Kuulemma moniasteöljyt

on ...

täysin voitelukykyisiä viskositeetiltaan vielä 100 000 kilometrinkin jälkeen vaikka ne ois pyöriny minkälaisessa turbokiisselissä !

Pitäisi olla vaan riittävän hyvät suodatusmenetelmät moottoreissa et niillä pärjäis sinne asti (vesi/epäpuhtaudet)?

Näin jutteli firman öljyedustaja ???

10

2638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HOj

      Hei
      Öljyn happoja neutraloivat aineet kuluu kyllä loppuun ennen tuota. Toki tilanne on syyskuun jälkeen(rikki poistettu) taas parempi.

      Öljyn lisäaineistus kuluu öljystä salakavalasti, sitä ei mittatikusta näe.

      Longlife öljyllähän saa ajella 30tkm joten pitempään suuntaan ollaan kokoajan menossa.

      • Diesel

        Longlife öljyillä voi ajaa uusilla volkkarin dieseleillä jopa 50 000 km ajosta riippuen. Itsellä 1. vaihto 47000 km ja toinen vaihto 96000 km. Nyt on mittarissa 128000 km. Öljyä tarvinnut lisätä n. yksi litra öljynvaihtovälin aikana. Auto VW Polo 1,9 SDI.


    • Jamppa1

      onkin, onhan TDI:ssäkin max 50 tkm vaihtoväli, joihinkin raskaan kaluston vehkeisiin 100 tkm tai sit ei vaihdeta koskaan. Suodatin taitaa olla tosiaan se raojoittava ja kriittinen tekijä. Voi sitä joka erehtyy laittamaan huonon putsarin ja ajelee sillä vaikka 40 tkm...

      Niin ja en usko että tämä koskee ihan kaikkia moniasteöljyjäkään vaan synteettisiä laatuöljyjä.

    • Petsku

      Olen ajanut autollani (toyota corolla 1,3 -85) Jo 43 000km ilman öljynvaihtoa. Öljynä on ollut teboil diamond. Öljyy olen lisänny kerran noin 1 litran. Hyvin pelittää.

      • milloin

        Kerro sitten milloin koneesi kilahti!


      • 510 000 km opelilla
        milloin kirjoitti:

        Kerro sitten milloin koneesi kilahti!

        Kummallisia käsityksiä: moottori kilahtaa heti, jos vaihtoväli on pidempi, kuin 15 000 km tai "tosimiehillä" 5000 km! Hyvin toimii vaikkapa 50 000 km vaihtoväleillä! Kunhan vain öljyä on ja suodin ei ole tukossa. Ja kone kestää vähintään sen, minkä auton korikin, eli 20 vuotta ja vaikkapa 600 000 km.


      • turiset
        510 000 km opelilla kirjoitti:

        Kummallisia käsityksiä: moottori kilahtaa heti, jos vaihtoväli on pidempi, kuin 15 000 km tai "tosimiehillä" 5000 km! Hyvin toimii vaikkapa 50 000 km vaihtoväleillä! Kunhan vain öljyä on ja suodin ei ole tukossa. Ja kone kestää vähintään sen, minkä auton korikin, eli 20 vuotta ja vaikkapa 600 000 km.

        Toi on just noitten "tietäjien" juttuja, että öljy väsyy muutamassa tuhannessa.
        Australiassa tekivät aikanaan kokeen, jossa ajettiin samoilla öljyillä 320000km ja se oli aivan kirkasta. Suodatin oli tehty vessapaperirullasta ja koe oli ihan kokeilumielessä tehty. Autona oli joku iso jenkkipeli.


    • API

      "Kuulemma moniasteöljyt"

      Ensinnäkin... Taitaa vaan yksiasteöljyt olla aika harvassa... Tarkoitan vain sitä, että vaikka joku hyvä öljy saattaisi kestääkin aika pitkään, niin tuskin nyt sentään ihan markkinoiden halvimmat "kymppi-vee-kolmekymppiset" sentään.

      Toisekseen... Voitelevuus ei ole öljyn ainoa ominaisuus. Öljyn tehtäviin kuuluu myös sitoa epäpuhtauksia itseensä. Ja tämä epäpuhtauksien sitominen öljyyn itseensä tarkoittaa sitä että ennemmin tai myöhemmin öljy kyllästyy epäpuhtauksilla. Nämä epäpuhtaudet pitää sitten poistaa jollain tavalla, eli käytännössä vaihtamalla öljyt.

      "minkälaisessa turbokiisselissä !"

      Ainakin vähän vanhemmat ja 'väsyneet' diisselit, turbolla tai ilman, nokeavat usein sen verran että öljy kyllästyy noella jo kauan ennen tuota mainitsemaasi 100'000 km. Ja sitten kun öljy kyllästyy noella, niin se noki alkaa varastoitumaan kaikkiin mahdollisiin pintoihin minkä kanssa öljy vaan on kosketuksissa.

      Joskus muinoin 50-luvulla öljyt kyllästyivät todella nopeasti, ja kai ne vanhat koneet tuottivat vähän enemmän sitä karstaa muutenkin... Ja siksipä moni 50-luvun kone onkin hajonnut karsta-hiutaleiden tukkiessa voitelukanavia. Mainittakoot tosin, että monesti on huoltomiehen laiskuudella ollut myös osuutta asiaan.

      Nykyään ovat öljyt ja koneet parempia kuin 50-luvulla, mutta kuten turvallisuudessakin, niin ei koneenhuollossakaan pitäisi "ulosmitata" uuden tekniikan hyötyjä. Vaikka nykyöljyt pystyvät sitomaan paljon enemmän karstaa kuin 50 vuotta sitten, ja vaikka nykykoneet tuottaisivat vähemmän karstaa kuin silloin, niin asiat eivät kuitenkaan muutu oleellisesti. Edelleenkin koneet tuottavat monenlaisia epäpuhtauksia, ja edelleenkin koneiden suunnittelijat luottavat siihen että öljy sitoo nuo epäpuhtaudet itseensä. Vaikka uuden tekniikan ansiosta voitaisiin huoltoväliä huomattavasti pidentää, niin lopulta öljy kuitenkin kyllästyy karstalla tai sitten joku lisäaine lakkaa vaikuttamasta, kuluu loppuun.

      Ehkäpä tuo lisäaineistuksen "kuluminen" onkin nykyään paljon pahempi ongelma kuin karsta, sillä toisin kuin karsta minkä kertymisen näkee selvästi värin muuttumisena, niin lisäaineiden loppuun kulumista onkin sitten paljon vaikeampi arvioida.

      En yhtään epäile jos joku väittää öljyn olevan vielä hyvässä kunnossa vaikka huoltoväli olisi ohitettu reippaastikin... Mutta toisaalta mistä voi tietää onko öljy todellakin kunnossa? Ja entä sitten jos öljy ei olekaan enää hyvälaatuista, entä jos öljy ajetaan loppuun?

      Ja lopuksi mitä siitä oikein hyötyy?

      Jos huolloissa haluaa säästää, niin suosittelen että mieluummin opettelee itse vaihtamaan öljyt kuin että välttää öljyn vaihtoja.

      Erään luettelon mukaan tavallinen 4 litran purkki täyssynteettistä moniasteöljyä (5w-40, API SL/CF) maksaa 24 e. Koska ainakin joihinkin koneisiin menee yli 4 litraa, niin tarvitaan vähän lisää. Otetaan öljyä vaikka 2 purkkia, niin varmasti riittää. Se maksaa 48 e.

      Oletetaan vaihtoväliksi vaikka 5000 km.

      48 e / 5000 km = 0,0096 e/km

      0,0096 e/km = 0,96 e / 100 km.

      Eli öljyn hinta 5000 km vaihtovälillä olisi huikeat 96 senttiä sadalla kilometrillä!

      Jos siinä öljynvaihdossa saa tuhottua lisäksi yhden parin kertakäyttöhanskoja ja muutaman paperin, niin tuskin siihenkään montaa euroa saa kulumaan.

      Jos ajatellaan että sadalla kilometrillä menee kuitenkin lähemmäs 10 euroa pelkästään polttoaineisiin, niin se 96 senttiä ei kuulosta mitenkään kovalta hinnalta, vaikka ehkäpä 50 euroa voi "kertarysäyksenä" tuntua isolta summalta.

      • kun...

        tunnut viisaalta miten volkkarista saadaan nollattua long life järjestelmä jos haluaa todella olla vanhankansanmies ja vaihtaa öljyt 15 tonnin välein ?

        Tosin ... ohan noit long life tyyppisiä koneita jo kiusattu 600 000 kilsaan asti , vaihtovälien ollessa keskimäärin 45 tuhatta ja ilman kannenavaamisia vielä ... et laskeppa noille samaan tyyliin ku olet niin viisas ... siis kuten tos edellä ???

        litrahinta SHC 50600 mobil 13.90euroa x 4.5 litraa !

        Kiitos ! Verrataan sit uusiks mikä kannattaa ?


      • API
        kun... kirjoitti:

        tunnut viisaalta miten volkkarista saadaan nollattua long life järjestelmä jos haluaa todella olla vanhankansanmies ja vaihtaa öljyt 15 tonnin välein ?

        Tosin ... ohan noit long life tyyppisiä koneita jo kiusattu 600 000 kilsaan asti , vaihtovälien ollessa keskimäärin 45 tuhatta ja ilman kannenavaamisia vielä ... et laskeppa noille samaan tyyliin ku olet niin viisas ... siis kuten tos edellä ???

        litrahinta SHC 50600 mobil 13.90euroa x 4.5 litraa !

        Kiitos ! Verrataan sit uusiks mikä kannattaa ?

        "miten volkkarista saadaan nollattua long life järjestelmä jos haluaa todella olla vanhankansanmies ja vaihtaa öljyt 15 tonnin välein ?"

        Minulla ei ole mitään kokemusta noista, joten siihen en osaa sanoa oikeastaan mitään.

        "et laskeppa noille samaan tyyliin ku olet niin viisas ... siis kuten tos edellä ???"

        Laskea kuitenkin osaan.

        "vaihtovälien ollessa keskimäärin 45 tuhatta"

        "litrahinta SHC 50600 mobil 13.90euroa x 4.5 litraa !"

        13.90 e * 4.5 l = 62.55 e

        62.55 e / 45'000 km = 0.00139 e/km

        0.00139 e/km = 0.139 e / 100 km.

        Eli noilla tiedoilla saan öljyn hinnaksi 13.9 senttiä 100 kilometrillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      814
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe