MS kertoo mitä tietoja Win10 kerää käyttäjistä

Microsoft ryhtyy paljastamaan mitä tietoja se Windows 10 käyttiksessä kerää. Tätä siis telemetria tekee:

http://www.theverge.com/2017/4/5/15188636/microsoft-windows-10-data-collection-documents-privacy-concerns

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2017/04/05/windows-10-privacy-journey-continues-more-transparency-and-controls-for-you/#xoczYDMPIxzxl4QG.97

Itse suosittelen kytkemään kaiken telemetrian pois jo Windows 7 koneistakin. Kymppiä en ole ottanut käyttöön ja näillä näkymin tulevaisuudessa Windows pyörii enää virtuaalikoneissa varsinaisen käyttiksen ollessa joku muu.

MS:n temput Win10 pakkopäivitysten ja mainostuksen yhteydessä veivät minulta aika pahasti luottamuksen kyseiseen firmaan. Jatkossa voitte olettaa saavanne koneenne desktoppiin pyytämättä "sponsoroitua materiaalia" eli mainoksia.

7

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maarduk

      Minä taas käytän Kymppiä, eikä ongelmia ole ollut. Jotain ehdotuksia se asetuksien mukaan näyttää, en ole kiinnittänyt juurikaan huomiota, mutta varmaan se näin tekee. Ei ole häirinnyt mitenkään, joten en ole vaivautunut toimintoa sammuttamaan.

      MS on kertonut käytännössä koko ajan Kympin julkaisusta lähtien, mitä tietoja kerää. Samoin asetuksissa on ollut koko ajan valintakytkimet, joista tietojen keräämisestä saa ainakin valtaosan pois päältä.

      Ei sillä että pitäisin tietojen keräämistä hyvänä asiana, mutta kyseessä on ongelma johon pitäisi puuttua lainsäädännöllisin keinoin ja kieltää se sitten kaikilta muiltakin. Tietoja keräävät mm. google androidilla, chromella, gmaililla ja hakutuloksista, Applen käyttöjärjestelmä omilla sovelluksillaan ja niin edelleen. Swift-näppäimistö joka löytyy useista android-laitteista, vaikka sitä ei erikseen lue missään, toimii keyloggerina samalla tavalla kuin Applen vastaava ja Win10:n kirjoituksenopettelutoiminto. Kaikista näistä tämänkin toiminnon saa pois päältä.

    • winuser

      Laitteista ja käytettävistä ohjelmista kerättävä tietohan pitemmässä juoksussa koituu käyttäjän hyödyksi, koska tietojen avulla pystyy tuotetta kehittämään entistä paremmaksi. Minä käytän laitteitani täysin avoimin mielin ja sallin tietojen lähettämisen. Niistähän ei MS:n ilmoituksen mukaan pysty käyttäjää tunnistamaan.

      Tuo vakoilu-keylogger jargon on sitä trumppilaista vaihtoehtoisen faktan hokemista. Kun sitä jatkuvasti hokee niin tämän sanoman julistaja alkaa lopulta itdekin uskoa siihen. Ulkopuolisista en tiedä.

      • samoilla-linjoilla

        Minulla samanlaiset ajatukset tuosta vakoilusta ja tietojenkeruu on kokonaan eri juttu. Windows 10 toimii taas paremmin, tuo Creators Update toi taas lisää toimivuutta ja Edge selaimeen potkua. Eron huomaa heti, kun ottaa Creators Updaten käyttöön. Suosittelen jos käyttää Windows 10:ä ei kannate odotella 11.4 asti vaan lataa heti.


    • maine_edelleen_tahraton

      Tiedot tallennetaan anonyymisti, ja ne eivät sisällä mitään käyttäjäkohtaisia henkilökohtaisia tietoja. MS ei pysty sanomaan, missä päin maailmaa sijaitsee se kone jossa on ollut ohjelmavirhe. Lisäksi tietoja säilytetään vain 30 päivää, ja niitä käytetään ainoastaan bugien etsintään ja korjaukseen.
      Vastoin kuin google joka myy keräämiään ei-anonyymeja ja ainoastaan henkilökohtaisesta datasta koostuvia tietoja suoraan mainostajille.

      "MS:n temput Win10 pakkopäivitysten ja mainostuksen yhte"

      Win10 prossa ei ole mitään pakkopäivityksiä, gpeditillä voit säätää kaikki Windows updaten asetukset samalla tavalla kuin seiskassakin. Pakkomainoksiakaan siinä ei ole, vaan käyttöä helpottavat vihjeet ja ehdotetut sovellukset, ym. "mainokset" saa asetuksista helposti pois käytöstä.
      Tuo sinun win10-kritiikki vaikuttaa aika väkinäisesti keksityltä, ei faktapohjaiselta. Vaikea löytää win10:stä mitään todellisia vikoja ja aiheellista moitittavaa.

      • kappaskummaaa

        Olet keksinyt jotain mitä kukaan muu ei ole. Nyt vaan laitat ohjeet tietokonealan lehtiin miten estetään kympin vakoilu ja asennetaan vain haluamansa päivitykset, oletkin varsinainen guru.


      • Se onkin minun kritiikkiäni Windowsin myöhemmistä versioista. Olen itse seiskaa käyttänyt pitkään XP:n jälkeen ja siihen ollut monessa suhteessa varsin tyytyväinen. Jopa niin tyytyväinen, että en ole viitsinyt lähteä Linux -
        virittelyn tielle. Tilanne muuttui vasta kympin pakkomainostuksen yhteydessä ja nyt, kun MS käytännössä esti Win7 asentamisen uusimmilla prosessoreilla varustettuihin koneisiin.

        Win10 muut kuin Pro version käyttäjät ovat täysin pakkopäivitysten armoilla. Pro on hinnaltaan tuplat Home - versioon nähden, joten suurin osa taviksista käyttää tietenkin home - versiota.

        En myöskään halua ohjelmia, jotka olisi vuokrattava käyttöön vuosi kerrallaan. Officesta minulla on vanha versio, joka toimii edelleen hyvin. Kun se lakkaa aikanaan toimimasta niin siirryn kotikäytön osalta kokonaan LibreOfficeen. En tarvitse fiitsöreitä vaan toimivan tekstinkäsittelyohjelman ja taulukkolaskentaohjelman.

        Telemetria on periaatekysymys. Minun käytössäni olevan tietokoneen ei tule kertoa ulospäin muuta kuin sen mihin minä annan luvan. Ei Microsoftin tarvitse tietää sitä mitä minä koneeseeni asennan tai mitä sillä teen. En myöskään halua tietoa uusista ohjelmista, joita MS haluaisi minulle myydä. Se on mainostusta ja sitä lajia saan nauttia jo muutenkin tarpeeksi.

        Ikävää, että ohjelmalle "Windows 10 firewall control" on tarvetta Microsoftin itsensä harrastaman toiminnan vuoksi.


      • maine_edelleen_tahraton

        "suurin osa taviksista käyttää tietenkin home - versiota. "

        Itse en ole win10 homea edelleenkään missään edes nähnyt. Kaikkialla on käytössä vähintään pro tai enterprise niillä jotka ovat jo kymppiin siirtyneet (omat 4 konetta, työpaikan koneet, kavereiden ja sukulaisten koneet jne).

        Home on alle 200€ halpisläppäreiden mukana tuleva rutkuversio, joka vastaa 7 starteria. Jo hyvissä ajoin 2015 ennen kympin julkaisua oli kaikilla jo hyvin tiedossa, ettei homea kannata missään tapauksessa käyttää, tai ainakin saa varautua yhtä pahoihin rajoitteisiin kuin 7 starterissa. Ei ole syytä haukkua kaikkia win10:n editioita sen kaikkein surkeimman ja huonosti valitsemansa karvalakkiversion takia.

        "Telemetria on periaatekysymys. Minun käytössäni olevan tietokoneen ei tule kertoa ulospäin muuta kuin sen mihin minä annan luvan."

        Eli olet vain valinnut väärin ja vastoin periaatteitasi win10:n versiosi. Täydellisesti metsään mennyt valinta. Valtaosa win10:n editioista on sellaisia ettei niissä ole yhtään minkäänlaista tietojenkeruuta tai ainakin se on otettavissa asetuksista helposti kokonaan pois (Enterprise, Education, LTSB, Server 2016), prossa on perustason diagnostiikka ja ainoastaan homessa laajennettu diagnostiikka käytössä.

        Jos haluaa myös perustason diagnostiikan kokonaan pois käytöstä, asenna win10 Enterprise tai Education. Jos se on työpaikan koneessa käytössä, lisenssi oikeuttaa asentamaan sen myös kotikoneisiin (yhteensä viiteen työntekijän koneeseen). Opiskelijat puolestaan voivat ilmaiseksi käyttää education-versiota (käytännössä sama kuin Enterprise, mutta vain opiskelijoille ilmainen).

        "Win10 muut kuin Pro version käyttäjät ovat täysin pakkopäivitysten armoilla. "

        Ei pidä paikkaansa, ainoastaan homesta puuttuu gpedit, mutta kaikissa muissa win10:n editioissa ei ole mitään pakkopäivityksiä vaan täysin samat Windows updaten asetukset ja vaihtoehdot kuin seiskassakin oli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2742
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      89
      2045
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1600
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1012
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      973
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      873
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      734
    Aihe