Tiivistepesä

MNOPACDA

Luin yhdestä ohjeesta, että jos lämmityspatteri ei enää lämpene kunnolla, niin pitää vaihtaa tiivistepesä termostaattiventtiilistä. Mikä on tuo tiivistepesä ja mitenkä se toimii?
Ja minkälainen on tuon termostaattiventtiilin rakenne?

4

2587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yleensä ensimmäinen juttu, joka aiheuttaa huonoa lämpenemistä on patteriin kertynyt ilma, jolloin lämpöpatteri pitäisi ilmata. Siinäkin on omat juttunsa, että onnistuu. Jos patteri on vanha, sinne saattaa kertyä ajan kanssa ruostetta tms sakkaa, joka heikentää veden virtausta. Termostaattiventtiilin irrotus ja uuden vaihtaminen ei ole temppu sekään sellaiselle, joka noita on tehnyt. Termari olisi hyvä jollain lailla kalibroda, että skaala on suunnilleen kohdallaan. Termostaattiventtiileitä on markkinoilla useammanlaisia, ja yleensä huolto/putkimies vaihtaa koko venttiilin uuteen, jos vanha ei toimi. Käytännössä termarin itsensä sisältä virittely menee jo vähän harrastuspuolelle. Jos menet ruuvaamaan sen termariventtiilin kokonaan pois, sieltä tulee vedet lattialle, yleensä termostaattiosa lähtee siitä päältä, kun avaa lukituksen. Sama ilmausruuvin kanssa: sitä avataan vain sen verran, että ilma sihisee ulos. Sit kun lähtee tippasemaan vettä, ilmausruuvi väänetään sopivan kireälle, ei liian! Ilmausruuvin paikalle menee lyijykynäkin tulpaksi, jos ilmausruuvi jostain syystä häviäisi... ;-)

-Penttti

• säätö-simo

Siellä patterin toisen putkiliitännän lähellä on kuristus/tasapainotus-säätöruuvi huppumutterin alla. Sen ruuvaaminen isommalle (kierros/pari) parantaa veden kiertoa.
      Nimim. "Kolmannen kerroksen keittiön patteri Keravalla lämpeni tuon säätämisellä".

• historiaa_on

Nykyisin siellä on sulkuventtiili, ja sitä pidetään normaalisti aukiasennossa.

• paluu-venttiili

Katso kuukkeli: vesipatteri paluuventtiili
      Säädettävää mallia ei ehkä tarvita yksikerrosrakennuksissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      186
      8563
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4658
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4198
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3742
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3186
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2960
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2656
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2461
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2163
    10. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      36
      2087
    Aihe