Hei!
Olen pian 18-vuotias tyttö ja minulla olisi kysymys liittyen paniikkihäiriön/-kohtaukseen.
Olen ollut 10 asti laskettelemassa Iso-Syötteellä ja laskettelu on mielipuuhaani. Kaikki ei kuitenkaan ole kuin ennen, sillä jostain syystä heti ekan laskun jälkeen (eturinne) nousi ahdistus ja jonkinlainen pelkotila päälle ja tällä hetkellä olen lepotauolla eikä tee mieli mäkeen ollenkaan, mikä on poikkeuksellista, sillä yleensä minua ei saa rinteestä pois kirveelläkään.
Tulin tänne perherinteeseen laskemaan koska eturinne laskemisesta ei tullut enää mitään, sillä tulin sen todella hitaasti auraamalla enkä antanut vauhdin yhtään kiihtyä. Lasku kesti yli 10 min. Tällä hetkellä minua pelottaa laskea jopa tuo perherinteeseen "jyrkin" osa ja normaalisti tulisin sen sellaisella vauhdilla että oksat pois. Lisäksi olo on sellainen, että ei ole itku kaukana. En pelkää ihmisvilinää.
Onko kyse paniikkikohtauksesta vai mistä? Koskaan ennen (ekaa kertaa lukuunottamatta) ei ole laskettelu pelottanut, ainakaan tällä tavalla. Harmittaa venata 5 asti mutta kun ei pysty laskemaan niin ei pysty. Olen lukenut, että paniikkikohtaus kestää Max. 15min, mutta voiko se kestää tunteja? Ei ole tapahtunut mitään mikä olisi "laukaissut" tämän pelkotilan.
Unohdin mainita, että on myös puutumista, sydämen tykytystä ja hyvin pientä tärinää.
Kiitos paljon avusta!
PS. Äidilläni on diagnosoitu paniikkihäiriö.
Mahdollisesti paniikkikohtaus?
4
279
Vastaukset
- thunderstorm
Paniikkihäiriö saattaa iskeä ihan oudoissa tilanteissa ekaa kertaa! Mulla tuli paniikkikohtaus katsoessani leffaa... Se saattaa hyvin olla paniikkikohtaus. Onko sulle tapahtunut lähiaikoina mitään erikoista tai nähnyt jotain pelottavaa?
- Tyttö1718
Ei kyllä ole... Luin tarinan homoparista joista toisen läheltä piti tilanne pelästytti minutkin muttei se kyllä tähän mitenkään liity.
- GoodDay
Minulla on ollut paniikkihäiriö, se alkoi kaupan kassalla. Ei miellyttävä tunne, ei vain voinut maksaa laskua, oli päästävä pois ja nopeasti. Siitä alkoi tuskallinen taival, ei psykologia sentään. Etsin kaiken tiedon mitä löysin ja aika vähän siihen neuvoja tarvitsin. Jätin kahvin, sen käyttöä ei suositella paniikkihäiriöstä kärsiville. Menin vain sellaisiin paikkoihin, joissa tiesin selviäväni ja treenasin treenaamasta päästyäni. Kauppoja oli enää jäljellä tasan yksi, mutta jokin tuossa liikkeessä toimi minua rauhoittaen. Paniikkihäiriöstä sanotaan, että sen takana voi olla paljon patoutunutta vihaa, jota ei ole purkanut ulos. Painotan sanaa, "saattaa", varmaa todistetta tuskin on.. Kyllä kuvauksesi täyttää paniikkihäiriön merkit, silti voi olla paikallaan vielä miettiä asiaa. Vähän outoa jos paniikkihäiriö iskee vain lasketeltaessa, ei muualla. Mutta en ole psykologi, en osaa sanoa. Kuitenkin syvällä se paniikkihäiriökin ihmisessä on. Vielä vuosia sen jälkeen kun selvisin siitä, se aina aika ajoin muistutti olevansa olemassa. Mutta ei enää saanut otetta minusta.
- lintula
Minulla paniikkikohtaukset johtuvat migreenistä, ja hieman ärsyttää kun ihmiset luulevat, että olen ahdistunut, ja kyselevät haluaisinko puhua psykologille. Se kohtauksen takia tuleva "paniikki" on eri tunne kuin ahdistus, ja se menee ohi kun kohtaus loppuu. Ei siitä psykologille olisi paljon kerrottavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279