Mielipiteitä vanhusten hoidosta

toivonhelliäkäsiä

Olen seurannut läheltä mummini elämää. Hän on ollut aina hyvin ahkera ja aikaan saapa ihminen. Ukin tekemässä talossa asusteli niin kauan, kuin vain pystyi. Koti oli aina siisti, aina löytyi mummin tekemiä herkkuja ja tunnelma oli lämmin ja kodikas. Mummi kasvatti rakkaudella viisi uutta veronmaksajaa miltei yksin, koska ukki kuoli nuorimman ollessa vasta puolivuotias. Suuresta työmäärästä ja heikentyneestä terveydestä huolimatta, mummi oli aina tyytyväinen, eikä valittanut. Nyt mummi on päässyt/joutunut palvelutaloon. Ruokaa ja lämmintä riittää, on turvallista. Mutta itsemääräämisoikeus ja lämmin läheisyys toisiin ihmisiin on kadonnut! Nykyisin laitoksissa ei ole aikaa rauhalliseen yhdessä oloon, keskusteluihin, muisteluihin, kosketuksiin! Nuoret, reippaat, itse urheilulliset jumpparit, miltei pakottavat huonokuntoisia vanhuksia osallistumaan kaikenlaisiin levottomiin jumppiin ja testeihin, joilla ei enää ole mitään merkitystä!! Pieni tukeminen päivittäisissä askareissa, rauhallinen kävely, jutustelu ja kosketus, mielestäni riittäisi väsyneen, ikänsä työtä tehneen vanhuksen kuntoutukseksi! Mummilleni ja joskus sitten myös itselleni, toivoisin rauhallisen, hiljaisen, kiireettömän loppusuoran, ilman hosumista ja meteliä! Annetaan vanhan ja väsyneen ihmisen viimein levätä, ja tulla vuorostaan hyvin hoidetuksi!!

8

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Media-kriitikko

      Ei virikkeet ole vanhukselle koskaan pahasta. On omaisia, joille ei mikään käy, eikä mikään ole koskaan hyvin. Jos puuttuu virikkeitä, valitetaan, jos järjestetään virikkeitä siitäkin valitetaan.

      Vanhusten kanssa usein pärjää hyvin, mutta omaiset ovat joskus aika haastavia. Omaiset lukevat mediasta vahusten kohtelusta, ryntäävät karmit kaulassa hoitopaikkaan ja syyttävät hoitohenkilökuntaa heitteillejätöstä.

    • vuosiasivustaseurannut

      En usko, että kukaan virikkeitä vastustaa. Mutta olen samaa mieltä, että ns. kuntoutus menee joissain paikoissa vähän överiksi. Siinä kunnossa, missä nykyisin hoitolaitoksiin päästään, on tärkeintä hyvä perushoito ja hellä kohtelu! Tietysti on myös poikkeuksia, eli itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan, jos haluaa ulkoilla ja liikkua, mutta myös silloin, kun ei enää jaksa! Vanhuksilla on usein myös masennusta, on jo luovutettu, silloin ei äänekkäät ryhmät ja riehumiset kiinnosta!
      Vielä omaisista, kyllä on paikkoja, joissa omaisten läsnäolo olisi vättämätöntä, kohtelu on välillä kylmää, kaikki hoitajat eivät ole oikeassa ammatissaan!

    • mummuntyttö

      Meidän mummu laitetaan jo aamusta telkun ääreen istumaan pyörätuoliinsa ja telkku huutamaan täysillä, tai sitten ei ääntä ollenkaan. Siinä hän istuu kallellaan, puoliunessa aina ruualle asti. Sitten saa nukkua pitkällään päiväunet mutta iltapäivän istuu jälleen telkun edessä. Mummu ei koskaan voimissaan ollessa tykännyt katsoa telkkua, nyt on pakko kun ei pääse itse siitä pois. Jumpparyhmään viedään, sielläkin hän istuu, halusi tai ei, mutta ei pysty enää mitään tekemään. Itse en tykkäisi katsella muitten liikkumista kun en itse pystyisi osallistumaan ja toiset töllöttäisi. Mummukin varmasti tykkäisi olla omassa rauhassaan ja paljon jo pitkällään.

    • myöhäistä

      Voi jos nykyiset vanhusten hoitajat osaisivat mennä vanhusten asemaan!
      Ei se ole oikeasti laiskuutta tai ilkeyttä, jos vanhus on väsynyt ja kiukkuinenkin. Kun mikään ei enää onnistu, paikkoja särkee, ei pärjää enää
      omassa kodissaan, on toisten armoilla, niin se on kauheaa!! Miten nopeasti
      aika kuluu! 80-90 luvuilla olin hoitamassa vanhuksia, nyt olen itse vanha,
      ja monta, monta asiaa ymmärtäisin nyt paremmin ja tekisin toisin!!

    • Aloittajalle_

      Miksi et hoida sitä mummuasi itse? Enemmän siitä olisi hyötyä kuin täällä valittamisesta.

      • tyhjätynnyri

        Tyypillinen savolainen hyökkäys! Ei tiedä asiasta mitään, mutta jotain piti laukoa!


    • toivonhelliäkäsiä

      Aloittajana vastaan kysyjälle. Olen pääsiäislomalla synnyinseudullani, ja tietysti vierailen nyt päivittäin mummini luona palvelutalossa. Jo kolmekymmentä vuotta sitten perustin oman kotini Naantaliin. Minulla on siellä perhe ja työ. Olen joskus ehdottanut mummille muuttoa luoksemme, mutta hänellä on juuret niin syvässä täällä Savon maassa, että haluaa olla kotiseudullaan loppuun asti. Asiat eivät aina mene niinkuin me toivomme. Toisen elämää ei voi elää. Kaunista kevättä niin hoidettaville kuin hoitajillekin!

    • hepohirnuu

      Tää vanhusten huono hoitu johtuu niistä Peitsaroista. Sen Peitsaron kylmä akka vastaa juuri vanhusten hoidosta kotipalvelussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3171
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      110
      2612
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      387
      2551
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      159
      2076
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1907
    6. 173
      1325
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1307
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1131
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1000
    Aihe