Tunnette varmaan 80-luvun 9 hp bensakoneen. Itselläni ko. kone on FE 74:ssa ja olen suunnitellut vaihtamista Diesel koneeseen. Mitkä koneet/vetolaitteet sopivat MB2/50s pedille?? En haluaisi ruveta laminointitöihin...
VOLVO Penta MB 2 / 50S
22
10389
Vastaukset
- Jussi
Ja jatkokysymys: pystyykö ko. koneeseen asentamaan kunnon laturia?
- JJ
Hei !
Siihen pystyy laittamaan dynastartin, joka lataa ihan hyvin ja lisäksi kone lähtee avaimesta starttaamalla käyntiin, eipähän sitten tarvi nykiä konetta narusta. - Jussi
JJ kirjoitti:
Hei !
Siihen pystyy laittamaan dynastartin, joka lataa ihan hyvin ja lisäksi kone lähtee avaimesta starttaamalla käyntiin, eipähän sitten tarvi nykiä konetta narusta.Moi!! Mistä tollasen Dynastartin saa ja paljonko maksaa? Onko helppo asentaa?
- JJ
Jussi kirjoitti:
Moi!! Mistä tollasen Dynastartin saa ja paljonko maksaa? Onko helppo asentaa?
Heips !
Se on aika helppo asentaa, tarvii kyllä telineen moottorin kylkeen. Teline kannattaa laittaa koneen kiinnitys korvakkeiden pultteihin kiinnialaosasta. Yläpään voi laittaa koneen päällä oleviin pultteihin. Dynastarttia myy ainakin Tattarisuolla Helsingissä oleva venemoottori purkaamo Hartikainen tai jotain sinneppäin. Mukana on kytkentä ohjeet ja sieltä saa myös solenoidin ja releen. Sen startin voi laittaa kiilahihnalla "vetäväksi", tarvii hihnapyörät koneen päälle ja starttiin. - JJ
JJ kirjoitti:
Heips !
Se on aika helppo asentaa, tarvii kyllä telineen moottorin kylkeen. Teline kannattaa laittaa koneen kiinnitys korvakkeiden pultteihin kiinnialaosasta. Yläpään voi laittaa koneen päällä oleviin pultteihin. Dynastarttia myy ainakin Tattarisuolla Helsingissä oleva venemoottori purkaamo Hartikainen tai jotain sinneppäin. Mukana on kytkentä ohjeet ja sieltä saa myös solenoidin ja releen. Sen startin voi laittaa kiilahihnalla "vetäväksi", tarvii hihnapyörät koneen päälle ja starttiin.Sen paketin(startti, rele, solenoidi) hinta oli kolmisen vuotta sitten muistaakseni noin 2400 van haa markkaa. Voi saada jostakin halvemmallakin.
- uuno
Onko kyse siitä Honda/Volvo -virityksestä, jossa vetolaite on hentoisempi, kuin 110/120s vetolaitteet? Vastaus kysymykseesi on, että en tiedä mitkä koneet sopii (vai sopiiko mitkään). Diesel Volvon paikalle saa ainakin Solen menemään, tällöin on mahdollista käyttää Volvon vetolaitetta.
Mielestäni konetta ei kannata valita pelkästään laminointikauhun takia, voihan sen moottoripedin aina teetättää jos itse tekeminen tuntuu aivan mahdottomalta ajatukselta. - JH
Tilalle löytyy kyllä uusi (bensa)konepaketti, joka istuu suoraan vanhalle pedille: katso www.saildrive280.com. Honda sekin.
Dieselöinti edellyttää luullakseni moottoripedin vaihdon ym. lasikuitutöitä. Pikkudieselit saildrivellä näkyivät olevan 35..40 000 mk pintaan Venemessuilla.
Diesel muuten painaa reilusti enemmän.- Jussi
Hei!! olipas löytö.. kiitos. Onkohan suomessa ko. moottorin jälleenmyyjää? tai edes pohjoismaissa.
Tollasen voisin vaikka ostaa.. - uuno
Jussi kirjoitti:
Hei!! olipas löytö.. kiitos. Onkohan suomessa ko. moottorin jälleenmyyjää? tai edes pohjoismaissa.
Tollasen voisin vaikka ostaa..Hinta ko. Hondalle näyttäisi olevan kuitenkin aika kova. Kannattaa miettiä, että dieselit ovat (Yanmaria lukuunottamatta) makeavesijäähdytteisiä, ja mielestäni nostavat veneen arvoa aivan eri tavalla kuin bensakoneet.
- JH
Jussi kirjoitti:
Hei!! olipas löytö.. kiitos. Onkohan suomessa ko. moottorin jälleenmyyjää? tai edes pohjoismaissa.
Tollasen voisin vaikka ostaa..Konetta tekee putiikki, jonka nimi on muistaakseni Norrköpings Marinkonvertering tai jotain sinnepäin, eli siis Ruotsissa. Luulen nähneeni kyltin Venenäyttelyssä, olisiko ollut Maritimin (?) tai jonkun muitakin koneita välittävän isomman firman osastolla.
Muistelen, että pää-äänenkannattajamme Segling on esitellyt tällaisen koneen asentamisen Safiriin jossakin parin vuoden takaisessa jutussaan, ja siinä oli mainittu myös valmistajan nimi. Selaile vaikka Seglingin sitella: www.nakterhuset.segling.se.
Hinta oli jossain 30..40 k SEK tienoilla. - JH
JH kirjoitti:
Konetta tekee putiikki, jonka nimi on muistaakseni Norrköpings Marinkonvertering tai jotain sinnepäin, eli siis Ruotsissa. Luulen nähneeni kyltin Venenäyttelyssä, olisiko ollut Maritimin (?) tai jonkun muitakin koneita välittävän isomman firman osastolla.
Muistelen, että pää-äänenkannattajamme Segling on esitellyt tällaisen koneen asentamisen Safiriin jossakin parin vuoden takaisessa jutussaan, ja siinä oli mainittu myös valmistajan nimi. Selaile vaikka Seglingin sitella: www.nakterhuset.segling.se.
Hinta oli jossain 30..40 k SEK tienoilla.Juu,
Firman nimi on Nyköpings Marinkonvertering, NYKÖPING ,TEL 0155-21 71 05 .
Seglingin site on www.segling.nakterhuset.se ja se juttu oli Smaragdiin asennetusta koneesta; taitaa olla juttuarkistossa '70-tals båtar' kuvissa näkyvissä tämä asennus. - Tietoa löytyy
Konetta myi toissa vuonna Helsingissä Pencentra Oy.
- Pete
Tietoa löytyy kirjoitti:
Konetta myi toissa vuonna Helsingissä Pencentra Oy.
Pencentran esitteessä vuosi sitten hinta oli muistaakseni n. 39 tmk eli aika suolainen hinta.
- JJ
Se muuten on 7,5 heppanen se kone, joka on Hondan tekemä. Et muuten satu tietämään mistä ko. vehkeeseen saa vesipumpun siipipyörän, ei ainakaan suomen volvolta.
- Jussi
Moro, mistähän saisin vetolaitteeseen sopivan taittolapapotkurin??
vesipumpun siipipyörän voit saada multa, sillä ostin yhden vanhan moottorin varaosiksi ja kunhan sen saan käsiini tarkistan mikä on vesipumpun tilanne ;-) - JJ
Jussi kirjoitti:
Moro, mistähän saisin vetolaitteeseen sopivan taittolapapotkurin??
vesipumpun siipipyörän voit saada multa, sillä ostin yhden vanhan moottorin varaosiksi ja kunhan sen saan käsiini tarkistan mikä on vesipumpun tilanne ;-)Hei !
Siihen volvon korvikkeeseen ehkä saa taittolavan. Se vois käydä se sama potkuri.
Se siipipyörä sais olla uusi, niitä menee aina silloin tällöin, olis hyvä olla varalla. - Pete
Kyllä niitä siipipyöriä ainakin vielä vuosi sitten sai Suomesta mm. Pencentra ja Turun seudulla S-Marin. Hinta n.200 mk.
- Volvopena
Pete kirjoitti:
Kyllä niitä siipipyöriä ainakin vielä vuosi sitten sai Suomesta mm. Pencentra ja Turun seudulla S-Marin. Hinta n.200 mk.
Alkuperäinen siipipyörä US Parts Helsinki, kysy sieltä.
- ex-volvo
Helpoimmalla pääset kun ostat siihen koneeseen Hondan 9hp perämoottorin varaosia tai koko koneen, sehän on aivan sama moottori, vetolaite vain on Volvon. Tehoa Volvo vain pudotti ilm. kestävyyssyistä 7,5hp:en. Laturin laittoa siihen en suosittele, rasittaa liikaa yläpään laakerointia, sitähän ei ole suunniteltu siihen.
Aurinkopaneli on myös hyvä vaihtoehto virran saamiseksi jos sen takia konetta meinaat vaihtaa. - Pete
Mulla on itselläni tuo MB2-50S, jonka kanssa oli viime keväänä mennä hermot. Öljyt ja vedet meni sekaisin kahteen kertaan, kunnes lopulta vika löytyi kuin löytyikin kansipahvista, jonka joku "Tein-Itse-Ja-Säästin"-mies oli liimannut avaamisen jälkeen takaisin. Kumma, että kesti edes sen ensimmäisen kesän meidän käytössä:) Kansipahvin sai muuten suoraan Hondan osana 180 mk:lla ja sama pahvi Volvolta 450 mk eli kaikki koneen varaosat kannattaa kysellä ensin Hondalta. Koneen malli Hondana on BF75 (siis se vanha BF75, nykyisin sillä merkitään 75 hv:n moottoria).
No sitten asiaan eli minäkin tutkin muita vaihtoehtoja ja luullakseni tuohon 50 S:n petiin ei sovi mikään muu kone suoraan. Myöhemmin kuulin Volvon edustajalta, että nykyinen Hondan perämoottori (8 vai 9 hv:n) kone sopisi _ehkä_ suoraan tuohon koneen ja vetolaitteen välikappaleeseen. Juhannuksena kuulin Nauvossa eräältä kokeneelta purjehtijalta, että hänen tuttunsa oli tilannut suoraan Hondan maahantuojalta tuon koneen lohko-osan ja asentanut sen MB2:n tilalle. Hinnasta en ole varma, mutta kaveri puhui muistaakseni n. 4 000 mk:sta, mene ja tiedä saako tuolla pelkän koneen. Koko perämoottorihan taitaa olla > 10 tmk vanhaa rahaa. JOS oma koneeni sanoo sopimuksen irti, tuo on kyllä se vaihtoehto, jota minä harkitsen. Uusissa koneissa on muistaakseni jo parempi laturikin...- czz
Volvon pentat ovat oikeita ongelmalapsia. jokaisella minun tuttalla on enimmäkseen huonoa kerrottavaa pentasta.
onneksi ittellä on Nanni. myös Yanmar on mielestäni hyvä mylly - Pete
czz kirjoitti:
Volvon pentat ovat oikeita ongelmalapsia. jokaisella minun tuttalla on enimmäkseen huonoa kerrottavaa pentasta.
onneksi ittellä on Nanni. myös Yanmar on mielestäni hyvä myllyNiin kyllähän minäkin ennemmin dieselin laittaisin, mutta alkuperäinen kysyjä tiedustelikin vaihtoehtoja vanhaan konepetiin. MB2/50S:n petiin ei todennäk. muut koneet ja vetolaitteet käy. Tosin meidän purkkarissa ehkä nuo Yanmarinin pikkudieselit olisivat ainoa vaihtoehto keveytensä ja varsinkin mittojensa vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803