Paljon löytyy keskusteluja veneestä.
Kysyn muutamia kysymyksiä.
Mitkä erot malleilla 870 ja 871?
Mitä kohteita kannattaa käydä ostotilanteessa ehdottomasti läpi?
Onko helppo asentaa ajonaikainen lämmitin? Lienee moottorinlämmötkin paremmin sen jälkeen kurissa?
Soveltuvuus merelle? Millaisessa aallokossa ja tuulessa on vielä siedettävä ajaa?
Kiitoksia vastauksistanne!
Flying albatross ostamassa
19
1211
Vastaukset
- 789789
870 ei näe pöydässä istuessa ulos toisin kuin 871:ssä näkee.
- Puuseppä67
Onko tuolle asialle tehtävissä jotain? Eli olisko hellpo asentaa "korokesokkeli" sohvaryhmän alle?
- 789789
Kaipa siihen ongelmaan näppärä ratkaisun hakee ;-)
- Sopivaperheelle
Hintapyynnöt edelleen liian kovia. Välittäjät eivät ole innostuneita akselivetoisista, koska kysyntä on pientä. Olen seuraillut toteutuneita hintoja, tavara vaihtaa omistajaa vasta kun hinta on vähän yli 20 k€. Venehän on leppoisaan ajeluun mitä sopivin, vika ei ole siinä. Olen aina ihmetellyt akseliveneiden heikkoa markkinatilannetta.
- AkseliOnPARAS
Miten muka akseli asiaan vaikuttaisi?
Perävetolaite se vihoviimeinen vaihteisto on, aina joku vialla, kartiokytkin luistaa, stefat vuotavat johonkin suuntaan, siis vettä öljyihin tai öljyä ulos, haitarikumien vaihtoa joka toinen vuosi yms. Vanhassa veneessäni oli vetarit ja se oli käytössäni 10v ja jatkuvaa riesaa milloin mistäkin ja rahaa paloi vetari huoltoineen yli 1000€ kausi, kun niitä availtiin välillä kesken kauttakin (1200mailia/v). Veneen vaihdon syy oli, että tuli vetari sirkusta mitta täyteen!
Akseli vetoisella ainoastaan muutamia litroja edullista öljyä vastaavalla periodilla. Alus on samaa koko luokkaa ja painoa AkseliOnPARAS kirjoitti:
Miten muka akseli asiaan vaikuttaisi?
Perävetolaite se vihoviimeinen vaihteisto on, aina joku vialla, kartiokytkin luistaa, stefat vuotavat johonkin suuntaan, siis vettä öljyihin tai öljyä ulos, haitarikumien vaihtoa joka toinen vuosi yms. Vanhassa veneessäni oli vetarit ja se oli käytössäni 10v ja jatkuvaa riesaa milloin mistäkin ja rahaa paloi vetari huoltoineen yli 1000€ kausi, kun niitä availtiin välillä kesken kauttakin (1200mailia/v). Veneen vaihdon syy oli, että tuli vetari sirkusta mitta täyteen!
Akseli vetoisella ainoastaan muutamia litroja edullista öljyä vastaavalla periodilla. Alus on samaa koko luokkaa ja painoaAkselivetoinen on varmasti huolettomampi. Mutta ihmettlen noita kustannuksiasi. Minulla tosin oli vain yksi moottori eli yksi vetari, mutta ei siihen todellakaan mennyt tuollaisia summia. Yhden kerran 10 vuoden aikana se kävi pajalla, kun olin vähän tyrinyt eli osunut kiveen. Vakuutusyhtiö maksoi ne korjailut, huollot tein aina itse. Ei ollut vuotoja tms. Maileja tuli 1200-1500 per kausi.
Ja käytettyhän se oli jo ostaessani.AkseliOnPARAS kirjoitti:
Miten muka akseli asiaan vaikuttaisi?
Perävetolaite se vihoviimeinen vaihteisto on, aina joku vialla, kartiokytkin luistaa, stefat vuotavat johonkin suuntaan, siis vettä öljyihin tai öljyä ulos, haitarikumien vaihtoa joka toinen vuosi yms. Vanhassa veneessäni oli vetarit ja se oli käytössäni 10v ja jatkuvaa riesaa milloin mistäkin ja rahaa paloi vetari huoltoineen yli 1000€ kausi, kun niitä availtiin välillä kesken kauttakin (1200mailia/v). Veneen vaihdon syy oli, että tuli vetari sirkusta mitta täyteen!
Akseli vetoisella ainoastaan muutamia litroja edullista öljyä vastaavalla periodilla. Alus on samaa koko luokkaa ja painoaSinulla oli tietenkin OMC perävetolaite !!! Meillä on samanlaisia kokemuksia. Vuonna 2000 sitten ostettiin 400 h ajettu käytetty Volvo V-8 sekä AQ 280 perävetolaite.Sinä aikana on paljeet vaihdettu 2 kertaa ja peräöljy joka toinen vuosi sekä stefat vetolaitteesta vuonna 2005 (kävin kivillä, eka kerta !), mitään muuta ei ole tarvinnut tehdä. Näin toimii kunnon vehkeet.Emme kuitenkaan aja edes 50 h vuodessa mutta kuitenkin.
- AkseliOnParas
10-14 kirjoitti:
Akselivetoinen on varmasti huolettomampi. Mutta ihmettlen noita kustannuksiasi. Minulla tosin oli vain yksi moottori eli yksi vetari, mutta ei siihen todellakaan mennyt tuollaisia summia. Yhden kerran 10 vuoden aikana se kävi pajalla, kun olin vähän tyrinyt eli osunut kiveen. Vakuutusyhtiö maksoi ne korjailut, huollot tein aina itse. Ei ollut vuotoja tms. Maileja tuli 1200-1500 per kausi.
Ja käytettyhän se oli jo ostaessani.Vetarit olivat dp290 ja koneina kad44.
Ristinivelen kumit vaihdettiin joka toinen vuosi, öljyt joka vuosi ja usein palanneet tumman ruskeiksi, ja joskus kerman kera(vesi) 4 kerta molemmat auki ja stefojen ja muiden tiivisteiden vaihto, kaksi kertaa kartiot hiottiin kerran vaihdettiin uudet. Sinkit vaihdettiin joka vuosi, toiseen vaihdettiin alakerran kulma vaihde kerran, koska parista hampaasta oli murentunut osa pois, töitä en tehnyt itse. Näistä materiaaleista ja töistä muodostuu tuo keskimääräinen yli 1000€ kaudessa kahdelle vertaille ja voi olla että € on vielä alakanttiin! Sillä en muistanut uusia duoprop potkuri sarjoja, kun syöpyivät kavitaatiosta kärjet, olisiko potkuri sarja ollut luokkaa 1500€ eli 150€ 10:nelle vuodelle...
Olen iloinen jos muilla ei näin harmillisesti ongelmia ja kustannuksia vetolaitteista, itse en kyllä enää hanki yhtään vetolaitteellista venettä, sen verran raskasta oli noiden kanssa... AkseliOnParas kirjoitti:
Vetarit olivat dp290 ja koneina kad44.
Ristinivelen kumit vaihdettiin joka toinen vuosi, öljyt joka vuosi ja usein palanneet tumman ruskeiksi, ja joskus kerman kera(vesi) 4 kerta molemmat auki ja stefojen ja muiden tiivisteiden vaihto, kaksi kertaa kartiot hiottiin kerran vaihdettiin uudet. Sinkit vaihdettiin joka vuosi, toiseen vaihdettiin alakerran kulma vaihde kerran, koska parista hampaasta oli murentunut osa pois, töitä en tehnyt itse. Näistä materiaaleista ja töistä muodostuu tuo keskimääräinen yli 1000€ kaudessa kahdelle vertaille ja voi olla että € on vielä alakanttiin! Sillä en muistanut uusia duoprop potkuri sarjoja, kun syöpyivät kavitaatiosta kärjet, olisiko potkuri sarja ollut luokkaa 1500€ eli 150€ 10:nelle vuodelle...
Olen iloinen jos muilla ei näin harmillisesti ongelmia ja kustannuksia vetolaitteista, itse en kyllä enää hanki yhtään vetolaitteellista venettä, sen verran raskasta oli noiden kanssa...Myönnän ihmetteleväni. Tosin mieleen juolahtaa sellainen ajatus, että olisikohan KAD44 ollut vähän liian raju kone sille vetolaitteelle? 290 esiteltiin jo joskus 80-luvulla, itselläni se oli 41-mallin koneen perässä. Niitä kyllä 44:nkin perään myytiin, mutta se taisi olla jo ihan tehosuosituksen yläreunalla ja voisin hyvin kuvitella, että kuormitus on ollut merkittävästi rankempi kuin 60 luupään verran kesymmällä koneella.
- AkseliOnParas
10-14 kirjoitti:
Myönnän ihmetteleväni. Tosin mieleen juolahtaa sellainen ajatus, että olisikohan KAD44 ollut vähän liian raju kone sille vetolaitteelle? 290 esiteltiin jo joskus 80-luvulla, itselläni se oli 41-mallin koneen perässä. Niitä kyllä 44:nkin perään myytiin, mutta se taisi olla jo ihan tehosuosituksen yläreunalla ja voisin hyvin kuvitella, että kuormitus on ollut merkittävästi rankempi kuin 60 luupään verran kesymmällä koneella.
Saataa olla syy näinkin, kad300 jo se uudempi vetari. Tehoja hieman enemmän mutta vääntöä vähän vähemmin.
Joka tapauksessa tämä on ollut VP paketti veneenrakentajalle, näitä veneitä valmistettu noin 200kpl tällä kokoonpanolla... AkseliOnParas kirjoitti:
Saataa olla syy näinkin, kad300 jo se uudempi vetari. Tehoja hieman enemmän mutta vääntöä vähän vähemmin.
Joka tapauksessa tämä on ollut VP paketti veneenrakentajalle, näitä veneitä valmistettu noin 200kpl tällä kokoonpanolla...Niinhän niitä on. Virallista tietoa ei ole eikä oikeastaan epävirallistakaan, mutta tuollainen ajatus tulee mieleen, että vanhemman vetolaitekonstruktion kestokyky ylitettiin uudemmilla ja tehokkaammilla moottoreilla.
- Äänetön_lossi
On kelvollinen rauhalliseen veneilyyn, eli max 12 solmuun, jonka jälkeen nousee liikaa ylös ja alkaa laineissa hakemaan. Pohja ei ole isoille nopeuksille. Parhaiten menee 7-9 jolloin kulutus ja ääni pieni.
Merelle ok, paitsi isoissa sivulaineissa tietty jonkin verran rullaa ja hakee paikkaansa eli ruorissa hommaa. 8m/s kovemmalla tuulella alan valitsemaan reitin tuuli huomioiden. 14 tuulessa olen ajanut sisäsaaristossa ongelmitta, reitti tarkasti valiten.
Kestävä ja hyvin tehty vene, kuluvaa on tietty kaikki normaalit: kone, ikkunatiivisteet, luukut, verhoilut jne.
Lisävehkeitten asennus on normihommaa eli ahdasta ähellystä, mutta kaikki sinne saa. Kone on ahtaassa ja isommissa hommissa nostettava ylös, eli noin 10v välein itselläni.
Suosittelen 100hv koneella ja 870/871 versio on liki makuasia, katso kuvista erot.
Itselleni sopivin vene, arvostan erityisesti alhaista kulutusta, vähäisiä huoltoja, lämmintä isoa sisätilaa, 4 sänkyä ja että yksin hallittavissa, ilman keulapotkuria.
Ja mulla siis on 870. - Äänetön_lossi
Jäi vielä sanomatta:
Autopilotti vois olla hyvä kun nopeus on maltillinen. Voi esim kokata matkalla. Mulla ei ole.
Kovat hintapyyntö on osin perusteltuja, mutta nyt on nettiveneessä niin monta myynnissä että tinkiä lienee helppo.Autopilotti ei ole mikään salmi-ohjuri. Pysyttele ruorin vieressä ja seuraa tapahtumia, ei sitten tarvitse muiden väistellä.
- VesilläOn
ABF kirjoitti:
Autopilotti ei ole mikään salmi-ohjuri. Pysyttele ruorin vieressä ja seuraa tapahtumia, ei sitten tarvitse muiden väistellä.
Toivottavasti ABF saat pian pikkuruisen flaikkarisi veteen, niin lopuu tuo ärhentelysi palstalla :)
VesilläOn kirjoitti:
Toivottavasti ABF saat pian pikkuruisen flaikkarisi veteen, niin lopuu tuo ärhentelysi palstalla :)
Liian usein joutuu noita "autopiloteilla" retkeileviä vesillä väistelemään, eli ihan aiheellista on muistuttaa, ja kohtalaisen ärhäkkäästi, saaristo ei ole autoilotin ja saman aikaisen puuhailun paikka.
- einarimerellä
Mistä tiedät , että vastaantulijalla on joku ihmeen autopilotti päällä?
- taliboksiko
Millainen vannasputken tiivistys on 870:ssa?
Millainen huolto tähän pitää tehdä? - Äänetön_lossi
En tiedä kuin että mun 870 vannasputki on vesivoideltu ja sille ei ole 25v tehty mitään. Välystä ei ole juurikaan käsin potkurista tunnustelemalla havaittavissa.
Tiivisteenä on Volvon Black Jack kumi ja pulssin ei vuoda vettä lainkaan. Sen vaihto noin 10v välein.
Mulla on ollut vaihde suoraan akselin pultattuna ja joillain kierroksilla ravisteli kovasti, silti siis laakeri/vannas olllut ok. Nyt laitoin r&d joustolaipan väliin ja millään kierroksilla ei ravistele ja runkoäänet hiljeni. Suosittelen! Hinta nousee 150e vee mäinen asennustyö :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619574Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde493040Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja422821- 602621
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2002042- 1041944
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251883Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä531440Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121276- 281241