Jag anser att svenskspråkiga finländare har rätt

svenskspråkigfinländare

att kalla sig finlandsvenskar eller svenskstalande finländare, det borde inte angå någon annan än en själv.(åtminstone inte de här språkaktiva som blandar sig i allt )
Både formerna är korrekta.

47

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • smaksak

      Äldre personer använder hellre finlandssvensk, det ordet är de vana vid.(alla normala människor vet att det inte är frågan om inflyttade svenskar från Sverige)
      De är rikssvenskar.

      • Aivanmiksivaan

        Jag anser att svenskspråkiga finländare har rätt
        Att kalla sig sveko eller mumintrollet eller hur.


      • snusmumriken33
        Aivanmiksivaan kirjoitti:

        Jag anser att svenskspråkiga finländare har rätt
        Att kalla sig sveko eller mumintrollet eller hur.

        Om någon vill det så varför inte.Sveko är ett fult namn.


      • deärfinlandssvenska
        snusmumriken33 kirjoitti:

        Om någon vill det så varför inte.Sveko är ett fult namn.

        Mumintroll är en hederstitel,väldigt sympatiska.


    • studerande

      Det är ju en självklarhet att vi är finlandssvenskar. Skulle kännas fel att kalla sig något annat.

      • Naturligtvis följer vi språkvårdarnas rekommendationer i det här fallet också. Det är bara vissa typer som inte fattar att man på svenska inte kan använda begrepp från finska därför att de blir galna


      • jobbigt
        twervig kirjoitti:

        Naturligtvis följer vi språkvårdarnas rekommendationer i det här fallet också. Det är bara vissa typer som inte fattar att man på svenska inte kan använda begrepp från finska därför att de blir galna

        De lägger sig i allt, hur vi ska få rösta, vad vi får kalla oss, var vi får bo osv.


      • studerande
        jobbigt kirjoitti:

        De lägger sig i allt, hur vi ska få rösta, vad vi får kalla oss, var vi får bo osv.

        Människor med svåra personlighetsstörningar beter sig så. Dom tycks samlas här.


      • studerande kirjoitti:

        Människor med svåra personlighetsstörningar beter sig så. Dom tycks samlas här.

        Savolainen pjällysmies. Det är mera ett syndrom än en fysisk person.


      • utmärktråd
        jobbigt kirjoitti:

        De lägger sig i allt, hur vi ska få rösta, vad vi får kalla oss, var vi får bo osv.

        De har inte lärt sig att sköta sig själva och ge skit i andra.


      • LennäLennäLeppäkerttu
        utmärktråd kirjoitti:

        De har inte lärt sig att sköta sig själva och ge skit i andra.

        Ahaa ja twkin varmaan olette jo oppineet "sköta er själva (ei suomenkielisten apua ja rahoja) sekä ge skit i andra eli ei pakkoruotsia suomenkielisille, eikä keinotekoisen kaksikielisyyden vaatimuksia Suomeen? Vai oletteko....?


    • JätteKivaa

      Men om man man inte skriver bra svenska som finlandsvensk när man knappt behöver svenska utanför hemmet, är man inte finlandsvensk enligt några ankdam typper:)

      • intefinlandsvensk

        om man är från tvåspråkig familj och behärskar inte svenska språket är man inte finlandsvensk.


      • intefinlandsvensk kirjoitti:

        om man är från tvåspråkig familj och behärskar inte svenska språket är man inte finlandsvensk.

        det beror helt på hur personen själv vill betrakta sig. I många länder räknas en språklig minoriteten inte enligt vilket språk man talar utan om en far- eller morförälder har kunnat det språket och talat det.


      • klmnihugytf
        intefinlandsvensk kirjoitti:

        om man är från tvåspråkig familj och behärskar inte svenska språket är man inte finlandsvensk.

        Åtminstone är man inte tvåspråkig och inte svenskspråkig heller.


    • Kaikki jotka osaavat hyvin englantia voivat kutsua itseään suomenamerikkalaisiksi?

      • utmärktförslag

        Det tycker jag ni ska göra, det är mycket "finare " än bara fenno.


      • utmärktförslag kirjoitti:

        Det tycker jag ni ska göra, det är mycket "finare " än bara fenno.

        Vaadimme palvelua englanniksi.


      • Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        Vaadimme palvelua englanniksi.

        Det får ni redan. Om det nu sedan är på en begriplig engelska är sedan en helt annan sak. Man skäms många gånger för hur det låter.


      • yesssssssss
        twervig kirjoitti:

        Det får ni redan. Om det nu sedan är på en begriplig engelska är sedan en helt annan sak. Man skäms många gånger för hur det låter.

        Engelska med finsk accent är ganska häftigt det också !


      • yesssssssss kirjoitti:

        Engelska med finsk accent är ganska häftigt det också !

        Moni on ollut Jenkeissä vaihto-oppilaana ja aksenttia ei ole.


      • gulrosfrånTexas
        Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        Moni on ollut Jenkeissä vaihto-oppilaana ja aksenttia ei ole.

        Lukiolaislikkoja har förstås varit i USA ?


      • paksuAksentt
        yesssssssss kirjoitti:

        Engelska med finsk accent är ganska häftigt det också !

        No, onhan se muumikin "ruotsia" todella paksulla suomi-aksentilla.


      • gulrosfrånTexas kirjoitti:

        Lukiolaislikkoja har förstås varit i USA ?

        Tietenkin on ollut ja menee takaisin. Maassa ei ole pakkokieliä. Suomessa on RKP, maailman viimeinen kommunisti puolue, joka vaati pakolla opetettavaa vierasta kieltä. Venäjäkin on humaanimpi maa, kuin Suomi.


      • ingensvenska
        Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        Tietenkin on ollut ja menee takaisin. Maassa ei ole pakkokieliä. Suomessa on RKP, maailman viimeinen kommunisti puolue, joka vaati pakolla opetettavaa vierasta kieltä. Venäjäkin on humaanimpi maa, kuin Suomi.

        Jag kan tänka mig att Ryssland vore perfekt för Lukiolaislikkoja.


      • ellerhur
        ingensvenska kirjoitti:

        Jag kan tänka mig att Ryssland vore perfekt för Lukiolaislikkoja.

        Där frodas yttrandefriheten ?


    • angåringen

      Åtminstone bestämmer ingen språkaktiv vad jag får kalla mig.

    • Rolleman

      Jag kallar mig själv för svennefinsk, vilket jag är stolt över! Det ska ingen få ta ifrån mig!

    • Perusnuori

      Kutsukaa itseänne miksi tahansa. Svensk viittaa naapurimaahamme Ruotsiin.
      Mikäli haluaa kutsua itseään ruotsalaiseksi, pitäisi olla jokin kytkös maahan.
      Wannabe swedish olisi hyvä nimi.

      • Du behöver läsa vad språkvården säger om ordet "svensk" och inte komma med dina lekmannaåsikter.


      • näinonn

        Perusnuori, oletko vajaaälyinen? Svenska är ett språk, inte ett land. Följderna av nedskärningarna i undervisningen blev synliga fortare än jag trodde.


      • LennäLennäLeppäkerttu
        näinonn kirjoitti:

        Perusnuori, oletko vajaaälyinen? Svenska är ett språk, inte ett land. Följderna av nedskärningarna i undervisningen blev synliga fortare än jag trodde.

        "Svensk" viittaa kansallisuuteen - ja vielä enemmän suomen kielen sana "ruotsalainen", joka todellakin tarkoittaa vain kansallisuutta, ei kieltä. Alunperinkin sana " Suomen ruotsalainen" kehiteltiin tarkoittamaan juuri Ruotsin kansalaista. Että mielestäni se, millä nimityksellä itseään kutsuu, kertoo paljon ihmisestä. Minä en IKINÄ haluaisi kutsua suomalaisena itseäni "ruotsalaiseksi". En " Suomen-" enkä "riikinruotsalaiseksi". Ei ikinä!


      • suomfin
        LennäLennäLeppäkerttu kirjoitti:

        "Svensk" viittaa kansallisuuteen - ja vielä enemmän suomen kielen sana "ruotsalainen", joka todellakin tarkoittaa vain kansallisuutta, ei kieltä. Alunperinkin sana " Suomen ruotsalainen" kehiteltiin tarkoittamaan juuri Ruotsin kansalaista. Että mielestäni se, millä nimityksellä itseään kutsuu, kertoo paljon ihmisestä. Minä en IKINÄ haluaisi kutsua suomalaisena itseäni "ruotsalaiseksi". En " Suomen-" enkä "riikinruotsalaiseksi". Ei ikinä!

        Miksi teet siitä itsellesi ongelman, kun se ei ole muillekaan ongelma?


      • LennäLennäLeppäkerttu
        suomfin kirjoitti:

        Miksi teet siitä itsellesi ongelman, kun se ei ole muillekaan ongelma?

        Jos jollekin kansallisuus on niin mitätön asia, eikä suomalaisuudella ole mitään merkitystä, siitä vaan! Minulle suomalaisuudella on niin paljon arvoa, että minulle todellakin olisi ongelma kutsua itseäni nimityksellä "ruotsalainen".


      • oikeestialltså
        LennäLennäLeppäkerttu kirjoitti:

        Jos jollekin kansallisuus on niin mitätön asia, eikä suomalaisuudella ole mitään merkitystä, siitä vaan! Minulle suomalaisuudella on niin paljon arvoa, että minulle todellakin olisi ongelma kutsua itseäni nimityksellä "ruotsalainen".

        Kansallisuudesta ei ole kyse, suomalaisia olemme, älä tee asioita vaikeaksi itsellesi vääristelemällä. Olemme suomalaisia kielestä riippumatta, ei sodassakaan aikanaan kysytty turhia, puolustettiin itsenäisyyttä ja vapautta, mm. vapautta kutsua itse itseään millä nimityksellä haluaa.


      • LennäLennäLeppäkerttu
        oikeestialltså kirjoitti:

        Kansallisuudesta ei ole kyse, suomalaisia olemme, älä tee asioita vaikeaksi itsellesi vääristelemällä. Olemme suomalaisia kielestä riippumatta, ei sodassakaan aikanaan kysytty turhia, puolustettiin itsenäisyyttä ja vapautta, mm. vapautta kutsua itse itseään millä nimityksellä haluaa.

        Suomen ruotsalainen ei ole suomalainen, sillä ruotsalainen on ruotsalainen, ei suomalainen.

        Esim. ranskankielinen kanadalainen kutsuu itseään "canadien francais", siis ranskankielinen kanadalainen, EI Kanadan ranskalainen.


      • jäähdytys
        LennäLennäLeppäkerttu kirjoitti:

        Suomen ruotsalainen ei ole suomalainen, sillä ruotsalainen on ruotsalainen, ei suomalainen.

        Esim. ranskankielinen kanadalainen kutsuu itseään "canadien francais", siis ranskankielinen kanadalainen, EI Kanadan ranskalainen.

        Sulla aika isoja murheita elämässä? Pärjääks varmasti kyllä? Tsemppiä!


    • jhytre

      På finska kallar jag mig för Suomusveko, ett ord som beskriver tillhörigheterna både kulturellt, språkligt och etniskt. På svenska kallar jag mig Fennosveke.

    • yli5milj

      Ja itse olen suomenkielinen suomalainen.
      Missään tapauksessa en kuulu näihin pariin häiriköivään nettifennoon, heihin ei kuulu muutkaan.

      • "Missään tapauksessa en kuulu näihin pariin häiriköivään nettifennoon, heihin ei kuulu muutkaan."

        Sinä oletkin svekomielinen nettifenno, joita fennoista on noin neljännes.


      • vaasavasa
        Nettisuoma-nettifenno kirjoitti:

        "Missään tapauksessa en kuulu näihin pariin häiriköivään nettifennoon, heihin ei kuulu muutkaan."

        Sinä oletkin svekomielinen nettifenno, joita fennoista on noin neljännes.

        Elä sinä ahtaissa lokeroissa ja kategorioissa jos haluat, mut älä yritä muita vetää sinne, kysymättä lupaa.


    • Lukiolaislikkoja

      Språkfanatiker on rasittavin ryhmä ihmisiä. Konstsamfundetin VD K. G. Bergh ei kestä heitä. Carl Haglund lähti heitä karkuun!

      • naturligreaktion

        Haglund tröttnade på persuna.


      • Vihreille
        naturligreaktion kirjoitti:

        Haglund tröttnade på persuna.

        Minäkin olen persuihin väsynyt, vaikken edes ole RKP:n kannattaja.


      • kannanotto
        Vihreille kirjoitti:

        Minäkin olen persuihin väsynyt, vaikken edes ole RKP:n kannattaja.

        Persuissa on aivan liikaa sivistymättömiä tyyppejä, jotka paasaa ja kohkaa. Kumma porukka.


      • kannanotto kirjoitti:

        Persuissa on aivan liikaa sivistymättömiä tyyppejä, jotka paasaa ja kohkaa. Kumma porukka.

        Eva Biaudet on ylioppilas, JussiHalla-aho on tohtori ja Sampi Terho on maisteri.
        Faktat faktoina!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe