nyt sitten raskaan kuormituksen jälkeen, sekä töissä että vapaa-ajan liikunnan muodossa vasen polvi alkoi oireilla n. kaksi ja puoli vuotta sitten. Aluksi en saanut työterveyspuolelta vaivaan mitään apua, kerran kahden päivän sairasloman "polvikipu"-diagnoosilla mutta koettuani "rampana" töissä ravaamisen johdosta jonkinlaisen hermoromahduksen poikasen, polvet vihdoin tutkittiin ja sain kaksi vuotta sitten röntgenkuvan perusteella kuluma-diagnoosin molemmista polvista. Koko ajan on nivelkipuihin liittynyt ajoittainen voimakas uupumus ja eräänlaisia sairaana olemisen ja ikään kuin lamaantumisen vaiheita. Pieniä sairaslomia ja erilaisia kipulääkekokeiluja ja glukosamiinia on työterveyspuolelta annettu hoidoksi. Silloin n. kaksi ja puoli vuotta sitten myös sormeni alkoivat oireilla ja jouluna 2014 rankan työrupeaman jälkeen oikean käden keskisormi ja nimetön turposivat makkaroiksi, jonka toinen lääkäri joulun välipäivinä diagnosoi "reaktiiviseksi niveltuehdukseksi" muttei antanut siihen mitään erityistä hoitoa eikä jatkohoitosuositusta ja sitten joulun jälkeen työterveyslääkärin diagnoosi olikin rasitusvamma. Reumatekijä verestä tutkittiin, mutta sitä ei silloin 2015 alkuvuodesta löytynyt. 2015 kesällä polvet menivät niin huonoon kuntoon, että työntehtäviäni muutettiin istumatyöksi ja olin n. 5 kuukautta ns. osasairaslomalla, eli tein puolikasta viikkotuntimäärää. Nyt tämän vuoden alusta sekä polvi- että sormioireet ovat rajusti vaikeutuneet ja sormet ajoittain aivan tönköt ja kankeat. Oikea käsi on jo jossain määrin ikään kuin kepulikuntoinen ja suurimman osan ajasta hiukan turta eikä enää missään tilanteessa toimi kuin ennen. Eilen sormet kuvattiin ja kahdessatoista sorminivelessä on symmetrisesti "lievä nivelrikko" sekä oikean käden rystysessä "degeneraatio". Polvia ei pyynnöstäni huolimatta kuvattu, koska katsottiin kahden vuoden takaisen kuvan olevan riittävän "tuore". Polvissa kuuluu koukistaessa aivan vimmattu rahina ja rohina, ne kipeytyvät rasituksessa voimakkaasti sekä ajoittain kivuliaasti "menevät alta". Hoidoksi tuli nyt viiden päivän sairasloma ja uudet lääkkeet; Comfora 595 mg ja Meloxicam 15 mg kymmenen päivän kuurina. Kortisonipistoksia polviin en saanut, vaikka pyysin enkä myöskään minkäänlaista reumatutkimusaietta pyynnöstäni huolimatta, koska reumakoe verestä tammikuussa 2015 oli negatiivinen eikä röntgenkuvissa näy muita kuin nivelrikkomuutoksia. Olen kuitenkin lukenut, että nivelreuma ei varmasti näissä tutkimuksissa löydy.Ymmärrän tottakai, että nivelten kuluminen kuuluu elämään, mutta olen vasta 50-vuotias, joten työikää vielä paljon jäljellä enkä haluaisi nivelteni menevän huonompaan suuntaan tätä tahtia ja tottakai pelkään nivelreumaa. Avuton olo on myös, koska työterveyslääkärin asenne oli niin kovin "vähättelevä" . Olen entinen himokävelijä, mutta valitettavasti liikunnan vähentymisen ja istumatyöhön siirtymisen takia painoa on tullut nyt. n 15 kiloa liikaa. Jumppaan toki niveliä, enkä luulisi ylipainolla olevan vaikutusta sormien niveliin? Polvivaivojen aluksi ilmentyessä olin normaalipainon rajoissa( 175/78)
Onkohan jollakulla muulla vastaavia kokemuksia ja mahdollisesti keinoja kertoa ja neuvoja antaa sen suhteen miten pääsisin lisätutkimuksiin ja mille lääkärille minun kannattaisi sitten vaikka omalla kustannuksella mennä tai julkisella puolella pyrkiä?

0

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

        Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
        Ikävä
        69
        1315
      2. En tiedä..

        Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
        Ikävä
        106
        1227
      3. Suhde asiaa

        Miksi et halua suhdetta kanssani?
        Ikävä
        113
        1155
      4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

        tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
        Ikävä
        73
        1070
      5. Paras olisi vain unohtaa

        Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
        Ikävä
        58
        880
      6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

        Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
        Sanaristikot
        75
        751
      7. Oliko vähä sometettu taas vai?

        Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
        Kauhava
        9
        692
      8. Voisitko laittaa

        Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
        Ikävä
        41
        691
      9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

        Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
        Idän uskonnot
        362
        669
      10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

        Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
        Ikävä
        53
        656
      Aihe