http://www.huvix.fi/tuote/huvix-mini-sahkoskootteri-800-wattia-25-kmh/
"EI ikärajaa, EI ajokorttia, EI vakuutusta, EI polttoainekuluja.
Nopeus 15 km/h, 25 km/h tai jopa 40 km/h."
Miten tuolla laitteella saa ajaa 40km/h ilman liikennevakuutusta ja ajokorttia.
Normaali sähköscootteri vaatii mopokortin, rekisteröinnin ja liikennevakuutuksen.
Miten tuo eroaa sähköpyörästä, johon vaaditaan liikennevakuutus, jos sähköpyörällä pääsee yli 25km/h.
Onhan tuo sähköscootteri paljon huterampi 40km/h nopeudessa, kuin esim. sähkömaastopyörä.
Jos polkupyörä kulkee 40km/h ja siinä on sähkömoottori, niin Trafin mielestä se on heti sähkömopo ja vaatii liikennevakuutuksen.
Mikä erivapaus tällä sähköscootterilla on, ettei sitä luokitella sähkömopoksi, vaikka selvästi se on sähkömopo nopeutensa persuteella ja vaadita sille liikennevakuutusta.
http://www.huvix.fi/tuote/yksipyorainen-sahkoskootteri-20kmh/
Entäpä sitten tuollainen yksipyöräinen sähköscootteri, jossa 1000W sähkömoottori ja jarrutus tapahtuu nojaamalla taaksepäin.
Tuo on aika vaarallinen liikenteessä, eräässä ohjelmassa testattiin yksipyöräisiä ja ohjelmassa todettiin, että tällaisia yksipyöräisiä ajoneuvoja on aikanaan valmitettu, mutta valmistus lopetettu, kun ominaisuuksiltaan osoittautuivat vaarallisiksi liikenteessä, eikä tuohonkaan Trafi vaadi liikennevakuutusta.
Trafi on ilmeisesti ottanut tavalliset sähköpyöräilijät silmätikuksi määräämällä pakollisen liikennevakuutuksen sähköpyörille, joiden nopeus ylittää 25km/h, vaikka on täysin turvallista ajaa 35km/h, kuten ilman moottoriakin pääsee.
Toteampa vaan, että normaali sähköpyörä, joka liikkuu samaa nopeutta 40km/h, kuin nämä sähköscootterit on paljon turvallisempi ajettava.
Odotellaanpa vaan, kun teinit alkaa virittämään näitä lupavapaita sähköscoottereita ja päästelevät niillä 60km/h.
Tavallisen mopon, jossa on liikennevakuus, on virittäminen laitonta.
Koska tuo sähköscootteri ei vaadi liikennevakuutusta, niin sitä eivät koske liikenneluokatkaan, kuten mopo, kevytmoottoripyörä, moottoripyörä eli sillä varmaa saa ajella niin kovaa, kuin sen saa virittämällä kulkemaan, eikä se ole kevytmoottoripyörä.
Sähköscootterilla 40km/h ilman liikennevakuutusta
87
18862
Vastaukset
- ViritetäänNopeammaksi
Lisäys vaan, että mikä tekee sähköpyörästä vaarallisemman yli 25 km/h, kuin tuosta sähköscootterista, että sähköpyörään vaaditaan liikennevakuutus, mutta ei tuohon sähköscootteriin.
Törmäystilanteessa tuo sähköscootteri on vaarallisempi suuremman painon takia.
Toiseksi on eri asia kuinka lujaa kulkuneuvolla pääsee, kuin se, että millä nopeudella ajaa.
Voihan kulkuneuvolla päästä vaikka 100, mutta on toinen asia, jos sillä ajaa alle 25km/h.- olisi_kiva_tietää
"Kevyet sähköajoneuvot
Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää.
Kevyissä sähköajoneuvoissa pitää olla äänimerkinantolaite. Pimeällä ja hämärässä riittää henkilöön kiinnitettävä heijastin ja ajovalaisin, esimerkiksi otsalamppua voi käyttää ajovalona
Etuvalo on pakollinen, mutta myös takavaloa olisi hyvä käyttää. Myös henkilöön kiinnitettävät valaisimet ovat sallittuja, esimerkiksi otsalamppua voi hyvin käyttää ajovalona.
Kevyille sähköajoneuvoille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta."
Tuo siis noin, mikäli kyseessä on kevyt sähköajoneuvo (enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW teho). Jos jompikumpi ylittyy, ei kyseessä ole enää "kevyt" sähköajoneuvo. Mitä sanoo laki "raskaista" sähköajoneuvoista? - Kui_täh
Mistä tuo aloituksen "jopa 40km/h" tuli? Linkin tuotekuvauksesta sitä ei löydy. Eikä oikein voi löytyäkään, koska silloin myynnissä olisi sähkömopo kaikkine mopon sääntöineen.
Taitaa olla pikku vedätys menossa, kun viime kesän mainosteksti päättyy " eikä tule enää tälle kaudelle." - Anonyymi
Kui_täh kirjoitti:
Mistä tuo aloituksen "jopa 40km/h" tuli? Linkin tuotekuvauksesta sitä ei löydy. Eikä oikein voi löytyäkään, koska silloin myynnissä olisi sähkömopo kaikkine mopon sääntöineen.
Taitaa olla pikku vedätys menossa, kun viime kesän mainosteksti päättyy " eikä tule enää tälle kaudelle."Yksipyöräinen tasapainoskootteri kyseessä, jopa 50 km/h kulkeva. Taitaa olla jäänyt porsaanreikä lakiin jos tuolla saa ajaa liikenteessä ilman vakuutusta ja korttia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksipyöräinen tasapainoskootteri kyseessä, jopa 50 km/h kulkeva. Taitaa olla jäänyt porsaanreikä lakiin jos tuolla saa ajaa liikenteessä ilman vakuutusta ja korttia.
Kaikki myynnissä olevat laitteet eivät välttämättä ole tieliikennekelpoisia.
Linkin takaa löytyy faktatietoa (linkki on aiemminkin mainittu).
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksipyöräinen tasapainoskootteri kyseessä, jopa 50 km/h kulkeva. Taitaa olla jäänyt porsaanreikä lakiin jos tuolla saa ajaa liikenteessä ilman vakuutusta ja korttia.
Näin tuossa jokunen tunti sitten yksipyöräisellä tasapainoskootterilla liikkuvan ajavan selvästi yli 50km/h jalkakäytävällä ja vähän ajan päästä pyörätiellä (kyseessä rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä). Mistä tiedän nopeuden? Siitä kun autoilijat harvoin ajavat sillä kadulla alle 50 km/h ja tämä tasapainoskootterilla liikkuva jätti autot paljon jälkeensä.
Onneksi kukaan ei jäänyt alle! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksipyöräinen tasapainoskootteri kyseessä, jopa 50 km/h kulkeva. Taitaa olla jäänyt porsaanreikä lakiin jos tuolla saa ajaa liikenteessä ilman vakuutusta ja korttia.
Liikenteessä ei saa ajaa!
Max nopeus, rakenteellinen saa olla 25km/h, jotta sillä saa ajaa Suomessa liikenteessä. Niillä ajetaan joko pyörätiellä tai jos sitä ei ole niin ajoradalla.
Ihmiset tilaa netistä tai ostaa kaupoista vaikka mitä. Jokaisen ostajan tulee itse selvittää saako sitä käyttää Suomessa liikenteessä, pitääkö vakuuttaa jne.
Se millä nopeudella sillä ajetaan ei ole ratkaisevaa vaan rakenteellinen nopeus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin tuossa jokunen tunti sitten yksipyöräisellä tasapainoskootterilla liikkuvan ajavan selvästi yli 50km/h jalkakäytävällä ja vähän ajan päästä pyörätiellä (kyseessä rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä). Mistä tiedän nopeuden? Siitä kun autoilijat harvoin ajavat sillä kadulla alle 50 km/h ja tämä tasapainoskootterilla liikkuva jätti autot paljon jälkeensä.
Onneksi kukaan ei jäänyt alle!Tässä tietoa:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009838190.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä tietoa:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009838190.htmlVantaalla Tikkurilassa ajelee eräs ruokalähetti sillä jalkakäytävillä ja pyöräteillä ja vauhtia riittää.
Taitaa useammalla saman firman ruokalähetillä olla laiton yksipyöräinen tasapainoskootteri. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksipyöräinen tasapainoskootteri kyseessä, jopa 50 km/h kulkeva. Taitaa olla jäänyt porsaanreikä lakiin jos tuolla saa ajaa liikenteessä ilman vakuutusta ja korttia.
Ei ole jäänyt porsaanreikää. Tuo laite ei täytä mitään määräyksiä kun nopeutta voi olla yli 25 km/h. Sillä ei ole mitään asiaa liikenteeseen, vaan sitä voi käyttää ainoastaan suljetulla alueella. SIksi sille ei myöskään myönnetä vakuutuksia. Puhdas hupilelu, ei ajoneuvo.
- Sähkömopo
Jos 40 km/h, se on mopo. 25km/h, ok ajaa pyörätiellä.
Tässä Trafin määrittelyt: https://www.trafi.fi/sahkoiset_liikkumisvalineet- Anonyymi
Ajossa on otettava huomio muut liikkujat ja sovitettava nopeus tilanteisiin. Aina ei päästellä "kaasu pohjassa". Puhutaan yleensä tilannenopeudesta. Sama homma koskee myös polkupyöräilijöitä. Pitää ajaa hiljempaa kun on jalankulkijoita samalla väylällä.
- Anonyymi
Trafin ohjeet eivät täysin selventäneet sitä, täytyykö siis1kW tehoisessa ja 25km/h kulkevassa sähköskootterissa, jossa on istuin mutta EI polkimia, olla liikennevakuutus vai ei? SähköAVUSTEISESSA polkupyörässä ei tarvitse olla, mutta jos laite liikkuu ihan vain kahvaa kääntämällä, niin tarvitsee?
Ja jos on alkujaan 40km/h kulkeva sähkömopo, niin saako sillä ajaa ilman korttia, jos sen nopeuden rajoittaa 25km/h? - Anonyymi
Mutta minä omistan esimerkiksi sähkölaudan. Tämän maksimi nopeus on 42km/h. Enkä tarvitse korttia. Joten se on myös lauta, eikä mopo
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta minä omistan esimerkiksi sähkölaudan. Tämän maksimi nopeus on 42km/h. Enkä tarvitse korttia. Joten se on myös lauta, eikä mopo
Tuskin tuo on tieliikennekelpoinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta minä omistan esimerkiksi sähkölaudan. Tämän maksimi nopeus on 42km/h. Enkä tarvitse korttia. Joten se on myös lauta, eikä mopo
Tässä sinulle faktaa:
Yli 25 km/h kulkevat laitteet vaativat pakollisen liikennevakuutuksen ja osalla ei ole luvallista ajaa tieliikenteessä lainkaan. Jos laitteen maksiminopeudeksi on ilmoitettu yli 25 km/h, tulee omistajan aina selvittää sen vakuuttamisvelvollisuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta minä omistan esimerkiksi sähkölaudan. Tämän maksimi nopeus on 42km/h. Enkä tarvitse korttia. Joten se on myös lauta, eikä mopo
Oletko vakuuttanut sähköpotkulautasi? Oletko tarkistanut, että sillä voi liikkua muuallakin kuin suljetulla alueella? Todennäköisesti et?
Tämä liikennevakuutuskeskuksen sivulta:
"Monien sähköllä kulkevien laitteiden maksiminopeus on korkeintaan 25 kilometriä tunnissa. Näitä kevyitä sähköisiä liikkumisvälineitä ei tarvitse liikennevakuuttaa, ja niillä voi liikennesääntöjä noudattaen liikkua kaduilla.
Markkinoilla liikkuu kuitenkin myös sellaisia laitteita, joiden maksiminopeus ylittää selvästi 25 kilometriä tunnissa. Esimerkiksi 45 kilometriä tunnissa kulkeva sähköpotkulauta on lain mukaan moottoriajoneuvo ja sille tulee ottaa liikennevakuutus. Jos laitteen maksiminopeudeksi on ilmoitettu yli 25 km/h, tulee omistajan aina selvittää sen vakuuttamisvelvollisuus.
Laitteen nopeuden omatoiminen säätäminen korkeintaan 25 kilometriin tunnissa ei vapauta vakuuttamisvelvollisuudesta eikä tee laitteesta sallittua tieliikenteessä. Jos laitteen tehdasasetukset myyntihetkellä ovat sellaiset, että laitteella pääsee kulkemaan kovempaa kuin 25 km/h tai laitteeseen on itse mahdollista valita yli 25 km/h asetus, se tulee liikennevakuuttaa. Lisäksi tällaisilla laitteilla, joilla on mahdollista ajaa yli 25 kilometrin tuntinopeudella, ei saa ajaa tieliikenteessä eli esimerkiksi kaupungin autoteillä, pyöräteillä tai jalkakäytävillä, vaikka olisi säätänyt nopeuden korkeintaan 25 kilometriin tunnissa." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta minä omistan esimerkiksi sähkölaudan. Tämän maksimi nopeus on 42km/h. Enkä tarvitse korttia. Joten se on myös lauta, eikä mopo
On siis tieliikenteessä laiton vehje.
- sallittu_vai_ei
Se että tuollaisia myydään, ei tarkoita sitä että sillä saisi ajaa yleisillä teillä (liikenteessä). Ostajan on tiedettävä mitä ostaa ja saako laillisesti liikkua liikenteessä.
Kannattaa lukaista läpi mitä säädökset sanovat.
https://www.trafi.fi/sahkoiset_liikkumisvalineet- Anonyymi
Tuo on muuten juuri toisin päin. Se on juurikin kauppias, jonka pitää tiedottaa ostajalle oikeat säännöt. Hänen siis _pitää_ selvästi kertoa, jos myydyllä vehkeellä ei saa ajaa tiellä tai jollain sen osalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on muuten juuri toisin päin. Se on juurikin kauppias, jonka pitää tiedottaa ostajalle oikeat säännöt. Hänen siis _pitää_ selvästi kertoa, jos myydyllä vehkeellä ei saa ajaa tiellä tai jollain sen osalla.
Varmaan niin on että myyjän pitää tiedottaa (tavalla tai toisellaI) mutta kyllä kuskilla on aina se lopullinen velvollisuus ja vastuu, oli alla mikä tahansas ajoneuvo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan niin on että myyjän pitää tiedottaa (tavalla tai toisellaI) mutta kyllä kuskilla on aina se lopullinen velvollisuus ja vastuu, oli alla mikä tahansas ajoneuvo.
Se on tismalleen noin.
Selasin eri sivustoja, ja useampi myy sekä Suomen tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä että ei-hyväksyttyjä sähköskoottereita, joissa ainoa käytännön ero on huippunopeus: tieliikenteeseen sallittu malli saa kulkea max 25km/h. Laitteitahan ei tarvitse vakuuttaa ym, eli jos hankkisin reilusti yli 25km/h kulkevan sähköskootterin, kuinka kukaan edes huomaisi ettei se ole oikeasti tieliikenteeseen sallittu malli? (Edellyttää tietenkin etten ajelisi sillä juurikaan yli 25km/h ihmisten ilmoilla)
Mitä seuraamuksia siitä edes tulisi, jos sähköskootteri kulkisikin yli 25km/h?- Anonyymi
Rekisteröimättömällä ajoneuvolla ajo, vakuuttamaton ajoneuvo ja mahdollisesti ajaminen ilman ajokorttia.
- tieliikennekelvoton
"Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi."
- lisäys
Noin sanotaan sähköavusteisesta tai moottorilla varustetusta polkupyörästä.
Skootteri sanana jo kertoo että kyse on skootterista eikä esim. kevyestä sähköajoneuvosta.
"Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie."
- yksipyöräinen-mopoauto
Tässähän suorastaan vilisee asiavirheitä. Aloitetaan aivan alkeista: mitä kullekin tulee mieleen sanasta SKOOTTERI?
Sitten: laitetaan skootteriin sähkömoottori. Pidetään mielessä mitä edellä todetaan. Onko lopputulos siitä sähköstä välittömästi yksipyöräinen, kiinalainen, ilman kypärää, vakuutusta ja ajokorttia, rekisteröintipakkoa, tyyppihyväksyntää ym.? Palataan edelliseen kysymykseen: mikä on skootteri? Tätä ei liioin voi kysyä skootterin (tai: "skootterin") myyjältä. Se, ettei kaikenmaailman moottoroiduille rullalaudoille ole sen parempaa (tai: "parempaa") nimitystä ei tee asiasta skootteria. Oikea skootteri, vieläpä sähköinen on esim. Leone Ecopower. Googlettakaa, kuinka näyttääkin ihan skootterilta. Enemmän kuin se naapurin kersan yksipyöräinen keinulauta. Ei kai AUTONAKAAN voi myydä mitä tahansa?
Sitten: skoottereille (kuin myös "skoottereille") on lain, ei myyjän, Suomi24:n tai kansankäräjien määräämät vaatimukset. Jos laki tuntuu väärältä tai epäoikeudenmukaiselta siitä vaan addressia tai aloitetta tekemään, ota yhteys siihen kansanedustajaasi jonka luulit asioitasi ajavan. Näiden lakien ei tarvitse tulla yllätyksenä kuten ei muidenkaan LIIKENNEsääntöjen.
Jos puolestaan sähköavusteinen polkupyörä (lue: EI SKOOTTERI) on näin vaikea ymmärtää tai hyväksyä se selvä riisto ja ihmisoikeuksien poljenta näissä nopeusasioissa on siihen helppoja ratkaisuja. Yhden jo esitinkin edellä, Mahdollisuus on myös pienellä ihmisellä jättäytyä ulkopuolelle tällaisesta hämmentävästä termien viidakosta. Yleinen tapa on myös viis veisata laeista ja rikkoa niitä, perusteena sille alkuperäiselle vääryydelle (joka ilmeisesti korjautuu lakeja rikkomalla).- max-sitä-max-tätä
Skootteri tai mopo, ihan sama.
Sähköiset liikkumisvälineet ovat tulleet jäädäkseen. Pitää tietä mitä tekee.
https://www.trafi.fi/sahkoiset_liikkumisvalineet - Anonyymi
Uusi linkki (vanha saattaa lakata toimimasta jossain vaiheessa).
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet - Anonyymi
29 §
Kevyt sähköajoneuvo
Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa.
Ajoneuvolaki - pykälä 29
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082#L2P29
- whatthefuck
Eikö näiden käyttöä ole oikeasti mitenkään säännöstelty?
Naapuristossa huristelee 5-6 vuotias poika yksin sähkömoottoripyörällä. Kadulla, jossa on myös autoliikennettä. Järkytyin jo aiemmin saman lapsen ajaessa kovaa vauhtia alamäessä kävelytiellä vanhuksien keskellä. Vanhemmat kävelivät kymmeniä metrejä lapsen perässä.
Eihän tuon ikäistä lasta pidä päästää edes kävellen yksin liikenteeseen. Saati sitten ajamaan sähkömoottoripyörällä.- hyvä_suomi
Juu, se on katsos nykyajan tai tulevaisuuden jonne joka on käytännössä heitteillä. Syy siitä kipataan ajopelin kontolle, ei sille isille joka mokoman laitteen kakaralleen hommasi. Kun sikiäminen on sinänsä kivaa tyhmillekin ei jälkiensä raivaaminen kiinnosta joitakuita ja siivoaminen, sietäminen, maksaminen ja kaikki muu vaiva menee ihan syyttömille.
Kersojen teko on siinä mielessä tasa-arvoista ja demokraattista yli luokkaerojen, ettei maksa juuri mitään ja on kivaa. Jälkihoito erottaa sitten ihmiset ja möllöt, sosiaalitapaukset ja muut nätisti sanottuna alimmat yhteiskuntaluokat.
Joidenkin vekottimien myynti ja liiketoiminta perustuukin juuri tämän ihmisluokan olemassaoloon. Vekotin sinänsä on syytön siihen mihin ostaja rahansa käyttää, ja valmistus on olemassa periaatteessa niin kauan kun on kulut kattavaa kysyntää.
Oman lukunsa hommaan tuo se, ettei Suomen valtiovalta ehdi puuttumaan joka urpoon, mikä auttaa heitteillejättämispyrkimyksiä. Nopealiikkeinen valtiovalta on muutenkin ihan hämillään nykymenon ja maanrajojen ulkopuolisen kehityksen kanssa. Pulma tässä on myös se, että kansanedustuslaitos on periaatteessa läpileikkaus koko kansasta ja siis äänestäjistä. Samankaltaisuus vetoaa kaltaisiinsa ja toivo hiipuu sen mukana, jos kerran lopputulos on rehellisin vaalein kansansa näköinen.
Lopuksi tulee vielä se, mikä vapautena on alun perin päätetty sallia, ja mikä vedetään toki överiksi niin että on pakko lopulta kohta kieltää (vrt pyöräily vs. veripäinen kilpapyöräily pellepuvussa jalkakäytävällä). - Anonyymi
On olemassa säännöt ja lait.
Sähköpyörä, sähköpotkulauta ja muut kevyet sähköajoneuvot
https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/kevyet-sahkoajoneuvot/#de714aa8
Sähköisellä liikkumisvälineellä - opas
https://www.liikenneturva.fi/app/uploads/2021/07/sahkoisella_liikkumisvalineella_liikenteessa_opas2021_netti.pdf
- Anonyymi
Elikkäs saako ajaa varikkomopolla jossa on sähkö moottori niin saako sellaisella ajaa jos säätää/virittää vauhdin max 40km/h niin saako sillä sitten ajaa liikenteessä ilman liikenne vakuutusta
- Anonyymi
Ei saa!!! Just soittelin ja kävin kaikki treficom, katsastusasema, vakuutuskonttorrit, läpi niin vähintään vakuutus pitää olla ja nopeus Max 25km/h, muuten poliisi iloisesti lyö 3000-4000e sakkoa käteen. Jos nopeus on 40 niin rekisteröimäön mopoksi mutta sitten häviää mahdollisuus ajaa jalkakäytävällä ja pitää olla kortti...
Siinä mielessä oot onnekas koska pyörän saa rekisteröidä mopoksi mutta ykspyöräinen on aivan eri asiaa....
Joten älä itke vaa rekisteröi ja ajaa...
- Anonyymi
Siis millä helvetinkoneella saa ajaa jalkakäytävällä?
- Anonyymi
Teho alle 1kW ja nopeus Max 25km/h näillä saa ajaa jalkakäytävällä jos yksikin noista mene yli niin se on mopo tai laiton ajoneuvo Suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teho alle 1kW ja nopeus Max 25km/h näillä saa ajaa jalkakäytävällä jos yksikin noista mene yli niin se on mopo tai laiton ajoneuvo Suomessa.
Jalkakäytävät ovat vain jalankulkijoille!!!!!
Jalkakäytävä on se missä ei ole mitään liikennemerkkiä tai jalkakäytävän liikennemerkki.
Vain alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörällä jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa jalankulkijoille.
Yli 12 vuotiaat polkupyöräiljät, mopoilijat, sähköpyöräilijät, sähkömopoilijat, ym ajoneuvot kuuluvat ajoradalle. Pyörällä ajetaan pyörätiellä mikäli sellainen on. Mopolla saa ajaa pyörätiellä mikäli lisäkilpi sallittu mopoille.
Sähköpotkulaudat (rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h) kuuluvat aina ajoradalle tai pyörätielle, mutta ei koskaan jalkakäytäville. Kaikki Suomessa myytävät ja vuokrattavat kuuluvat tähän ryhmään.
Se millä nopeudella ajetaan ei ratkaise missä saa ajaa! Eihän autoilijakaan, joka ajaa vain 10 km/h tunnissa saa ajaa jalkakäytävällä!
Opetelkaa liikennesäännöt tai jääkää kotiin nukkumaan!
Jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia, kuuluu vanhan kansan sanonta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jalkakäytävät ovat vain jalankulkijoille!!!!!
Jalkakäytävä on se missä ei ole mitään liikennemerkkiä tai jalkakäytävän liikennemerkki.
Vain alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörällä jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa jalankulkijoille.
Yli 12 vuotiaat polkupyöräiljät, mopoilijat, sähköpyöräilijät, sähkömopoilijat, ym ajoneuvot kuuluvat ajoradalle. Pyörällä ajetaan pyörätiellä mikäli sellainen on. Mopolla saa ajaa pyörätiellä mikäli lisäkilpi sallittu mopoille.
Sähköpotkulaudat (rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h) kuuluvat aina ajoradalle tai pyörätielle, mutta ei koskaan jalkakäytäville. Kaikki Suomessa myytävät ja vuokrattavat kuuluvat tähän ryhmään.
Se millä nopeudella ajetaan ei ratkaise missä saa ajaa! Eihän autoilijakaan, joka ajaa vain 10 km/h tunnissa saa ajaa jalkakäytävällä!
Opetelkaa liikennesäännöt tai jääkää kotiin nukkumaan!
Jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia, kuuluu vanhan kansan sanonta!Jalankulkua korvaavilla tai avustavilla sähköisillä liikkumisvälineillä saa ajaa jalakakäytävällä silloin kun liikkuu kävelyvauhtia. Katso vaikka itse linkin takaa.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jalankulkua korvaavilla tai avustavilla sähköisillä liikkumisvälineillä saa ajaa jalakakäytävällä silloin kun liikkuu kävelyvauhtia. Katso vaikka itse linkin takaa.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineetJalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet:
Jalankulkua avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten tasapainoskoottereita (leijulauta/huuveri), sähköpotkulautoja ja muita vastaavia sähkömoottorisia kulkuvälineitä.
Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.
Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.
Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta eikä niille ole annettu tarkempia teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastimien suhteen. Laitteen paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus. Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h.
Laitteessa ei saa olla istuinta, jos se ei ole esimerkiksi itsestään tasapainottuva, tarkoitettu maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä teillä tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön.
Jalankulkua avustaville liikkumisvälineille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta.
- - - - - - - - - - - - -
Jalankulkua korvaavat tai avustavat sähköiset liikkumisvälineet rinnastetaan jalankulkijoiksi. Niihin eivät kuulu mopot, sähkömopot, polkupyörät, sähköpolkupyörät jne.
Myös rullaluistelijat, rullalautailijat ym rinnastetaan jalankulkijoiksi.
Rakenteellinen nopeus ratkaisee, ei se millä vauhdilla liikkuu!
Kaikki Suomessa myytävät ja vuokrattavat sähköpotkulautojen rakenteellinen nopeus on enemmän kuin 15km tunnissa, joten niillä ei saa ajaa jalkakäytävillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teho alle 1kW ja nopeus Max 25km/h näillä saa ajaa jalkakäytävällä jos yksikin noista mene yli niin se on mopo tai laiton ajoneuvo Suomessa.
Kevyt sähköajoneuvo, jonka teho max 1 kW ja maksiminopeus enintään 25 km/h, ei saa ajaa jalkakäytävällä. Niitä ajetaan pyöräilijän säännöillä pyöräteillä, ajoradalla ja vastaavissa paikoissa.
"Pienempitehoinen" laite, jossa teho max 1 kW, mutta rakenteellinen maksiminopeus enintään 15 km/h, voi ajaa jalkakäytävällä kävelynopeutta. Pääosin lähes kaikki sähköpotkulaudat ovat kuitenkin niitä "isompitehoisia", joita ajetaan polkupyörän säännöillä.
Aja oikein – sähköpotkulaudallakin
https://www.liikenneturva.fi/kampanjat/ajaoikein/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teho alle 1kW ja nopeus Max 25km/h näillä saa ajaa jalkakäytävällä jos yksikin noista mene yli niin se on mopo tai laiton ajoneuvo Suomessa.
Tai jos laitteessa on polkimet. Silloin se vaatiikin 15 vuoden iän ja vakuutuksen, eikä sillä saa ajaa jalkakäytävällä. Vaikka teho on se sama 1000W ja nopeus 25km/h kuin kevyellä sähköajoneuvolla.
Ei näissä lakipykälissä ole mitään logiikkaa!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai jos laitteessa on polkimet. Silloin se vaatiikin 15 vuoden iän ja vakuutuksen, eikä sillä saa ajaa jalkakäytävällä. Vaikka teho on se sama 1000W ja nopeus 25km/h kuin kevyellä sähköajoneuvolla.
Ei näissä lakipykälissä ole mitään logiikkaa!!!Tarkoitin siis ettei saa ajaa kevyen liikenteen väylällä, jos 1kW/25km/h laitteessa on polkimet. Sen sijaan jos ei ole, niin saa. Sitä minä en kertakaikkiaan saa päähäni, että miksi?
Kevyt sähköajoneuvo ja pienitehoinen mopo ovat kumpikin 1kW ja 25km/h, mutta niille on kuitenkin eri säännöt ja vaatimukset? Vääntäkää nyt minulle rautalangasta, että miksi näin?!
- Anonyymi
Jalkakäytävällä saa ajaa, jos nopeus on max. 15km/h
- Anonyymi
Joo, jos laitteen rakenteellinen nopeus on max. 15km/h ja teho max. 1kW, niin saa ajaa jalkakäytävällä sopivalla tilannenopeudella, ei maksiminopeudella. Jossakin mainitaan, että tuollaisella laitteella saa ajaa jalkakäytävällä ”kävelynopeutta”.
Iso osa sähköskuuteista ovat kuitenkin niitä, jotka kulkevat 25 km/h ja joita ajetaan polkupyörän säännöillä. - Anonyymi
Laitteen paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus (rakenteellinen nopeus). Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä, vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h.
25 km/h kulkevalla laitteella ei siis saa ajaa jalkakäytävällä koskaan, vaikka sillä ajaisi miten hiljaa tahansa.
- Anonyymi
Mites semmoinen hypoteettinen tilanne, että rekisteröityyn ja vakuutettuun 40km/h kulkevaan sähköskootteriin ( 500w tehoinen) laittaa rajoittimen, että se kulkee vain max. 25km/h.
Saakos sillä rajoittimen päällä ollessa kurvata pyörätielle ilman kypärää ja muutenkin käyttää samoilla säännöillä kuin muitakin alle 25 kulkevia ja alle 1000w tehoisia laitteita?- Anonyymi
Hypoteettinen tilanne. Saako sähköautolla tehdä samoin jos sen rajoittaa kulkemaan max 25 km/h?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hypoteettinen tilanne. Saako sähköautolla tehdä samoin jos sen rajoittaa kulkemaan max 25 km/h?
Hypoteettinen tilanne. Saako Mersulla ajaa jalkakäytävillä tai pyöräteillä, jos rajoittaa sen kulkemaan max 15 km/h?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hypoteettinen tilanne. Saako Mersulla ajaa jalkakäytävillä tai pyöräteillä, jos rajoittaa sen kulkemaan max 15 km/h?
Ei, koska mersun moottorin teho ylittää rajat.
Liikenteessä › Sähköpyörä, sähköpotkulauta ja muut kevyet sähköajoneuvot
https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/kevyet-sahkoajoneuvot/#de714aa8
- Anonyymi
https://motorfinland.fi/harleyscooter-x-pro-fatboy-2-sits
huiput 40 mutta rajoitin 20?
meeneekö liik vakuutus?- Anonyymi
Ei ole väliä onko rajoitin vai ei. Jos on liian tehokas tai kulkee liian lujaa (huiput), niin voi voi. Linkin takaa löytyy tarvittavat tiedot raja-arvoista.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole väliä onko rajoitin vai ei. Jos on liian tehokas tai kulkee liian lujaa (huiput), niin voi voi. Linkin takaa löytyy tarvittavat tiedot raja-arvoista.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineetNo eihän se kulje liian lujaa jos rajoitin ei salli kulkea ja jos lisäksi 1kW ei ylity niin voi voi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole väliä onko rajoitin vai ei. Jos on liian tehokas tai kulkee liian lujaa (huiput), niin voi voi. Linkin takaa löytyy tarvittavat tiedot raja-arvoista.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineetNimenomaan rajoitinhan se on, joka 1kW tehoisen kevyen sähköajoneuvon nopeuden pitää siinä kahdessaviidessä. Helposti se tehojen puolesta kulkisi 45km/h, ja samasta laitteesta on monella merkillä olemasta 25km/h ja 45km/h versiot, ja ero on vain rajoittimessa. Toista versiota saa ajaa pyörätiellä ilman ajokorttia, vakuutusta ja ikärajaa, toista taas ei.
- Anonyymi
Onko tämmöisestä ennakkotapausta:
Esim 2kw sähköskootteri (harrikka mallinen, leveä pyöräinen)
Huiput noin 30km/h
Mikä rangaistus mahtaa olla?- Anonyymi
Entä jos noeus 50km/h ja on l iikennevakuutus
- Anonyymi
Rekisteröimätön mopo aiheuttaa varmasti erilaisia seuraamuksia. Sakkoja vähintään ainakin. Jos ei ole vielä ajo-korttia, niin kenties ajo-oikeuden saamisen siirtyminen kaksi vuotta eteenpäin.
- Anonyymi
Kyselin joku aika sitten Traficomista sähköpotkulautojen rajoittimista ja maksiminopeudesta. Esim. Segway myy rakenteellisesti täsmälleen samaa G30/G30P/G30D/MAX lautaa, joissa valmistaja on ohjelmallisesti säätänyt rajoittimet maksiminopeudelle eli 30km/h, 25km/h ja 20km/h. Lauta on suunniteltu 30km/h varten. Kummallista on se, että rajoittimen voi kiertää helposti ja nopeasti puhelinsovelluksella ja poliisilla on aikamoinen työ yrittää selvittää kiertämistä, jos jopa pysäyttämisen aikana voi rajoittimen laittaa alkuperäiseksi hiplaamalla puhelinta.
Suomen laki katsoo vain valmistajan asettamaa rajoitinta ja sen kai voi selvittää laudan mallinumerosta tien päällä. Käytännössä jokaisen mallin saa helposti kulkemaan jokaisen mallin nopeutta, mutta vain 25km/h ja 20km/h mallit ovat laillisia, vaikka käyttäjä muuttaisi rajoittimen kulkemaan max 25km/h ja poliisi testaisi sen itsekkin. Katsovat vain mallia ja käry käy 30km/h mallien kohdalla. Ne 25km/h tai 20km/h mallin omistajat taas voivat turvallisesti kiertää rajoitinta ja kulkema sopivalla ohjelmalla vaikka 35km/h. Tämä käytännössä pakottaa ostamaan 25km/h tai 20km/h mallin Suomesta ja kalliilla hinnalla kun yleisempää 30km/h mallia saisi paljon halvemmalla muualta. Ei taida lainsäätäjät olla ihan kartalla näistä sähköisistä kulkuvälineistä ja miten puhelinta voi niissä käyttää.- Anonyymi
Missä tuollainen lakikohta löytyy, jossa tuo "valmistajan asettama rajoitin" asia määritetään? Tieliikennelaissa ja ajoneuvolaissa puhutaan "rakenteellisesta nopeudesta". En ole löytänyt mitään määritelmää rakenteelliselle nopeudelle. Olisi kiva tietää miten tuo "rakenteellinen nopeus" ja rajoitin oikeasti määritetään.
- Anonyymi
Pikkulapsetkin hurjastelevat näillä nopeilla vehkeillä ilman käsitystä liikennesäännöistä.
- Anonyymi
Kevyt sähköajoneuvo vastaa liikennesäännöiltään polkupyörää, joten ajokorttia sen käyttöön ei tarvita. Tietoa liikennesäännöistä pitäisi jokaisella liikenteessä liikkuvalla kuitenkin olla. Lapsien (ikä huomioiden) eivät vielä kaikkea hanskaa, mutta heidän kohdalla vanhemmilla on suuri vastuu valistaa ja kasvattaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kevyt sähköajoneuvo vastaa liikennesäännöiltään polkupyörää, joten ajokorttia sen käyttöön ei tarvita. Tietoa liikennesäännöistä pitäisi jokaisella liikenteessä liikkuvalla kuitenkin olla. Lapsien (ikä huomioiden) eivät vielä kaikkea hanskaa, mutta heidän kohdalla vanhemmilla on suuri vastuu valistaa ja kasvattaa.
Kun lapsi kaahaa ihmisten joukossa 25 km/h, syntyy pahaa jälkeä (molemmille) kun hän törmää muihin kulkijoihin. Täälläkin kysellään usein miten noista sähkökulkineista saa nopeusrajoituksen pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun lapsi kaahaa ihmisten joukossa 25 km/h, syntyy pahaa jälkeä (molemmille) kun hän törmää muihin kulkijoihin. Täälläkin kysellään usein miten noista sähkökulkineista saa nopeusrajoituksen pois.
25 km/h kulkevalla laitteella ei saa koskaan ajaa jalkakäytävällä koskaan, vaikka sillä ajaisi miten hiljaa tahansa. Muutenkin jalankulkijoiden seassa on sovitettava vauhti jalankulkijoihin sopivaksi, niilläkin laitteilla, joilla saa ajaa jalkakäytävällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
25 km/h kulkevalla laitteella ei saa koskaan ajaa jalkakäytävällä koskaan, vaikka sillä ajaisi miten hiljaa tahansa. Muutenkin jalankulkijoiden seassa on sovitettava vauhti jalankulkijoihin sopivaksi, niilläkin laitteilla, joilla saa ajaa jalkakäytävällä.
Ei täysin pidä paikkansa. Itsestään tasapainottuva laite muodostaa poikkeuksen.
"Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää."
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet - Anonyymi
Eikö niissä tapauksissa olisi vanhemmilla "peiliin " katsomisen paikka?
Kuka vanhempi, jolle lapsi on tärkeä, ei hanki lapsille ihan mitä laitteita vain.
Tänä päivänä on uusavuttomuutta todella paljon ja yleensä syy on sitten yhteiskunnan ei muiden!
Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt!
Rikosoikeudellinen vastuu alkaa 15 vuotiaana, mutta korvausvastuu alkaa syntymästä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun lapsi kaahaa ihmisten joukossa 25 km/h, syntyy pahaa jälkeä (molemmille) kun hän törmää muihin kulkijoihin. Täälläkin kysellään usein miten noista sähkökulkineista saa nopeusrajoituksen pois.
Nuoret ajavat sähköskoottereilla myös junaan ja junassa sisällä!
HSL:n liikennöimissä ja VR:n lähiliikenteen junissa ei saa ajaa eikä kuljettaa sähköskoottereita. Niissä saa kuljettaa polkupyörää sähköllä tai ilman sekä sähköpotkulautaa, mutta ei ajaa.
Se on nykyaikaa, että äidin ja isän kullannuput tekevät mitä vain. Kullannupuille ei uskalla mitään edes asiallisesti sanoa, sillä kullannuput ja muut matkustajat ovat vihaisia, jos joku uskaltaa asiaan puuttua. Miten on nuorisojengien kanssa? Ei kannata välittää, mutta toivoa, että omalle kohdalle eivät he osu.
Sitä on parempi kulkea "laput" silmillä eikä nähdä mitään eikä siten tule mitään sanottua eikä autettua!
Kaikki ihmiset muistakaa, että korvausvelvollisuus alkaa ensi parkaisusta!
- Anonyymi
Jos on kevyt sähköajoneuvo jossa on nappien takana valittavissa nopeusalueet 25 km/h, 30 km/h ja 35 km/h niin tulkitsenko oikein että kunhan tieliikenteessä ajelee rajoitin päällä joka stoppaa kulkemisen ja vedon 25 km/h niin täysin laillinen laite ja ajelu kyseessä? Siis jos noin muutoinkin on Trafin asetusten mukainen Max 1000w jne. Ymmärtääkseni napin takana oleva nopeusreservi ei itsessään ole ongelma kunhan sitä ei liikenteessä käytä. Maastossa voi sitten lisätä höökiä. Onko käytännön kokemusta kuinka poliisit suhtautunut? Kyseessä siis ihan aidosti ja selkeästi esillä oleva valitsin josta nopeusalue valitaan eikä mikään poliiseja hämäämään tarkoitettu paniikkinappi.
- Anonyymi
Ei välttämättä ole noin. Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä. Enintään 25 km/h kulkeva on silloin enintään 25 km/h. Mitään "reservejä" ei välttämättä silloin sallita. Enintään on enintään. Tämä ei ole kuitenkaan mikään faktatieto, vaan oletus, joka perustuu tuohon, mitä Traficomin sivulla lukee. Joku muu tietää kenties tarkemmin.
- Anonyymi
Rakenteellinen nopeus on määräävä tekijä. Rakenteellinen nopeus on liikkumisvälineen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettama enimmäisnopeus.
- Jos laite viritetään kulkemaan kovempaa kuin 25 km/h, sille tulee hankkia liikennevakuutus.
- Jos rakenteellinen nopeus on enemmän kuin 25 km/h, laite tulee liikennevakuuttaa, vaikka sen nopeus olisi jälkikäteen säädetty enintään 25 km/h (tai jopa vähemmäksi).
- Anonyymi
AAASI!! Hyvin voiva lössö! Järki päähsi ja mene töihin siten kävellen ...vaikka te ette työtä ole nähnytkään, loinen!!!
- Anonyymi
Eli myös aloittajan mielestä rulla luisteliat on kielletty....???? Olet hieman pihallaaaaa?!!! Kuten ainainen TRAFI!
- Anonyymi
Luetun ymmärtäminen ei ole kaikille niin helppo asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen ei ole kaikille niin helppo asia.
Selkeän lakitekstin kirjoittaminenkaan ei ole lainlaatijalle niin helppo asia.
Jos max 25km/h sähköpolkupyörän moottori toimii niin ettei sitä tarvitse polkea, kyseessä on silloin pienitehoinen mopo joka tarvitsee vakuutuksen ja 15v iän. Kevyt sähköajoneuvo samoin ominaisuuksin mutta ilman polkimia ei vaadi. Jos siis poistan sähkömoottoripolkupyörästä polkimet ja korvaan ne jalkatapeilla tai astinlaudoilla, tuleeko siitä silloin kevyt sähköajoneuvo? Muutenkin se, että samoilla tehoilla ja huippunopeudella toimivia hyvin samankaltaisia ajoneuvoja, pienitehoista mopoa ja kevyttä sähköajoneuvoa, kohdellaan eri tavoin on mielestäni käsittämätöntä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selkeän lakitekstin kirjoittaminenkaan ei ole lainlaatijalle niin helppo asia.
Jos max 25km/h sähköpolkupyörän moottori toimii niin ettei sitä tarvitse polkea, kyseessä on silloin pienitehoinen mopo joka tarvitsee vakuutuksen ja 15v iän. Kevyt sähköajoneuvo samoin ominaisuuksin mutta ilman polkimia ei vaadi. Jos siis poistan sähkömoottoripolkupyörästä polkimet ja korvaan ne jalkatapeilla tai astinlaudoilla, tuleeko siitä silloin kevyt sähköajoneuvo? Muutenkin se, että samoilla tehoilla ja huippunopeudella toimivia hyvin samankaltaisia ajoneuvoja, pienitehoista mopoa ja kevyttä sähköajoneuvoa, kohdellaan eri tavoin on mielestäni käsittämätöntä.Jos polkupyörä kulkee sähköllä ilman polkemista korkeintaan 25 km/h ja moottorin teho on enintään 1000 W, niin sen ajoneuvoluokka on moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A).
Sähköavusteisen polkupyörän saa muuttaa itse L1e-A -luokan ajoneuvoksi lisäämällä siihen kaasukahvan. Joissakin sähköavusteisissa polkupyörissä on tätä varten valmiina kaasukahvan liitin ohjaustangon läheisyydessä. Tällöin tosin on otettava liikennevakuutus.
- Anonyymi
kyllä nyt asiat muuttuu 1.6.24 alkaen. nou hätä
- Anonyymi
Jep. Liikennevakuutuslaki uudistuu 1.6.2024. Uuden lain mukaan yli 25 kilometriä tunnissa kulkevat tai yli 25 kg painavat sähköpotkulaudat ja muut rekisteröimättömät sähköiset liikkumisvälineet on vakuutettava lakisääteisellä liikennevakuutuksella.
https://www.fennia.fi/sisaltostudio/liikennevakuutus-2024 - Anonyymi
Tarkka tieto muutoksista on luettavissa täälltä:
Sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttaminen
https://www.lvk.fi/ajoneuvon-vakuuttaminen/ajoneuvon-vakuuttamisvelvollisuus/sahkoisten-liikkumisvalineiden-vakuuttaminen/
Klikatkaa auki otsikot "Tilanne ennen lakiuudistusta" ja "Tilanne lakiuudistuksen jälkeen".
- Anonyymi
Kaikkien asioita ihmettelevien tulisi huomata yksi asia: Muutamat kauppiaat puhuvat ns. skeidaa siitä missä ja miten milläkin vehkeellä saa ajaa.
- Anonyymi
Selkeää logiikkaa sen asian suhteen ei ole kyllä lakitekstissäkään. Rajanveto kevyen sähköajoneuvon ja pienitehoisen mopon välillä on tarpeeton. Eikö max 1kW ja max 25km/h kulkevaan laitteeseen voisi yksiselitteisesti päteä samat säädökset riippumatta siitä, onko polkimia vai ei?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selkeää logiikkaa sen asian suhteen ei ole kyllä lakitekstissäkään. Rajanveto kevyen sähköajoneuvon ja pienitehoisen mopon välillä on tarpeeton. Eikö max 1kW ja max 25km/h kulkevaan laitteeseen voisi yksiselitteisesti päteä samat säädökset riippumatta siitä, onko polkimia vai ei?
Mielipide ei kuitenkaan vaikuta, vaan voimassa olevat säännöt (lait) vakuttavat. Pitää vain noudattaa sääntöjä.
- Anonyymi
Uuden liikennevakuutuslain mukaan sähköpyörät, joiden paino on yli 25kg tai moottorin teho ylittää 250 wattia ja jotka kulkevat ilman polkemista yli 25 km/h on nyt vakuutettava. Tämä muutos kattaa erityisesti tehokkaammat sähköpyörät ja ne, joita käytetään pääasiassa moottorin voimin ilman poljinavustusta. Lakiuudistuksessa on siis tärkeää erottaa polkuavusteiset sähköpyörät ja sähköpyörät.
- Anonyymi
Kyllä on kieroa tuo vakuutus homma. Vakuutusyhtiöt kun ilmoittavat tuosta noin vaan, että sinun pitää ottaa vakuutus sähkövempeleeseesi niin nyt se on sitten pakollista yhen kaksi.
Kiitos Suomi taas kun tapatte lähipäästöttömät vehkeet heti alkuunsa joustavilla ylimääräisillä kuluilla. Tarkoitus oli ostaa koko perheelle akuutit, mutta usean kappaleen vakuuttaminen tule kuuloonkaan ja tämän takia osta ainuttakaan enää. Päästöjen kanssa autolla siis jatketaan edelleen.- Anonyymi
*joutavilla
- Anonyymi
Vakuutusyhtiöt eivät itsenäisesti ole ilmoittaneet mitään. Taustalla on muuttunut liikennevakuutuslaki.
Syy lakimuutokseen on takuulla se, että ihmiset ovat loukkaantuneet noilla sähköhärpäkkeillä örveltäessä ja tämä on tullut yhteiskunnalle kalliiksi. Käyttäjille siirretään nyt sitten osa kustannuksista. Näiden örveltäjien vuoksi kärsivät nyt kaikki. Näinhän se usein juuri menee, että muutamien asennevammaisten takia kaikki sitten lopulta kärsivät. - Anonyymi
Vakuutuspakko ei muuten liity millään tavalla tieliikennekelpoisuuteen. Taustalla on kaksi toisistaan erillistä lakia (liikennevakuutuslaki ja ajoneuvolaki). Näistä vain liikennevakuutuslaki on muuttunut.
Esim. kaikkien tieliikennekäyttöön tarkoitettujen sähköpotkulautojen suurin sallittu rakenteellinen nopeus on jatkossakin maksimissaan 25 km/h. Yli sen kulkevat sähköpotkulaudat ovat laittomia yleisillä teillä, vaikka ne vakuuttaa pitääkin. Käyttää pitää niitä sitten jossakin muualla. - Anonyymi
Miksi et sitten osta sellaisia skuutteja, joita ei tarvitse vakuuttaa? Sähköiset liikkumisvälineet ja tavarankuljettimet, joiden paino on enintään 25 kg JA rakenteellinen nopeus enintään 25 km tunnissa, ei tarvitse vakuuttaa.
Kevyt, alle 25 kg ja maksimissaan 25 km/h tai sen alle kulkeva, niin homma toimii ilman vakuutusta.
- Anonyymi
Tarviiko vakuutus jos Easyrider Exclusive 3.0 menee rajoittimen kanssa 25km/h mutta ilman sitä 45 km/h
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152101Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi822033- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1301145Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771097Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen91064Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 61798
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.244708