VUOSIA SITTEN tutustuin järjestöön nimeltä Uskontojen uhrit. Luin varsin perusteltuja ja rakentavia kannanottoja, joita käytin myös työssäni, yrittäessäni auttaa väärinkäytösten kohteeksi joutuneita.
Nyt olen kuitenkin hämmentynyt. Ilmaisen osaltani huoleni siitä linjasta, joka nyt näyttää olevan Uskontojen uhrien toiminnalle leimaa antavaa.
VOISIKO Uskontojen uhrit ry pitäytyä väitetetyistä rikoksista kertoessaan asioissa, joista on edes pyydettty jonkinlainen virallinen tutkinta? On surullista, jos mediassa kerrotaan esimerkiksi monista hyväksikäyttöepäilyistä, mutta väitetyistä rikoksista ei ole esitetty minkäänlaista tutkintapyyntöä viranomaisille.
Olen järkyttynyt tavasta, jolla Uskontojen uhrit ry julkistaa mieleltään sairaiden henkilöiden väittämiä seksuaalisesta hyväksikäytöstä ilman, että syytöksiä olisi tutkittu ensimmäisessäkään oikeusasteessa.
HENGELLISEN väkivallan uhrita tarvitsevat luotettavan puolestapuhujan. Nyt valitettavasti näyttää siltä, että Uskontojen uhrit ry on järjestönä joutunut itse hyväksikäytön uhriksi, Tyytymällä pelkkään mendiakampanjointiin, se samalla tulee tuottaneeksi tavattoman määrän uusia uhreja: perheitä, sukuja ja uskonnollisia yhteisöjä, jotka on perusteettomasti leimattu pedofiileiksi.
JOS tavoitteena on esimerkiksi hyväksikäyttörikosten ehkäisy, on rikoset saatettava viranomaisten tietoon ja tutkinnan alle. Uskontojen uhrit ry:lle näyttää valitettavasti riittävän pelkkä julkisuuteen pääseminen. Näin se ei palvele todellisia uhreja, vaan toimii muutamien julkisuushakuisten henkilöiden kirjojen ja tarinoiden markkinoijana.
USKONTOJEN UHRIT - MISSÄ MENNÄÄN?
35
660
Vastaukset
- Täällä_te_menette
Näitähän ei oikeasti saisi postailla. Vaikka pienellä google haulla lävähtää tuhansia käräjäjuttuja ruutuun. Jos aloittaja kerran haluaa silmänsä väärinkäytöksiltä sulkea niin miksi sitten täällä kyselee ?
Laitetaan nyt yksi mallikappale eräästä tapauksesta.
http://www.iltalehti.fi/kuntavaalit-2017/201703302200094572_wa.shtml- luetun.ymmärtäminen
KD on puolue, ei mikään uskonnollinen kristillinen yhteisö.
- eipahajokinlookisuus
Mitenkä tuo iltalehtijutun henkilö liittyy uskontojen uhreihin?
jo KD ehdokas hiplaa jumalattomasti ketä tahansa alaikäistä, onko se uskonojen uhri-asia ja millä perusteella?
Entäs jos KOK-ehdokas hiplaa jumalatomasti ketä tahansa alaikäistä, miksi se EI ole uskontojen uhri?- TantoFigaro
Silloin hän on kapitalismim uhri, koska porvariston charmi on hillitty.
- Kysyjällevastataan
Aloittaja kyseli referenssiä mahdollisesti tapahtuneeseen käräjöintiin.
Elikkä onko niitä hyväksikäyttö epäilyjä saatettu uhrin tai muun tahon toimesta viranomaisten tietoon ja tutkittavaksi ?
Ja kyllähän niitä on pilvin pimein tuomioon asti päätyneitä.
Uskallatko googlata ?
Tämä esimerkkitapaus nyt vaan sattui olemaan se ensimmäinen hakutuloksen joukosta.-)
Sattui vahingossa sopimaan aihepiiriin.
Ja vaikka kuka hiplaa jumalattomasti ketä tahansa alaikäistä, se on meidän kaikkien asia sillä perusteella, että suomen rikoslaissa on suojaikärajat lasta hyväksikäytöltä suojelemiseksi.
Teosta mahdollisesti annettava rangaistus ei ole puolue perusteinen. - mystifioitu.normi
En usko että UUT:n tarkoitus on leimata kokonaisia yhteisöjä pedofiileiksi. Olen ymmärtänyt että tarkoitus on tuoda esille uskonnollisille yhteisöille _tunnusomaisia piirteitä_ jotka mahdollistavat erilaista hyväksikäyttöä sellaisissa yhteisöissä joilla on usein hyvin puhtoinen käsitys omasta itsestään. Jotta se tunnistetaan. Koska ihminen on sokea omalle itselleen ja omalle yhteisölleen.
Uskonnolliset yhteisöt ovat taipuvaisia sijoittamaan kaiken synnillisen ja pahan oman yhteisönsä ulkopuolelle. Sama tapahtuu uskonyhteisön sisällä myös sukupolvien välillä; vanhemmat sukupolvet ulkoistavat oman synnillisyytensä ja lankeemukset itsensä ulkopuolelle nuorempiin sukupolviin. Kuten lapsiinsa ja nuoriinsa, sekä kaikkiin jotka kuuluvat nuorempiin sukupolviin. Pyhyys asuu vanhoissa harmaapäissä, lankeemukset ja synti nuorissa. Tämän vuoksi iäkkäämmillä on oikeus ronkkia ja preparoida nuorempien oletettuja syntejä miten tahtovat. Sama ei käy toisinpäin.
Kristillisyyteen pohjautuvissa uskonyhteisöissä mm. anteeksiannon vaatimus ja jalo ajatus siitä ettei ketään saa tuomita (koska tuomiovalta on vain Jumalalla) mahdollistaa erilaisia väärinkäytöksiä, myös hyväksikäyttöä. Ja hyväksikäytön tullessa esille tällaiset dogmit varmistavat sen että uhrit vaiennetaan eikä heillä ole oman yhteisönsä sisällä mahdollista saada oikeutta. Ja myöskin itse uskoon liittyvät kuvitelmat esim. siitä ettei uskovaisen kodin lapsi voi ilman omaa syytään joutua vaikeuksiin vaikutttaa siihen millä tavalla tällaisiin asioihin suhtaudutaan.
Fundamentalistikristityt vanhemmat eivät koskaan suutu lastensa _puolesta_, kun lapsille tehdään pahaa. He suuttuvat _lapsilleen_. He eivät koskaan juokse viranomaisten pakeille kiiruusti vaatimaan oikeutta vääryyksiä kokeneille lapsilleen kuten normaalit vanhemmat tekisivät. He vaativat lapsiltaan anteeksiantoa pahantekijöille sekä painostavat lapsiaan parannuksen paikalle koska nämä ovat itse lankeilleet.
Mutta seksuaalinen väkivalta, jota aikuiset kohdistavat lapsiin ei todella ole mikään uskonyhteisöjen ominaispiirre. Seksuaalista väkivaltaa on kaikki toisen ihmisen seksuaalisuuteen kohdistuva loukkaaminen. Tämän sisälle kuuluu fyysisen kajoamisen lisäksi kaikki sosiaalinen, verbaalinen ja henkisen tason perseily. Vain pieni murto- osa kaikesta siitä mitä seksuaalinen väkivalta on, luokitellaan suomen rikoslainsäädännössä rikolliseksi toiminnaksi. Useimmiten se määritellään sen mukaan miten raflaava on teko ollut fyysisesti. Seksuaalinen koskemattomuus määritellään meillä ikäänkuin se olisi vain mekaaninen toimenpide joka kohdistuu toisen ihmisen fyysiseen kehoon.
Tämän vuoksi tällaisia ongelmia pitäisikin katsoa laajasti jo ihan kulttuurisestakin näkökulmasta. Useimmat asiantuntijat ovat sitä mieltä että jo lapsen altistaminen tietynlaiselle seksuaalisuudelle on lapselle vahingollista. Kun nyt katsoo tätä meidän aivan tavallista rahvasta saunakulttuuria joka ei ymmärrä mitään intimiteettirajoista, kielenkäyttökin on yleensä rivoa ja räävitöntä, eikä minkäänlaisia filttereitä tai hienotunteisuutta tunneta, voi sanoa että 100% kaikista rahvaan parissa kasvaneista lapsista on jollakin tasolla kokenut lapsuudessaan aikuisten taholta tapahtuvaa seksuaalisen koskemattomuuden loukkaamista.
Onkin aika naurettavaa miten tämä ongelma on mystifioitu aivan älyttömyyksiin. Se on niin normaali ilmiö ettei sitä edes tunnisteta kun sitä tapahtuu nenän edessä. Ihmisten ja perheiden ja yhteisöjen leimaaminen perustuu juuri siihen että kun jossakin joku kertoo tällaisista kokemuksista jossain toisaalla se saa niin suuren shokin aikaan että ne juorut ja dramatisoidut tapahtumankuvailut savat siivet alleen. Eiväthän lestadiolasetkaan kai nykyisin muuta teekään kuin raiskailevat lapsia päivät pitkät?
Uskonyhteisöissä tämä on kääntynyt niin päin että lasten "varjelemisen" tekosyyllä uskonyhteisöissä on tapana seksualisoida jo pieniä lapsia. Heidän hameidensa pituutta saatetaaan kytätä, tai lääkärileikit demonisoida yms. Se että aikuisten silmissä lasten viattomat leikit tai joku huulipunan kokeilu on seksualisoitu on aikuisen mielen tasolla tapahtuva raiskaus. Se on lapsen viattomuuden törkeää loukkaamista.
Ei ole mitenkään väärin puhua ääneen tällaisista asioista. Samaa keskustelua pitäisi käydä muuallakin yhteiskunnassa. Mutta ongelman mystifioiminen aiheuttaa juuri tuota leimaamista. Leimaamisen avulla ongelma pyritään sijoittamaan vain jonkin tietyn ihmisryhmän pahuudeksi vaikka se on kaikkialla. - mystifioitu.normi
"Olen järkyttynyt tavasta, jolla Uskontojen uhrit ry julkistaa mieleltään sairaiden henkilöiden väittämiä seksuaalisesta hyväksikäytöstä ilman, että syytöksiä olisi tutkittu ensimmäisessäkään oikeusasteessa."
Ja tällaisissa tapauksissa asianosaisella on tietysti oikeus lakisääteisesti hakea oikeutta. Jos UUT oikeasti on julkaissut henkilöön kohdistuvia väitteitä rikollisesta toiminnasta ilman perusteita siinä on varmasti aihetta tehdä rikosilmoitus. Kunnianloukkaus on asianomistajarikos jolloin väärän syytöksen uhrilla on oikeus hakea lakiteitse oikeutta ja maineen puhdistamista.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kunnianloukkaus ei uskovaiset ole koskaan tehnneet mitään pahaa.
Jalovaarakin on vieaton salaliiton uhri.- ÄlkääMenköHeidänPeräss
J...varassa vaikuttaa menestysteologiahenki myös torontohenki, hän oli 90luvun puolivälissä ensimmäisten joukossa sitä, ensin tutkien sitten hyväksyen, haalimassa Englannissa (Arnott, Wimber) yhdessä -Olli Valtosen kanssa. Pirkko täyttyi 'hengellä'...Löytyy Valtosen jostain kirjasta (nimi unohtunut toist).
- Uhrien_uhrit
KUTEN AVAUKSESSA TOTESIN, olen vuosien saatossa arvostanut Uskotojen uhrit ryn työtä. On niin ikään tärkeää tiedostaa, että uskonto oikeuta rikoksia.
En kuitenkaan ole vakuuttunut siitä, että pelkkä medianäkyvyys on paras tapa hoitaa asioita, jotka mielestäni tulisi ilmiantaa rikoksina viranomaisille. Esimerkiksi epäilys lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä on asia, joka jokaisen kansalaisen tulee saattaa viranomaisten tietoon.
Eräässä esimerkissä keski-pohjanmaalainen nainen kertoo joutuneensa uskonnollisen väkivallan ja seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi uskonyhteisössään. Hän kertoo, että hyväksikäytön uhreja on tuossa samassa yhteisössä ollut muitakin.
Väitetyistä rikoksista ei ole tehty rikosilmoitusta, eikä niistä ole suoritettu viranomaistutkintaa.
- miksi ilmianto tehdään medialle, eikä viranomaisille?
- miksi rikoksen tekijäksi leimataan uskonyhteisö, mainitsematta itse tekijöitä?
- jos tarinan kertoja tietää uhreja olevan muitakin, miten hän on pyrkinyt auttamaan heitä?
- estääkö pelkkä mediakohu sen, ettei syytteistä vapaana toimiva rikollinen jatka rikollista toimintaansa?
Esittämällä umpimähkäisiä rikossyytteitä, tarinan kertoja ja Uskontojen uhrit ry tulevat leimanneeksi suuren joukon ihmisiä pienessä kyläyhteisössä. Runsasta medianäkyvyyttä nauttiessaan kohun nostajien olisi syytä pohtia, auttavatko he uhreja, vai tuottavatko he itse niitä?
Uskontojen uhrit ry:n markkinoima tarina on jokseenkin kiusallinen senkin vuoksi, että sen kertoja sanoo potevansa dissosiaatiohäiriötä, mielen alueen sairautta, jossa faktat ja fiktiot menevät sekaisin.
Olen pitänyt Uskontojen uhrit ry:tä vastuunsa tuntevana ja asiallisena toimijana, joka on antanut äänen monille kärsineille ja yhteisöissään vaiennetuille ihmisille. Järjestön nykyinen kritiikitön mediahakuisuus murentaa mielestäni tuota kuvaa. Julkisuudella on oma tehtävänsä, mutta toivon, ettei arvostamani järjestö taannu MV-lehden tasolle medianäkyvyyttä tavoitellessaan.- mystifioitu.normi
Miksi kirjoitat juuri helluntailaisuus- palstalle kun UUT on kaikkia uskonnollisia yhteisöjä varten?
Jos jokin tietty yksittäinen UUT:n antama medialausuma häiritsee sinua voit antaa palautetta UUT:lle suoraan.
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/yhdistys/palaute/
Omat väitteesi ovat niin suurpiirteisiä ettei niihin voi ottaa kantaa jos et pysty osoittamaan selvemmin mitä tarkoitat. "Eräs esimerkki keski- pohjanmaalaisesta naisesta" on ihan yhtä umpimähkäinen kuin väitteesi UUT:n mediaan antamista "umpimähkäisistä rikossyytteistä".
"miksi ilmianto tehdään medialle, eikä viranomaisille?"
Missä tällainen ilmianto on tehty? Mikä media, mikä julkaisu? Jos tällainen "UUT:n markkinoima tarina" on julkaistu suurelle yleisölle se on kaiketi helppo vain pistää vaikka linkkinä tänne koska sehän on silloin julkista tietoa kaikkien nähtävillä.
Jos näin on käynyt niin sitten vain rikosilmoitusta tekemään. On laitonta tehdä perättömiä ilmiantoja kun on kysymys vakavista rikoksista. - Uhrien_uhrit
KIITOS VAIVANNÄÖSTÄSI, ja kommentistasi.
Keski-pohjalaisen naisen tarina lienee tullut tutuksi myös sinulle median kautta. UUT:n nettisivuilla hän kertoo muun muassa: " Minulla oli paljon sisaruksia ja rakastavat vanhemmat, jotka parhaasta tahdostaan huolimatta eivät kyenneet suojelemaan minua seurakunnassa tapahtuneelta hyväksikäytöltä. En ollut ainoa uhri. "
Tapauksen uutisoinnin yhteydessä on avoimesti viitattu myös suoranaiseen seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Kun uhreja on kaiken lisäksi vielä useampia, tulisi asia aiemmin mainitsemistani syistä saattaa myös viranomaisten tutkittavaksi.
Pahoittelen, jos ehdotukseni koetaan loukkaavana. Näin itse asian kuitenkin näen.
Toivottavasti kettään ei loukkaa, että kirjoitan helluntailaisten sivuilla. Tarkoitukseni ei ole leimata heidän opetuksiaan. Kirjoitukseni päätyi näille koska huomaan, että keskustelu täällä käy huomattavan vilkkaana. Toivon, ettei kukaan valinnastani pahastu.
Julkisen kommentoinnin sijaan ehdotat, että kirjoittaisin asioista UUT:n valitsemilla sivustoilla tai että lähettäisin palautteeni suoraan yhdistykselle. En haluaisi uskoa, että UUT on lukkiutunut niin suljetuksi yhteisöksi, että heidän toimintaansa saa ja voi arvostella vain heidän itsensä valitsemilla palstoilla. UUT itse marssittanut asioita melko suorasukaisesti - ja viime aikoina myös kritiikittömästi - julkisuuteen. Ei siis liene kohtuutonta, että heidän omaa toimintakulttuuriaan arvioidaan myös julkisesti?
Olen jo aiemmin todennut, että UUT teki (ja toivon mukaan tekee) arvokasta työtään ihmisten auttamiseksi. Siinä onnistuakseen sen kannattaa tarinoissaan pitäytyä oikeaksi todistettuihin faktoihin. Muussa tapauksessa siitä tulee omia uskomuksiaan julistava lahko muiden lahkojen joukkoon. - mystifioitu.normi
Uhrien_uhrit kirjoitti:
KIITOS VAIVANNÄÖSTÄSI, ja kommentistasi.
Keski-pohjalaisen naisen tarina lienee tullut tutuksi myös sinulle median kautta. UUT:n nettisivuilla hän kertoo muun muassa: " Minulla oli paljon sisaruksia ja rakastavat vanhemmat, jotka parhaasta tahdostaan huolimatta eivät kyenneet suojelemaan minua seurakunnassa tapahtuneelta hyväksikäytöltä. En ollut ainoa uhri. "
Tapauksen uutisoinnin yhteydessä on avoimesti viitattu myös suoranaiseen seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Kun uhreja on kaiken lisäksi vielä useampia, tulisi asia aiemmin mainitsemistani syistä saattaa myös viranomaisten tutkittavaksi.
Pahoittelen, jos ehdotukseni koetaan loukkaavana. Näin itse asian kuitenkin näen.
Toivottavasti kettään ei loukkaa, että kirjoitan helluntailaisten sivuilla. Tarkoitukseni ei ole leimata heidän opetuksiaan. Kirjoitukseni päätyi näille koska huomaan, että keskustelu täällä käy huomattavan vilkkaana. Toivon, ettei kukaan valinnastani pahastu.
Julkisen kommentoinnin sijaan ehdotat, että kirjoittaisin asioista UUT:n valitsemilla sivustoilla tai että lähettäisin palautteeni suoraan yhdistykselle. En haluaisi uskoa, että UUT on lukkiutunut niin suljetuksi yhteisöksi, että heidän toimintaansa saa ja voi arvostella vain heidän itsensä valitsemilla palstoilla. UUT itse marssittanut asioita melko suorasukaisesti - ja viime aikoina myös kritiikittömästi - julkisuuteen. Ei siis liene kohtuutonta, että heidän omaa toimintakulttuuriaan arvioidaan myös julkisesti?
Olen jo aiemmin todennut, että UUT teki (ja toivon mukaan tekee) arvokasta työtään ihmisten auttamiseksi. Siinä onnistuakseen sen kannattaa tarinoissaan pitäytyä oikeaksi todistettuihin faktoihin. Muussa tapauksessa siitä tulee omia uskomuksiaan julistava lahko muiden lahkojen joukkoon."Keski-pohjalaisen naisen tarina lienee tullut tutuksi myös sinulle median kautta."
Eikä ole. Joten laita nyt sitä suoraa linkkiä tarinaan että asiaan voi ottaa kantaa.
"Kun uhreja on kaiken lisäksi vielä useampia, tulisi asia aiemmin mainitsemistani syistä saattaa myös viranomaisten tutkittavaksi."
Koska itsekin peräänkuulutat että tarinoissa tulisi pitäytyä oikeaksi todistetussa faktoissa sama koskee varmasti sinua. Sinulla täytyy olla siis varma tieto kys. tapauksesta että tapausta ei ole koskaan viety viranomaisten tutkittavaksi?
"Julkisen kommentoinnin sijaan ehdotat, että kirjoittaisin asioista UUT:n valitsemilla sivustoilla tai että lähettäisin palautteeni suoraan yhdistykselle. En haluaisi uskoa, että UUT on lukkiutunut niin suljetuksi yhteisöksi, että heidän toimintaansa saa ja voi arvostella vain heidän itsensä valitsemilla palstoilla. UUT itse marssittanut asioita melko suorasukaisesti - ja viime aikoina myös kritiikittömästi - julkisuuteen. Ei siis liene kohtuutonta, että heidän omaa toimintakulttuuriaan arvioidaan myös julkisesti?"
Oletan että julkisen kommentoinnin LISÄKSI olet ensin antanut palautetta kys. yhdistykselle itselleen ja pyrkinyt selvittämään asiaa sitä kautta. Mikäli ihan faktana tiedät että UUT on julkaissut vääriä syytöksiä sisältäviä tarinoita mediassa oletan että olet vienyt asian viranomaistutkintaan. Jos itse et ensisijaisesti pyri selvittämään ongelmaa viranomaisteitä ja kys. yhdistyksen kanssa suoraan, vaan julkaiset vain jossain suomi24. palstoilla anonyymisti tällaisia väitteitä, syyllistyt itse siihen mistä syytät UUT:ta. - flentes
""Miksi kirjoitat juuri helluntailaisuus- palstalle kun UUT on kaikkia uskonnollisia yhteisöjä varten? ""
Miksikähän se Teitä hellareita häiritsee, kun kirjoittaa tänne helluntaipalstalle, aihetta kyllä on!
Eikö mukamas helluntailaisten touhuissa ole arvostelemista? Samalla tavalla kuin 'Lestadiolaiset ovat vuosikymmeniä olleet sisäänpäin lämpiävä porukka, niin ovat helluntailaisetkin! On hyvä nostella niitä luurankoja kaapeista ulos, että niin kovin monet hiljennetyt uhrit saavat asiansa päivänvaloon. Kysymys ei ole vain siitä anteeksiantamattomuuden synnistä, vaan siitäkin, kun ihminen on nujerrettu ja hiljennetty hommaamalla hänelle hullun paperit ja loppuikäinen lääkitys, että insestihelluntaipapat pääsevät kuin koirat veräjästä pyhyyden kehää kiillottamaan!
Tätäkö ei saisi sanoa julki, vaikka katoilta!!!
- oikeusturva
"VOISIKO Uskontojen uhrit ry pitäytyä väitetetyistä rikoksista kertoessaan asioissa, joista on edes pyydettty jonkinlainen virallinen tutkinta? On surullista, jos mediassa kerrotaan esimerkiksi monista hyväksikäyttöepäilyistä, mutta väitetyistä rikoksista ei ole esitetty minkäänlaista tutkintapyyntöä viranomaisille.
Olen järkyttynyt tavasta, jolla Uskontojen uhrit ry julkistaa mieleltään sairaiden henkilöiden väittämiä seksuaalisesta hyväksikäytöstä ilman, että syytöksiä olisi tutkittu ensimmäisessäkään oikeusasteessa."
Mikäli henkilö esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa; taikka, muuten kuin edellä tarkoitetulla tavalla halventaa toista, katsotaan hänen syyllistyvän kunnianloukkaukseen. Kunnianloukkauksesta tuomitaan myös se, joka esittää kuolleesta henkilöstä valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan kärsimystä ihmiselle, jolle vainaja oli erityisen läheinen. Kunnianloukkauksena ei pidetä sellaista arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä. Kunnianloukkauksesta tuomitaan sakkoa tai vankeutta enintään kuusi kuukautta.#
http://www.laki24.fi/riri-rikokset-yksityisyyden_rauhan_kunnian_loukkaaminen-kunnianloukkaus/
Koska aloittaja tietää siis FAKTANA ettei tarinassa esitetyistä rikoksista ole koskaan tehty viranomaistutkintaa, mutta se on silti julkaistu UUT:n toimesta se täyttänee kunnianloukkauksen määritelmän. Näin vakavaa asiaa ei ratkaista nettipalstoilla anonyymisti juoruilemalla, vaan viranomaisteitse. Joten otaksun että aloittaja menee heti huomenna ma kiireesti viemään asian viranomaisten selvitettäväksi. - mystifioitu.normi
Käläkälä. Johdattelette keskustelun harhateille.
"Miten viranomaisille voi antaa vihjeet rikoksista kun rikollisuuden lahkoilla on rikollisuuden OMAVANHURSKAUS oppi /rippi) tukena?"
Jos henkilö voi kertoa julkisuuteen UUT Ry:n välityksellä tarinoita uskonnollisessa yhteisössä kokemistaan rikoksista, henkilö voi kertoa saman myös viranomaisille.
Sama pätee tällaisiin aloituksiin: Jos henkilö voi anonyymeilla nettipalstoilla esittää väitteen että jokin yhdistys julkaisee mediassa väitteitä tehdyistä rikoksista joista ei ole tehty viranomaistutkintaa, henkilö voi kertoa saman myös viranomaisille. - KaikilleUhreille
Aloittaja on selvästi järkyttynyt ihan eri asiasta, kuin mistä seksuaalisen hyväksikäytön / raiskauksen / raiskausten uhri järkyttyy. Aloittajaa ei järkytä ajatella kuinka järkyttyneessä tilassa tällainen rikoksen uhri saattaa olla vuosikymmenien ajan, kuinka järkyttävillä tavoin häntä on manipuloitu vaikenmaan, olemaan jatkuvasti esim. seksuaalisen häirinnän uhri, mm. uskontoa ja Jeesuksen sovitustyötä väärinkäyttäen: "Jos et anna anteeksi hyväksikäyttäjällesi, syyllistyt syntiin, etkä voi päästä Taivaaseen!" Tätä samaa manipulointiahan te helluntailaiset käytätte tälläkin foorumilla! Jos joku uskaltautuu varovaisestikin tuomaan tragediaansa julki, te sanotte toisillenne: "Älkää vastatko sille mitään, sillä on anteeksiantamaton mieli". "Katsokaa miten täynnä vihaa seon! Ei tuollainen ole oikea uskovainen!" Näin kirjoittavat raiskaajia suojelevat hyysärit, tänäpäivänä, nk. suvakit, hurskauden kaapuun pukeutuneet.
Itse sain voimaa nk. tulla kaapista tässä asiassa, lukiessani S24 vl-foorumia, jossa ainakin tuolloin, muutama vuosi sitten, käsiteltiin paljon vanhoillislestadiolaisten vastaavia rikoksia. Kun uhri on vuosikymmeniä teljettynä kaappiin, hän sieltä tullessaan kompuroi, tömistelee, käyttäytyy ehkä aggressiivisesti. Te tuomitsette tämän. Teillä ei ole sydäntä, ei Kristusta.
Siitä lähtien kun tämä oma, uhrin kaapista tuloni tapahtui, tahdoin heti samoin alkaa tukea muita yksin omassa kaapissaan olevia erilaisen väkivallan uhreja, tai kaapista tulleita, pilkattuja, syyllistettyjä seksuaalirikoksen / -rikosten uhreja (sillä usein on kyseessä jatkettu toiminta, ei vain yksi kerta). Sillä minua itseäni ei kukaan auttanut, ei tukenut, vaikka hiljaa pyysin teiltäkin apua. Te vaiensitte minut. Mm. kaksi teikäläistä poliisia tiesi asian, antamatta oikeita, lainopillisia neuvoja asiassa, syyllistäen ja vaientaen minut, jotta lahkonne maine ei kärsisi.
Nykyään otan kantaa kaikkialla missä tämä aihe vilahtaakin, tietäen, että monet hiljaiset uhrit lukevat näitä ja saattavat saada voimaa näistä kirjoituksistani. Tätä ainakin toivon. Voimaa rakentaa itsensä kasaan, nousta ylös, olla häpeämättä itseään, voimaa tarvittaessa kertoa: "En enää pelkää teitä! Minäkin olen uhri".
Taannoin näin tapahtuikin. Viestini perään tuli arka viesti. "Minäkin olen raiskauksen uhri." Näin hengessäni pienen, aran tytön joka tarttui käteeni, uskalsi kuiskata oman tragediansa.
Matteus 18:1-10
1 Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
2 Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
4 Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
5 Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
7 Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee!
8 Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleen.
9 Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; parempi on sinun silmäpuolena mennä elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvetin tuleen.
10 Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.
Sinä, seksuaalirikollinen ja te, hänen rikoksensa tukijat ja salailijat, ette saa Jeesukselta kuin myllynkiven kaulaanne. Älkää uskottelko itsellenne muuta.
.- Uhrien_uhrit
VAIKKA myllynkivet, kehon silpominen ja muut uskonnolliset oikeustoimet ovatkin ehkä ikivanhoja käytänteitä, pitäisin nykyisen lainsäädännön aikana parempana, että rikokset ilmoitettaisiin virkavallalle.
Tämän koskee kaikkia kansalaisia uskontoon ja rotuun katsomatta.
- 1234567---
Pimeänä keskiaikana jota kesti 1260 vuotta, niin silloin oli todellisia uskonnon uhreja miljoonittain. Heitä kidutettiin tapettiin mitä julmimmin.
1700-luvun Luterilaiset virret kertovat. virsi 241. 5. O tätä suurta surkiutt'! Ylits' vaivaisen lauman, ettei kenelläkään ollut rohkiutt' Jumalan sanaa puhumaan, sen pahan pedon pelvost', Hän UHKAS', KAIKKI KÄKES', HÄN POLTTI, TAPPOI JA SÄKES', KUIN VASTASIT HÄNT' EHDOST'.
Murhaajat eivät peri taivasten valtakuntaa. - mystifioitu.normi
Seksuaalinen väkivalta on vakava asia silloin kun sitä on oikeasti tapahtunut. Se on vakava asia myös silloin kun joku esittää vääriä syytöksiä. Väärä syytös on itsessään seksuaalista väkivaltaa aiheettoman syytöksen uhria kohtaan.
Tämän vuoksi tämä keskustelu olisi syytä pitää tiukasti aiheessa eikä lähteä tunteilemaan ja analysoimaan kuka pääsee taivasten valtakuntaan ja kuka ei. Tämähän ei ole teologinen keskustelu, vaan koskee Uskontojen uhrit Ry:n toimintaa. Aloittaja esittää vakavia syytöksiä. Odottaisin että hän vastaisi kommentteihini.- RikosJokaEiVanhene
On äärettömän vaikea toteennäyttää asioita, jotka ovat tapahtuneet kauan sitten. Aikoinaan, -
silloin kun isoisä lampun osti, - ei näistä asioista puhuttu. Uhri huoriteltiin ja vaiennettiin. Niistä ei tehty rikosilmoituksia. Häpeä oli rikoksen uhrin, ei tekijän. Näin on tänäkin päivänä, esim. suomalaisten seksuaalirikollisten (suvakkien) tukeman islamin kultin kohdalla: suunsa kiinnipitämättömät ja tuon uskonnon rikollisuuden esiintuovat uhrit ovat "rasisteja". Islamilaisissa maissa, suvakkien Suomeenkin haikaaman, epädemokraattisen ja rikollisen sharia-lain mukaisesti, "häpeän" itselleen ja perheellen hankkineet uhrit tapetaan.
Suvakit tulivat keppihevostellen pilkkaamaan naisrauhaa vaativia, myös rikosten uhreja, Helsinki, Narinkkatori 30.1.2016:
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000001109864.html?nomobile=2
Todella vinksahtanut ihminen saattaa keksiä päässään vaikka mitä, mutta oletan, että suurinosa väitetyistä asioista on tapahtunut, mutta rikoksen uhri eri keinoin vaiennettu. Yleensä rikoksen uhrin kärsimykset ovat niin voimakkaat, että hän suojelee traumaansa kuin avointa haavaa, jota ei saa koskettaa. Salaa asian vuosikis, jopa vuosikymmeniksi. Vasta viime vuosina ja kymmenenä on yhteiskunnassamme, "virallisella tasolla" näistä asioista enemmän puhuttu.
Joskus, n. 20 vuotta sitten, oli tv:ssä ohjelma uskonnon uhreista ja paikalla eri yhteisöjen edustajia. Helluntailaisista siellä oli - aina niin älykäs ja sanavalmis lässyttäjä - Markku Vuorinen. Ensimmäiseksi hän kiisti, että helluntailaisuus olisi uskonto. Hah! Toiseksi hän ilmoitti, ettei helluntailaislla ole uhreja. Mykistyin. Helluntailaiset Vuorisen kautta kiistivät kaikki rikosten mahdollisuudetkin "uskonnossaan". Te olette puhtaita Herran omia, tätä Vuorinen väitti.
Haistakoon paska. (Kiroilin... Nyt en pääse Taivaaseen!)
Asetat ehdoksi "viranomaistutkinnan", näin tahtoisit vaientaa uhrit, joista edes viranomaiset eivät ole aikoinaan piitanneet. Jos joku kertoo tarinaansa, häntä voi uskoa tai olla uskomatta. Mutta totuutta se ei muuta miksikään.
Mitä tulee analyysiin, kuka pääsee Taivasten valtakuntaan, kuka ei, tämäkin helluntaifoorumi on oiva esimerkki siitä, että helluntailaiset itse kieltävät taivaspaikan uhreiltaan joita eivät saa vaiennettua, entisten hyväksikäyttäjien tapaan ilmoittaen uhrille, että jos et ole asiasta hiljaa, osoitat olevasi anteeksiantamaton, eikä Jeesuskaan silloin anna anteeksi sinun syntejäsi.
Taivaspaikalla ja sen menetyksellä uhkailu on myös osa helluntaiuskontoa, uskonnon sisällä harjoitettua seksuaalirikollisuutta yleensäkin, elleivät uhrit suostu seisomaan ruodussa, suu kiinni.
. - mystifioitu.normi
RikosJokaEiVanhene kirjoitti:
On äärettömän vaikea toteennäyttää asioita, jotka ovat tapahtuneet kauan sitten. Aikoinaan, -
silloin kun isoisä lampun osti, - ei näistä asioista puhuttu. Uhri huoriteltiin ja vaiennettiin. Niistä ei tehty rikosilmoituksia. Häpeä oli rikoksen uhrin, ei tekijän. Näin on tänäkin päivänä, esim. suomalaisten seksuaalirikollisten (suvakkien) tukeman islamin kultin kohdalla: suunsa kiinnipitämättömät ja tuon uskonnon rikollisuuden esiintuovat uhrit ovat "rasisteja". Islamilaisissa maissa, suvakkien Suomeenkin haikaaman, epädemokraattisen ja rikollisen sharia-lain mukaisesti, "häpeän" itselleen ja perheellen hankkineet uhrit tapetaan.
Suvakit tulivat keppihevostellen pilkkaamaan naisrauhaa vaativia, myös rikosten uhreja, Helsinki, Narinkkatori 30.1.2016:
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000001109864.html?nomobile=2
Todella vinksahtanut ihminen saattaa keksiä päässään vaikka mitä, mutta oletan, että suurinosa väitetyistä asioista on tapahtunut, mutta rikoksen uhri eri keinoin vaiennettu. Yleensä rikoksen uhrin kärsimykset ovat niin voimakkaat, että hän suojelee traumaansa kuin avointa haavaa, jota ei saa koskettaa. Salaa asian vuosikis, jopa vuosikymmeniksi. Vasta viime vuosina ja kymmenenä on yhteiskunnassamme, "virallisella tasolla" näistä asioista enemmän puhuttu.
Joskus, n. 20 vuotta sitten, oli tv:ssä ohjelma uskonnon uhreista ja paikalla eri yhteisöjen edustajia. Helluntailaisista siellä oli - aina niin älykäs ja sanavalmis lässyttäjä - Markku Vuorinen. Ensimmäiseksi hän kiisti, että helluntailaisuus olisi uskonto. Hah! Toiseksi hän ilmoitti, ettei helluntailaislla ole uhreja. Mykistyin. Helluntailaiset Vuorisen kautta kiistivät kaikki rikosten mahdollisuudetkin "uskonnossaan". Te olette puhtaita Herran omia, tätä Vuorinen väitti.
Haistakoon paska. (Kiroilin... Nyt en pääse Taivaaseen!)
Asetat ehdoksi "viranomaistutkinnan", näin tahtoisit vaientaa uhrit, joista edes viranomaiset eivät ole aikoinaan piitanneet. Jos joku kertoo tarinaansa, häntä voi uskoa tai olla uskomatta. Mutta totuutta se ei muuta miksikään.
Mitä tulee analyysiin, kuka pääsee Taivasten valtakuntaan, kuka ei, tämäkin helluntaifoorumi on oiva esimerkki siitä, että helluntailaiset itse kieltävät taivaspaikan uhreiltaan joita eivät saa vaiennettua, entisten hyväksikäyttäjien tapaan ilmoittaen uhrille, että jos et ole asiasta hiljaa, osoitat olevasi anteeksiantamaton, eikä Jeesuskaan silloin anna anteeksi sinun syntejäsi.
Taivaspaikalla ja sen menetyksellä uhkailu on myös osa helluntaiuskontoa, uskonnon sisällä harjoitettua seksuaalirikollisuutta yleensäkin, elleivät uhrit suostu seisomaan ruodussa, suu kiinni.
.^ Nämä ovat erittäin tärkeitä keskustelun aiheita. Ja mainitsemistasi asioista pitää keskustella.
Mutta esiin ottamasi asiat eivät kuulu _tähän_ keskusteluun.
Tärkeää on olla sekoittamatta eri aihepiirejä toisiinsa kun keskustellaan asioista jotka vaikuttavat erittäin voimakkaasti monien ihmisten elämään.
Tässä keskusteltiin vain UUT:n toimintatavoista. - Uhrien_uhrit
TÄSTÄHÄN NOUSIKIN arvaamaton meteli. Sinänsä hauska havaita, että aatteen- ja hengenpaloa löytyy muualtakin, kuin vain uskonnollisten liikkeiden parissa.
Esille nostamani esimerkkitapauksen päähenkilö kertoo (UUT:n nettisivuilla) mielenterveydellisten ongelmiensa perimmäiseksi syyksi ”rakastavien vanhempiensa” kuulumisen ”paskamaiseen uskonnolliseen yhteisöön”, jossa hän itse joutui seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi alle kymmenen vuotiaana. Kertoja toteaa sangen suorasukaisesti, kuinka ”uskonnollinen yhteisö mahdollisti kohdallani seksuaaliväkivallan jatkumisen.” Lisäksi hän kertoo, että ”totuus kaikessa likaisuudessaan oli alttarilla kaikkien nähtävissä, ja lauman pienimmät huusivat apua, mutta kukaan ei nähnyt eikä kuullut.”
Totuus "kaikessa likaisuudessaan" oli siis myös hänen rakastavien vanhempiensa nähtävissä.
Samaan hengenvetoon Kertoja kuitenkin toteaa: ”Se, oliko hyväksikäyttö seurakunnan vika, on monimutkainen kysymys.”
Seurakunnan vastuu tapahtumien kulussa ei jää kuitenkaan kenellekään epäselväksi. ”En ollut ainoa yhteisössä hyväksikäytetty, ja ajattelen nyt, että meidän lasten reagointi oli sen verran voimakasta, että sen olisi pitänyt kiinnittää huomiota.”
Näinkin laajamittaisesta ja systemaattisesta seksuaalisesta puhuttaessa tarinassa olisi paikallaan mainita lyhyesti edes esimerkin vuoksi siitä, miten asia on saatettu viranomaisten tietoon. Miten tutkinta hoidettiin ja mikä oli lopputulos?
Valitettavasti lukijalle välittyy käsitys, jonka mukaan niin tarinan kertojalle kuin UUT:lle riittää asian mediassa saama näkyvyys.
Esimerkkitapauksessa tarinan päähenkilö kertoo edelleen viruneensa sairaalaan suljettuna yli kymmenen vuotta saamansa väärän lääkityksen ja väärän diagnoosin vuoksi. Julkinen terveydenhuolto osoittautuu tarinassa vähintään yhtä vaaralliseksi, kuin pirullisen seurakunnan pyhäkoulu.
Kertomuksessa suurta osaa näyttelee puhe dissosiaatiohäiriöstä, jonka tiedetään syntyvän lapsuudessa tai varhaisessa aikuisuudessa koetun vakavan traumatisaation seurauksena.
On kuitenkin pidettävä mielessä, että seksuaalinen hyväksikäyttö voi aiheuttaa dissosiaatihäiriön, mutta dissosiaatiohäiriö ei suinkaan aina ole todiste koetusta seksuaalisesta väkivallasta. Haluamatta loukata ketään totean, että rikoksesta vakavista rikoksista puhuttaessa olisi hyvä esittää tarinalle muitakin perusteluja, kuin oman psyykeen järkkyminen.
Ammattini puolesta kohtaan päivittäin kertomuksia ”saatananpalvojista”, ”salaliitoista” ja ”ihmeparantumisista”. Uskovaisetkaan eivät näytä olevan immuuneja mielen alueen häiriöille. Auttajan on kuitenkin muistettava, ettei lähde mukaan kaikkiin tarinoihin.
Lapsiin kohdistuvasta seksuaalisesta väkivallasta puhuttaessa on muistettava, että jokainen sellaisesta tietävä on velvollinen tekemään ilmoituksen viranomaiselle.
Faktojen esittäminen ja niiden tarkistaminen on aina paikallaan. Eikö? - mystifioitu.normi
Uhrien_uhrit kirjoitti:
TÄSTÄHÄN NOUSIKIN arvaamaton meteli. Sinänsä hauska havaita, että aatteen- ja hengenpaloa löytyy muualtakin, kuin vain uskonnollisten liikkeiden parissa.
Esille nostamani esimerkkitapauksen päähenkilö kertoo (UUT:n nettisivuilla) mielenterveydellisten ongelmiensa perimmäiseksi syyksi ”rakastavien vanhempiensa” kuulumisen ”paskamaiseen uskonnolliseen yhteisöön”, jossa hän itse joutui seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi alle kymmenen vuotiaana. Kertoja toteaa sangen suorasukaisesti, kuinka ”uskonnollinen yhteisö mahdollisti kohdallani seksuaaliväkivallan jatkumisen.” Lisäksi hän kertoo, että ”totuus kaikessa likaisuudessaan oli alttarilla kaikkien nähtävissä, ja lauman pienimmät huusivat apua, mutta kukaan ei nähnyt eikä kuullut.”
Totuus "kaikessa likaisuudessaan" oli siis myös hänen rakastavien vanhempiensa nähtävissä.
Samaan hengenvetoon Kertoja kuitenkin toteaa: ”Se, oliko hyväksikäyttö seurakunnan vika, on monimutkainen kysymys.”
Seurakunnan vastuu tapahtumien kulussa ei jää kuitenkaan kenellekään epäselväksi. ”En ollut ainoa yhteisössä hyväksikäytetty, ja ajattelen nyt, että meidän lasten reagointi oli sen verran voimakasta, että sen olisi pitänyt kiinnittää huomiota.”
Näinkin laajamittaisesta ja systemaattisesta seksuaalisesta puhuttaessa tarinassa olisi paikallaan mainita lyhyesti edes esimerkin vuoksi siitä, miten asia on saatettu viranomaisten tietoon. Miten tutkinta hoidettiin ja mikä oli lopputulos?
Valitettavasti lukijalle välittyy käsitys, jonka mukaan niin tarinan kertojalle kuin UUT:lle riittää asian mediassa saama näkyvyys.
Esimerkkitapauksessa tarinan päähenkilö kertoo edelleen viruneensa sairaalaan suljettuna yli kymmenen vuotta saamansa väärän lääkityksen ja väärän diagnoosin vuoksi. Julkinen terveydenhuolto osoittautuu tarinassa vähintään yhtä vaaralliseksi, kuin pirullisen seurakunnan pyhäkoulu.
Kertomuksessa suurta osaa näyttelee puhe dissosiaatiohäiriöstä, jonka tiedetään syntyvän lapsuudessa tai varhaisessa aikuisuudessa koetun vakavan traumatisaation seurauksena.
On kuitenkin pidettävä mielessä, että seksuaalinen hyväksikäyttö voi aiheuttaa dissosiaatihäiriön, mutta dissosiaatiohäiriö ei suinkaan aina ole todiste koetusta seksuaalisesta väkivallasta. Haluamatta loukata ketään totean, että rikoksesta vakavista rikoksista puhuttaessa olisi hyvä esittää tarinalle muitakin perusteluja, kuin oman psyykeen järkkyminen.
Ammattini puolesta kohtaan päivittäin kertomuksia ”saatananpalvojista”, ”salaliitoista” ja ”ihmeparantumisista”. Uskovaisetkaan eivät näytä olevan immuuneja mielen alueen häiriöille. Auttajan on kuitenkin muistettava, ettei lähde mukaan kaikkiin tarinoihin.
Lapsiin kohdistuvasta seksuaalisesta väkivallasta puhuttaessa on muistettava, että jokainen sellaisesta tietävä on velvollinen tekemään ilmoituksen viranomaiselle.
Faktojen esittäminen ja niiden tarkistaminen on aina paikallaan. Eikö?Missä sinun omat faktasi ovat? Olet siis ainoastaan lukenut UUT:n sivuilta yhden tarinan ja siitä vetänyt omasta hatustasi johtopäätelmän ettei kys. rikoksista ole tehty viranomaistutkintaa? Mitään faktatietoa ei sinulla asiasta ole, ainoastaan oma otaksuntasi? Jostain kristallipallostako sinä väitteesi tarkistit? Faktojen esittäminen ja niiden tarkistaminen on aina paikallaan mutta tämä ei koske itseäsi?
"Näinkin laajamittaisesta ja systemaattisesta seksuaalisesta puhuttaessa tarinassa olisi paikallaan mainita lyhyesti edes esimerkin vuoksi siitä, miten asia on saatettu viranomaisten tietoon. Miten tutkinta hoidettiin ja mikä oli lopputulos?
Valitettavasti lukijalle välittyy käsitys, jonka mukaan niin tarinan kertojalle kuin UUT:lle riittää asian mediassa saama näkyvyys."
Lasten seksuaalista hyväksikäyttöä koskevien oikeudenkäyntien aineisto määrätään yleensä salassapidettäviksi useaksi kymmeneksi vuodeksi. Jos toimit auttamistyössä sinun pitää tämä tietää. - Uhrien_uhrit
mystifioitu.normi kirjoitti:
Missä sinun omat faktasi ovat? Olet siis ainoastaan lukenut UUT:n sivuilta yhden tarinan ja siitä vetänyt omasta hatustasi johtopäätelmän ettei kys. rikoksista ole tehty viranomaistutkintaa? Mitään faktatietoa ei sinulla asiasta ole, ainoastaan oma otaksuntasi? Jostain kristallipallostako sinä väitteesi tarkistit? Faktojen esittäminen ja niiden tarkistaminen on aina paikallaan mutta tämä ei koske itseäsi?
"Näinkin laajamittaisesta ja systemaattisesta seksuaalisesta puhuttaessa tarinassa olisi paikallaan mainita lyhyesti edes esimerkin vuoksi siitä, miten asia on saatettu viranomaisten tietoon. Miten tutkinta hoidettiin ja mikä oli lopputulos?
Valitettavasti lukijalle välittyy käsitys, jonka mukaan niin tarinan kertojalle kuin UUT:lle riittää asian mediassa saama näkyvyys."
Lasten seksuaalista hyväksikäyttöä koskevien oikeudenkäyntien aineisto määrätään yleensä salassapidettäviksi useaksi kymmeneksi vuodeksi. Jos toimit auttamistyössä sinun pitää tämä tietää.KUTEN SANOTTU, olen aiemmin arvostanut UUT:n työtä ja saanut siitä tukea myös omalle työlleni. Toive, että " tarinassa olisi paikallaan mainita lyhyesti edes esimerkin vuoksi siitä, miten asia on saatettu viranomaisten tietoon" ei toivottavasti ole aivan mahdoton jatkossa huomioida UUT:n julkaistessa tarinoitaan.
Toivottavasti UUT ei laajemmin suhtaudu avoimen arviointiin tällaisella agressiolla. Tällainen torjunta muistuttaa enemmänkin suljetun lahkon tapaa reagoida asioihin. Toivon, ettei se leimaa kokonaan muutoin niin arvokasta työtä tekevää järjestöä. - mystifioitu.normi
Uhrien_uhrit kirjoitti:
KUTEN SANOTTU, olen aiemmin arvostanut UUT:n työtä ja saanut siitä tukea myös omalle työlleni. Toive, että " tarinassa olisi paikallaan mainita lyhyesti edes esimerkin vuoksi siitä, miten asia on saatettu viranomaisten tietoon" ei toivottavasti ole aivan mahdoton jatkossa huomioida UUT:n julkaistessa tarinoitaan.
Toivottavasti UUT ei laajemmin suhtaudu avoimen arviointiin tällaisella agressiolla. Tällainen torjunta muistuttaa enemmänkin suljetun lahkon tapaa reagoida asioihin. Toivon, ettei se leimaa kokonaan muutoin niin arvokasta työtä tekevää järjestöä.Minä en edusta UUT:ta enkä kys. yhdistyksen kanssa ole henk. koht. ollut edes tekemisissä.
Kehotin sinua vain antamaan palautetta suoraan yhdistykselle (palautelomakkeessa on vieläpä erikseen kohta jossa voit kritisoida UUT:n tiedotustoimintaa nettisivuilla ja mediassa) sekä tekemään ilmoituksen viranomaisille koska alunperin väitit näin:
"VOISIKO Uskontojen uhrit ry pitäytyä väitetetyistä rikoksista kertoessaan asioissa, joista on edes pyydettty jonkinlainen virallinen tutkinta? On surullista, jos mediassa kerrotaan esimerkiksi monista hyväksikäyttöepäilyistä, mutta väitetyistä rikoksista ei ole esitetty minkäänlaista tutkintapyyntöä viranomaisille."
Annat selvällä suomen kielellä ymmärtää tietäväsi faktana että tarinoissa kerrotuista hyväksikäytöistä ei ole tehty viranomaistutkintaa. Mistä ihmeestä sinä sen luulet tietäväsi? Ja nyt on ilmennyt että väitteesi oli omienkin sanojesi mukaan pelkkää mututuntumaa. Et tiedä tarinoiden taustoista yhtään mitään enempää kuin me muutkaan.
Se että menet tällaisia väitteitä esittämään henkilöistä jotka ovat uskaltaneen avautua arkaluontoisista asioistaan on kuule aika härskiä sinulta. Mikään ei ole pahempaa traumaattisia asioita kokeneille kuin se, että joku katsoo asiakseen kiistää kokemusten todenperäisyyden. Ja vieläpä täysin puskista edes henkilöitä tai kys. yksittäisiä tapauksia tuntematta. On myös aika alhaista vihjailla ettei "mieleltään sairaan" puheita pitäisi ottaa vakavasti. Tämä on hälyyttävää etenkin kun olet ilmoittanut tekeväsi auttamistyötä tämäntyyppisiä kokemuksia omaavien parissa. Häiritsevää on myös se että sinulla on selvästi taipumusta vääristellä asioita. Etenkin silloin kun toimii näin rankkojen asioiden parissa työkseen pitäisi todella pyrkiä pysymään niissä tosiasioissa.
"Toive, että " tarinassa olisi paikallaan mainita lyhyesti edes esimerkin vuoksi siitä, miten asia on saatettu viranomaisten tietoon" ei toivottavasti ole aivan mahdoton jatkossa huomioida UUT:n julkaistessa tarinoitaan."
Höpsis. Olet koko ajan vaatinut nimenomaan FAKTOJA pöytään esitettäväksi:
"Faktojen esittäminen ja niiden tarkistaminen on aina paikallaan. Eikö?"
Uskoisin että UUT tekee kyllä taustatyönsä ennen tarinoiden julkaisua. Tarinat on vieläpä kerrottu anonyymisti jolloin yksittäiset henkilöt tai suvut eivät leimaudu. Jos sinua oikeasti kiinnostaisi UUT:n tapa tehdä taustatyöt ja selvittää tarinoiden paikkansapitävyydet ottaisit tietenkin yhteyttä itse yhdistykseen. Sen sijasta päätit tulla tänne suomi24.fi- palstalle vihjailemaan että UUT:n toiminta on kyseenalaista, koska olet nyt saanut ajatuksen että UUT:sta on tulossa uusi "suljettu lahko" jota ei muka saa arvostella. Toimintasi vaikuttaa enemmän pelkältä juoruilulta kuin vilpittömältä ja aidolta huolelta, zorry vaan. - Uhrien_uhrit
KIITOS ERITTÄIN valaisevasta keskustelusta. Näytät olevan yllättävän hyvin perillä UUT:n toiminnasta, ja jopa siitä, etten minä olisi antanut palautetta järjestölle suoraan. Näin siis siitäkin huolimatta, että et ” kys. yhdistyksen kanssa ole henk. koht. ollut edes tekemisissä.”
On siis hyvä, että asioita voidaan käsitellä näin kiihkottoman objektiivisesti, ilman suurempia intohimoja.
Esimerkiksi nostamani tarina on julkaistu sekä sähköisessä- että printtimediassa hyvin yksityiskohtaisesti:
- kertoja esittäytyy omalla nimellään ja omilla kasvoillaan
- tapahtuman paikkakunta ja ajankohta mainitaan
- paikallinen uskonyhteisö, joka tarinan mukaan salli seksuaalisen väkivallan, on mainittu useampaan kertaan
Tarina jättää kertomatta, onko mikään oikeusistuin antanut asiasta lausuntoa. Vastineessasi ehdotat syyksi sitä, että yksityiskohdat olisi oikeuden päätöksellä määrätty salattaviksi. Väittämäsi saattaa tarinan julkaisijan entistäkin oudompaan valoon. En haluaisi uskoa, että tarina kaikkine yksityiskohtineen olisi julkaistu oikeuden kielloista huolimatta.
ON TOTTA, että ”uhrin” tarinan uhriksi jääneet voivat hakea itselleen oikeutta ja oikaisua käräjöimällä. Sairastuneiden ihmisten läheisiä kohdannut ja heidän kokemuksiaan kuunnellut ymmärtää, miksi läheiset eivät kriisinsä keskeltä kovin helposti lähde nostamaan kannetta sairastunutta läheistään vastaan.
Uhrien ääntä ajavalta järjestöltä rohkenen odottaa sen kaltaista vastuullisuutta , ettei se julkaisutoiminnallaan edesauttaisi uusien uhrien syntymistä. Näin siitäkin huolimatta, että järjestön toiminnanjohtaja toteaa esimerkiksi nostamaani tarinaa julkaistessaan varsin suorasukaisesti ja omat asenteensa paljastaen: ”Seurakunnat ovatkin tyypillisiä taloushuijareiden ja muiden ketkujen temmellyskenttiä.”
EN HARRASTA kristallipallosta lukemista. ”Uhrien uhrit” tulevat valitettavasti vastaan syvästi haavoitettuina ihmisinä, jotka mielestäni ansaitsevat hekin tulla kuulluksi.
Mainittakoon, että sairasta hengellisyyttä arvostelevan teoksensa kirjoittajaksi oli UUT:n piirissä varsin keskeisellä paikalla vaikuttava henkilö valinnut toimittajan, joka itse kertoo olevansa yhteydessä kuolleisiin ja saavansa viestejä haudan takaa. Näin siitäkin huolimatta, että toimittaja itse kokee hengellisten kokemustensa kanssa pelkoa ja ahdistusta.
Tällaista harkintakykyä osoittaa siis järjestö, joka on ”rohkeasti kantaa ottava ja tunnettu uskonnollisten liikkeiden asiantuntija, ihmisoikeuksien puolustaja ja hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistäjä.”
KUTEN SANOTTU, ON UUT vuosien saatossa ollut varsin suureksi avuksi myös omassa työssäni. Edellä esittämäni huomiot olen tehnyt toivoen, että järjestö ei pilaisi perinteikästä työtään sortumalla halpahintaiseen populismiin.
LUULENPA TÄSSÄ kertoneeni sen olleellisen, joten lopetan kommentoimisen omalta osaltani tähän. - mystifioitu.normi
Uhrien_uhrit kirjoitti:
KIITOS ERITTÄIN valaisevasta keskustelusta. Näytät olevan yllättävän hyvin perillä UUT:n toiminnasta, ja jopa siitä, etten minä olisi antanut palautetta järjestölle suoraan. Näin siis siitäkin huolimatta, että et ” kys. yhdistyksen kanssa ole henk. koht. ollut edes tekemisissä.”
On siis hyvä, että asioita voidaan käsitellä näin kiihkottoman objektiivisesti, ilman suurempia intohimoja.
Esimerkiksi nostamani tarina on julkaistu sekä sähköisessä- että printtimediassa hyvin yksityiskohtaisesti:
- kertoja esittäytyy omalla nimellään ja omilla kasvoillaan
- tapahtuman paikkakunta ja ajankohta mainitaan
- paikallinen uskonyhteisö, joka tarinan mukaan salli seksuaalisen väkivallan, on mainittu useampaan kertaan
Tarina jättää kertomatta, onko mikään oikeusistuin antanut asiasta lausuntoa. Vastineessasi ehdotat syyksi sitä, että yksityiskohdat olisi oikeuden päätöksellä määrätty salattaviksi. Väittämäsi saattaa tarinan julkaisijan entistäkin oudompaan valoon. En haluaisi uskoa, että tarina kaikkine yksityiskohtineen olisi julkaistu oikeuden kielloista huolimatta.
ON TOTTA, että ”uhrin” tarinan uhriksi jääneet voivat hakea itselleen oikeutta ja oikaisua käräjöimällä. Sairastuneiden ihmisten läheisiä kohdannut ja heidän kokemuksiaan kuunnellut ymmärtää, miksi läheiset eivät kriisinsä keskeltä kovin helposti lähde nostamaan kannetta sairastunutta läheistään vastaan.
Uhrien ääntä ajavalta järjestöltä rohkenen odottaa sen kaltaista vastuullisuutta , ettei se julkaisutoiminnallaan edesauttaisi uusien uhrien syntymistä. Näin siitäkin huolimatta, että järjestön toiminnanjohtaja toteaa esimerkiksi nostamaani tarinaa julkaistessaan varsin suorasukaisesti ja omat asenteensa paljastaen: ”Seurakunnat ovatkin tyypillisiä taloushuijareiden ja muiden ketkujen temmellyskenttiä.”
EN HARRASTA kristallipallosta lukemista. ”Uhrien uhrit” tulevat valitettavasti vastaan syvästi haavoitettuina ihmisinä, jotka mielestäni ansaitsevat hekin tulla kuulluksi.
Mainittakoon, että sairasta hengellisyyttä arvostelevan teoksensa kirjoittajaksi oli UUT:n piirissä varsin keskeisellä paikalla vaikuttava henkilö valinnut toimittajan, joka itse kertoo olevansa yhteydessä kuolleisiin ja saavansa viestejä haudan takaa. Näin siitäkin huolimatta, että toimittaja itse kokee hengellisten kokemustensa kanssa pelkoa ja ahdistusta.
Tällaista harkintakykyä osoittaa siis järjestö, joka on ”rohkeasti kantaa ottava ja tunnettu uskonnollisten liikkeiden asiantuntija, ihmisoikeuksien puolustaja ja hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistäjä.”
KUTEN SANOTTU, ON UUT vuosien saatossa ollut varsin suureksi avuksi myös omassa työssäni. Edellä esittämäni huomiot olen tehnyt toivoen, että järjestö ei pilaisi perinteikästä työtään sortumalla halpahintaiseen populismiin.
LUULENPA TÄSSÄ kertoneeni sen olleellisen, joten lopetan kommentoimisen omalta osaltani tähän."KIITOS ERITTÄIN valaisevasta keskustelusta. Näytät olevan yllättävän hyvin perillä UUT:n toiminnasta, ja jopa siitä, etten minä olisi antanut palautetta järjestölle suoraan. Näin siis siitäkin huolimatta, että et ” kys. yhdistyksen kanssa ole henk. koht. ollut edes tekemisissä.”
On siis hyvä, että asioita voidaan käsitellä näin kiihkottoman objektiivisesti, ilman suurempia intohimoja."
Ei tarvitse kuin vierailla UUT:n nettisivuilla saadakseen ne asiat selville joita olen tässä maininnut. Sen enempiä en ole yhdistyksen kanssa ollut tekemisissä. Ehkä kannattaisi pysähtyä vähän miettimään mikä minun jutuissani aiheuttaa sinussa kiihkoa. Jos olet ollut asian tiimoilta UUT:hen yhteydessä miksi et maininnut asiaa aikaisemmin?
"EN HARRASTA kristallipallosta lukemista. ”Uhrien uhrit” tulevat valitettavasti vastaan syvästi haavoitettuina ihmisinä, jotka mielestäni ansaitsevat hekin tulla kuulluksi."
Sitä ei kukaan ole kiistänyt. Kuten jo sanoin myös väärät syytökset ovat vakavia ja itsessään seksuaalista väkivaltaa väärien syytösten uhreja kohtaan. Juuri siksi koska väitteesi UUT:n toiminnasta ovat sen verran vakavia pitäisi sinullakin olla vähän jotain konkreettisempaa faktaa näyttää syytöstesi perusteiksi. Omat kommenttisi ovat sävyltään rivien välistä vihjailevia, monessa kohtaa epäjohdonmukaisia ja hyvin suurpiirteisiä ilman mitään konkreettista faktaa. Kovin vakuuttunut näytät olevan siitä ettei esimerkkitapauksesi ole muuta kuin "sairaan ihmisen jorinoita" joita ei pitäisi ottaa vakavasti.
"ON TOTTA, että ”uhrin” tarinan uhriksi jääneet voivat hakea itselleen oikeutta ja oikaisua käräjöimällä.Sairastuneiden ihmisten läheisiä kohdannut ja heidän kokemuksiaan kuunnellut ymmärtää, miksi läheiset eivät kriisinsä keskeltä kovin helposti lähde nostamaan kannetta sairastunutta läheistään vastaan."
Vääristelet inhottavasti asioita. UUT ei ole mikään sairastunut läheinen, vaan yhdistys. Jos se julkaisee vääriä syytöksiä siten että nimet ja naamat tulevat julkisuuteen on asia sen verran vakava ettei tällaisia missään suomi24.fi- palstoilla ratkota. Itse nimenomaan peräänkuulutat asioiden hoitamista viranomaisteitse. Jos uhrien uhrit eivät kriisinsä keskellä kykene nostamaan kannetta sama pätee myöskin seksuaalisen väkivallan uhreihin. Etenkin jos uhrin mieli on vakavasti järkkynyt eivät kaikki uhrit kykene viemään asiaansa oikeuteen. Näin ollen mikäli asia ei ole ollut oikeudessa, ei se automaattisesti todista ettei seksuaalista väkivaltaa ole tapahtunut.
Käytät kertojan sairastunutta mieltä omituisesti häntä itseään vastaan. Sairastunut mieli vahvistaa käsitystä vakavien traumojen kokemisesta. Sairastunut mieli ei mitenkään vesitä henkilön uskottavuutta sen enempää kuin tervekään mieli. Kuka tahansa pystyy valehtelemaan, ja kuka tahansa pystyy myös puhumaan totta.
Jos oikeasti toimit työssäsi tämänkaltaisten asioiden parissa tiedät että seksuaalista väkivaltaa on usein hyvin vaikea näyttää todeksi. Näin ollen kynnys asian viemiseksi oikeuteen nousee, koska jos asiaa ei kyetä osoittamaan todeksi saa uhri niskoilleen vielä syytökset perättömästä ilmiannosta. Jos tekijä ei tunnusta rikosta eikä asiasta ole mitään konkreettista näyttöä ei ole mitään syytä viedä asiaa oikeuteen vaikka hyväksikäyttö de facto olisikin tapahtunut.
Lisäksi jos asiaan olet vähän perehtynyt tiedät että lapsia seksuaalisesti hyväksikäyttävät aikuiset eivät yleensä tunnusta tekojaan edes itselleen. He kuvittelevat tosissaan vain rakastavansa lapsia, tai vain leikkivänsä lasten kanssa tai milloin mitäkin. Valehtelu ja itsekusetus näyttelee suurinta osaa silloin kun aikuinen päättää mielikuvituksellisten tekosyidensä varjolla käyttää lasta hyväkseen. Lievemmissä muodoissa seksuaalinen väkivalta, kuten ahdistelu on reaalielämässä niin tavallista ettei sitä edes tunnisteta seksuaaliseksi väkivallaksi. Sensaatio siitä tulee vasta sitten kun joku NIMEÄÄ sen seksuaaliseksi väkivallaksi. Läheskään kaikki seksuaalinen väkivalta ei ole RIKOLLISTA toimintaa. Sekään, jos varsinaista rikosta ei ole tapahtunut, ei tarkoita että kaikki on ok, ja käytös joka aiheuttaa ahdistusta ja pahoinvointia, hyväksyttävää.
Henk. koht minua huolestuttaa ajatus auttamistyötä tekevästä ihmisestä jolla on taipumus vähätellä ja mitätöidä ihmisen kokemukset vedoten hänen mahdolliseen mielen sairauteensa. Ainoastaan oikeuslaitoksen toimintaperiaate lähtee syyttömyysolettamasta. Mutta ruohonjuuritason auttamistyötä tekevällä ei koskaan pitäisi olla asennetta, että kaikki syytökset ovat lähtökohtaisesti vääriä.
- Terapia_tarinaa
Nimimerkki ”Helluntailaiseksi syntynyt” kirjoittaa liikuttavan, tarkoitushakuisen, mutta joidenkin mielestä ehkä uskottavan tarinansa Uskontojen uhrien kotisivuilla. (http://www.uskontojenuhrientuki.fi/kertomus/syntynyt-helluntalaiseksi/)
Nimimerkki Ex-hellarin nyyhkytarina sopisi hyvin Nyyrikki-lehden yleisöosastolle. Asiaa tunteva lukija jää kuitenkin miettimään tarinan monia yksityiskohtia.
MAASEUDULLA ”SOLUKOKOUKSIA”?
Ex-hellari toteaa, että helluntailaiset pitivät hänen kotiseudullaan maaseudullakin tyypillisiä ”solukokouksia”, joissa ”kokoonnutaan jonkun uskovaisen kotiin rukoilemaan ja kuuntelemaan saarnoja.”
Ex-hellari kertoo kokeneensa nuo solukokoukset ”kuin olisimme hiipineet katakombeihin kuuntelemaan salaista sanomaa joka uskotaan vain harvoille valituille.”
Kukahan kertoisi, missä maaseudun helluntaiseurakunnassa pidetään jokseenkin moderneja solukokouksia? Missä noihin solukokouksiin ”hiivitään salaa, kuin katakombeihin”?
PIIRRETYT ELOKUVAT KIELLETTYJÄ!?
Ex-hellarin suuri trauma näyttää olevan, että hän on jäänyt vaille Pikku-Kakkosta ja piirrettyjä elokuvia. Kirjoittaja kertoo nyttemmin olevansa 23 vuotias. Missähän helluntaiseurakunnassa TV ja piirretyt elokuvat olivat kiellettyjä hänen lapsuudessaan 1990-luvun lopulla?
ISOSET LEIRILLÄ
Helluntailaisten ahdistavat leirikuvauksesta näkyy tulleen suorastaan pakollinen osa Uskontojen Uhrien ylläpitämää helluntaikäsitystä. Niihinpä Ex-hellarikin päättyy. ”Tunteisiin vetoava musiikki” maaseudun lastenleirillä lienee ollut normaalia kitaranrämpyttelyä ja haitarimusiikkia nuotion äärellä.
MAASEUDUN NUORTENILLAT JA VÄRIVALOT?!?
Yhtäkkiä tämä agraari-nuori siirtyykin kuvauksessaan melko urbaaniin ympäristöön. Kovin monessa maalaisseurakunnassa tuskin on nuorten illoissa ”preissaamista” ja värivaloja.
SEKSUAALISUUDEN TUKAHDUTTAMINEN
Ex-hellari siis on elänyt maaseudulla seurakunnassa, jossa on solutoiminta, ”preissiä” ja värivalot. Ja tässä yllättävän modernissa agraariyhteisössä kehotetiin nuoria paastoamaan ja rukoilemaan tuntikausia ennen treffeille menoa!?!
Ei siis ihme, että seksuaalisuus ahdisti.
Voitanee kuitenkin kysyä, kuka 2000 -luvulla nuoruuttaan elänyt hellari on nuortenilloissa saanut ja noudattanut näitä ohjeita?
AIVOPESUA?!
”Kaikki avioerosta lapsen kuolemaan selitettiin jumalallisena suunnitelmana ihmisen hyväksi.”
Jokainen kriisin läpikäynyt ihminen tietää, että suru etsii selitystä ja tarkoitusta tapahtuneelle. Jokaisella on tapansa hakea ja odottaa vastauksia asioihin, joita ei ymmärrä.
Jotkut uskovat (hellaritkin) selittävät, että ”kaikella on tarkoituksensa”. Toiset jäävät sanattomiksi – aivan kuten muutkin ihmiset.
Näin olen Ex-hellarin yleistys on typerä ja perusteeton – sellaisenaan tarkoitushakuinen.
LIIAN ÄLYKÄS HELLARIKSI
Miksi kirjoittajasta sitten tuli Ex-hellari? Hän rakastui ”tulevaan pappiin” (nimitys, jota helluntaipiireissä ei liikkeen keskuudessa juurikaan käytetä). Teinimorsian teki kuitenkin onnekseen diagnoosin tulevasta miehestään ja totesi tämän olevan ”valtaa tavoitteleva narsisti”. Samalla asiantuntemukselle hän kertoo todenneensa ”samoja piirteitä seurakuntamme johtavissa henkilöissä, jotka nauttivat koko suuren seurakunnan kyseenalaistamattomasta kunnioituksesta.”
Muistutettakoon, että ”suuri seurakunta” olisi siis edelleen se maalaiskylän helluntaiyhteisö (?).
Teinilempeen pettynyt Ex-hellari huomasikin pian olevansa ” olevani liian älykäs ottamaan vastaan sääntöjä ja tulkintoa saarnatuolista annettuna.”
Oman älykkyytensä vakuudeksi hän muistuttaa lukijoita, että hän ”opiskelee yliopistossa.”
USKOVILTA KIELLETTY – TODElLAKO?
Ex-hellari kertoo luopuneensa uskostaan 19 vuotiaana. Hän on löytänyt uuden elämän, jossa ei tarvitse ajatella syntikäsitettä. Hän kertoo löytäneensä tunteita, jotka ovat uskovilta kiellettyjä (?): vihaa, kateutta ja katkeruutta.
Hän kertoo jopa ostaneensa suklaarasian ja syöneensä sen itse kokematta lainkaan syyllisyyttä siitä, ettei jakanut sitä muiden kanssa! Marabouta mussuttaessaan hän on huomannut, ettei hän olekaan huono ihminen!
SUMMA SUMMARUM
Ex-hellarin kertomus on lähinnä erään prosessin keskeneräinen välitilinpäätös. Se, millaisena hän kuvaa seurakunnan opetuksen ja tilaisuudet, on lähinnä tökeröä yleistystä, jossa hän täysin sivuuttaa mm. helluntailaistenkin parissa varsin yleisen ja asiantuntevan sielunhoitokoulutuksen, jossa kouluttajina toimivat tunnustetut terapeutit, psykologit ja psykiatrit.
Ex-hellarin teinirakkauden jättämä trauma on löytänyt kohteekseen ihmisten sijaan kokonaisen uskonyhteisön. Ex-hellari ei sanallakaan kritisoi esimerkiksi vanhempiaan, jotka lienevät suurimmalta osalta vastuussa siitä, että heidän tyttärellään on 23 vuotiaanakin alle kouluikäisen tytön sieluelämä.
Jos Ex-hellari jatkaa psykologian opiskelua muualtakin kuin Dr. Philin TV_showsta, hän joutuu kohtaamaan todelliset syyt omalle ahdistukselleen, ja myös nimeämään ne.
Nyt näyttää siltä, että Ex-hellari terapoi itseään haukkumalla yhtä herätysliikettä. Myös henkinen julmuus uskonyhteisöissä on varteen otettava ilmiö!Uskontojen uhreja ovat myös he,jotka tämän ovat kokeneet.Kärjistetysti lapsiin sekaantujat otetaan aina esille,koska se on sairasta!Ja se on hyvä!Uskovaisilla yhteisöillä valitettavasti esiintyy AINA jotain sairasta ja sellaista joka ei ole tervettä,sen vuoksi on hyvä,kun näitä asioita/asioista puhutaan.Millä tavalla tahansa!Ja missä yhteyksissä tahansa.Esimerkkinä nyt paljon puhuttu pastori"silli",Patrik.Hyvä on olla olemassa yhteisö nimeltä uskontojen uhrit.Ja muistattehan miten ihmiset sairaasti häntä seurasivat......./uskoivat.Uskovaisilla on tapana aina puolustautua kys.olevista asioista,koska ne koskevat heitä/yhteisöjään.."Se koira älähtää kun kalikka kalahtaa."Anteeksi vuodatukseni ja kaikesta huolimatta hyvää juhannusta kaikille.T.Leahimnn
- Pidä_kalikkasi
Olisi hyvä, jos vakavista ongelmista puhuttaisiin muutoinkin, kuin "musta tuntuu että" -tuntumalla. Leahimnn toteaa kaikkitietävästi: "Uskovaisilla yhteisöillä valitettavasti esiintyy AINA jotain sairasta..." Ja sillähän se ongelma on hoidettu: "Kun puhutaan millä tavalla tahansa ja missä yhteyksissä tahansa."
Jos uskovaisten yhteisöjä syytetään epärehellisyydestä, mustamaalaamisesta, manipuloinnista ... niin olisiko syyttäjien itsensä syytä pitäytyä edes jokseenkin totuudessa? Näin olettaisi, jos nimittäin näillä tarinoiden sepittäjillä olisi oman egonsa pönkittämisen sijaan vähäisintäkään halua korjata epäkohtia.
- sokeapistemetrinkok
leahimin jutuissa on aina jotain pielessä, oletko lh huomannut sitä itse!
no et tietenkään ole, ja jos oletkin se palvalee omaa agendaasi, joten äålä edelleenkään anna minkään totuuden pilata hyvää elämäntehtävääsi pätkiä kaikkia uskovia maan rakoon! - voikapeudenmäärää
Luin iltasanomista kuinka n 30 ihmistä selvitti välejään ravintolan pihalla tapellen ja ammuskellenkin.
pitäsikö nyt leahimin kirjoittaa että no niin, ravintolaihmisillä on AINA jotain sairasta menossa, no ei sentään, sehän o sitä hyvälaatuista normaalia luterilaista ja suomalaista elämää vaan, ei siinä ole mitään sen vakavampaa menossa, eikö niin!?
Ajatelkaa nyt jos esm konferenssissa esiintyisi moinen tappelu millaiset otsikot ja kaikkien mahdollisten tahojen uskontojen uhrien ryytä unohtamatta kirjottaisi kuinka sairasta on AINA uskovien jutuissa menossa!
ja tuo oli nyt vain yks pieni esimerkki siitä hyvälaatuisesta epäkäytöksestä ja elämisen mallista joka tässä kalevalan kansassa ei aiheuta mitään sairaskertomuksia. - Uhrien_uhrit
UUT:n julkkispuheenjohtaja T.Miettinen on yllättäen erotettu/eronnut tehtävästään. Yhdistys on julkaissut kokouskutsun yhdistyksen ylimääräiseen kokoukseen.
Syyt Miettisen erottamiseen lienevät raskauttavia, koskapa tämä suostuu eroon. Omassa vastineessaan hän tosin toteaa, että epäluottamus UUT:n hallituksen ja hänen itsensä välillä on ollut molemminpuolinen.
Hallitus mainitsee kokouskutsussa Miettisedtä tehtyihin valituksiin. Tässä kohtaa UUT:n tiedottamislinja on avoimuudeltaan jokseenkin samalla tasolla jehovantodistajien tai muiden suljettujen lahkojen kanssa.
Pelissä on paljon varsinkin, kun UUT on peräänkuulluttanut muilta avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Yhdistyksellä olisi oivallinen mahdollisuus näyttää esimerkkiä muille lahkoille siitä, miten väärinkäytökset hoidetaan.
Jäävätkö UUT:n omat uhrit vaille oikeutta ja hoitamatta?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472467
- 1761694
- 921588
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6895- 68861
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745