Kyseessä pari vuotta vanha Octavia, hajoaako jotain tai voiko sattua muuta jos akun vaihtaa itse eikä merkkiliikkeessä?
Voiko akun vaihtaa itse?
81
12871
Vastaukset
- skodakriittinen
Muistit tyhjenee ja saattaa asettaa vikakoodin jonka nollaus on tehtävä merkkiliikkeessä ja hinnat 50-200 eur
- väinämöinen-
Voi vaihtaa itse. Muutama vikakoodi lisää tuskin haittaa eikä niitä edes huomanne edellisten vikakoodien joukossa.
Eikun akkua vaihtamaan vaan. Muista tarkistaa varaöljytilanne ja laittaa uusi moottoriöljykanisteri 5 litraa takakonttiin, jos vanhassa enää alle 2 litraa jäljellä. - JotainRajaaKiitos
Onpa tuossa taas ihan turha kommentti. Miten ihmisillä on halua viisastella aivan päättömiä...?
- Anonyymi
väinämöinen- kirjoitti:
Voi vaihtaa itse. Muutama vikakoodi lisää tuskin haittaa eikä niitä edes huomanne edellisten vikakoodien joukossa.
Eikun akkua vaihtamaan vaan. Muista tarkistaa varaöljytilanne ja laittaa uusi moottoriöljykanisteri 5 litraa takakonttiin, jos vanhassa enää alle 2 litraa jäljellä.Höpöhöpö rolli. Mulla nääs ei oo yhtäkään kooria ollu viiren vuoren aikana. Ölöjyä on lisätty semmaane 2l-3l tonnihin notta niin niin hyvin on muuten kones pelannu.
- Anonyymi
JotainRajaaKiitos kirjoitti:
Onpa tuossa taas ihan turha kommentti. Miten ihmisillä on halua viisastella aivan päättömiä...?
Monella ollut vanha Sokotti josta pääsivät eroon. Katkeruus kuitenkin jäi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monella ollut vanha Sokotti josta pääsivät eroon. Katkeruus kuitenkin jäi.
Kuka ostaa vanhaa Skodottia? onko niitäkin
- Anonyymi
väinämöinen- kirjoitti:
Voi vaihtaa itse. Muutama vikakoodi lisää tuskin haittaa eikä niitä edes huomanne edellisten vikakoodien joukossa.
Eikun akkua vaihtamaan vaan. Muista tarkistaa varaöljytilanne ja laittaa uusi moottoriöljykanisteri 5 litraa takakonttiin, jos vanhassa enää alle 2 litraa jäljellä.Mistä noita järjen jättiläisiä riittää tännekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö rolli. Mulla nääs ei oo yhtäkään kooria ollu viiren vuoren aikana. Ölöjyä on lisätty semmaane 2l-3l tonnihin notta niin niin hyvin on muuten kones pelannu.
Vain skodistille on "normaalia" lisätä 3L tonniin öljyä. Ihmekkös miksei skodistit ikänä vaihda moottoriöljyjänsä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka ostaa vanhaa Skodottia? onko niitäkin
Mä näin just vanhan sk8dan, oli hauskannäkönen peli. Hienoo, kun kesä tulee, niin nämä harrastebiilit tulee esiin. Kivoja katsella. Ovat vielä autojen näkösiä ja erottaa toisistaan.
Kiitos autoharrastajat, että tuotte "väriä" liikenteeseen.
- HOLISTI75
se tsekin juoppojen keksintö todennäköisesti räjähtää jos siihen akun vaihtaa. kannattaa pitää jänniitteettömänä. pietarissa räjähti juuri tänään yksi vw konsernin sötöstys.
- vie.vemixille
Skodissa ei ohjekirjan mukaan saa antaa edes käynnistysvirtaa toiselle autolle. Syynä on suhteellisen voimakas vuotovirta jolloin pelkkä plus-navan normaali irroitus saattaa aiheuttaa valokaaren joka hitsautuu välittömästi lähimpään maadoitettuun metalliin aiheuttaen akun räjähdyksen.
- Anonyymi
Nykyään ei uusissa autoissa, missään, suositella annettavan virtaa. No minä olen antanut pari vuotta sitten, eikä mitään vahinkoa tapahtunut.
Liekö vaan rahastuskeino "pakko viedä korjaamolle/huoltoon, ei saa tehdä itse"?
- kurjajuttu
Olihan siinä jo hyviä tietoja paljon.
Skodaliikkeet ja huoltoliikkeet tarvitsee rahaa. Miksi haaveilet säästäväsi sitä?
Skoda on suunniteltu syömään omistajansa omaisuuden ja terveyden.
Säästyy eläkkeet muille ja rahakin saivat pois.
Skoda on valintana usein viimeinen. Kukaan ei halua sitä enää ostaa sinulta.
Autoliikkeetkin aina : ai se on tuo, joo ei tuolla kauppa käy. Niin paljon tarjolla ja kukaan ei halua ostaa...- Anonyymi
Kummallista höpinää octavia ollut 7 vuotta eikä pienintäkaan vikaa eikä juuri tankata täydy kun 1000 km välein 50 litran tankki paras auto ikinä .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kummallista höpinää octavia ollut 7 vuotta eikä pienintäkaan vikaa eikä juuri tankata täydy kun 1000 km välein 50 litran tankki paras auto ikinä .
Onpa siinä iso öljysäiliö, varmasti joku harvinainen Ambition-malli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kummallista höpinää octavia ollut 7 vuotta eikä pienintäkaan vikaa eikä juuri tankata täydy kun 1000 km välein 50 litran tankki paras auto ikinä .
Onhan tää vaihtelua siihen ikuiseen toyota-länkytykseen. Vaihtuu edes merkki😂.
Itellä oli ns halpisdiisseli, jolla ajelin 15v, ostin sen käytettynä. Kaikki nauro, että mitä tollasta paskaa ostit. Akku oli alkuperäinen. Pakko myöntää, että viimeisinä parina talvena jänskätti pakkasella, että joko sanoo sopumuksen irti, mutta mitä vielä. Kävi ja kukkusi.
Myin pois, kun kilometrit väheni huomattavasti.
Ps. Nyt noita halpisautoja tulee jatkuvasti vastaan vaikka hinnat on tuplaantunut, eikä kukaan naura.
- OcuTSI2012
Hmmmm.... Alkuperäisakku kestänyt jo 5 vuotta. Aiemmissa autoissa neljä vuotta on ollut vaihtoväli samoissa olosuhteissa. Tsekin juopot keksivät siis ihmeen, japsit ja ranskalaiset eivät...:D
Mutta älkää antako käynnistysvirtaa edes niillä laadukkailla länsiautoillanne, ellei ole aivan hätätilanne. Jopa japanilaista tekniikkaa on tuo menettely rikkonut... :( - Sähköt.kränää
Tuskin tuosta skodasta akku mennyt.Luulen että kosteus hapettanut liittimet ja johdot.
- OcuTSI2012
Ei saisi epäillä, mutta kuka "parivuotiaan" Octavian omistaja kyselee säästövinkkejä Suomi24 palstalta akunvaihtoon? Nopeasti on akku tuhoutunut, jos totta. Mutta tässä ei kannata yrittää säästää liikaa. Akku-alalla on omat toimijansa, merkkiliikkeiden lisäksi, joilta tarjouksia voi kysellä...
- ongelmiaPaljon
OcuTSI2012 kirjoitti:
Ei saisi epäillä, mutta kuka "parivuotiaan" Octavian omistaja kyselee säästövinkkejä Suomi24 palstalta akunvaihtoon? Nopeasti on akku tuhoutunut, jos totta. Mutta tässä ei kannata yrittää säästää liikaa. Akku-alalla on omat toimijansa, merkkiliikkeiden lisäksi, joilta tarjouksia voi kysellä...
Tiedät varmaan että vesi on johdin.
Tuleeko siitä mitään mieleen?
Skodissa vuotaa vesi sisälle. Siitä on videoita oikein havaillistamaan youtubessa.
Samoin tiivisteet vuotaa niin että ulinakäy. Liittyy myös vesien tulemiseen.
Mitä luulet tapahtuneen siis? - Anonyymi
OcuTSI2012 kirjoitti:
Ei saisi epäillä, mutta kuka "parivuotiaan" Octavian omistaja kyselee säästövinkkejä Suomi24 palstalta akunvaihtoon? Nopeasti on akku tuhoutunut, jos totta. Mutta tässä ei kannata yrittää säästää liikaa. Akku-alalla on omat toimijansa, merkkiliikkeiden lisäksi, joilta tarjouksia voi kysellä...
Muinaista venäläistä skodan zirkonium-hopea akkua ei kannata vaihtaa koska siinä on skodalle sopiva muisti-ilmiö
- Anonyymi
ongelmiaPaljon kirjoitti:
Tiedät varmaan että vesi on johdin.
Tuleeko siitä mitään mieleen?
Skodissa vuotaa vesi sisälle. Siitä on videoita oikein havaillistamaan youtubessa.
Samoin tiivisteet vuotaa niin että ulinakäy. Liittyy myös vesien tulemiseen.
Mitä luulet tapahtuneen siis?Ei kannata YouTubea katsoa jos Skoda kaupoilla on käynyt.
Tulee paha mieli. Tosi tosi paha mieli.
- Mikki-hiiri
Akun voi vaihtaa, mutta Iineksen vaihtamisessa pitää olla tarkkana.
- opit_uusiksi
Tuolla edellä vie.vemixille kirjoitti mm.:
"Syynä on suhteellisen voimakas vuotovirta jolloin pelkkä plus-navan normaali irroitus saattaa aiheuttaa valokaaren joka hitsautuu välittömästi lähimpään maadoitettuun metalliin aiheuttaen akun räjähdyksen."
Meni sitten uusiksi sähköopin kirjat. Sinun olisi vemix syytä kirjoittaa sähköoppi uusiksi ja lahjoittaa teos monistettavaksi kaikkiin oppilaitoksiin joissa opetetaan sähköteoriaa. - Tämänkin_kokenut
Nykyautoissa merkistä riippumatta on riskejä. Itse puskuroisin akun vaihdon ajaksi kytkemällä apukaapeleilla rinnalle ylimääräisen akun siten, että auton järjestelmien virransaanti ei katkea hetkeksikään.
Minulla oli taannoin Peugeot 406 vm. 1996. Kun sen akku oli kerran puoli tuntia irrotettuna, hävisi matkamittarin lukemasta mystisellä tavalla parituhatta kilometriä! Ei siis nollautunut kokonaan enkä havainnut mitään muutakaan feelua, mutta ihmetyttämään jäi!
Ajoin autolla sen jälkeen vielä vuosikausia mielikseni, eikä tuo kilometrien häviäminen mittarista vaikuttanut sinänsä sitä tai tätä konkreettista kenellekään. Kun olin nauttinut autosta lähemmäs 17 vuotta, lahjoitin sen lähipiiriin. Ei rahallista arvoa, mutta käyttöarvoa yhä sitäkin enemmän!- OcunAkku
Eikö siellä pidä olla sitten ylimääräiset navat jossain konetilassa että tuo puskurointi onnistuu, vai miten muuten saat kaksi plus-napaa samaan aikaan kiinni akkuihin kaapeleilla niin ettei virran saanti katkea lainkaan? Miinusnavan nyt voi apukaapeleilla kytkeä toki vaikka siihen ruuviin tai mutteriin mihin auton akun miinuskaapeli on kiinnitetty, mutta miten laitat plus-johdot apukaapeleilla ja auton akkukaapelilla niin ettei virran saanti katkea laisinkaan. Saako sen tupakansytyttimestä sopivalla johdolla/kaapelilla ehkä jos ei erillisiä napoja ole konetilassa?
- Jaskapaskat
Jokaisessa nykyaikaisessa autosa on apuakku, jpohon piuhat kytketään.
- AutonAkkuMies
Jaskapaskat kirjoitti:
Jokaisessa nykyaikaisessa autosa on apuakku, jpohon piuhat kytketään.
Ai se start-stop -systeemin akku vai? Ainakin Volvossa se on aika hankalasti vasemman etulokasuojan takana, pääsee siihen toki käsiksi eturengas irrottamalla ja vähän purkamalla etulokasuojan edestä ja vetämällä jotkin sopivat johdot tuohon akkuun kiinni mutta hemmetin hankalaa tuo on ja start-stop menee pois päältä (vikatilaan) jo siitä jos pääakkua ladataan sen navoista eikä plusnavasta ja erillisestä mutterista auton rungosta, jos pääakun napaan menee kytkemään miinusnapaan kaapelin lataamista varten niin start-stop tykkää huonoa. Siinä on kuitenkin siinä pääakun plusnavan kaapelissa autossa sellainen pieni liitin jonka nappaamalla irti katkeaa virta start-stopilta ja se resetoituu ja liitin takaisin kiinni vain ja jo taas pelaa.
Helpointa on niin että ensin akun kiinnityssysteemit auki, sitten miinusnapa irti, sitten plusnapa, vanha akku pois, uusi akku paikalleen, plusnapa kiinni, miinusnapa kiinni ja akun kiinnityssysteemit kiinni. Sitten laittaa kellon oikeaan ja radion kanavat kohdalleen ja ei kuin ajoon. Jotkin järjestelmät asettavat parametrinsä kohdalleen muutaman sadan metrin ajon aikana (Mersuissa ainakin ESP ja ASR). Joissakin ikkunat ja kattoluukku kalibroivat itsensä kun ne avaa kokonaan ja sulkee kokonaan.
Volvossakaan ei ole tarvinnut akkua ladata sen ollessa autossa kiinni eli ei ole start-stop tykännyt kyttyrää, mutta myyjä näytti tuon apuakun liittimen jos kävisi niin että joku olisi ladannut akkua suoraan navoista sen ollessa autossa kiinni eikä olisi laittanut miinusliitintä auton rungossa olevaan mutteriin (ohjekirjassa tuo oikea paikka laturin miinuspiuhalle on toki näytetty).
Kyllähän auton ohjekirjassa tulee olla myös kerrottuna tarkasti miten akku vaihdetaan oikein. Miksi akkuja enää myytäisiinkään missään erikseen autotarvikeliikkeissä jos niitä ei voisi itse vaihtaa jokainen kotonaan halutessaan? - Anonyymi
OcunAkku kirjoitti:
Eikö siellä pidä olla sitten ylimääräiset navat jossain konetilassa että tuo puskurointi onnistuu, vai miten muuten saat kaksi plus-napaa samaan aikaan kiinni akkuihin kaapeleilla niin ettei virran saanti katkea lainkaan? Miinusnavan nyt voi apukaapeleilla kytkeä toki vaikka siihen ruuviin tai mutteriin mihin auton akun miinuskaapeli on kiinnitetty, mutta miten laitat plus-johdot apukaapeleilla ja auton akkukaapelilla niin ettei virran saanti katkea laisinkaan. Saako sen tupakansytyttimestä sopivalla johdolla/kaapelilla ehkä jos ei erillisiä napoja ole konetilassa?
Vaihdoin äsken Skoda Fabiaan uuden akun.Irroitin vakunkengät ja laitoin uuden Anun paikalleen auto käynnisty ja kaikki toimi aivan samoin kun ennenkin ei tarvinnu mitään koodausta ainut mitä lähti oli 90€ tililtä sen akku makso
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaihdoin äsken Skoda Fabiaan uuden akun.Irroitin vakunkengät ja laitoin uuden Anun paikalleen auto käynnisty ja kaikki toimi aivan samoin kun ennenkin ei tarvinnu mitään koodausta ainut mitä lähti oli 90€ tililtä sen akku makso
Laitoitko Anun etu- vai takapenkille?
- OcunAkku
No mitään "valokaaria" ei tietenkään tule kun irrottaa miinusjohdon ensin, suljettua virtapiiriähän ei voi sen jälkeen enää muodostua vaikka tötöilisi jakoavaimen kanssa vaihdon aikana.
Mitä muisteja sieltä nollautuu? Kello ja radion kanavat? Minä olen vaihtanut aina akut autoihimme itse enkä viitsisi muuta tehdä kuin hakea Motonetistä uuden akun ja iskeä sen vanhan tilalle. Vaihtoon ei tarvita kuin pieni jakoavain työkaluksi ja homma hoituu omassa autotallissa. Akun varhaiseen hyytymiseen vaikuttanee kun vaimo ajanut sillä lyhyttä työmatkaa käyttäen webastoa pari viime talvea. Apuvirtaa en tietenkään yli vm. 1992 autoissa lähtisi antamaan kuin oma akku ensin irrotettuna ja vasta siitä akusta sitten. Virtapiikit rikkovat muuten herkän elektroniikan helposti yli 25-vuotiaissa autoissa, joissa sitä alkaa jo olemaan tarpeeksi.
Lueskelin vain että pahojakin ongelmia ja jopa vikoja saattaa seurata uusimmissa autoissa jos itse vaihtaa ainakin jos auton virran saanti katkeaa. Vittu mitä paskoja jos näin on. Mitä jos vanha akku vain loppuu jossain Lapissa kovilla pakkasilla, tyhjenee kokonaan ja jäätyy? Ei kuin merkkiliikkeeseen hinaamaan yhden akun takia va vaikka voisi itse ostaa uuden ja heittäää sen paikalleen.
Ainakaan vm. 2013 Volvossa ei ollut mitään ongelmia vaihtaa akkua itse, xenon-valot kävivät käynnistyksen jälkeen automaattisesti alhaalla ja ylhäällä ja kello piti laittaa aikaan ja radion kanavat hakea uudelleen, siinä se.- ongelmia-tulee
Onkohan kodassa vielä tätä kehitystä tapahtunut?
Muissa merkeissä sitä on jo 80 luvulta ollut.
Skoda laahaa perässä muinaistoimintoineen, mutta jos muistit tyhjenee ja tällainen laite löytyy, niin lirissä olet.
Uudelleen ohjelmointi maksaa helposti tuhannen tai pari.
http://www.autowiki.fi/index.php/Moottorinohjausyksikkö - KalliiksiTulee
nyky-skodassa ei juuri akkua kannata irroitella
- AkkuIrtiVaan
ongelmia-tulee kirjoitti:
Onkohan kodassa vielä tätä kehitystä tapahtunut?
Muissa merkeissä sitä on jo 80 luvulta ollut.
Skoda laahaa perässä muinaistoimintoineen, mutta jos muistit tyhjenee ja tällainen laite löytyy, niin lirissä olet.
Uudelleen ohjelmointi maksaa helposti tuhannen tai pari.
http://www.autowiki.fi/index.php/MoottorinohjausyksikköAi jos akku tyhjenee kokonaan kun se on tarpeeksi vanha ja joku pakkasaamu ei avaimesta kääntäessä tapahdukaan mitään jos auto on seissyt vaikka viikon niin on edessä 1000-2000€ remontti. Vittu mikä paska on jos noin on, mutta ainakaan minun autoissani ei ole moottorinohjausyksikkö ole ollut koskaan moksiskaan vaikka olen akun irrottanut tai vaihtanut, varmuudella on ainakin vuodesta 1997 alkaen eli 20v. ajan ollut jo moottorinohjaus CAN-väyläohjattuna jne.
- huonompiAloitus
Kaksi vuotta vanhassa akussa on takuu ja myös Skodassa itsessään. Eli provopetteri ei ole uutta autoa koskaan omistanut kun ei tuotakaan tiedä.
- Ohjekirjakertoo
Minulla on ollut Occu II ja nyt on Occu III. Ohjekirjassa kerrotaaan apukäynnistyskaapelikytkennät ja käynnistysohjeet, Occu III:ssa ohjeet ovat myös startstop autolle. Kummankin ohjekirjassa kerrotaan miten muistit palatutetaan jos akku on ollut irti. Mm. ikkunannostimet napilla edestakaisin, ABS:t, ajonvakautukset, rengaspainevalvonnat ym. heräävät kun ajaa muutaman sata metriä jne. En muista tarkkaan kun ohjekirja ei ole tässä käsillä, mutta ei tarvitse käyttää merkkihuollossa. Rengaspainevalvonnat voi joka tapauksessa kuitata itse eikä tarvitse käyttää kalliisti merkkihuollossa niin kuin eräät japanilaismerkit kun vaihtaa kesä- ja talvirenkaiden välillä.
Ohjekirjassa taisi olla jopa neuvo ottaa akun kenkä irti jos auto jää seisomaan viikkokausiksi vaikka pitkän ulkomaanloman ajaksi, koska elektroniikoissa on pieni lepokulutus. - Occu.vm.12
Mun occu ei starttaa vaikka vaihdoin uuden akun.savu vaan nousee.
- kuuluu-asiaan
Occun popkornkone vaatii lämmitystä ensin. Anna savuta vaan. Mene kahville välillä.
- Onsejorma
Vain skodajorma voi kysellä noin tyhmiä kuin aloittaja. Me länsiautoilijat viemme automme takuuhuoltoon kyseisessä tilanteessa
- OcunAkku
No, auto oli pari vuotta vanha pyöristettynä, tarkemmin ottaen 2v. 3kk. Takuu oli loppu. Eikä uudelle akullekaan anneta kuin 2v. takuu kun sen ostaa esim. Motonetista.
- Läheltäkuultua
Irroittivat joitain vuosia sitten merkkikorjaamossa Bemarista akun. Jotain tehtiin väärin, koska kaikki ajotietokoneet sekosivat ja asentajilta kesti noin seitsemän tuntia saada kaikki asetukset takaisin kohilleen. Ja tämä on tosi juttu.
Ai niin, eihän tämä ole Bemaripalsta. Mutta akusta kuitenkin puhuttiin.- AkuistaAsiaa
Aika paha olisi viedä tuollainen Bemari jonnekin AD:lle tai vastaavalle riippumattomalle korjaamolle jolla ei olisi tietoa että koko auto sekoaa jos siitä irrottaa akun, kun aika monesti se akku voidaan joutua irrottamaan, ainakin jos se on töiden tiellä tai se on tarpeen vaihtaa.
Siinä menisi pienyrittäjältä pari päivää saada auto kuntoon ja joutuisi korvaamaan sijaisautonkin jne.
- AutonAkkuMies
On siinä saakeli paskasti suunniteltu auto jos se sekoaa siten että 7 tunnin työt tulee jos auto ei saa koko ajan virtaa koko elinkaarensa aikana esim. 20 vuotta oltava koko ajan virtaa saatavilla tai järkyttävä työ. Mitä jos jokainen tietokone ja älypuhelin sekoaisi kun niistä loppuu akusta virta tai irrottaa akun tai vaihtaa akun?
- Anonyymi
Kun uusia autoja laivataan esim. Japanista Suomeen niin auto joutuu olemaan matkalla usein kuukausiakin. Aina silloin on akku kytketty irti tavalla tai toisella. Uudemmissa autoissa on jopa erillinen sulake sitä varten jolla saa helposti homman hoidettua. Täysi akku säilyy vuositolkulla ilman kuormitusta ja toimii sitten tarvittaessa kuin uusi.
- rahaasevaanon
Älä vaihda. Mene korjaamolle. Maksaa vähän, mutta tulee kunnolla laitettua.
- Jhfdgjkkjh
Mitäs se haittaa jos se maksaa vähän? Huonosti tehtykö maksaa paljon? Kummallinen tuo skodistin ajatusmaailma mutta ymmärrän, onhan halpahallissakin tarjolla halpaa, ja HYVÄÄ..
- nohuhhuhhuuu
On se akunvaihto niin vaativa juttu että ei kannata itse tehdä kun tästä palstasta ja merkistä on kyse. Täytyyhän se vähän tyhmä olla jo kun kyseiseen merkkiin kajoaa alunperinkin, jos jorma ymmärtää mitä tarkoitan
- Ffiiaa
Moni akkuliike vaihtaa, jos sieltä akun ostaa ja samaan hintaan.
Meillä Fiat Ducato 2010. Voisin kytkeä akkukaapeleiden päihin toisesta ajoneuvosta starttikaapelit. Tulisiko toisen ajoneuvon uudesta akusta liikaa virtaa tuohon Fiatin vanhaan akkuun sen aikaa, kun kaapelaita irrottaa Fiatin akusta?
Ei kaiketi tule liikaa, kun kerran kylmäkäynnistysapujakin talvella voinee antaa. - Anonyymi
No toi aloittajahan oli toyotisti provo. Kyseli tyhmänä ohjeita vaihtaen vaan merkkiä, kun ei voinu myöntää, et toyossa olis vikaa.
- Anonyymi
No tuota, omasta Avensiksesta akku sippasi ja hain kaupasta uuden. Vanha akku irti ja uusi tilalle. Ei siinä sen ihmeempää. Kone käymään. kaikenlaisia valoja paloi mutta kaikki toimi. Sammutin koneen ja käynnistin uudelleen. kaikki vikavalot oli sammuneet, ei mitään ongelmaa.
Mutta tämä olikin Toyota, japanilaisella osaamisella. Itäblokin skootalla voi olla ongelmallisempaa.
- Anonyymi
Voi vaihtaa ochtaaviaaniin itse akun. Vikavalot syttyvät vaihtoi tai ei niin ei sillä väliä. Tuskin se käy minuuttia paria pitempään.
- Anonyymi
Skodaan kelpaa perus mopon akku. Akkua ei tosin saa vaihtaa itse, koska 70-luvun flashmuistitietokone hajoaa.
- Anonyymi
Itse olen aina vaihtanut ilman mitään vaikeuksia. Moottori sammuksiin ja kaikki sähkölaitteet pois kytkettynä. Sitten akun kaapelit irti ja uusi akku tilalle (oikein päin) sen jälkeen kaapelit jakarilla kiinni. Ja ei kun menoksi. Vain kellon ja radion asetukset joutui halutessaan laittamaan uudelleen. Ihmeellistä uusavuttomuutta täällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse olen aina vaihtanut ilman mitään vaikeuksia. Moottori sammuksiin ja kaikki sähkölaitteet pois kytkettynä. Sitten akun kaapelit irti ja uusi akku tilalle (oikein päin) sen jälkeen kaapelit jakarilla kiinni. Ja ei kun menoksi. Vain kellon ja radion asetukset joutui halutessaan laittamaan uudelleen. Ihmeellistä uusavuttomuutta täällä.
Jos ei skodistin taito riitä akun vaihtoon niin vois kokeilla automerkin vaihtoa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei skodistin taito riitä akun vaihtoon niin vois kokeilla automerkin vaihtoa!
BHUAAAHHAHHAAAH !
Ketjun paras kommentti!!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse olen aina vaihtanut ilman mitään vaikeuksia. Moottori sammuksiin ja kaikki sähkölaitteet pois kytkettynä. Sitten akun kaapelit irti ja uusi akku tilalle (oikein päin) sen jälkeen kaapelit jakarilla kiinni. Ja ei kun menoksi. Vain kellon ja radion asetukset joutui halutessaan laittamaan uudelleen. Ihmeellistä uusavuttomuutta täällä.
Skodan kello näyttää tehdasasetuksissa Moskovan aikaa, joten se pitää ottaa huomioon. Radiosta kuuluu tietysti vain se Jerevan.
- Anonyymi
Vaihda käynnistyskaapelien avulla. Ohje löytyy esim YouTubesta.
- Anonyymi
Vetäkää tumppuunne.
- Anonyymi
Vaikka viesti ei koske otsikon octaviaa.
Vaihdoin äsken pimeällä uuden akun, vw golf bensaan. Konepelti auki, akun päältä muovi pois, kengät pois, 10mm kantainen mutteri löysälle. Muovi kisko akun päältä sivuun, akkua pitävä kiinnike metalli sivuun alareunasta ( 3/8 Räikkä ja pitkä jatko, hylsy) sitä akun alareunan rautaa ei sitten kannata vääntää liian tiukkaan ettei akun muovi hajoa, momentti korvien välistä.
Akku pois ja uusi ikh tarroilla oleva 65eur / 60Ah paikalleen ja asiat takaisin. 10-15 rauhallisesti tehden ja kengät juuri oikeissa asennoissa kiinni ja kaikki muovit.
Vanha oli ostettu 2015 helmikuussa, Bosch sininen ja 70-80eur ja pakkasilla 10c pakkasilla vuorokauden seisonnan jälkeen akku ei antanut virtaa.
Uusi Bosch akku olisi ollut 79eur aika näyttää ollut parempi pitempään kunnossa.
Akkujen ulkoinen koko on samanlainen jos akun Ah ei paljon muutu.
Ja kannattaa ostaa samaa kokoa eli fyysinen ja Ah vähintään kuin autossa uuteen. Ei pienempää. - Anonyymi
Kannattaa maalittaa se iha ite kun aika on
https://www.is.fi/autot/art-2000009291291.html - Anonyymi
Ei kannata vaihtaa akkua Skodaan. Yritä vaihtaa koko auto toisen merkkiseen.
- Anonyymi
Voi vaihtas mutta otettava yhteyttä korkeampaan tahoon endin, keskuskomiteaan ja politbyroon! Kiitos! Tero
- Anonyymi
yleensä akkuliikkeet vaihtaa ilamaitteksi laadukkaan akun....miksi säästää muutamaa kymppiä itse räpeltämällä--
- Anonyymi
Naspuri yritti vaihtaa ite akun mutta auto jämöhti tilaan jossa vain sirppi ja vasara näytöllä! Miten elpyy? Taru
- Anonyymi
Vaihda uuten Octovikaan.
Octavia Combi SportLine
2.0 TSI 204 150 kW 7-speed automat. 4x4
Kokonaishinta
54 644,28 €
Vähän varusteita niin maksaa helposti 60 000 halpa itäauto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaihda uuten Octovikaan.
Octavia Combi SportLine
2.0 TSI 204 150 kW 7-speed automat. 4x4
Kokonaishinta
54 644,28 €
Vähän varusteita niin maksaa helposti 60 000 halpa itäauto.Onpa vaikea myytävä tuohon hintaan, kun parempia sähköautoja saa halvemmalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onpa vaikea myytävä tuohon hintaan, kun parempia sähköautoja saa halvemmalla.
Niin saa jopa Skoda sähköauton halvalla.
Enyaq RS
Sähköistävää suorituskykyä
Vertaile autoja
Alkaen 56 390,00€ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin saa jopa Skoda sähköauton halvalla.
Enyaq RS
Sähköistävää suorituskykyä
Vertaile autoja
Alkaen 56 390,00€Niin mutta siinä ei ole edes levyjarruja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mutta siinä ei ole edes levyjarruja?
On siinä levyjarrut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On siinä levyjarrut.
...niin edessä, ja takana onnettomat rumpujarrut suoraan 60-luvulta.
"disc brakes with inner cooling, with two-piston floating caliper
Brake – rear drum brakes"
https://cdn.skoda-storyboard.com/2022/03/TD-ENYAQ-COUPE-RS-iV-en.pdf - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...niin edessä, ja takana onnettomat rumpujarrut suoraan 60-luvulta.
"disc brakes with inner cooling, with two-piston floating caliper
Brake – rear drum brakes"
https://cdn.skoda-storyboard.com/2022/03/TD-ENYAQ-COUPE-RS-iV-en.pdfNe rumpujarrut siellä takana on paljon paremmat Suomen olosuhteisiin.
Nykyautoissa on käytössä paljon toteutuksia jotka on keksitty jo kauan aikaa sitten, rumpujarrut ei ole poikkeus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne rumpujarrut siellä takana on paljon paremmat Suomen olosuhteisiin.
Nykyautoissa on käytössä paljon toteutuksia jotka on keksitty jo kauan aikaa sitten, rumpujarrut ei ole poikkeus.Rumpujarrut on susipaska ratkaisu. Mikään muu valmistaja ei enää sorru siihen joitakin kääpiöautoja lukuunottamatta.
Onko Skodan ostaja siis älykääpiö? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rumpujarrut on susipaska ratkaisu. Mikään muu valmistaja ei enää sorru siihen joitakin kääpiöautoja lukuunottamatta.
Onko Skodan ostaja siis älykääpiö?En kyllä ymmärrä miksi raskas kalusto edelleen käyttää edelleen rumpujarruja jos se on noinkin susipaska ratkaisu mitä tuossa ansiokkaasti kerrot ja hyvin perustelet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miksi raskas kalusto edelleen käyttää edelleen rumpujarruja jos se on noinkin susipaska ratkaisu mitä tuossa ansiokkaasti kerrot ja hyvin perustelet.
Tässäpä faktaa rumpujarruista. On surullista, että iso autonvalmistaja joutuu konkurssin uhatessa tinkimään kuluttajien turvallisuudesta.
Rumpujarrujen heikkoudet:
Huonompi lämmönpoisto:
Rumpujarrut eivät pysty poistamaan lämpöä yhtä tehokkaasti kuin levyjarrut, mikä voi aiheuttaa jarrutuksen tehokkuuden heikkenemistä erityisesti pitkäkestoisessa jarrutuksessa.
Monimutkaisempi rakenne:
Rumpujarrujen rakenne on monimutkaisempi kuin levyjarrujen, mikä voi vaikeuttaa niiden huoltoa ja korjausta.
Osien kuluminen ja korroosio:
Rumpujarrut ovat alttiimpia kulumiselle ja korroosiolle, erityisesti niiden osat, jotka ovat kosketuksissa jarrukengän kanssa.
Jarrujen tehottomuus:
Rumpujarrujen tehottomuus voi johtua monesta tekijästä, kuten kuluneista jarrupaloista, urille kuluneesta jarrurummusta tai jumittuneista osista.
Epätasainen jarrutus:
Rumpujarrut voivat aiheuttaa epätasaista jarrutusta, jos jarrurummut ovat epätasaisesti kuluneet tai jos jarrukenkien ja rummun välinen kosketuspinta on epätasainen.
Veden ja kosteuden vaikutus:
Rumpujarrut voivat olla alttiimpia veden ja kosteuden aiheuttamille ongelmille, mikä voi heikentää jarrutustehoa.
Esimerkkejä rumpujarrujen ongelmista:
Kuluneet jarrupalat:
Jarrupalat kuluvat käytössä, ja niiden paksuuden vähentyessä jarrutusteho heikkenee.
Jarrujen vinkuminen:
Vinkuva ääni jarrutettaessa voi viitata kuluneisiin jarrupaloihin, jumittuneisiin jarruosiin tai muihin jarrujärjestelmän ongelmiin.
Jarrujen tärinä:
Tärinä jarruttaessa voi olla merkki epätasaisesti kuluneista jarrulevyistä tai muista jarrujärjestelmän vioista.
Jarrujen jumittuminen:
Jarrujen jumittuminen voi aiheuttaa vaikeuksia liikkeellelähdössä tai jarrutuksen aikana.
Yleisesti rumpujarruja käytettiin ennen takajarruina, kun taas levyjarrut ovat nykyään yleisempiä sekä edessä että takana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässäpä faktaa rumpujarruista. On surullista, että iso autonvalmistaja joutuu konkurssin uhatessa tinkimään kuluttajien turvallisuudesta.
Rumpujarrujen heikkoudet:
Huonompi lämmönpoisto:
Rumpujarrut eivät pysty poistamaan lämpöä yhtä tehokkaasti kuin levyjarrut, mikä voi aiheuttaa jarrutuksen tehokkuuden heikkenemistä erityisesti pitkäkestoisessa jarrutuksessa.
Monimutkaisempi rakenne:
Rumpujarrujen rakenne on monimutkaisempi kuin levyjarrujen, mikä voi vaikeuttaa niiden huoltoa ja korjausta.
Osien kuluminen ja korroosio:
Rumpujarrut ovat alttiimpia kulumiselle ja korroosiolle, erityisesti niiden osat, jotka ovat kosketuksissa jarrukengän kanssa.
Jarrujen tehottomuus:
Rumpujarrujen tehottomuus voi johtua monesta tekijästä, kuten kuluneista jarrupaloista, urille kuluneesta jarrurummusta tai jumittuneista osista.
Epätasainen jarrutus:
Rumpujarrut voivat aiheuttaa epätasaista jarrutusta, jos jarrurummut ovat epätasaisesti kuluneet tai jos jarrukenkien ja rummun välinen kosketuspinta on epätasainen.
Veden ja kosteuden vaikutus:
Rumpujarrut voivat olla alttiimpia veden ja kosteuden aiheuttamille ongelmille, mikä voi heikentää jarrutustehoa.
Esimerkkejä rumpujarrujen ongelmista:
Kuluneet jarrupalat:
Jarrupalat kuluvat käytössä, ja niiden paksuuden vähentyessä jarrutusteho heikkenee.
Jarrujen vinkuminen:
Vinkuva ääni jarrutettaessa voi viitata kuluneisiin jarrupaloihin, jumittuneisiin jarruosiin tai muihin jarrujärjestelmän ongelmiin.
Jarrujen tärinä:
Tärinä jarruttaessa voi olla merkki epätasaisesti kuluneista jarrulevyistä tai muista jarrujärjestelmän vioista.
Jarrujen jumittuminen:
Jarrujen jumittuminen voi aiheuttaa vaikeuksia liikkeellelähdössä tai jarrutuksen aikana.
Yleisesti rumpujarruja käytettiin ennen takajarruina, kun taas levyjarrut ovat nykyään yleisempiä sekä edessä että takana."Rumpujarrut eivät pysty poistamaan lämpöä yhtä tehokkaasti kuin levyjarrut, mikä voi aiheuttaa jarrutuksen tehokkuuden heikkenemistä erityisesti pitkäkestoisessa jarrutuksessa."
Täysin teoreettinen tilanne Suomen liikenteessä, etenkin jos rumpujarrut on takajarruina.
"Rumpujarrujen rakenne on monimutkaisempi kuin levyjarrujen, mikä voi vaikeuttaa niiden huoltoa ja korjausta."
Vaikka parin jousen vuoksi asentaja nyt joutuisi kaksi minuuttia kauemmin ähräämään, niin huollon tarve kokonaisuudessaan, etenkin takajarruina käytettäessä, on vähäisempi.
"Rumpujarrut ovat alttiimpia kulumiselle ja korroosiolle, erityisesti niiden osat, jotka ovat kosketuksissa jarrukengän kanssa."
Hah hah, tuo ei pidä paikkaansa. Rumpujarru on Suomen olosuhteissa nimenomaan paremmassa suojassa korroosiolta kun jarru ei ole suoraan yhteydessä tiesuolaan ym likaan mitä tieltä nousee.
Tuo loppuosahan olikin sitten ihan diipadaapaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Rumpujarrut eivät pysty poistamaan lämpöä yhtä tehokkaasti kuin levyjarrut, mikä voi aiheuttaa jarrutuksen tehokkuuden heikkenemistä erityisesti pitkäkestoisessa jarrutuksessa."
Täysin teoreettinen tilanne Suomen liikenteessä, etenkin jos rumpujarrut on takajarruina.
"Rumpujarrujen rakenne on monimutkaisempi kuin levyjarrujen, mikä voi vaikeuttaa niiden huoltoa ja korjausta."
Vaikka parin jousen vuoksi asentaja nyt joutuisi kaksi minuuttia kauemmin ähräämään, niin huollon tarve kokonaisuudessaan, etenkin takajarruina käytettäessä, on vähäisempi.
"Rumpujarrut ovat alttiimpia kulumiselle ja korroosiolle, erityisesti niiden osat, jotka ovat kosketuksissa jarrukengän kanssa."
Hah hah, tuo ei pidä paikkaansa. Rumpujarru on Suomen olosuhteissa nimenomaan paremmassa suojassa korroosiolta kun jarru ei ole suoraan yhteydessä tiesuolaan ym likaan mitä tieltä nousee.
Tuo loppuosahan olikin sitten ihan diipadaapaa.Kaikki, jotka ovat joskus joutuneet tappelemaan rumpujarrujen kanssa, voivat allekirjoittaa niiden luetellut huonot puolet.
Skoda on niitä ainoita itäautoja, joissa on vieläkin rumpujarrut. Esim. Polski-Fiatissa ja Polonezissa oli levyjarrut.
Surullista skodaismia tuollainen halpuutus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki, jotka ovat joskus joutuneet tappelemaan rumpujarrujen kanssa, voivat allekirjoittaa niiden luetellut huonot puolet.
Skoda on niitä ainoita itäautoja, joissa on vieläkin rumpujarrut. Esim. Polski-Fiatissa ja Polonezissa oli levyjarrut.
Surullista skodaismia tuollainen halpuutus.Minä en joutunut tappelemaan rumpujarrujen kanssa, 20 vuotta ajoin niiden kanssa.
Toimivat erittäin hyvin.
Sitä edellisessä autossani, sama valmistaja, oli levyjarrut takana. Ne oli puhdistettava kerran vuodessa, voideltava käsijarruvivusto ja toivottava että toimii edes jotenkin seuraavaan katsastukseen asti. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minä en joutunut tappelemaan rumpujarrujen kanssa, 20 vuotta ajoin niiden kanssa.
Toimivat erittäin hyvin.
Sitä edellisessä autossani, sama valmistaja, oli levyjarrut takana. Ne oli puhdistettava kerran vuodessa, voideltava käsijarruvivusto ja toivottava että toimii edes jotenkin seuraavaan katsastukseen asti.Myös tasavirtalaturi, ristikudosrenkaat, käynnistysveivi ja heiluriakselisto toimivat erittäin hyvin.
Länsimaista hapatusta nuo uudet keksinnöt, kuten levyjarrut, yök! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Myös tasavirtalaturi, ristikudosrenkaat, käynnistysveivi ja heiluriakselisto toimivat erittäin hyvin.
Länsimaista hapatusta nuo uudet keksinnöt, kuten levyjarrut, yök!Laturi pitäis hankkia mutta riittääkös tämä?
https://www.autoviihde.com/gen320a-custom1.html - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Myös tasavirtalaturi, ristikudosrenkaat, käynnistysveivi ja heiluriakselisto toimivat erittäin hyvin.
Länsimaista hapatusta nuo uudet keksinnöt, kuten levyjarrut, yök!Niin no, oli puhe rumpujarruista.
Jos et saa kommenttiisi aikaiseksi mitään, mikä liittyy rumpujarruihin niin pakko se on hyväksyä ettet oikeasti tiedä asiasta juurikaan, todennäköisesti omakohtaiset kokemukset uupuu täysin.
Lopetan keskustelun tähän, tarpeettomana. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin no, oli puhe rumpujarruista.
Jos et saa kommenttiisi aikaiseksi mitään, mikä liittyy rumpujarruihin niin pakko se on hyväksyä ettet oikeasti tiedä asiasta juurikaan, todennäköisesti omakohtaiset kokemukset uupuu täysin.
Lopetan keskustelun tähän, tarpeettomana.Jep. Olihan tuo rumpujarrujen kehuminen melkoisen noloa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1144920Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071962- 1381393
- 1051224
- 911198
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate1821032Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g651000Huono grilli kokemus
Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll27969- 45957
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57851