Kokemuksia ahdistuslääkkeistä?

e4637735

Olen viimeisen 8v aikana ollut useammalla masenuslääkekuurilla diagnosoidun masennuksen takia mutta tuntuu että mikään niistä ei ole selvästi auttanut. Pidempiä aikoja käyttänyt esim SSRI:t sitalopram ja sertraliini ja niiden lisäksi moklobemidiä ja agomelatiinia. Mistään ei ole ollut oikeasti huomattavaa apua. Venlafaksiiniakin kokeilin mutta ei soveltunut sivuoireiden takia.

Alan yhä enemmän epäillä että varsinainen ongelmani on kuitenkin ahdistus joka myöhemmin johtaa masennukseen kun työnteko ei suju, sosiaalinen elämä kärsii jne. ahdistuksen takia. Saan oikein fyysisiä ahdistusoireita kuten unettomuus, oksettaa, itkukohtauksia eikä pysty keskittymään tai nauttimaan mistään. Viime aikoina ahdistanut niin pahasti etten pysty edes liikuntaan joka aiemmin toimi jonkunlaisena ahdistuksen ehkäisykeinona.

Tiedän että pidempiaikaiseen ahdistukseen usein määrätään ensin SSRI lääkkeitä mutta ainakaan itselle näistä ei ole ollut apua. Millaisia kokemuksia teilä on enemmän ahdistukseen tarkoitetuista lääkkeistä? Esim teho, sivuoiret? Bentsot kuulostaa hieman vaaralliselta riippuvuuspotentiaalin takia. Tuntuu että ahdistaa lähes joka aamu ja ilta ja voisi olla vaikeaa elää ilman bentsoja jos ne oikeasti auttaisivat. Buspironi on mainittu kolmantena vaihtoehtona, hieman erilainen kuin SSRIt mutta ei kuitenkaan bentsojen kaltaista riippuvuuspotentiaalia, onko kukaan kokeillut tätä ahdistukseen?

4

2079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Don_Risper

      Kannattaa pyytää lääkäriltä risperdoni resepti. Itse olen syönyt risperdonia 6 vuotta ja ahdistukset ovat vähentyneet ja miedontuneet huomattavasti.

      • e4637735

        Yhdessä välissä söin kyllä risperdoniakin, ensin moklobemidin rinnalla ja myöhemmin venlafaksiinin rinnalla. Psykiatrin mukaan risperdoni voisi pienillä annoksilla auttaa masennukseen muun lääkkeen rinnalla. Itselle siitä ei kyllä ollut mitään apua, enemmän olin vain ärtyisämpi ja kun kkerroin tästä psykiatrille hänen mielestä oli paras lopettaa. Tässäkin tosin hoidettiin masennusta mutta nyt tuntuu että ahdistus on paljon suurempi ongelma.


    • Hei, tuntuu että minulla ihan sama. Ahdistus on taas lisääntynyt ja siitä seuraa näköjään masennus. Olen ollut niin monessa mukana ja jotenkin aina käynyt huono tuuri. Pari vuotta sitte sain hyvän työpaikan, vihdoin, mutta sitten pomo vaihtui ja kaikki muuttui helvetiksi. Näin on käynyt aiemminkin enemmän tai vähemmän (en voi ihan kaikkea selittää tässä), mutta nyt en usko enää oikein mihinkään. En jaksa enää ponnistaa ja yrittää. Taidan myös olla yliherkkä, sillä tietyty asiat ovat jääneet ahdistamaan. Joskus ei tarvitse edes muistaa niitä, vaan ahdistus tulee itsestään. Ei tee mieli edes nousta sängystä ja odottaa vain nukkumaanmenoa. Mietin itsekin, onko tuo masennusdiagnoosi oikea? Olisi hyvä päästä ryhmäterapiaan, mutta kun kaikki maksaa! Vosimmeko ehkä mudostaa jonkin ryhmän ja jakaa sillä tavalla tuntemuksia? Minullakin on tuo masennus todettu yli 10v sitten, mutta syönkö ihan turhaan vääriä lääkkeitä?

    • radiP

      Olin "koekaniinina". Kerroin lääkärille, että minulla on lähes sietämätön ahdistus.
      Kolmea lääkettä kokeiltiin. Ei mitään tehoa. Tiedoissani luki: Potilas on masentunut.
      Otin asian puheeksi uudestaan, että EN ole masentunut, olen ahdistunut, eivätkä (masennus)lääkkeet auta minua yhtään. Se ei mennyt lääkärin kaalin, ihan kuin pitäis olla MYÖS masentunut, jos on ahdistunut. Ilman masennusta ei muka voi olla ahdistunut !?
      Yksityislääkäriltä sain sitten hyvän täsmälääkkeen ahdistukseen, joka vaikutti nopeasti, mutta en mielelläni sitäkään suosittele kellekään. Vieroitusoireet oli pahat pienelläkin annoksella, kesti kuukausia. Cymbalta 30 mg. Pärjäsin sillä nippanappa kohtuullisesti. Lääkkeet vaikuttavat minuun voimakkaasti pienelläkin annostuksella. En halunnut suurentaa annosta.
      Sivuoireena oli lievä nukahtamisen vaikeutuminen. Ei muuta.
      Cymbalta on kehitetty johonkin ihan muuhun vaivaan (en muista mihin) ja huomattu että potilailla, jotka potevat myös ahdistusta, ahdistus helpotti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1393
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1133
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe