Kuinka usein hevonen tulisi madottaa, kengittää, vuolla, raspata ja paljonko ne suunnilleen maksaa?
Kuinka usein?
2
1394
Vastaukset
- z--
Kengitys väli vaihtelee hevosesta riippuen, mutta keskimäärin sanoisin että noin 6 viikkoa, jotkut pitää kengittää useamminkin, toiset pärjää jopa 8 viikkoa. Keski-uudellamaalla kengittäjät ottavat noin 80-100€/krt, jotkut vähän enemmänkin. Talvisaikaan kengitys voi olla hieman kalliimpi. Halvempiakin kengittäjiä on, mutta kengitys on niin tärkeä juttu että kannattaa kyllä siihen panostaa.
jos pelkkä vuolu riittää, pääsee tietysti halvemmalla. Käyttöhevoset harvemmin vaan pärjää ilman kenkiä.
Eli kengittäjä aina käydessään vuolee kaviot ja lisäksi laittaa ne kengät, jos tarvitsee (yleesnä tarvitsee).
Raspaus on yleensä 1-2x vuodessa. Useimmat taitavat pärjätä sillä kerran vuodessa, mutta toiset tarvitsevat tiheämpää väliä. Ei ole lainkaan haitaksi, että hampaat katsotaan vähän useamminkin kuin kerta vuoteen.
En muista mitä eläinlääkärit on tästä ottaneet, mutta jotain muutaman kympin luokkaa tuo taitaa olla. Riippuu tietysti hoitaako eläinlääkäri kerralla useamman hevosen (matkakulut saa jaettua) ja millaista rauhottavaa käytetään.
Madotus riippuu tallista, kaikki tallin hevoset pitää madottaa kerralla. Yleensä hevoset madotetaan 2-4x vuodessa tai toiset ottaa lantanäytteitä ja madottaa vain tarvittaessa.
matolääke ei paljoa maksa, pari kymppiä. Toki noissakin varmaan hinta eroja. - Iissikka
Meidän heppa madotetaan syksyllä ja tarvittaessa keväällä ja se ei maksa montaa kymppiä. Kengät vaihdetaan vuodenajasta riippuen 4-6 viikon välein, sillä tyttö kasvattaa kesällä kavioita nopeammin vinoon. Itse kengitys maksaa 60e ja siihen päälle tarvittaessa kengät, hokit ja tilsakumit. Raspata meidän tarvitsee vuoden välein ja se maksaa alle 20e, sillä meidän kengittäjä raspaa hampaat kengityksen ohessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275