Merivesipumpun stefan vuoto

alehandr

Kolmepyttyisen Volvon merivesipumppu vuosi vesillelaskun yhteydessä. Viaksi paljastui hapertunut tiiviste, helppo korjata. Asiassa jäi vaivaamaan vain se että miten tämä vika ei paljastunut syyshuollossa jossa ainakin laskun mukaan on vaihdettu impelleri ja ajettu glykoli koneeseen. Mitä mieltä porukka on, voiko asiallisessa syyshuollossa jäädä tuo huomaamatta?

13

1958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tynkkyläinen

      Ei.

    • Bellakuski

      VP 2003T tiputteli impellerin suojakannen välistä pikkuhiljaa ja vika oli ko.stefa, akseli oli myös kulunut joten kaikki sisuskalut meni vaihtoon. Ei korjaantunut pelkällä Stefan vaihdolla.

    • 12-1

      Glykolin ajossa kone käy niin lyhyen ajan, eikä sitä merivesipumppua kukaan tuijota, että voi jäädä huomaamatta. Vettä tulee stefasta vain koneen käydessä. Vesipumpun akselissa olevan kulumauran kohdalle ei kannata panna uutta stefaa, se menee nopeasti pilalle. Jos uuden stefan voi asettaa hiukan eri kohtaan, vahingoittumattomaan akseliosaan, ei tarvita heti uutta akselia tai akselin korjausta. Itse ostaisin korjaussarjan laakereineen, niin tulisi kerralla kuntoon pidemmäksi aikaa.

    • ennakoivaahuoltoa

      Jos stefa olisi ollut rikki jo syksyllä olisi sellaista mustaa/ruosteista pisarointia jossain päin konetta tai kone tilaa tai vettä jossain, ilmeisesti, et usein tarkasta konetta ennen ja jälkeen ajon?

      Noita vesipumppuja kannattaisi ennakko huoltaa stefojen suhteen 5-7 vuotta tai 700-1000 tuntia.

      • 12-1

        Primääriongelma on akselin kuluminen, joka sitten syö stefan. Miten stefojen vaihto auttaa, kuluuko alseli tällöin hitaammin? Muuten stefojen määräaisesta vaihtamisesta ei ole hyötyä.


      • oletPrimääri
        12-1 kirjoitti:

        Primääriongelma on akselin kuluminen, joka sitten syö stefan. Miten stefojen vaihto auttaa, kuluuko alseli tällöin hitaammin? Muuten stefojen määräaisesta vaihtamisesta ei ole hyötyä.

        Jos akseli kulunut viisaampi vaihtaa tietysti senkin ja samaan aikaan muutkin kulutus osat pumpusta. Aina syynä ei ole akselin kunto, kun stefat alkavat vuotaa...

        Ja jos ennakoivaa huoltoa harrastaa, ei korroosio ja akselin kuluminen tule vastaan ihan heti ja voi seurata tilannetta, meniköhän jakeluun!


    • ollu_vuoto_olemassakaan

      No miten aloittaja ei huomannut vuotoa ennen syyshuoltoa?
      Tarkoitan että joskushan se vuotaa ensimmäisen kerran ja hyvin usein pitkän käyttämättömyyden jälkeen (talvi)!

    • Alehandr

      Kysymykseni kova ydin oli että kuinka paloiksi pumppu vedetään impellerin vaihdossa - että näkyisikö huono stefa siinä yhteydessä. En tiedä kun en ole itse purkanut pumppua enkä tiedä miten tiivisteet ja impelleri sijoittuvat.

      Pumppu saattoi vuotaa viime kesänä, pilssiin tuli vettä, mutta tulkittiin se vuotavan avotilan suihkun syyksi.

      • 12-1

        Vuoto näkyy koneen käydessä veden tipoittain tiputteluna. Impellerin vaihdossa se ei näy.


      • ennakoivaahuoltoa

        Jos jostain ilmestyy vettä, öljyä, jäähdytys nestettä, epämääräistä mustaa purua, töhnää yms. Syy kannattaa aina etsiä, jos haluaa turvallisesti vesillä liikkua, ei arvailla tai tulkita.

        Se vaan vaati välillä menemistä oman mukavuus alueen ulkopuolelle ja järjen käyttöä, aikaa myöden se muuttuu kokemukseksi ja taidoksi tuntea alus, sekä huoltaa/korjata sitä varmasti paremmin, kuin "ammatti mies"

        Vastaus ydin kysymykseen.

        Impelerin tarkastus/vaihto tarvittaessa joka vuosi(riippuu pihiydestäsi)

        Pumppu atomeiksi 5-7 vuotta tai 700-1000 tuntia, vaihdat stefat, laakerit, muut tiivisteet. Jos jostain syystä akseli alkaa kulua vaihdat myös sen tai koko pumpun. Jossain pumpuissa osat hinnoiteltu siten, että saadaan uusia pumppuja kaupan. (varsinkin Suomesta varaosia ostaessa)

        Jos pumppu pyörii hihnalla tarkastat senkin vuosittain ja katsot kireyden oikeaksi, liian kireä hajottaa laakerit ennen aikaisesti ja löysä ei sitten jaksa pyörittää kunnolla ja tuhoaa hihnan katso myös siiva pyörien kunto ja linjaus jos alkaa mustaa kumi purua ilmestymään.

        Näillä eväin pumppusi tulisi toimia koko kauden ja koko koneen elinajan...


    • 35feet

      Volvon merivesipumpussa on kaksi stefaa: toinen merivesipuolella ja toinen moottorin öljytilan puolella. Näiden välissä on sitten tyhjä väliosa, johon pumpun runkoon on avattu vuotoaukot.

      Yleensä stefoista ensimmäisenä vuotaa merivesipuolella oleva. Vuodon voi toki aiheuttaa pumpun akselin kuluminenkin, mutta useimmiten syynä on stevan jousen ruostuminen yhdistettynä tiivistekumin kovettumiseen. Näistä kumpikaan ei tapahdu niin nopeasti moottorin öljytilassa "jatkuvassa voitelussa" olevalle stefalle.

      Vuoto tosiaan näkyy vain koneen käydessä. Merivesi tihkuu välitilan vuotoaukoista pilssiin. Vuodon määrään vaikuttaa stefan kunto ja moottorin kierrosluku. Mikäli vuoto on merivesipuolella, niin vesi on ihan "puhdasta" merivettä, eikä siinä ole joukossa mitään mustaa kuminpurua tms.

      Merivesipuolen stefan vaihatminen on helppoa ja voi onnistua jopa ilman pumpun irroitusta (stefa näkyy vuoraan akselin ja pumpunrungon välissä, kun siipipyörä on irroitettuna). Moottorin öljytilan puolen stefan vaihtaminen edellyttää aina pumpun irroittamista sekä pumpun purkamista osiin.

      Olen vaihtanut stefat myös pumppuun, jonka akseli oli kohtalaisen kulunut. Vaihdon jälkeen stefa toimi vielä moitteetta ko. veneessä 5 kesän ja noin 400 ajotunnin jälkeenkin, joten akselin vaihto ei ole välttämätöntä. Vaihtotyö kun on helppo ja osat maksavat noin 1 eur/kpl.

      • 12-1

        Merivesipuolelle pannaan aina ruostumaton stefan jousi.


      • volvoooo

        Loistava analyysi,jos sattuisi vielä löytymään linkki josta näkee kyseiset stefat ja ostopaikka.Itselläni tämä on vielä edessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1897
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1306
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe