Soutuveneen säilytys laiturissa

Venenyyppä

Veneilystä mitään tietämättömänä sain himoitsemani venepaikan juuri äskettäin läheiseltä järveltä. Se on laituripaikka, eli vene on sitten koko ajan säiden armoilla. Kaatosateen jälkeen saa varmaan tovin äyskäröidä ja kuivata. Onko soutuveneisiin olemassa jotain helppokäyttöisiä peitteitä, vai miten muut toimitte kun venettä ei saa käännettyä ympäri?

17

454

Vastaukset

  • Mulla oli sama ongelma. Lopulta vain vene, jossa on sadevedestä itsetyhjentyvä avotila, on helppo ratkaisu. Peitteitä on saatavissa, mutta niiden virittely on hankalaa kelluvaan veneeseen. Pilssipumput taas tarvitsevat akun, jota ei pysty soutuveneessä lataamaan.

    Suosittelen veneen vaihtoa, tai soutuveneen säilyttämistä rannalle vedettynä.

  • Veneilykaupoista on saatavana edullisesti semmoinen mekaaninen kalvopumpun tapainen värkki mikä asennetaan veneen keulan ja laiturin väliin löysän kiinnitysköyden rinnalle, mikä nytkyttää pumppua ja pumppaa veneen keinuessa aallokossa. Siitä vaan asentaen letku sopivasti veneen alimpaan kohtaan ja vene pysyy suht tyhjänä toki sillä olettamalla, että venepaikassa ei ole ikuinen pläkä.

    • Toi on leikkikalu. Ei toimi riittävän tehokkaasti, eikä kestä koko kesää.


    • lelu11 kirjoitti:

      Toi on leikkikalu. Ei toimi riittävän tehokkaasti, eikä kestä koko kesää.

      Paskapuhetta. Itsellä tuollainen pumppu ollut kolme kesää käytössä ja toimii edelleen. Ehkä on useita valmistetita, mutta oma on merkkiä Länsman.

      Ja epäilijöille: kyllä, vene pysyy tyhjänä vedestä.

      Laite oli Kippari lehden testissä, mutta en muista numeroa.


  • Riippuu vähän veneen mallista, mutta saattaisihan se pysyä hyvin pinnalla tappi irti. Vettä toki olisi aina jonkin verran paatissa, mutta ainakaan se ei pääsisi täyttymään kokonaan ja uppoamaan kovemman sateen jälkeen. Liikkeelle lähtiessä pitäisi aina äyskäröidä tovi. Jos kovasti tuuli tuo roskia eli puitten lehtiä tullessaan voi olla ongelmia tiedossa.

  • Itsestääntyhjenevä vene on varmaankin helpoin ratkaisu, kuten on esitetty. Tämä tarkoittaa venettä, jossa on tuplapohja, ylempi on vedenpinnan yläpuolella ja siitä on läpivienti pohjan kautta . Tämä on auki kun vene ei ole käytössä. Kun veneeseen astuu, niin vesi rupeaa virtaaman sisälle, joten aukkoon laitetaan nopeasti tulppa. Tämäntyyppisiä ei ole kovin monta mallia tarjolla soutuveneenä, jos tiettyä valmistetta on hankkimassa, niin kannattaa googlata käyttäjien mielipiteitä ennen hankintaa. Jos tyytyy moottorisoutuveveeseen, jossa on tasaisempi perä kun ”oikeissa” lähinnä souteluun tarkoitetuissa veneessä, niin valikoima laajenee.

    Minulla on ollut muutamia veneitä, ilman itsetyhjennystä, ja tietenkin huoli miten käy jos on runsaasti sateita ja sattuu olemaan pitempään muualla. Länsman tyyppistä ratkaisua en ole kokeillut. Jos vene jää pitkäksi aikaa ilman silmälläpitoa, niin siihen usein kertyy runsasti vettä, jonka poistaminen on kohtuullisen helppoa ämpärillä keulasta, kun veneeseen astuu. Yleensä olen pitänyt veneessä ämpäriä kiinnitettynä pitkällä narulla. Ämpäri on muutenkin todella toimiva varuste moneen tarkoitukseen, kansi siihen vielä monipuolistaa käyttöä . Naru on pelastanut muoviämpärin monesti, esim kun tuulipuuska on lennättänyt sen penkiltä eri käyttötilanteissa.

    Jos vene altistuu aalloille vedentäytteisenä, niin se jossakin vaiheessa saa sen verran aaltoja sisälle että se ”uppoaa”. Käytännössä kelluva vene jää kuitenkin pintaan, mutta esim poijukinnityksessä vene voi kellahtaa ympäri. Pienen veneen kääntäminen ei ole kovin vaikeaa, mutta vähän tilanteesta riippuen kannattaa miettiä omaa turvallisuutta ja käyttää pelastusliivejä tai toisen veneen käyttöä apuna. Kun vene kelluu vedentäytteisenä on aika helppoa tyhjentää se ämpärillä. Jos sitten varautuu tähän ääritilanteeseen kiinnittämällä airot vaikka pyörän tarakan kumilenkillä veneeseen ja ämpäri on pitkällä narulla kiinni, niin lähes kaikki tarpeellinen on vielä paikalla kun vene ”uppoaa”. Oma fysiikka ja liian kylmä vesi voi kyllä aiheuttaa ongelmia. Jos harjoittelee tilannetta lämpimän veden aikana, niin on henkinen valmius kohdata se.

    Automaattinen pilssipummpu ( sellainen, jossa on vedentasosta aktivoituva kytkin kiinteästi mukana) on ollut erittäin käyttökelpoinen joissakin veneissä. Akkuna on ollut moottoripyörän akku tai signaaliakku, muutaman kilon painoinen, joita on ollut kaksi kappaletta, vaihdettu aina runsaiden sateiden jälkeen kotoa tuotuun ladattuun. Tätä rakaisua olen käyttänyt jos veneessä on ollut jonkinlainen valmius asentaa näitä eikä vene ole jäänyt liian kauan vaille sillämälläpitoa.

    Ja vielä lopuksi –valtaosa veneilyonnettumuuksista tapahtuu järvillä pienveneillä. Jos olisin kokematon aloittelija, niin hankkisin mukavat veneilyliivit tai paukkuliivit jotka soveltuvat souteluun, ja käyttäisin niitä. Jos kujettaisin matkustajia, niin olisin vastuussa heistä. Hankkisin heille sopivat liivit, ja vaatisin heitä myös käyttämään niitä. Omissa veneissä toimin näin. Kukaan ei vielä ole valinnut rannalle jäämistä.

  • Asiaan liittyen kiinnostaisi, että mikä olisi pienin sadevedestä itsetyhjentyvä vene?

    Ilmeisesti sellaisia soutuveneitä ei ole, mutta löytyykö ns. Moottori-soutuveneitä?

    • Joku pieni RIB. Ne on kaikki itsestääntyhjentyviä. Pienimmät on alle 2 m pituisia.


    • Terhi 375 en tiedä onko pienin.


    • Sain aikoinaan perintönä Terhi 375:n . Se on ABS-muovista valmistettu hahdesta osasta, ulkokuori ja sisäkuori. Niitä valmistettiin vuoteen 1981, jonka jälkeen seurasi Terhi 385 malli, jota nimimerkki varmaankin tarkoittaa. Taitaa vieläkin olla tuotannossa, ja siinä on tuo itsestääntyhjennys. Itse en hankkisi kumpaakaan huolimatta monista hyvistä ominaisuuksista. Jos vanhaa 375 mallia on säilytetty huonosti, kuten vuosikausia auringossa, niin muovi on haurastunut ja kerää vettä välipohjaan sisäpohjan halkeamien kautta, joiden kunnollinen paikkaus on kokemusperäisesti ylivoimaista. 385: maine on kärsinyt läpiviennin ongelmista. Jos tälläisen hankintaa miettii, niin kannattaa selvittää tarkemmin googlaamalla mistä on kysymys. Oma mielipiteeni on kuitenkin, että muovit haurastuvat ja muuttuvat lopulta lasimaisen hauraaksi. Kysymys on vain siitä miten kauan siihen menee. Oma perintöveneeni päätyi jäteasemalle murskattavaksi.

      ABS:n hyvistä puolista tuli mieleen parin päivän takainen tilanne. Olin talvisäilytyspaikassa maalamassa oman alumiiniveneeni pohjaa, siinä oli käynnissä harvoin toistuva pohjamaalin uusiminen. Sitä ennen olin jo syksyllä aloittanut pohjan kunnostuksen poistamalla maalikerrokset, ja nyt keväällä piti vielä hioa kertaalleen alumiinioksidi pois, maalata heti kerros epoksiväriä ennen kuin oksidia taas kertyy, sen jälkeen vielä kaksi kerrosta epoksia parin päivän välein, ja sitten vielä parin viikon kuluttua n.s. myrkkymaali.

      Vieressä oli pieni Terhi ABS soutuve talvisäilytyksessä, pohja ylöspäin, luultavasti syksyllä pesty, mutta täynnä näkkiä. Ja oli siinä pohjassakin tulppa, saatoi hyvinkin olla itseyhjentyvä malli. Paikalle tuli kaksi nuorta naista tyylikkäissä kevätvatteissa. Kaivoivat käsilukuistaan ikkunaskrapat, ja rupesivat rapsuttamaan näkkejä pois. Kertoivat, että ei ollut tarkoitus maalata pohjaa ympäristövahingollisella myrkkymaalilla. Vaikka tilanne hymyilytti, niin loppujen lopuksi kevätkunnostus sujui heiltä ihailtavan helposti kevätpromenaadin ohessa. Ja ABS umpimateriaalin pohjaa voi rapsuttaa kunnes menee puhki.

      Jos sää sallii, niin menen taas tänään veneelle. Kuivaan sateen kasteleman pohjan. Putsaan liuottimella. Teippaan. Maalaan. Otan teipin pois....


    • Terhit eivät ole oikeasti itsetyhjentyviä. Jos otat pohjatulpan pois, niin vene kyllä kelluu, mutta lattialle tulee melko paljon vettä. Lattia limoittuu ja vene pitää äyskätöidä tyhjäksi pohjatulpan laittamisen jälkeen. Oikeasti itsetyhjentyvän veneen lattia pysyy kuivana tyhjänä kelluessaan.


    • Juuri näin. Oikea termi tämäntyyppisille lienee sadevesityhjentyvä.


  • Eräs keino saada vene pysymään tyhjänä on kelluva venetelakka - en tiedä saako niitä maastamme.

    • Kelluvia telakoita saa ainakin tuolta: kelluva.fi


  • Saa sataa pitkään enenkuin vene täyttyy vedellä.

    • Riittää, että vettä on sen verran, että aallokko (veneitten tai tuulen aiheuttama) alkaa loiskuttaa yhä enenevässä määrin lisää vettä sisään. Näitähän näkee aina syysmyrskyn aikaan roikkumassa vesilastissa kiinnitysnarujensa varassa.


    • TappiIrti kirjoitti:

      Riittää, että vettä on sen verran, että aallokko (veneitten tai tuulen aiheuttama) alkaa loiskuttaa yhä enenevässä määrin lisää vettä sisään. Näitähän näkee aina syysmyrskyn aikaan roikkumassa vesilastissa kiinnitysnarujensa varassa.

      Joo teräs- tai betonisoutuvene kyllä uppoo täytyttyään vedellä, tai siis roikkuu kiinnitysköysiensä varassa. En ole kyllä moisia vielä tosin nähnyt.


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. Maisa menee naimisiin

    Seiska julkaisi että Maisa menee sittenkin naimisiin. Maisalla olisi nyt vauva ja olisi Jm kanssa naimisissa jos ei keskenmenoa olisi tullut . Olisiko
    175
    7469
  2. Toni Nieminen rakastui 7 lapsen yksinhuoltajaan

    ja muutti tämän taloon. https://www.seiska.fi/Uutiset/Jatti-tylysti-ex-vaimonsa-Toni-Nieminen-iski-seitseman-lapsen-yh-aidin-paparazzikuvat
    105
    6309
  3. KORONAVIRUS: 11 milj. asukkaan Wuhan eristetty!

    Kiina on keskeyttänyt Wuhanin kaupungista lähtevän liikenteen. Wuhanin epäillään olevan uuden tappavan koroaviruksen alkulähde. WHO:n mukaan 11 miljo
    Maailman menoa
    175
    3423
  4. Koronavirus saapunut Suomeen

    Se on Lapissa tuli kiinalaisten turistien mukana. Miten käy joulupukki turismin? Onko lappi eristettävä?
    Maailman menoa
    195
    2553
  5. Zoo aloittaa yt't

    Huonolta näyttää.N.20 työntekijää liikaa.Kylmää on kyyti.
    Ähtäri
    36
    676