Polven nivelrikko?

Polviparkanen

Minulla on nivelrikko sormissa, ja myöskin lonkassa alkavaa nivelrikkoa. Polvet on kuvattu noin 10 vuotta sitten, ja silloin ei vielä näkynyt mitään. Olen nyt 55 vuotias ja polvet rutisevat kovasti kun kyykistyn.
Eilen hyppäsin peräkärryn päältä maahan, ja mitä ihmettä, jaloista puuttui jousto kokonaan, oli kuin olisin pudonnut kahden pölkyn päälle, eli polvet ei joustaneet ollenkaan, vaan tuntui, että polvesta luut pamahti yhteen siitä kohtaa mistä jalka taipuu, ja lopputulos oli, että kaaduin maahan.
Nyt on sitten toinen polvi todella kipeä, ja polvilumpion alla oikealla puolella mojova mustelma. Polvea en kaatuessa lyönyt, vaan lensin ihan kyljelleni.
Voiko tämmöinen johtua siitä, että polviini on 10 vuoden sisään kehittynyt nivelrikko?

4

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lonkat_uusittu

Nivelrikko on kelju sairaus.
      Itse podin lonkkia n. 4v ja päädyttiin nyt alku vuodesta tekonivelleikkaukseen.
      Ongelma oli että nivelpinnat olivat suht. kunnossa vielä, vähän pehmentymiä sillä täällä.
      Onneksi kohdalleni sattui ortopedian erikoislääkäri jolla kokemusta "nuorten" (itse olen 52v) lonkkaongelmista.
      Hän kertoi että nivelrikko ei ole pelkästään nivelpintojen sairaus vaan koko nivelalueen sairaus, eli radiologiset löydökset eivät aina kerro totuutta.

Ennen leikkausta käytin 4v opiaatteja ja viimeksi 20 norspan sekä tulehduskipulääkkeet päälle.
      Nyt olen palailemassa takaisin työelämään ja ranteet, sormet, nilkat, polvet, niska ja kyynärpäät oireilevat.

Lonkat ovat onneksi toipuneet hyvin, mitä nyt lihakset vähän kipuilevat.

• valitettavasti

Kyllähän se rusto sieltä nivelpinnoilta kuluu ja ohenee nivelrikossa, eli jouston puute ja rutinat voivat hyvinkin liittyä siihen.

• Lonkat_uusittu

Nykyään ei oikeastaan puhuta nivelkulumasta, eli nivelpinnat eivät kulu.
        Nivelpinnat katoavat sairauden takia jossa pintojen uudistuminen häiriintyy jolloin rappeumaa on enemmän kuin uudistumista.
        Traumat voivat myös aiheuttaa vammoja nivelpintoihin.

En tiedä mikä rooli on nivelien kova rasittaminen esim. raskaassa työssä.
        Onko niin että iän myötä kudoksien uusiutuminen hidastuu jolloin rappeuma saa vallan, varsinkin jos kova rasitus aiheuttaa enemmän vaurioita.

• mullakinon

Nivelrikkohan on hitaasti etenevä sairaus. Jos on todettu käsissä niin todennäköisesti sitä on nyt jo myös jaloissa. Kymmenessä vuodessa se voi edetä jo vaikka kuinka pitkälle.
      Mene lääkäfiin ja otata polvista kuvat, asia varmistuu.
      Omien kokemusten perusteella sanoisin että sulla on polvissa pitkälle edennyt nivelrikko. Oireet oli mulla aika pitkälti samanlaiset. Mutta lääkäri sitten kertoo onko se sitä ja miten pitkälle on edennyt ja mitä sen kanssa tehdään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      381
      16247
    2. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      264
      6271
    3. Tänään olisn uskaltanut

Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      11
      3698
    4. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      197
      2777
    5. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      14
      2332
    6. Kirjoita jotain kivaa

ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      137
      2239
    7. Tiistaina nähdään.

Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      110
      1670
    8. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      48
      1469
    9. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      90
      1224
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1216
    Aihe