Minulla on nivelrikko sormissa, ja myöskin lonkassa alkavaa nivelrikkoa. Polvet on kuvattu noin 10 vuotta sitten, ja silloin ei vielä näkynyt mitään. Olen nyt 55 vuotias ja polvet rutisevat kovasti kun kyykistyn.
Eilen hyppäsin peräkärryn päältä maahan, ja mitä ihmettä, jaloista puuttui jousto kokonaan, oli kuin olisin pudonnut kahden pölkyn päälle, eli polvet ei joustaneet ollenkaan, vaan tuntui, että polvesta luut pamahti yhteen siitä kohtaa mistä jalka taipuu, ja lopputulos oli, että kaaduin maahan.
Nyt on sitten toinen polvi todella kipeä, ja polvilumpion alla oikealla puolella mojova mustelma. Polvea en kaatuessa lyönyt, vaan lensin ihan kyljelleni.
Voiko tämmöinen johtua siitä, että polviini on 10 vuoden sisään kehittynyt nivelrikko?
Polven nivelrikko?
4
254
Vastaukset
- Lonkat_uusittu
Nivelrikko on kelju sairaus.
Itse podin lonkkia n. 4v ja päädyttiin nyt alku vuodesta tekonivelleikkaukseen.
Ongelma oli että nivelpinnat olivat suht. kunnossa vielä, vähän pehmentymiä sillä täällä.
Onneksi kohdalleni sattui ortopedian erikoislääkäri jolla kokemusta "nuorten" (itse olen 52v) lonkkaongelmista.
Hän kertoi että nivelrikko ei ole pelkästään nivelpintojen sairaus vaan koko nivelalueen sairaus, eli radiologiset löydökset eivät aina kerro totuutta.
Ennen leikkausta käytin 4v opiaatteja ja viimeksi 20 norspan sekä tulehduskipulääkkeet päälle.
Nyt olen palailemassa takaisin työelämään ja ranteet, sormet, nilkat, polvet, niska ja kyynärpäät oireilevat.
Lonkat ovat onneksi toipuneet hyvin, mitä nyt lihakset vähän kipuilevat. - valitettavasti
Kyllähän se rusto sieltä nivelpinnoilta kuluu ja ohenee nivelrikossa, eli jouston puute ja rutinat voivat hyvinkin liittyä siihen.
- Lonkat_uusittu
Nykyään ei oikeastaan puhuta nivelkulumasta, eli nivelpinnat eivät kulu.
Nivelpinnat katoavat sairauden takia jossa pintojen uudistuminen häiriintyy jolloin rappeumaa on enemmän kuin uudistumista.
Traumat voivat myös aiheuttaa vammoja nivelpintoihin.
En tiedä mikä rooli on nivelien kova rasittaminen esim. raskaassa työssä.
Onko niin että iän myötä kudoksien uusiutuminen hidastuu jolloin rappeuma saa vallan, varsinkin jos kova rasitus aiheuttaa enemmän vaurioita.
- mullakinon
Nivelrikkohan on hitaasti etenevä sairaus. Jos on todettu käsissä niin todennäköisesti sitä on nyt jo myös jaloissa. Kymmenessä vuodessa se voi edetä jo vaikka kuinka pitkälle.
Mene lääkäfiin ja otata polvista kuvat, asia varmistuu.
Omien kokemusten perusteella sanoisin että sulla on polvissa pitkälle edennyt nivelrikko. Oireet oli mulla aika pitkälti samanlaiset. Mutta lääkäri sitten kertoo onko se sitä ja miten pitkälle on edennyt ja mitä sen kanssa tehdään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 275434
Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu333603Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka533512Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi
Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu263397Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1242996Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod322727Antifasismi - mitä se on?
Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint212409Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1202380MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,142205- 412142