Mazda 6 (02-05 bensa) nykypäivän öljysuositus

4835udud

Ohjekirjassa taitaa olla 5w-30 acea a1 tai a3. Käytännössä a1 on korvattu tänä päivänä a5 luokalla joka muuten sama polttoaineensäästööljy mutta soveltuu korkeamman suorituskyvyn kohteisiin. 5w-30 a3 öljyä ei taida juuri myydäkään vaan ne on kaikki c3 joka muuten sama mutta pakokaasulaitteille ystävällisempää.

Merkkihuollossa lattavat vielä tänä päivänä mazdan omaa 5w-30 a5 öljyä. Tuo a5 alkaa kuitenkin olla jo vanhentunut kun ei huomioi pakokaasunpuhdistuslaitteiden suojausta juurikaan. Toki API SL suojaa kattia melko hyvin mutta ei ehkä kaikkein paras. Muutenkin 5w-30 a5 alkaa olla monella öljynvalmistajalla keskitason tuoteperheen tuote, ei enää lippulaiva tuoteperheessä.

Huomasin että monet valmistajat, esim valvoline ja neste, suosittelevat 02-05 bensakoneisiin nykyään acea c2 öljyä ykkössuosituksena. Tässä pitäisi olla sama katalysattorin suoja kuin c3 öljyssä ja myös "mid-saps öljy kuten c3 eli kulumisenestoaineet eivät vielä ihan minimiin rajoitettu (esim c1 rajoitettu tosi paljon perinteisiä aineita), sallii vielä jonkin verran perinteisiä kulumisenestoaineita. c2 eroaa c3:sta siten että säästää myös polttoainetta, samat säästövaatimukset kuin a5 öljylle.

Eli olisko 5w-30 acea c2 paras öljy tänä päivänä kyseiseen mazdaan? Niitä on usein valmistajien lippulaivatuoteperheessä (perustuu varmaan parhaisiin perusöljyihin) ja muuten samat vaatimukset kuin a5 öljylle mutta paljon katalysaattoriystävällisempiä. Täyttävät myös uusimman API SN luokan toisin kuin monet a5 öljyt.

3

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sryhsrsrh

      Näistä on hankala sanoa kun acea luokat eivät ole taaksepäin sopivia samoin kuin API luokat. Lisäksi tuo alkaa olla niin vanha auto ettei mazdakaan päivitä suosituksia. Itsekin huomanut että nuo a5 öljyt alkavat nykyään olla öljynvalmistajien keskiluokan öljyissä.

      Tämän mukaan c2 olisi ainakin samat vaatimukset kuin a5, paitsi että c2 myös ystävällisempi pakokaasulaitteistolle https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html onhan kutosessa jo uudentyyppinen kolmitoimikatalysaattori joten c luokat voi olla ihan fiksuja siinä mielessä.
      Molemmilla ainakin sama minimi HTHS arvo eli kuinka öljy "repeytyy" kuumana liikkuvien pintojen välissä (vaikuttaa polttoainetalouteen ja kulumissuojaan)

      C2 vähemmän perinteisiä kulumisensuoja aineita mutta tosiaan vaatimukset kulumisensuojalle ovat samat kuin a5 öljylle.

      Itse olen pelannut varman päälle ja käyttänyt mazda omaa 5w-30 a5 öljyä, onpahan ainakin suunniteltu mazdan koneille.

    • hyvä-ja-halpa

      Kuitenkin pakokaasunpuhdistusjärjestelmä (katalysaattori) on tuossa suunniteltu toimimaan käytettäessä noita a1 tai a3 öljyjä.

      Itse käyttäisin Ford F 5w-30, se on kuitenkin halpa, ja helposti saatavilla oleva öljy, josta läytyy nuo ACEA A5, A1, ja Foordin hyväksynnät noille samoille moottoreille. Foordin hyväksynnissä taitaa olla vielä hieman tiukempi polttoaineensäästövaatimus.

    • 2365324523

      Onko ekan sukupolven kutosissa ollut katalysaattoriongelmia? Kukaan joutunut vaihtamaan? Omalla ajettu vain 170tkm joten ajattelin jos c luokan öljyillä voisi vielä säästää kattia. Ei ole vaatimus mutta öljyt kehittyy ja c2 taisi tulla vasta -04. En minä -90 626 mazdaanikaan laita API SD öljyä vaikka se kelpaisikin. Kai sitä C2 uskaltaa laittaa ekaan kutoseen jos moni tunnettu öljynvalmistaja nykypäivänä suosittelee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9849
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4266
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2956
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      226
      2640
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2634
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1833
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1676
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe