Nordean tunnuslukulaite

Tårtapåbanken

Laite on kömpelön tuntuinen ja painikkeet kuplapainikkeita, joita pitää painella kovalla voimalla, eikä silloinkaan tiedä tallentuiko numero vai ei. Jos laitetta käyttää niin, että se on toisessa kädessä ja toisella painelee numeroita, niin luulen vehkeen taipuvan ajanmittaan poikki. Yhdellä kädellä käyttäminen kuten kännykkä, ei onnistu kömpelön kuplapainikesysteemin takia. Käyttö vaatii siis kovan alustan alleen.

Laite on liian paksu pidettäväksi lompakon korttilokeroissa. Ahtaassa lokerossa menee todennäköisesti virrat päälle. Entäpäs sitten kun olet ulkomailla ja tuolla tavalla onkin akku loppu (sitähän ei voi ladata), niin miten silloin toimitaan. Ihan sama, jos se tapahtuu kotonakin jouluaaton aattona ja pankit kiinni ja posti tulee vasta uudenvuoden jälkeen??
Mistä yleensäkään huomaa akun hiipumisen?

Ei ole vielä ollenkaan loppuunasti ajateltu eikä -hiottu tuote.

Ei voi suositella muuten kuin hätävaraksi.

https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset-raha-asiat/internet-mobiili-ja-puhelinpalvelut/tunnuslukulaite.html

12

2435

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunaskeleetonuupuneet

Voi elämä mikä itkuvirsi. Hommaa pappa ihtelles jotai järkevää tekemistä eläkä itke jostaki saatanan tunnuslukulaitteesta. Vie hilus ääspankkiin, siellä köyhäkin saa palvelua... prisman myyjältä :DD

• muutporskuttaa

Onko askelees uupuneet jo kun et osaa asioida pankissa? Taidat olla muutaman askeleen vaarias jäljessä eli jälkeenjäänyt.
        Kaikki uutuudet pitää testata heti tuoreeltaan eikä missään prisman kassalla. Sulla kai tortut vielä housussas.

• VarmaaVarmempi

Ja näppäimet kuluvat, tunnuslukua pitää vaihtaa usein jotta taitavat en tunnista viimeisiä painalluksia. Mutta kyllä sittenkin pidän tunnuslukulaitteen turvallisempana kuin puhelimen, pin on "helppo murtaa", jos osaa.

Varminta on vanha paperilappu ja se alaosa leikattu pois ja teipattu muualle ja vain sijainnista voi arvella mikä on oikea. Ja uuden teippaa mieluummin vanhan alle kuin päällimmäiseksi.

• koodikoneet

Itse en ole ko. laitetta vielä tilannut ja hypistellyt, mutta tokihan jo lähtökohtaisesti tulisi valmistuttaa laite, joka on teknisesti luotettava. Tiedä josko laitteeseen tulee teknisiä parannuksia vuosien varrella, eli uusia versioita.

Hankalaa on se jos laite on liian paksu ja kömpelö lopakossa pidettäväksi (kun siellä on jo muutenkin liikaa pakkoasiaa mukana), joskaan itse en tilisiirtoja ymv. asioita edes hoida lennosta, vaan ainoastaan omalta kotikoneelta käsin, eli laitteen lompakkosäilytys ei ole tarpeellista. Sitten jossakin reissussa laite tulisi kuljettaa ja säilyttää ettei katoa tai varasteta, jos vaikka matkalaukut katoavat lentomatkan logistiikan yhteydessä.

Ps. Saattaa matkatavaroiden "katoamiset" eli varkaudet logistiikkatyöntekijöiden toimesta lisääntyä kun ja jos tulee voimaan läppäreiden ja tablettien pakkokuljetus ruumassa.

Kannataa ehkä maksaa se ylimääräinen kymppi ja tilata varalaite omaan varastoon ja ottaa se käyttöön vasta kun ensimmäinen on out of service.

Itse jatkaisin mieluummin vanhaan malliin pahviliuskalla, joka ei ole lompakossa paitsi pakkotilanteessa. Vaikka reissuun lähtiessä pahviliuskan tunnuksistakin voisi ottaa kopion mukaan ja jättää itse liuskan varalta kotiin, ettei katoa.

Ps. Ulkomailla on vastaava muuttuvia tunnuksi arpova laite monilla pankeilla, mutta se on sirukortin-lukija, eli kortti on yksi osa tunnistautumista. Sitten vielä naputellaan erilaisia koodeja. Tuo kortinlukjia on ilmeisesti selkeästi paksumpi kuin Nordean tunnuslukulaite.

• Ulladullamulla

Minua vain kiinnostaa miten tässä riittä virta, kun ei tarvi ladata?

• Jaah, mä olen ainakin tyytyväinen Nordean tunnuslukulaitteeseen. Jos se kovan alustan vaatii niinkuin vaatiikin niin sitähän voi hyvin käyttää pöydällä, yleensähän sitä ollaan tietokoneen ääressä kun verkkopankkia käytetään.

Akkuhan siinä kuulemma kestää vuosia joten sitä ei tarvitse paljon murehtia ja näin ollen tunnusluvut kulkevat aina mukana koska ainakin minulla se mahtuu ihan hyvin lompakkoon tuo laite.

Ei laitteen kanssa ainakaan tule sitä raivostuttavaa tilannetta vastaan, että kun olet käyttänyt tietyn määrän tunnuslukuja menisi laite jumiin kuten käy sen pahvilapun kanssa.

Itselläni ollut muutaman kerran se raivosuttava tilanne kesken kirjautumisen, että verkkosivu ilmoittaa minun käyttäneen niin ja niin monennen tunnusluvun, että pitää vaihtaa toiseen tunnuslukulistaan vaikka tosiasiassa lukuja olisi vielä jäljellä kolmattakymmentä. Siinä vaiheessa tietysti uusi tunnuslukulista on jossain muualla kuin käden ulottuvilla.

Ihan tyytyväisenä ainakin itse vaihdoin tunnuslukulaitteeseen, jos ainoanan vaihtoehtona olisi ollut hankkia älypuhelin eli tehdä 500-700 euron investointi, jotta voi käyttää verkkopankkia niin olisi minulla mennyt tilipankki vaihtoon.

• koodikoneet

"Ei laitteen kanssa ainakaan tule sitä raivostuttavaa tilannetta vastaan, että kun olet käyttänyt tietyn määrän tunnuslukuja menisi laite jumiin kuten käy sen pahvilapun kanssa"

Paperilista on todella nopea, selkeä ja kätevä käyttää, eikä vaadi toistuvia tunnuksien naputteluita, ensin laitteeseen ja sitten vielä PC:llä. Eihän se paperilistan vika ole jos sellaisen käyttäjä on huonosti organisoitunut, eikä omaa uutta listaa helposti käsille otettavaksi.

Tunnuslukulaitteen tilasin ja sian, mutta en toistaiseksi ole ottanut sitä käyttöön, vana jatkan paperliuskaa niin kauan kuin mahdollista, joskin pankin sivu antaa nykyisin joka visiitillä aiheesta herjauksen ja koettaa ohjeistaa puhelin-appsin lataamiseen.

Härskiä on se, että systeemi pakottaa ja linkittää menemään Google-playhin softaa asentamaan. Mutta Android-puhelimen hankkiessaan joutuu pakosta antamaan pikkusormensa pirulle, yksityisyyden raskaavalle mega-spy Googlelle :/

"Ihan tyytyväisenä ainakin itse vaihdoin tunnuslukulaitteeseen, jos ainoanan vaihtoehtona olisi ollut hankkia älypuhelin eli tehdä 500-700 euron investointi, jotta voi käyttää verkkopankkia niin olisi minulla mennyt tilipankki vaihtoon."

Ei nykypuhelimesta tavitse (eikä välttämättä edes kannata) maksaa kerrottuja kovia hintoja.

Ihan kelpo laitteen kuten Nokia 6:n saa alle 200 euron ja Nokia 5:n muutamaa kymppiä edullisemmin ja niille luvataan säännölliset turvapäivitykset kolmen vuoden ajan, joka on yksi tärkein asia puhelinta hankkiessa, jonka jälkeen se superkalliskin puhelin tulee turvattomaksi käyttää, eli joutaa kiertoon vaikka itse rauta olisi edelleen täydessä kuosissa. Suurella osaa valmistajia turvapäivitykset ovat suorastaan resuperällä jos niitä nyt edes jotenkin saa.

- https://hintaseuranta.fi/tuote/puhelimet/nokia-6-32gb-puhelin/5624777

Itse tosin en ole turvallisuussyistä lainkaan kiinnostunut raha-asioiden hoidosta puhelimella, suntaus johon kaikki pankit pitkin Eurooppaa (-kin) koettavat asiakkaitaan painostaa ja jolta tulevaisuudessa ei ilmeisesti voi edes välttyä.

Nykyisin ihmisillä on suunnillen koko elämänsä ja identiteettinsä puhelimissaan ja tulevaisuudessa ajokorttia ymv. myöten. Kadotessaan tai varastetuksi joutuessaan riskit ovat korkeat yhä enempi yleistyvine identiteettivarkauksineen, jotka voivat pahimmillaan viedä uhrin jopa totaaliseen perikatoon.

• oz84

About 2kk ja näyttöpaskana, muutenki tosiaan on aika heikko vehe. Suorastaan rasittava käyttää verrattuna normi pankkitunnuksiin pahvilla,. Tosiaan ei kestä rahapussissa ja itselläni kuitenki tarve pitää aina mukana, en suosittele

• Normiton

"verrattuna normi pankkitunnuksiin"

Mitä ihmeen normia tarkoitat?

• kannustaja

Toivottavasti OP ei saa päähänsä jotain vastaavaa

• Siihen.loppuu.asiakkuus

En aio alkaa käyttää Nordean tunnuslukulaitetta. Kun tunnuslukukortin käyttö ei enää ole mahdollista, vaihdan OP:n pankkiin. Toivon myös, että OP ymmärtää säilyttää tunnuslukukortin vielä pitkään.

• Anonyymi

"Onko käytössäsi valkoinen tunnuslukulaite? Tärkeää tietoa sinulle
      Selkeytämme tunnistautumisvälineiden valikoimaamme, ja jatkossa tarjoamme asiakkaille vain Nordea ID -sovelluksen ja mustan Nordea ID -laitteen tunnistautumista varten. Luovumme vanhasta valkoisesta tunnuslukulaitteesta asteittain:

30.3.2025 alkaen valkoisella tunnuslukulaitteella ei voi enää kirjautua mobiilipankkiin. Jos haluat jatkaa mobiilipankin käyttöä, sinun tulee ladata Nordea ID -sovellus puhelimeen tai tablettiin. Lue ohjeet, miten otat Nordea ID -sovelluksen käyttöön.

15.9.2025 valkoisen tunnuslukulaitteen käyttö loppuu kokonaan. Varmista tätä ennen, että sinulla on käytössäsi joko Nordea ID -sovellus tai Nordea ID -laite.

Miksi luovumme vanhasta tunnuslukulaitteesta?

Uudistamme digitaalista pankkiasiointia ja haluamme varmistaa, että sinulla on nykyaikaiset tunnistautumisen välineet käytössäsi. Nordea ID -sovellus ja Nordea ID -laite ovat uudempia tunnistautumisen välineitä, jotka näyttävät selkeästi, mihin kirjaudut ja mitä vahvistat."

Nordean sivuilta kopioitu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe