Finasterid-lääkkeen sivuvaikutuksista

Mutrukuu

Olen aviovaimo, miehelleni on määrätty Finasterid lääkettä eturauhasen liikakasvuun. Lääke on tehnyt miehestäni impotentin. Olemme vähän yli 50v ikäisiä, ja minulle asia on todella vaikea! Olen sanonut miehelleni, että hänen pitäisi pyytää lääkäriltä jotain toista lääkettä, jolla ei olisi niin pahaa sivuvaikutusta, mutta asiaan ei ole tullut muutosta. Hän on saanut lääkettä 'tilapäisiin potenssihäiriöihin ',mutta niistä ei ole ollut apua. Mieheni sanoo, että ei uskalla lopettaa eturauhas-lääkitystä, kun ei halua kuolla eturauhas- syöpään!
Minusta taas tuntuu, että olemme liian nuoria lopettamaan avioelämämme! Tiedän että yli 70v ikä ei ole esteenä seksielämän jatkumiselle.

2

351

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjgklgjkhgkklhg

Finasterid ei estä eturauhassyöpää. Se auttaa eturauhasen hyvänlaatuiseen liikakavuun, jos oireista on ollut kiusaa. Eturauhassyövän estämiseksi tarvitaan voimakkaampia lääkkeitä jotka aiheuttaa impotenssia vielä herkemmin. Yleensä eturauhassyövän torjunta ei kannata, parempi vaihtoehto on seurata PSA kokein tautiriskiä.

Tuossa iässä mies alkaa olla jo herkkä impotenssille muutenkin ja jos on muita sairauksia (mm. diabetes) verisuonisto voi tukkeutua aiheuttaen impotenssia.
      Potenssin avuksi voi kysyä lääkäriltä reseptiä, ellei esimerkiksi sydänsairaudet ole esteenä.

Mahtaakohan miehelläsi olla enemmänkin toive pitää hiukset päässään.

• Kaljukundi

En tiedä asiasta, mutta jos miehenne ei ole TRT hoidossa jo tuossa iässä niin siihen siten heti. Eli Testosterone replacement therapy, suomeksi testosteronin korvaushoito. Moni aloittaa tuon hoidon jo 30-40 vuotiaana ja maailmalla tutkimustulokset ovat olleet hyvin rohkaisevia. Korvaushoidon avulla naidaan komeasti ja usein vielä yli 90v jos elossa ollaan. Ottakaa tämä heti puheeksi lääkärillä ellei asiaa ole jo hoidettu. Yleislääkärit eivät asiasta juurikaan ole tietoisia, joten aika pitää varata esim. urheilulääkärille. 50 vuotias mies jo hyvin suurella todennäköisydellä kärsii alhaisesta testosteronin tasosta ja sen ensimmäinen oire on impotenssi ja finasteridi vaikuttaa siihen entistäkin otenssia heikentäväksi. Itse käytin finasteridia n. 30 vuotiaana ja se teki minutkin lähes impotenssiksi ja sen lääkkeen syönti loppui siihen paikkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe