Mistä lääkäri tietää fibromyalgiasta?

särkee

Olen kankea ja olkapäitä,niskaa särkee, lihakset ovat usein kosketusarat. Sauna pahentaa oloa,tosin enää kylve saunassa .Kostea kolea keli saa kehon ihme kiputilaan,varsinkin yläosa,kaulan ja niskan,yläselkä ja olkapäät. Ei enää viitsi vaivata tk lääkäriä asialla,useasti valittanut asiata,jännitysniksaa kovasti esittää,toki sekin ollut nuoresta asti.Jotain kehon osia lääkäri koputteli käsillään ja en pomppinut kivuista,eli ei ole fibromyalgia,ei. Siskollani on todettu ,äidilläni,veljellä nivelreuma. Minulla on myös skolioosi,lonkat jäykät ja kroppa toisinaan. Vuosia jatkunut,kropppaa särkee ja kolottaa,pahin just kaula ja niska alue. Viimenen niitti luulotaudistani on fysioterapeutin kommentti-ei fibromyalgia ole olemassakaan, ja jotain hemmetin jumppaohjeita mistä mitään hyötyä ikinä ollutkaan. MITEN se todetaan? Yksityiselle ei ole varoja mennä,tk lääkäri jo antaa masennuslääkkeitä ,mitä en syö koska en ole masentunut vaan hänen mielestään hupsu keski-ikäinen nainen joka on ahdistunut . Miten saan oikean diagnoosin? Alan kettuuntuntumaan kun ei sukota eikä tk lääkäri tunnista ,olen vain tensiop neck tapaus...mutta kehoa särkee ja uupuu rasituksesta.Nuoresta asti lihakseni ovat olleetn kipeät.

5

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tensionneck
    • toivotonna

      Kiitos infoista! On ihmeellistä että tk lääkäri ei tunnista sairauksia....siskollani ja äidilläni todettu varmaksi fibromyalgiat,veli potee nivelreumaa,lapseni eds sidekudos sairautta eli geeneissä altistusta piisaa mutta mulla on aina sellaset leikkilääkärit ettei tässä elämässä taida saada vaivoille hoitokeinoa,että saisi edes lihaskivut pois ja kireydet päästä ja niskasta,,,koko eukko kipeä lihaksista,mutta lusitaan sitten loppuelämä säryissä,ei ole mitään...tensionekki vaan,,,joo,taas olkapääåt kipeät ja niska särkee,,,ei oo mitään ei. MITÄÄN VASTAAVAA JA APUJA KIPUIHIN?

    • Yliviisivuottafibroa

      Riippuu paljon lääkäristä...Itse kävin kolme vuotta julkisella puolella tutkimuksissa ilman tuloksia ja sitten tuttavapiirissä suositeltiin yhtä yksityistä lääkäriä ja se oli siinä! Yleisesti voisi sano että nuoremmat lääkärit tietää tästä paremmin, vanhat kaavoihin kangistuneita ;)

      Minulla diagnoosi muodostui oireista ja muiden mahdollisuuksien sulkemisesta pois sekä tiettyjen pisteiden painelusta keholla :)

    • Reumahoitaja

      Fibroyalgialla on lukuisia kipupisteitä. Ei tarvitse hyppiä kivusta, mutta riittää se, jos niitä käsitellessä ottaa kipeää. Fibromyalgian hoito kuuluu terceyskeskuksille ja yleensähän hoidoksi aloitetaan Triptyl-lääke. Vaikeahoitoisimmat fibropotilaat hoidetaan kipupolila. Eli kipuja ei aiheuta mikään tulehdus tai muu hoidettavissa oleva syy, jolloin kipulääkkeet, ylipainon välttäminen, terveellinen ruokavalio ja liikunta ovat aika lailla avainasemassa.

      Periaatteessa ei ole väliä kenelle lääkärille seuraavaksi suunnistat, koska fibromyalgia kuuluu kaikille, etenkin tk-lääkäreille.

      Tsemppiä!

    • kipuja

      Kiitos vastauksistanne! MUN kipuilut ovat olleet vuosia ja tuntuu että iän myötä pahentuneet. Hartia ja olan seutu saattaa olla kireät ja kipeät,niska on jännittynyt,kankea ja kasvot pistelee . Lihakset ovat olleet kosketusarkoja ilman mitään syytä useinkin, kolmevitosena olin niin kipeä joskus sadekeleillä että huimasi ja en jaksanut tehdä mitään. NYT KUN IKÄÄ on 20v enemmän j ikäni kntanut painavia kasseja ilman autoja ylämäet niin alkaa jo sattua joka hetki. Tämä kankeus ja hartian kivut pahentuneet,joskus lavat kipeät kun koskee niin sattuu. Tk lääkäri paineli pisteitä ja totesi ettei voi olla fibroa-vaikka siskoooa on todettu 2v sitten,äidillä' oli se ja veli kärsii nivelreumaa,,,nämä säryt ottaa päähän ja se lihasten voimaton olo ja kivut jä niskajännitys,jota olen potenut ihan lapsesta saakka,skolioosi vielä vääristää selkää ja selkäkin jäykkä ja kipeä toisinaan. Tämä vähättely ketuttaa ja kun ei saa mitään selitystä,hoitoa ,yksityiseen ei ole varaa,,,miten saan diagnoosin kun lääkäri ri koskaaan suostu lähetettä vetämään neurolle tai fysiatrille ketkä sentään emennän tietää lihas ja ranka sairauksien säryistä? Aion vaatia mutta turhaa se on,mitäpä sitä työtöntä hoitamaan,..mikä siis neuvoksi ja luulostaako asia fibrolta? Säryt ovat joka päiväinen riesani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sähköpotkulautaonnettomuus

      Nyt sitten sattui ja pahasti! Uutisen mukaan 3 alle 15-vuotiasta olisi ollut samalla sähköpotkulaudalla liikkeellä. T
      Vantaa
      279
      3660
    2. Nainen, viime yönä ajattelin sinua ja itkin

      On vain niin ikävä, enkä tunteilleni mitään voi. Olisit minun iloni, olisit minun päiväni ja aurinkoni, mutta nyt olet p
      Ikävä
      74
      2418
    3. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      85
      1634
    4. No nainen...

      Mitkä on fiilikset nykyään?
      Ikävä
      114
      1630
    5. Skuuttikakarat itse syypäitä onnettomuuteen - Yle syytti autolijaa

      Tulokulma uutisissa oli se että – vaikkakin peitellysti – autoilija olisi ollut jotenkin yksin syypää tapahtuneeseen onn
      Maailman menoa
      325
      1512
    6. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      408
      1397
    7. Mitä asiaa tai ominaisuutta kaipaat eniten

      Ikäväsi kohteessa?
      Ikävä
      67
      1340
    8. Mitä et sietäisi kumppaniltasi

      Onko jokin asia tai asioita joista et haluaisi joustaa tai riita tulee eli haluat tehdä sen itse tai omia
      Sinkut
      78
      1290
    9. ABC Kuinka monta samaa kirjainta yhteensä

      ..yhteensä teillä on etu ja sukunimissänne? Uskallatko laittaa ne kirjaimet? Hyvä aika tunnistaa ja tavata se oma kaiva
      Ikävä
      99
      1289
    10. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      87
      1169
    Aihe