sepelvaltimoiden varjoainekuvaus

piikkipelko74

Hei! Olen reilu 42 vuotias nainen ja menossa sepelvaltimoiden varjoainekuvaukseen ensi viikolla. Perussairauksina on kammioväliseinäaukko ( synnynnäinen ) ja läppävuoto jossain trikuspidaaliläpässä ollut 5 vuotta. Verenpaine kotimittauksessakin rauhallisissa olosuhteissa 193 / 137 pulssi 110. Lääkkeinä Emconcor comp 2 tbl vrk, Furesis 20 mg x 2, Candexitil ( muistinkohan oikein nimen... ) 16 mg , Primaspan 250 mg ( siitä huolimatta trombosyytit 445 ) , Orgametril 5 mg x 2. Thyroxin 0,1 mg ( kilpirauhanen poistettu varmuudeksi ) . Ei stressiä. Hengästyn helposti pienessäkin rasituksessa ( vaatteiden päälle pukeminen, katetrointi, ulostaminen, sängyssä kääntyminen ) ja olen invalidisoitunut selkäleikkauksessa 9 vuotta sitten.
Lääkäri haluaa kuvata sepelvaltimot sillä jostain syystä ei ultraäänellä näkynyt enää läppävuotoa ja vsd ( kammioväliseinäaukko ) sivuääni kuului vaimeana.
Kolesteroli on 6, ldl 5 ja hdl 0.4. En haluaisi statiineja joten lääkäri teki kompromissin; jos sepelvaltimot on täysin puhtaat, ei aloiteta lääkitystä.
Pelkään että väsymys ja satunnaiset rasitusrintakivut leimataan vain kuvitelluksi, lääkkeet jää pois ja pakotetaan vain liikkumaan vaikkei jaksa ja laihduttamaan... Parempi niin että on suonet kunnossa, mutta...
Millainen kuvaus on kyseessä eli toisin sanoen onko kivulias, saako kivunlievityksen suoraan suoneen? Lihakseen en halua. Olen piikkikammoinen ja se tutkimus tehdään nivusvaltimon kautta. Laitetaanko ensin puudutuspiikki vai voiteenako se laitetaan ennen katetrin nivuseen laittamista? Voiko puudutuspiikistä kieltäytyä? Kammoan tosiaan! En anna puuduttaa edes hammaslääkärissä, en rakkokatetria laitettaessa, en selkäydinnäytettä otettaessa, en ole ottanut rokotuksiakaan...
Menen osastolle edellisenä iltana eli viikon kuluttua tiistaina. Annetaanko siellä rauhoittavaa ennen tutkimusta? Piikkinä vai tablettina? Jos saa toivoa niin tablettina.

3

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marskutiini

      Olen ollut tuossa kuvauksessa.Jälkeenpäin ajateltuna ei se ihan kamalaa ollut ja hyvin se menee sinullakin.Puuduttavat kyllä.Rauhottavaa ja kipulääkettä saat tarpeen mukaan.Pahinta on oikeastaan se kuvauksenjälkeinen makaaminen, kun ei saa liikkua mihinkään ja paino on haavan päällä.Selkä puutuu.Se minusta oli pahin.Hyvin selviät siitä.Tsemppiä.

    • Yksvaan3456

      Olen olut angiografiassa 2 kertaa. Vasempaan käteen laitetaan kaksi kanyylia jo hyvissä ajoin ennen varsinaista toimenpidettä, toinen nesteytystä varten ja toinen mahdollista lääkitystä varten. Kipu ei ole sen kummempi kuin verinäytteenotossa eli ei juuri mitään. Varsinainen toimenpide tehtiin minulla oikean käden ranteen valtimon kautta. Sekään ei tuntunut verinäytteenottoa kummemmalta. Rinnassa tuntui korvennusta pallolaajennuksien(4kpl) aikana kun suoni menee tukkoon. Niitä varten laittoivat kipulääkettä (SUORAAN SUONEEN). Eli heti kun sinulla on kanyyli niin voit varmaan jotain pyytää, antavat kyllä.

      • Yksvaan3456

        Kai ne voi jonkun tabletinkin antaa ennen ensimmäistäkään piikitystä jos pyytää. Kaiken kaikkiaan pitäisin hammaslääkärissä käyntiä kivuliaampana kuin tuota angiografiaa. Aika hulppean kaalliinnäköiset laitteet siellä on ja valot sammuvat aina välillä tarkoituksellisesti jostain syystä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe