240 turbo volvon viritys ohjeita kiitos

toni

niin olis kiva saada vähän viritys ohjeita jotta sais semmoset 200-250hp näin aluksi esim

sylinteri kanteen liittyvistä töistä esim
imu ja pako kanavien suurentamisesta
nokka akselin valinnasta
puristus-suhteen nostamisesta
ruiskun modifioneista
intercoolerin asennuksesta yms
tai voisko muutama kymmenen heppaa irrota vähällä vaivalla kuten peltisarjan ja vapaavirtaussuotimen avulla ja lievällä ahtopaineen nostolla kaikki neuvot käypi

4

3661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jpn

      Sylinterin kannesta kannattaa juuri suurentaa imu -ja pakokanavat aivan kuten sanoitkin, palotilat muotoillaan joskus uusiksi hieman myös & usein venttiilit & koko venttiili koneiston osat uusitaan kestävempiin.
      Turbo autoissa todella harvoin lasketaan kantta yhtään. Ahdetussa autossahan puritussuhdetta ei kannata kovinpaljoa nostaa,voi alkamaan "nakuttamaan" helposti jo todella pienellä puristussuhteen nostolla, paras on jos unohtaa tuon jo heti alkuunsa.

      Nokka-akseli kannattaa valita järkevästi & todellakin sen mukaan millaisessa käytössä auto on, Nokanhan voi vaihtaa todella ns.kireään jossa on suuret asteet jolla saa hyvin tehoa, mutta alakierrosten kustannuksella. Jos tuo ei todellakaan häiritse, niin mikäs siinä sitten.

      Jos vaihtaa Intercoolerin, kannattaa vaihtaa suoraan niin iso kuin mahdollista. Siitä ei ole mitään haittaa, päin vastoin. Nakuttamis vaara pienenee huomattavasti & moottori saa kunnolla viilennettyä ilmaa & tietty myös enemmän tehoa tuosta johtuen. Turbolta tuleva ilmahan on uskomattomatn kuumaa.
      Välijäähdyttimen asennus kannattaa ajatella & tehdä ihan järjellä & yleensä joutuu vaihtamaan myös Turbon putket, ainakin jonkin verran. En ainakaan tiedä, että kovin usein olisi löytynyt välijäähdytintä mikä sopisi suoraan vanhojen putkien paikalle.

      Ruiskun päivityksissä vaihdetaan mm. isommat suuttimet & bensanpaineet nostetaan hieman. Noita suuttimia vaihdellaan isoimmiksi yleensä vasta sitten kun todellakin viritetäänjo lukemia, mihin vakiosuuttimilla ei pääse, kun bensan saantia ei ole tarpeeksi. Samalla nostetaan bensanpaineitakin isommalla/tehokkaammalla bensapumpulla.

      Vapaavirtaus-suodattimella & pakosarjan vaihdolla saa hieman lisää tehoa, jos aikoo pitää pakopuolen ahtimen vakiona (samalla tulee varmasti tarpeelliseksi myös imupuolen ahtimen korvaaminen isommalla, tai muunneltuna ainakin), ei ole varmaankaan kovin kannattavaa vaihtaa silln pakosarjaakaan jos ahtimen pitää vakiona. Joutuu muuten siirtämään tietenkin turbon mm. pois tieltä jos tuon pakosarjan vaihtaa & tehonnousu ei ole varmaankaan kovin kummonen.

      Ahtopaineiden nostollahan juuri tuo pääteho otetaan ahdetuissa autoissa, muut muutokset tehdään pääasiassa siksi, että muu tekniikka pysyy uusissa tehoissa mukana, eli polttoainetta saadaan riittävästti, ahtoilma jäähdyettyä jne. & ennenkaikkea, että koko muu tekniikka tulee kestämään nuo tehot.

      Tässä tuleekin jo heti mieleen, että kestääkö 240 Turbon muut vakio sisuskalut & kaikki voimansiirron osat noita tehoja, jos nostat ne paljonkin yli 200hp:n.

      Noista kaikista kannattaa kysellä enemmän alan liikkeistä/yrituksistä (vaikka netti sivuilta) jossa saat ainakin varmat & hyvät tiedot mitkä tuohon sinun tapaukseesi sopisivat parhaiten. Itse ei kannata kummia alkaa tekemään, jos tuntuu hiemankin, että ei ole varma jostakin, ainakin parasta olisi. Voi käydä muuten kalliiksi & sitten harmittaa.

      • VetteMies

        Tutulla on ratavolvo josta on dynotettu 300 hp.
        Pariinsataan hevosvoimaan asti riittää vakio putkisto (se ahdistaa ensimmäisenä) ja sitten jossain 240hp alkaa turbo olemaan pieni.
        Isomman turbon jälkeen alkaa kuulemma pakokanavat ahdistamaan ja isoilla paineilla voi alkaa kansikin hehkumaan.
        Seuraavaksi kannattaa imukanava portata suuremmaksi / paremmin virtaaviksi.
        Volvon laatikko kestää ~400hp ja perää on käytetty dragstereissakin.. onhan se dana4.
        Kaasutin / ruiskupuolesta ei ole tietoa ja tehotkin suuntaa antavia, mutta järjestys missä milloinkin ahdistaa on oikein.
        nokkana käytti kuulemma laiskaa nokkaa jotta pysyy suuremmat paineet pytyissä.. annostelu kun toimii kuitenkin turbon ansiosta.


      • V70R
        VetteMies kirjoitti:

        Tutulla on ratavolvo josta on dynotettu 300 hp.
        Pariinsataan hevosvoimaan asti riittää vakio putkisto (se ahdistaa ensimmäisenä) ja sitten jossain 240hp alkaa turbo olemaan pieni.
        Isomman turbon jälkeen alkaa kuulemma pakokanavat ahdistamaan ja isoilla paineilla voi alkaa kansikin hehkumaan.
        Seuraavaksi kannattaa imukanava portata suuremmaksi / paremmin virtaaviksi.
        Volvon laatikko kestää ~400hp ja perää on käytetty dragstereissakin.. onhan se dana4.
        Kaasutin / ruiskupuolesta ei ole tietoa ja tehotkin suuntaa antavia, mutta järjestys missä milloinkin ahdistaa on oikein.
        nokkana käytti kuulemma laiskaa nokkaa jotta pysyy suuremmat paineet pytyissä.. annostelu kun toimii kuitenkin turbon ansiosta.

        Vai Volvon laatikko on Dana4 ja kestää 400hv.. Hohhoijaa, Volvon laatikko kestää tuskin sen 300nm vääntöä, ei teho niitä riko ja PERÄ on kyllä Danan tekele, 1030/31.


    • toni taas

      sillä pitäis pystyä sitten cossut/turbo-porshet yms häpäisemään pi..u corolloista puhumatta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      204
      1682
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

      Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

      Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

      Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

      Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67
      881
    9. Sä oot kyllä

      Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45
      877
    10. Millaistakohan

      Sun kanssa suhde olisi?
      Ikävä
      61
      835
    Aihe