Saako valita synnytystavan?

kinuski155

Heissan,

onko mahdollista valita keisarileikkaus omaksi synnytykseksi, vai onko niin että se tulee vain "lääkärinmääräyksestä"?

19

3555

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys

jos ei uskalla synnyttää normaalisti alateitse. Jos niin pitkälle pitää mennä, pitää olla myös valmis synnyttämään mahdollisimman luonnollisesti. Leikkaus on hyväksyttävää ainoastaan synnytyskanavan ahtaumissa. Et ole valmis raskauteen!

• kommentti

Kylläpäs oli kommentti taas. Kyllä se on monelle varsinkin alkuvaiheessa olevalle epäselvää kuinka tuon synnytystavan kanssa menetellään. EI se sitä tarkoita etteikö toinen olisi valmis raskauteen...

• Annukka

Just joo, taitaa tosiaan olla jollain taas stringit vähän tiukalla tai sitten muuten vaan helvetin huono olla ittensä kanssa ja omien mahdollisten epävarmuuksien kanssa. Sen keisarileikkauksen saa todellakin valita (vaatii tietenkin hyviä perusteluita ja syitä) eikä se ole kenenkään tiukkapipon asia täällä arvostella toisten valintoja. Onnistuit tolla kommentillasi varmasti pahoittamaan alkuperäien kirjoittajan mielen oikein kunnolla. Toivottavasti sinulle tuli hyvä mieli siitä a olet ylpeä itsestäsi!!!

• kinuski155
        Annukka kirjoitti:

Just joo, taitaa tosiaan olla jollain taas stringit vähän tiukalla tai sitten muuten vaan helvetin huono olla ittensä kanssa ja omien mahdollisten epävarmuuksien kanssa. Sen keisarileikkauksen saa todellakin valita (vaatii tietenkin hyviä perusteluita ja syitä) eikä se ole kenenkään tiukkapipon asia täällä arvostella toisten valintoja. Onnistuit tolla kommentillasi varmasti pahoittamaan alkuperäien kirjoittajan mielen oikein kunnolla. Toivottavasti sinulle tuli hyvä mieli siitä a olet ylpeä itsestäsi!!!

Kiitos vastauksestasi. Asia on mietittänyt minua ja onhan hyvä tietää vaihtoehdoista. Kyllä, ensimmäistä kertaa vauva on vatsassa, olipa ensimmäisen kommentin kirjoittaja mitä mieltä tahansa siitä, olenko valmis raskauteen vai en. Ei hän minun mieltäni onnistunut pahoittamaan. Tuollaiset vastaukset ovat enemmänkin huvittavia ; )En näe mitään järkevää korrelaatiota sen välillä -synnyttääkö lapsen alateitse vai keisarilla- että onko ihminen valmis raskauteen tai saati sitten saamaan lapsia. Kaikkein tärkeintähän on se, kykeneekö olemaan loppu viimeksi hyvä vanhempi vai ei.. ja antamaan lapselle rakkautta ja "hyvän kodin".. synnytysreitillä ei liene tähän vaikutusta ; ) ?

Olen kuullut huimia juttuja ystäviltäni alateitse synnyttämisestä ja kyllähän vaihtoehtoja haluaa punnita... jos sellaisia on tarjolla..

• sectio

Alatiesynnytys on se ensimmäinen ja "ainoa oikea" tapa synnyttää, se luonnollinen ja normaali, jos nyt tämmöset ilmaisut sallitaan.

Kun lasta aletaan suunnitella, on myös "varauduttava" siihen, että lapsi syntyy alateitse.

Sektioon päädytään vain lääketieteellisin perustein. Se harkitaan tarkkaan. Kaikki suunnitellut sektiot johtuvat jostain ISOSTA ja merkittävästä seikasta. Se ei ole mikään valinta: haluan sektion, kiitos. EI.

Alatiesynnytyksessä on sitten paljon eri vaihtoehtoja, synnytysasento, kivun lievitys, kotisynnytys, haikaranpesä, ja mitä niitä liekään.

Sektio on iso operaatio, se on iso leikkaus. Sektiosta = keisarinleikkauksesta siis, toipuminen on hitaampaa.

Jos ajatellaan, että "paikat" menee pilalle ja seksi ei onnistu enää alatiesynnytyksen jälkeen, mutta sektio olisi tähän vastaus ja ratkaisu, ollaan ihan hakoteillä.

Vaikka edessä olisi suunniteltu sektio, elimistö valmistautuu alatiesynnytykseen. Häpyliitos pehmenee, emätin lyhenee, ja sitä rataa. "Paikat" ovat siis valmiina pehmeät ja valmistautuvat alatiesynnytykseen ja samalla tavalla joudut tekemään lantionpohjan lihasten jumpat, ehkä on myös virtsan karkailua yms. samoja vaivoja kuin alatiesynnytyksen kokeneilla.

Pitkä sepostus, mutta yhteenvetona toistan: keisarineleikkaus on AINA lääkärin "määräys" ja perustuu johonkin todella painavaan seikkaan. Sektiota ei saa koskaan vain siksi, että "minä haluan", ei edes siksi, että alatiesynnytys pelottaa.

• minäkin kommentoin..

ÄLÄ VÄLITÄ noista neg. kommenteista. Tosi inhottavia jotku! :(

En ole varma onko seuraava fakta, mutta tätä palstaa aktiivina monta kk seuranneena käsitykseni on että section voi saada synnytyspelon vuoksi.
      Ja se ei tod. tarkoita ettei joku olisi valmis äidiksi tm. tyhmää jos synnytys pelottaa!
      Tietysti aina on muistettava että keisarinleikkaus on suuri leikkaus, josta palautumunen on hitaampaa kuin alatiesynnytyksessä.

Olisi tosi mukavaa jos joku asiasta enemmän tietävä voisi kirjoittaa asiallisen kommentin, kun on niin inhottavia nuo jotku, että varmasti on alkuper. kirjoittajan mieli pahoittunut.

Itsekkin esikoista odottelen loppusuoralla ja toivotan sinulle mukavaa raskausaikaa! :)

• sectio

Ihan pelkän synnytyspelon vuoksi ei voi sektiota saada.
        Tottakai siinä terkkari laittaa lähetteen synnytyssairaalaan, siellä sitten keskustellaan kätiön/sairaanhoitajan / lääkärin kanssa synnytykseen liittyvistä asioioista. Tarvittaessa käydään toisen ja kolmannenkin kerran juttelemassa. Käydään läpi synnytyksen kulkua yms.
        Moni synnytyspelko on ihan tietämättömyyttä, suuri tuntematon. Ja kivun pelkoa. Pelko on aina totta, en minä sillä. Vaan sillä, että sektio on niin iso operaatio, ja siihen liittyy niin paljon enemmän riskejä - itse tapahtumaan että sen jälkeen - verrattuna alatiesynnytykseen. Lisäksi toipuminen ON hitaampaa, ja sektion jälkeen ON TODELLA KIPEÄ !!

Kun papereihin on kirjattu synnytyspelko, kätilöt ja muu synnytyshoitohenkilökunta osaa suhtautua eri tavalla synnyttäjään, näin olen ymmärtänyt. Siis "paremmin", äh, huono ilmaisu, mutta kuítenkin.

• tietää lisää

tuosta.

Mulla on murtunut häntäluu kaksi kertaa. Parantuminen on vienyt vuosia. Nyt vasta jonkun aikaa se on ollut oireeton ja olen pystynyt jopa harrastamaan liikuntaa, mihin en aiemmin kyennyt, koska häntäluu kipeytyi heti niin, etten pystynyt enää kunnolla liikkumaan tai istumaan.

Häntäluu on siis murtunut kaksi kertaa. Jos olisi murtunut yhtään pahemmin, olisin joutunut leikkaukseen. Ajoittain jopa toivoin, että olisi murtunut pahemmin, jotta olisin siihen leikkaukseen päässyt ja saanut sen sitä kautta kuntoon.

Jos häntäluu murtuu kerran, murtuu se sen jälkeen todella helposti uudelleen. Lääkärin kanssa olen keskustellut asiasta ja hän sanoi, että häntäluu saattaa murtua synnytyksessä sellaiseltakin, jolla se ei aiemmin ole murtunut.

Arvaapa haluaisinko leikkaukseen? Sillä voisin varmistaa, etten joutuisi taas samaan helvettiin, jossa aiemmin olin. Pelkäänkin, että mulla on niin huono tuuri, että saan jonkun urpon mies lääkärin, joka kuvittelee, että kaikki keisarinleikkaustoivomukset johtuvat pelosta, että pillu venähtää. Jos venähtää, niin sittenhän sitä on etsittävä isompi kyrpä sitä täyttämään. Jos maailma pyörii pelkän seksin ympärillä. Niillä, jotka noin ajattelee, ilmeisesti pyörii.

Mulla oli miespuolinen ystävä, joka kysyi, että meinaatko synnyttää vai pyydätkö keisarinleikkausta. Sanoin ajattelevani pyytää. Hän vastasi siihen tietävänsä, että miksi teen niin. Vastaus oli se, että ajattelin mieheni munaa. Että jos se ei vaikka enää tykkääkään paikoistani synnytyksen jälkeen. Jos niin ajattelisin, niin kyllä varmaankin ajattelisin omaa seksuaalista nautintoani, enkä miehen. Joillakin miehillä kun on taipumus ajatella, että koko maailma pyörii heidän munansa ympärillä. Oma mieheni ei ole sellainen ja ko. ystävä on entinen ystävä.

• Jaana
        sectio kirjoitti:

Ihan pelkän synnytyspelon vuoksi ei voi sektiota saada.
        Tottakai siinä terkkari laittaa lähetteen synnytyssairaalaan, siellä sitten keskustellaan kätiön/sairaanhoitajan / lääkärin kanssa synnytykseen liittyvistä asioioista. Tarvittaessa käydään toisen ja kolmannenkin kerran juttelemassa. Käydään läpi synnytyksen kulkua yms.
        Moni synnytyspelko on ihan tietämättömyyttä, suuri tuntematon. Ja kivun pelkoa. Pelko on aina totta, en minä sillä. Vaan sillä, että sektio on niin iso operaatio, ja siihen liittyy niin paljon enemmän riskejä - itse tapahtumaan että sen jälkeen - verrattuna alatiesynnytykseen. Lisäksi toipuminen ON hitaampaa, ja sektion jälkeen ON TODELLA KIPEÄ !!

Kun papereihin on kirjattu synnytyspelko, kätilöt ja muu synnytyshoitohenkilökunta osaa suhtautua eri tavalla synnyttäjään, näin olen ymmärtänyt. Siis "paremmin", äh, huono ilmaisu, mutta kuítenkin.

Sektiuon VOI saada synnytyspelon vuoksi, vaikka nyt kuinka väittäisit päinvastaista. Kaikki lääkärit eivät siihen suostu, mutta moni kyllä. Koitappa sinäkin lukea palstaa joskus, niin tiedät millaisia kokemuksia muilla ihmisillä on.

• on näin
        tietää lisää kirjoitti:

tuosta.

Mulla on murtunut häntäluu kaksi kertaa. Parantuminen on vienyt vuosia. Nyt vasta jonkun aikaa se on ollut oireeton ja olen pystynyt jopa harrastamaan liikuntaa, mihin en aiemmin kyennyt, koska häntäluu kipeytyi heti niin, etten pystynyt enää kunnolla liikkumaan tai istumaan.

Häntäluu on siis murtunut kaksi kertaa. Jos olisi murtunut yhtään pahemmin, olisin joutunut leikkaukseen. Ajoittain jopa toivoin, että olisi murtunut pahemmin, jotta olisin siihen leikkaukseen päässyt ja saanut sen sitä kautta kuntoon.

Jos häntäluu murtuu kerran, murtuu se sen jälkeen todella helposti uudelleen. Lääkärin kanssa olen keskustellut asiasta ja hän sanoi, että häntäluu saattaa murtua synnytyksessä sellaiseltakin, jolla se ei aiemmin ole murtunut.

Arvaapa haluaisinko leikkaukseen? Sillä voisin varmistaa, etten joutuisi taas samaan helvettiin, jossa aiemmin olin. Pelkäänkin, että mulla on niin huono tuuri, että saan jonkun urpon mies lääkärin, joka kuvittelee, että kaikki keisarinleikkaustoivomukset johtuvat pelosta, että pillu venähtää. Jos venähtää, niin sittenhän sitä on etsittävä isompi kyrpä sitä täyttämään. Jos maailma pyörii pelkän seksin ympärillä. Niillä, jotka noin ajattelee, ilmeisesti pyörii.

Mulla oli miespuolinen ystävä, joka kysyi, että meinaatko synnyttää vai pyydätkö keisarinleikkausta. Sanoin ajattelevani pyytää. Hän vastasi siihen tietävänsä, että miksi teen niin. Vastaus oli se, että ajattelin mieheni munaa. Että jos se ei vaikka enää tykkääkään paikoistani synnytyksen jälkeen. Jos niin ajattelisin, niin kyllä varmaankin ajattelisin omaa seksuaalista nautintoani, enkä miehen. Joillakin miehillä kun on taipumus ajatella, että koko maailma pyörii heidän munansa ympärillä. Oma mieheni ei ole sellainen ja ko. ystävä on entinen ystävä.

Olen aika hämmästynyt, jos sinulle ei tehtäisi sektiota. Pahasti murtuneet häntäluut luutuvat aika usein niin, että ne muodostavat esteen alatiesynnytykselle eli siis häntäluun pää kääntyy lantion ala-aukeamaan päin ja siten pienentää lantiota.

• toista kertaa...
        Jaana kirjoitti:

Sektiuon VOI saada synnytyspelon vuoksi, vaikka nyt kuinka väittäisit päinvastaista. Kaikki lääkärit eivät siihen suostu, mutta moni kyllä. Koitappa sinäkin lukea palstaa joskus, niin tiedät millaisia kokemuksia muilla ihmisillä on.

Hih, sitähän minäkin! Eli nk. pelkosectio on siis mahdollinen! :)

• ..pelkosektio

Ihan vain kommentoidakseni joitain vastauksia joita olet saanut, minulle on luvattu pelkosektio. Kerroin ensimmäisellä neuvolakäynnilläni synnytyskauhustani (jota en ollut tiedostanut, ennenkun tajusin olevani raskaana) ja neuvolassa olivat todella ystävällisiä. Sanoivat että täällä on todella pieni sektioprosentti, mutta että kyllä täällä osataan sektio tehdä ja saan sen halutessani:) Olen nyt käynyt neuvolapsykologilla kauhuni takia, synnytys on siis edessä vielä. Psykologin kanssa olemme käyneet läpi pelkojani ja pikkuhiljaa alkaa helpottamaan. (Ehkä sen takia on pieni sektioprosentti, kun täällä ollaan niin ymmärtäväisiä, eikä "pakoteta" ketään alatiesynnyttämään)

Jos pelottaa, kerro rohkeasti neuvolassa niin saat apua! Siinä ei ole mitään hävettävää ja sektion todellakin saa pelkojen takia. Kannattaa vaan pysyä kannassaan (jos on tosissaan, sektiohan on iso leikkaus), meinaan ei sitä ihan noin vain "valita". Mutta olen kuullut että yksityiseltä voi saada myös ainakin isommissa kaupungeissa sektion, mutta se sitten maksaa.. Kannattaa ottaa selvää! Monesti pelko jo helpottaa sillä että tietää olevan vaihtoehtoja..

Iloista odotusta Sinulle!!:)

• synnyttämään!!

Ei kannata pelätä sellaista mitä ei ole itse kokenut, kipukynnys on kaikilla erilainen, joillakin synnytys on voinut olla tuskaa,ja tiedän taas sellaisia joilla on ollut helppo.

Jos lantiosi mitat ovat sopusuhtaiset vauvan kokoon nähden, niin ilman muuta kannattaa alakautta synnyttää. ainakin yrittää.Se on lapselle ja äidille kaikin puolin parempi vaihtoehto.

Itse olen harmissani siitä, että olen saanut tosi ahtaan lantion enkä ole saanut edes yrittää esikoista synnyttää ja nyt tämä toinenkin menee suoraan sektioon. Mielestäni tämä synnystys on kuitenkin naisen elämässä yksi tärkeimpiä asioita. (verrattavissa ehkä miehen armeija kokemukseen)Itse pelkäsin hirveästi sektiota! Pelkäsin että kaikki pahin mahdollinen käy siinä minulle ja siinä kun ei voi itse mitään, täytyy vaan puuduksissa maata leikkuupöydällä,mihinkään ei voi itse vaikuttaa...

kannattaa vielä miettiä monta kertaa mitä toivoo...:)

• Annukka

Ihan voin omasta ja monen muunkin kokemuksesta kertoa, että kyllä sen sektion saa esim. synnytyspelon vuoksi. Toki pelkkä: "mua pelottaa" ei riitä, mutta sen saa, kuten aikasemmistakin kirjoituksista voidaan todeta =) Syyt on oltava todella perusteltuja. Väittäkää muut mitä haluatte... Ketään ei voida pakottaa tekemään mitään mitä ei itse halua (paitsi se klassinen: jokaisen on pakko kuolla). IHMISET ON ERILAISIA, muistakaa nyt hyvät ihmiset se, kun tappelette täällä! Lukekaa myös huviksenne aikaisempia kirjoituksia täällä ja synnytyspalstalla aiheesta - niitä on paljon.

• Oma kokemus

Saat toki itse päättää synnytystavan, kannattaa aloittaa hyvissä ajoin puhua neuvolassa sektiosta, saat lähetteen sairaalaan kätilön juttusille ja "pääset" puhumaan "peloistasi" ts. kuuntelemaan ns. norm. synnytyksen "eduista"... mutta kätilöhän ei päätä puolestasi synnytystapaa. Ketään ei voi pakottaa alatiesynnutykseen, joten älä anna periksi niin toiveesi toteutuu!

• tuitui

voin sanoa itse synnytyspelosta kärsineenä ja alatiesynnytyksen kokeneena, ettei se niin kamalaa ollut kuin mitä siitä sanotaan ;).

ylipäätään, en ymmärrä miksi ihmeessä ihmiset haluavat sektioon (jos ei ihan pakko ole)?!?! Kyllä, jos kipua pelkää niin lapsen ulos saaminen sektiolla on kivuttomampaa, mutta auta armias niitä särkyjä kun maha on kerran revitty lihaksia ja sisäelimiä myöten auki ja takaisin ommeltu kiinni. siinä saattaa mennä monta kuukautta ennen kuin pääsee edes haaveilemaan "normaalista" elämästä. ja saahan alatiesynnytyksessäkin kivunlievytystä, tosin kipu loppuu kuin seinään kun vauva on ulkona!

olin juuri viime viikonloppuna kuuntelemassa synnytyslääkärin luentoa tästä asiasta. ja teille sektion kannattajille kerron nyt mitä kohtia hän halusi moisesta asiasta nostaa esiin;

Äidin riskit sektiossa;
      -äitikuolleisuus on 5 kertainen alatiesynnytyksiin nähden
      -hallitsemattomaan kohdunpoistoon johtava verenvuotoriski 6 kertainen
      -virtsarakon vaurioitumisriski 10 kertainen
      -kohduntulehdusriski 15 kertainen
      -arpi lisää verenhukkaa ja tulehdusriskiä
      -riski kohdunrepeämästä/reiästä kohdussa

lapsen riskit sektiossa;
      -puudutus voi heikentää istukkavirtausta äidin verenpaineen laskun takia
      -nukutusaineet menevät istukan läpi
      -lapsen hegitysvaikeudet (koska alatiesynnytyksen tavoin lapsen keuhkot eivät painu kasaan synnyttäessä, lapsen oma hengitysmekanismi ei aktivoidu normaalisti)
      -lapsen kirurgiset ihovauriot
      -sektion jälkeisen raskauden kohturuptuurariski lisää kuolleisuutta (voi kun muistas mitä tarkoittaa, ei kuitenkaan kuulosta hyvältä vai mitä?)
      -lapsi ei saa äidistä saatavaa tärkeää bakteerikantaa, jonka hän muuten saisi emättimestä alatiesynnytyksessä

ja tässä vain osa asioista joita hän nosti pintaan... miksi ihmeessä joku haluaisi tietentahtoen ottaa nämä riskit?? sekä itselleen että lapsellee?? puhumattamaan seuraavista lapsista..

nyt kun tiedän asioista hitusen paremmin, enemmän minua ainakin pelottaisi jos "en saisi" synnyttää alakautta, vaan "joutuisin" sektioon. eli siis kyllä, edelleenkin minulla on synnytyspelko, mutta pelko on vain sitä että "entäs jos joudun sektioon?"

toivottavasti tekin jotka sektioon HALUATTE ilman siihen pakotetta miettisitte kahdesti vielä. jokainen kyllä "osaa" synnyttää, vaikka sitä ei koskaan olisikaan aikaisemmin tehnyt. ja saattehan te sitä kivunliyvytystä alatiesynnytyksessäkin, ei kipua ainakaan siis kannata pelätä, se osataan jo hoitaa!

• ...

Onneksesi et ole kärsinyt ylitsepääsemättömästä synnytyspelosta, koska olet pystynyt alatiesynnytykseen. Näin ei ole kuitenkaan kaikilla, me ihmiset kun olemme niin erilaisia! Miksi meidän aina täytyy arvostella ja kyseenalaistaa toistemme valintoja?

Tiesitkö, että synnytyspelko voi olla joskus niin rajua, ettei alatiesynnytys yksinkertaisesti onnistu. Synnytyksessä äidin on kuitenkin pystyttävä yhteistyöhön ja jos näin ei ole, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sektio.

Ennen pelkosektioon ryhtymistä äideille on varmasti kerrottu kaikkien synnytystapojen hyödyt ja haitat, mutta silti joku voi pelätä siinä määrin alatiesynnytystä, että päädytään sektioon. Joku toinen taas pelkää kuollakseen juuri sektioon joutumista.

• mama 01
        ... kirjoitti:

Onneksesi et ole kärsinyt ylitsepääsemättömästä synnytyspelosta, koska olet pystynyt alatiesynnytykseen. Näin ei ole kuitenkaan kaikilla, me ihmiset kun olemme niin erilaisia! Miksi meidän aina täytyy arvostella ja kyseenalaistaa toistemme valintoja?

Tiesitkö, että synnytyspelko voi olla joskus niin rajua, ettei alatiesynnytys yksinkertaisesti onnistu. Synnytyksessä äidin on kuitenkin pystyttävä yhteistyöhön ja jos näin ei ole, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sektio.

Ennen pelkosektioon ryhtymistä äideille on varmasti kerrottu kaikkien synnytystapojen hyödyt ja haitat, mutta silti joku voi pelätä siinä määrin alatiesynnytystä, että päädytään sektioon. Joku toinen taas pelkää kuollakseen juuri sektioon joutumista.

ottamatta kantaa saako sektiom halutessaan ja millä perusteella siihen päädytään,haluan vain tuoda sen seikan julki että sektiosta toipuminen EI ole AINA hitaampaa ja kivuliaampaa kuin alatiesynnytyksestä!on yksilökohtaista ja lapsi ei myöskään aina "kärsi" sektiosta.Älkää viitsikö yleistää!

• ettei koskaa
        mama 01 kirjoitti:

ottamatta kantaa saako sektiom halutessaan ja millä perusteella siihen päädytään,haluan vain tuoda sen seikan julki että sektiosta toipuminen EI ole AINA hitaampaa ja kivuliaampaa kuin alatiesynnytyksestä!on yksilökohtaista ja lapsi ei myöskään aina "kärsi" sektiosta.Älkää viitsikö yleistää!

kirjotan koska,olen synnyttänyt neljä alateitse ja yhden sektiolla PELON takia.
        En aijemmin olisi ymmärtänyt synnytystä pelkääviä,mutta nyt sen pelon kokeneena olen "paljon"viisaampi.

On helppo arvostella,kun ei ole itse kokenut.Pelosta voi todellakin tulla niin hallitseva,että sektio on paras ratkasu.

On tapauskohtasta miten toipuu alatiesynnytyksestä tai sektiosta!

Nyt odotan kuudetta lastamme ja todella toivon,ettei pelot pääsisi pintaan ja voisin iloisin mielin odottaa synnytystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1421
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1395
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      311
      1164
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1087
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      32
      906
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      894
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe