Ubuntun asennus epäonnistui

NoMoreUbu

Ostin uuden tehokkaamman Windows 10 tabletin, vanhalle chinese 10-tabletille ei sellaisenaan ole käyttöä, joten päätin siihen kokeilla Ubuntua. Tein Ubuntu-tikun (16.04 LTS) ja kokeilin sitä ensin tikulla ja kyllä se käynnistyikin työpöytään, jopa kosketusnäyttökin toimi. Rohkaistuin ja päätin asentaa Ubuntun kovalevylle. Kun tultiin kohtaan jossa kysyttiin mihin asennetaan, valitsin vaihtoehdon "Tyhjennä levy ja asenna Ubuntu".

Asennus eteni kopioinnin ja järjestelmän määrityksen ohi, kunnes kohdassa "Tehdään laitteiden asetuksia" ruutu pimeni. Odotin runsaat puolituntia, ei mitään tapahtunut. Käynnistin uudelleen ja tein kaksi lisäyritystä, molemmilla kerroilla musta ruutu samassa kohdassa. Asensin kympin takaisin, nyt sitten 15063 Insider version. Se sentään asentui vaivattomasti ja toimii hienosti.

21

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • winkuravakoilee

      Jokuhan kertoisi tabletin tarkan mallin ja kysyisi apuja, eikä päästelisi pelkkiä aivopieruja.
      Muille tiedoksi, että kannattaa kokeilla uudempaa 16.10 versiota. Myös eri optioita F6 "Muut valinnat" alta.

    • hw_vikako

      Kuitenkin tönäisit sitä muistitikkua koneen kyljessä ja aiheutit ongelman itse? Tuo on ainakin vakkari tapa, millä sai tuhottua asennuksia aikaisemmin, kun vahingossa hipaisi tikkua ja se teki virheen. Ubuntu kun tekee laitteistotestausta asennuksen aikana tehokkaasti eikä siedä tuollaisia virheitä alkuunkaan! Toinen vaihtoehto on, että koneessa on viallisia muistipalikoita eli ajapa varmuudeksi muistitestiä kerran tai pari läpi niin saa pois suljettua ainakin sen ongelman.

    • puudelinhoitaja
      • NoMoreUbu

        Kiitos vinkistä, mutta älä yritä opettaa sorsanpoikasta uimaan. Osaan tehdä tietokoneella ihmeellisepiäkin juttuja kuin boottaavia muistitikkuja.


      • puudelinhoitaja
        NoMoreUbu kirjoitti:

        Kiitos vinkistä, mutta älä yritä opettaa sorsanpoikasta uimaan. Osaan tehdä tietokoneella ihmeellisepiäkin juttuja kuin boottaavia muistitikkuja.

        Valitettavasti en ole ajatusten- enkä rivienvälistälukija.

        JK.Tuokin on ovelaa että robotti ei joskus kysele ensinkään pöhköjä kuvia.


    • Timpe69

      Ubuntun asennus mahdotonta. Olen kaksi päivää yrittänyt asentaa sitä, mutta ei onnistu. Onko siitä olemassa jotain inhimillistä versiota, joka asentuu tyyliin ikonia klikkaamalla? Tosi vaikea nörttisofta!!!

      • pölmsss

        Se vähän riippuu mihn asentaa ja kuka asentaa?
        Kaikkiin Windows 10-only tabletteihin ei asennu mitään muuta "tyyliin ikonia klikkaamalla", ei edes vanhemmat Windowsit.


      • Mikään käyttöjärjestelmä ei oletusarvoisesti asennu ikonia klikkaamalla koska ikonien näyttäminen ruudulla tarvitsee sen käyttöjärjestelmän.


      • laiska-viitsii

        Jos joku Linux-distro ei laitteeseen asennu, kannattaa kokeilla toteista.

        Kun on tullut niin laiskaksi ei edes viitsi googlettaa eri läppäreiden mahdollisia ongelmia eri ubuntu-asennuksissa. Kokeilee vaan että menisikö edes joku läpi.

        Varsinkin Mint on tässä hyvä. Kokeilee ensin Cinnamonilla, ja jos ei onnistu, niin seuraavaksi kokeilee Matea. Jos ei onnistu Mate niin sitten kokeilee Mint Xfce:llä. Jos ei onnistu silläkään niin kokeilee vaikka Xubuntulla. Tässä jo nyt sitten hypätäänkin pois Mintistä.

        Ja niin edelleen. Jos vain viitsii.


    • Nykyään on tuo secure boot joka voi kiusata. Kaikissa laitteissa sitä ei saa pois. Ubuntu asentuu helposti oletusasetuksilla. Jos paljon levyjä ja eri systeemejä niin sitten hankalampaa. Salausta en suosittele pöytäkoneisiin. Asennuksessa olisi voinut auttaa nomodeset tai vastaava kernelin parametri jolla näyttö olisi toiminut.

    • NoMoreUbu

      Tämä nyt meni auttamattomasti ohi, Windows 10 on asennettu ja antaa olla näin. Ihan uteliaisuuttani käynnistin vielä ubuntu-tikulta. Käynnistyyhän se työpöytään ihan normaalisti mutta ei esim. havaitse olemassa olevaa Wlania, jonka Windows näkee heti. Joten taitaa vielä olla kehitettävää. En ala manuaalisesti edes yrittämään Wlan-asetuksia.

      • NoMoreUbu

        Asensin ubuntun tyhjälle kovalevylle pöytäkoneeseen. Asentui ja Wlan löytyi. Pitäisikö nyt keksiä uusi nimimerkki kun tämä kuitenkin nytkähti eteenpäin? No en vielä. Katson kuitenkin nyt vähän tarkemmin mikä tämä on.


      • ei-aivottomille
        NoMoreUbu kirjoitti:

        Asensin ubuntun tyhjälle kovalevylle pöytäkoneeseen. Asentui ja Wlan löytyi. Pitäisikö nyt keksiä uusi nimimerkki kun tämä kuitenkin nytkähti eteenpäin? No en vielä. Katson kuitenkin nyt vähän tarkemmin mikä tämä on.

        Älä rustaile mitään ubuntuja, et paljon vielä kirjoitellut, mutta tuokin riittää kertomaan ettet koskaan tule oppimaan sen käyttöä, katos kun ubuntun käyttöön tarvitaan aivot, ja aivottomille on ihan oma windows kurttaus.


      • NoMoreUbu
        ei-aivottomille kirjoitti:

        Älä rustaile mitään ubuntuja, et paljon vielä kirjoitellut, mutta tuokin riittää kertomaan ettet koskaan tule oppimaan sen käyttöä, katos kun ubuntun käyttöön tarvitaan aivot, ja aivottomille on ihan oma windows kurttaus.

        Asiaton kommentti. Otan sen hekilökohtaisena loukkauksena ja ilmiannan sen.


      • gfdfgdfgdfgdfgdfgdfg

        WLAN kortit ei todellakaan välttämättä toimi ubuntujen kanssa suoraan.
        Vanhemmat Broadcomit ja Atherokset taitaa olla hankalimpia.

        Vai miten on, gurut?


    • NoMoreUbu

      Huomasin juuri ruudun alalaidassa tekstin "Firefox automatically sends some data to Mozilla so that we can improve your experience"

      Niin että taitaa vakoilu olla tässäkin sisäänrakennettu? Nyt nämä Windowsin vakoiluvouhkaajat ja keyloggerista pauhaavat, selityksiä! Veikkaan kuitenkin että selittelyksihän se menee.

      • puudelinhoitaja

        Miksi pitäisi jonkun täällä keskustelevan selittää.
        Täällä tuntuu silti olevan joillakin mielipide että jos joku tekee pahaa niin hekin saavat tehdä vaikka mitä.
        "so that we can improve your experience"
        jotta voimme parantaa kokemusta


      • NoMoreUbu
        puudelinhoitaja kirjoitti:

        Miksi pitäisi jonkun täällä keskustelevan selittää.
        Täällä tuntuu silti olevan joillakin mielipide että jos joku tekee pahaa niin hekin saavat tehdä vaikka mitä.
        "so that we can improve your experience"
        jotta voimme parantaa kokemusta

        Ymmärrän täysin tuon tekstin sisällön. Microsoft myös kerää tietoja laitteesta ja käyttää niitä tuotekehitykseen. Mutta sehän on "vakoilua".

        Kun kysymyksessä on joku muu tietojen kerääjä, niin se on hyväksyttävää. Joten odotan edelleenkin että joku selittää minulle, tyhmälle, kenen suorittama tietojen keruu on tuotteen kehitykseen liittyvää ja kenen sitten "vakoilua".

        Out of topic: Tämä ubuntu on sitten hitaampi käynnistymään kuin Windows kymppi. Tiedoksi vaan.


      • kytke-päältä-pois

        Laita Firefoxin asetuksista ne lähetyshommat poispäältä jos häiritsevät.
        Mutta on niissä Firefox asetuksissa turvallisuuden kannalta paljon tärkeämpiäkin.


      • 683529
        NoMoreUbu kirjoitti:

        Ymmärrän täysin tuon tekstin sisällön. Microsoft myös kerää tietoja laitteesta ja käyttää niitä tuotekehitykseen. Mutta sehän on "vakoilua".

        Kun kysymyksessä on joku muu tietojen kerääjä, niin se on hyväksyttävää. Joten odotan edelleenkin että joku selittää minulle, tyhmälle, kenen suorittama tietojen keruu on tuotteen kehitykseen liittyvää ja kenen sitten "vakoilua".

        Out of topic: Tämä ubuntu on sitten hitaampi käynnistymään kuin Windows kymppi. Tiedoksi vaan.

        Luuletko että saat linuxhihhuleilta tuohon vastausta? Ei ne tee muuta kuin inttävät inttämästä päästyään ja useimmiten täysin järjenvastaisesti.


      • sivustaseuraajat
        683529 kirjoitti:

        Luuletko että saat linuxhihhuleilta tuohon vastausta? Ei ne tee muuta kuin inttävät inttämästä päästyään ja useimmiten täysin järjenvastaisesti.

        Eihän tässä keskustelussa järjenvastaista intä kuin sinä ja nomoreubu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1014
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      99
      861
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      767
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      75
      652
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      496
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      475
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      472
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      44
      459
    Aihe