98 E5 bensa jää pian pois myynnistä. Pakottavat käyttämään 95 E10 .
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79530/Raportit ja selvitykset 4-2017.pdf?sequence=1
(katso 3.2 Infratavoitteet)
98 E5 häviää pian käytöstä
9
317
Vastaukset
- hallitusnurin
Miksi käyttäisin sakkautuvaa tehotonta litkua!?
- kommunismiä
Ysivitosen voipi hävittää ei sillä biili kulje pihinkään!
- Eikähäviä
Se oli median väärinkäsitys ministeriön raportista jossa kaavailtiin tilannetta 2030. Iltasanomat jo korjasi
http://www.is.fi/autot/art-2000005171949.html - sporttivehe
Mä laita ite lisäine tnkkiin!
- 34t32y4y
Itse käytän 98 kaikissa perheen autoissa vaikka kaikkiin kävisi E10. 98 edut: pienempi kulutus samoilla tehoilla (lähes kaikki 2000 luvun autot osaavat säätää sytytystä oktaanin mukaan), ei kerää niin paljon vettä kuin E10 eikä siten syövytä polttoainejärjestelmää pitkällä aikavälillä, käynnistyy paremmin pakkasessa mitä vähemmän etanolia on, etanoli karstoittaa enemmän joten vähempi parempi mooottorin puhtauden kannalta.
- DGC
En olisi kyllä ihan samaa mieltä tuosta etanolista. Minun mielestäni modenin 4-tahtimoottorin ongelmana ei ole 95E10:n etanoli vaan säälittävän alhainen oktaaniluku.
Kulutuseroa selittää etanolipitoisuuden lisäksi myös tuo oktaaniluku. Etanolillakin on jonkinlainen vaikutus, mutta 98:a kuluisi vähemmän, vaikka molemmissa olisi saman verran etanolia.
Kylmäkäynnistyksen ero noilla prosenteilla on vielä kovin marginaalinen, se alkaa korostua sitten kun siirrytään miedoista väkeviin prosentteihin. Karstoittamisestakaan en ole samaa mieltä.
Minä olen ajanut vuosikaudet E85:llä ja olen sitä mieltä, että sen vähäisen karstan on aiheuttanut siihen etanolin joukkoon sekoitettu bensa. Ja koska olen leikkinyt etanolilla mielestän tarpeeksi kauan, uskallan arvioida, että vaikka oletkin ehkä oikeassa polttoainejärjestelmän syöpymisestä, tarvittaisiin huomattavasti auton käyttöikää pidempi aika, ennen kuin todelliset ongelmat alkavat realisoitua.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että 95E10 ei ole mikään häävi polttoaine. - ennen95litkua
Aikoinaan, kun lyijy kiellettiin? Bensaputket ruostu puhki! Etanoli vie pumputkin! Jääneston käyttö oli kielletty moottoreissa jo kauan!
- Muokkausta
Valtion kannattaisi muuttaa asetuksia siten että 98E5 ja 95E10 etanoli pitoisuudet olisivat jatkossa alarajoja. Tämä edellyttää että kotimainen saatavuus on riittävää. Kun tämä on saavutettu voisi siirtyä 98E10 ja esim. 95E20 jos mahdollista vai meneekö jo 92E20.
- DGC
Etanoli nostaa oktaanilukua, ei laske. Etanoli on helppo menetelmä nostaa oktaanilukua, mutta en osaa sanoa onko se halpa menetelmä. Jos tavoitteena olisi vaikka 98, niin vaikkapa 20% etanoliseoksella sen bensaosan valmistaminen olisi halvempaa. 98E20 voisi olla hyvä valinta moneen vehkeeseen, jos sitä saisi.
Valtion pakko-ohjeistusta tärkeämpiä taitavat kuitenkin olla EU-alueella käytetyt bensiinien laatustandardit, jotka eivät tunne noin korkeita etanolipitoisuuksia. Sopivaa sotkua voi tietenkin tehdä sekoittamalla näppituntumalla bensaa ja E85:ttä. Hyvinhän se toimii, useimmiten.
Vaikka valikoima laajenisikin, niin pakolla en alarajaa en nostaisi. Käytössä on kuitenkin aika paljon kalustoa, jolle tuo viisikin prosenttia on sietokyvyn ylärajoissa, kuten jotkut viime vuosituhannen autot ja kaksitahtiset moottorit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2008930
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k265438- 534641
- 894410
- 593599
- 513346
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.593233Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262846Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv502702- 432611