Heii, minulla olisi pienoinen kysymys matematiikkaan liittyen!
Tehtävä kuuluu näin: "Puutarhuri haluaa aidata puutarhaan suorakulmaisen kolmion muotoisen istutusalueen. Alueen pisimmän sivun pituus on 4,5m. Kuinka pitkiä ovat alueen muut sivut, kun aidattavan alueen piiri on 10.5m?"
Vinkkinä on se, että sivujen pituuksille on voimassa Pythagoraan lause, tiedän myös mitä se tarkoittaa.
Mitään kulmia ei siis periaatteessa ole tiedossa, paitsi yksi 90 asteen kulma, mutta sen avulla ei voi laskea sivuja.
Tiedän miten piiri muodostetaan.
Olen myös tietoinen siitä, mikä vastauksen pitäisi olla (4.1m ja 1.9m), mutta en ymmärrä miten lasku muodostetaan, osaisiko joku auttaa?
Matematiikka apuja?
7
426
Vastaukset
Jätä tekemättä, on lauantai.
- ööwhata
:DD Nii on mutta tuli matikkabuumi nii tekee mieli tehä, oon aina tosi epämotivaatioitunu nii vois tehä
- maatikka
a² b²=4,5² (hypotenuusa on pisin sivu)
a b 4,5=10,5
tämä yhtälöparina (itse käytin laskinta) -> a=1,9393... ja b=4,0606... eli pyöristettynä a=1,9 ja b=4,1- ööwhata
Jos muistaisin mitään yhtälöpareista ":D"
- 54687
Ratkaise vaikka alemmasta a ja sijoita se ylempään lausekkeeseen.
Kokeile kääntää kysymys enkuks ja käytä Socratic nimistä sovellusta
- Matikkajäbä
Ei kai me rutiinitehtäviä aleta cas-laskimilla tai sovelluksilla laskemaan, kun kyseessä joku lukion tehtävä? http://aijaa.com/bgTozq
Olisi voinut lisätä vielä sanallisen vastauksen sivut 1,9 ja 4,1, mutta noin se yhtälöpari ratkaistaan, huomaa muistikaavojen käyttö (6-b)(6-b).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT3464038Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1283620Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku72345- 1121724
Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja181678Typeryyttä
Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik1241369Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei71138Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!
Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit1171064Martina mukana erikoisjoukossa
Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j1481010Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta79895