Opiskelu aikuisiällä ja työllistyminen

entäs_jos

Olen työskennellyt IT-alalla kohta 12-vuotta ja tässä on jo pidemmän aikaa tuntunut, että tämä ala alkaa olla nähty. Ei vaan enää kiinnosta koko ala, vaikka se onkin tarjonnut rikkaita kokemuksia. Alan vaihto on alkanut pyöriä mielessä, mutta se tarkoittaisi vääjäämättä opiskelemaan hakeutumista. Olenkin sitten miettinyt, että jos nyt 33-vuotiaana aloitan opinnot esim. AMK:ssa ja valmistuisin max. 5 vuoden kuluttua, niin olisin tuolloin 38-vuotias. Siitä ei ole kuin kaksi vuotta, niin olen 40, eli en olisi enää niin haluttua ikäluokkaa työmarkkinoilla. Oletteko työllistyneet uudelleen, ja uudelle alalle vielä näin aikuisiällä?

8

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jooopajuu

      40kymppisenä noin tai vähän ennen sitä voi työllistyä jos on opiskellut juuri siinä sitten ja työntekijöitä imevälle alalle. Mutta 50nä ei kelpaa kellekkään vaikka ois hyvät koulutukset ja ollut työelämässäkin mutta ei vaan kelpaa.

    • verkostu_kuin_koira

      Opiskelut ja niissä menestyminen on yksi asia. Toinen tärkeä juttu on verkostoituminen eri tavoin. Menestyt jos onnistut luomaan suhteita kuin koira. Koirat tunnetusti kohdatessaan heiluttavat häntäänsä, tökkivät kuononpäitä yhteen ( ja välillä muuallekin). Koirat ovat mestariverkostoitujia. Omaa nykyistä työntekoa kannattaa muistaa dokumentoida. Eräänlaista työhistorian päiväkirjaa. Valokuvia, videoita ja onnistumisen hetkiä, meriittejä. On silloin helpompi myydä itseänsä uudelle työnantajalle. Oma 12 vuoden työhistoria kutistettuna työtodistukseen muutamalla aneemisella rivillä kun ei ole paljon mitään. Terveydestänsä tulee pitää erinomaista huolta (kuntoilu, oikea ravinto)

      • entäs_jos

        Niin nykyään kehoitetaan verkostoitumaan, mutta minusta se on vähän sellaista adhd-hommaa. Koira onkin hyvä vertauskuva siihen, nehän ovat vähän adhd:ta :) Vaikka IT-alalla olenkin, niin en silti ole somen suurkuluttaja. Minulla on kyllä sekä facebook- että linkedin-profiilit, mutten juurikaan päivitä niitä. Työnantaja kehoitti jakamaan siellä kaikkea työhön liittyvää ja pitämään blokia, mutta en ole tehnyt mitään, koska en ole kiinnostunut somesta. Ehkä jos olisin ylivilkas luonteeltani, niin saattaisin jopa verkostoituakin :)


    • dddd3

      Sinä olet vielä niin nuori, että erittäin luultavasti saat uudeltakin alalta töitä. Jos olet vielä töissä, kannattaa ottaa opintovapaata ja koulutusrahastosta tulot.

    • kylpanostasin

      Mutta ajattele 38-vuotiaalla on vielä yli 25 vuotta työikää jäljellä! Kannattaisiko siihen kuitenkin panostaa?

      • entäs_jos

        Tottakai itseensä panostaminen on kannattavaa. Mutta väkisin tulee ajateltua, että kumpaa arvostetaan enemmän työmarkkinoilla: vasta valmistunutta nuorta, vai jo toistakymmentä vuotta työelmässä ollutta ja alaa vaihtanutta vanhempaa henkilöä? Molemmat ovat opiskelemansa alan vaatiman työkokemuksen suhteen ns. samalla viivalla, mutta vanhemmalla on jo yleiskokemusta työelämästä ja tietää sen kiemurat. Näin ollen se nuorempi voi olla kannattavampi ottaa töihin, vai mitä mieltä olette?


      • NiinNähty
        entäs_jos kirjoitti:

        Tottakai itseensä panostaminen on kannattavaa. Mutta väkisin tulee ajateltua, että kumpaa arvostetaan enemmän työmarkkinoilla: vasta valmistunutta nuorta, vai jo toistakymmentä vuotta työelmässä ollutta ja alaa vaihtanutta vanhempaa henkilöä? Molemmat ovat opiskelemansa alan vaatiman työkokemuksen suhteen ns. samalla viivalla, mutta vanhemmalla on jo yleiskokemusta työelämästä ja tietää sen kiemurat. Näin ollen se nuorempi voi olla kannattavampi ottaa töihin, vai mitä mieltä olette?

        Minusta se vanhempi on kannattavampi ottaa töihin siksi, että se jo tietää ja osaa käyttäytymisen työelämässä, on tasaantuneempi, alkaa pysyä työssä, silti nelikymppinen on vielä terve ja vahva. Sanoisin, että parhaat vuodet ovat juuri edessä.

        Alle kolmikymppinen on vielä raakile, haihattelija, menee ja tulee, mielessä kaikkea muuta kuin työ. Siitä ei tiedä, tuleeko töihin huomenna tai vaihtaako vielä alaakin. Poissaoloja tulee paljon milloin mistäkin syystä. Erityisesti naisilla tulee jos jonkinlaista perhevapaata ja muuta työtä haittaavaa elämänkäännettä harmiksi asti.

        Nelikymppiseen työntekijään vasta alkaa voida luottaa.

        Tämän olen niin nähnyt.


      • entäs_jos
        NiinNähty kirjoitti:

        Minusta se vanhempi on kannattavampi ottaa töihin siksi, että se jo tietää ja osaa käyttäytymisen työelämässä, on tasaantuneempi, alkaa pysyä työssä, silti nelikymppinen on vielä terve ja vahva. Sanoisin, että parhaat vuodet ovat juuri edessä.

        Alle kolmikymppinen on vielä raakile, haihattelija, menee ja tulee, mielessä kaikkea muuta kuin työ. Siitä ei tiedä, tuleeko töihin huomenna tai vaihtaako vielä alaakin. Poissaoloja tulee paljon milloin mistäkin syystä. Erityisesti naisilla tulee jos jonkinlaista perhevapaata ja muuta työtä haittaavaa elämänkäännettä harmiksi asti.

        Nelikymppiseen työntekijään vasta alkaa voida luottaa.

        Tämän olen niin nähnyt.

        Niin, ovatko ne parin vuoden välein työpaikkaa vaihtavat juurikin näitä alta kolmekymppisiä, jotka vain hakevat uutta potkua uralleen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      38
      771
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe