Psoriasis, valkojäkälä sekä pälvikalju - alkusyy?

Mitähän-seuraavaksi

Hei,

Iho tuntuu olevan terveyteni heikoin lenkki, nuorena on ollut allergista taiveihottumaa, aknea ja taipumusta käsien kuivumiseen talvella jne. Nyt vaihdevuosissa sain diagnoosit valkojäkälä ja psoriasis ja pian sen jälkeen havaitsin päälaella parisenttisen kaljun kohdan. Tulee väistämättä ajatus, että näillä voisi olla yhteys toisiinsa, mutta millä tavalla? Hormonit? (Raskausaikana oli muuten niin iho, hiukset kuin päänahkakin hyvässä kunnossa.) Allergia?

Kokeilut välttää (vähentää) gluteeniviljoja ja maitoa eivät oikein tuntuneet hyvältä. En tupakoi, käytän alkoholia kohtuudella, harrastan liikuntaa sekä syon monipuolisesti, vihanneksia ym. yleisesti terveellisenä pidettyä. Sen lisäksi olen ylipainoinen, stressaan työtilanteestani ja nukun liian vähän. Tässä viimeisessä lauseessako selitys kaikelle?

2

490

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terveyttä.tavoitellen

Käytän Evonia Hair Booster tuotetta, jo parin viikon käytön jälkeen hiuspohja ja hiukset huomattavasti paremassa kunnossa. Jätin sokerin ja hiivan pois, eli syön hiivatonta ruisleipää. Kilpirauhas-sairaus aiheuttaa hiustenlähtöä, joten kannattaa tutkituttaa verestä kilpirauhasarvot. Seboorrea eksemassa talin liikatuotanto tukkii hiuspohjaa jolloin tukkoontuneet hiusnystyt tulehtuvat ja seurauksena hiustenlähtöä, tämäkin sairaus liittyy hormooneihin. Hiusvärit myrkkyä hiuspohjalle, pakko oli jättää ne pois. Nykyisin hiuspohja lähes terve. Psoriasta voi olla hiuspohjassakin. Hyvän rasvan eli voin käyttö kannattaa. Luonnontuote shampoo on sopivan mietoa hiuspohjalle. Pitkään jatkunut stressi on huomattava uhkatekijä terveydelle.

• pirpana061

Perheessäni on allergiaa, astmaa, yliherkkyyttä, niin itselläni kuin suvussani. Ainut lapseni neljästä, jolla ei ed mainittuja oireita, niin on pälvikaljua. Itselläni ollu lapsena ja nuorena taiveihottumaa, ikää myöten muita allergioita, ja nyt vaihdevuosi-iässä ihon kuivuutta yms. Eli kysymys on yliherkkyyksistä, allergioista, immunologisista oireista........vaihdevuosien jälkeen, kun estrogeenitoiminta loppuu, niin ihon ( myös esim silmien ) kuivuus on ihan normaalia. Itse joudun jatkuvasti käyttämään mm silmiä kostuttavia tippoja. Pälvikaljun kohdalla srl:assa kerrottiin sen uusiutuvan/ esiintyvän mm stressitilanteissa. ...pysyvää hoitoa ei oiken ole, aikaa myöten tilanne rauhottuu. En usko että sinulel olisi nyt yht äkkiä puhjennut allergioita, kyse on yliherkkyydestä/hormoonimuutoksista, stressistä jne... tsemppiä ja stressitöntä vaihdevuosiaikaa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      98
      6118
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      349
      5555
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      22
      2757
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      52
      2639
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      104
      2026
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      107
      1758
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      114
      1621
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      18
      1583
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      124
      1494
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      136
      1459
    Aihe