Ei-elimellinen psykoottinen häiriö

help.needed

Sain ton diagnoosin masennuksen lisäksi. Pelottaa mielettömästi, että miten elämä jatkuu tästä eteenpäin. Oikeastaan mä en haluaisi edes olla elossa. Jopa tää diagnoosi masentaa mua vain lisää. Ja silti ihmettelen, voiko se ees olla oikea, koska tajuan itse, että en oo ihan terve ja osaan kyseenalaistaa muun muassa aistiharhojeni todenperäisyyden. Silti mä kyllä välillä joudun niiden takia pelkäämään mielettömästi, vaikka tiedän aina jossakin sisimmässäni, ettei ne oo totta.

Onko tääällä palstalla muita psykoosidiagnoosin saaneita, jotka on itse tajunneet omat harhansa mahdottomiksi? Entä miten te muut palstalaiset ootte käsitelly sitä asiaa, että teidät on viralllisesti leimattu "hulluksi"? Mistä saatte voimaa ja uskoa tulevaan? Mun tekis todella mieli vetää itseni narun jatkeeksi ja tuntuu, että pian teen niin...

22

5405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riistaaja

      Siis onko sulla aistiharhoja ja harhaluuloja? Mitkä harhat tajuat mahdottomiksi?

      • help.needed

        Sekä että. Ja kaikki nää tuntuu järjettömiltä, kun ne on menny ohi. Tuntuu ihan umpityperältä pelätä, että jotain yliluonnollisen kummallista on mun perässäni ja joku kenties laittaa vaan ajatuksia mun päähäni. Tuntuu myös täysin järjettömältä pelätä omituisia ääniä, jotka ei tunnu tulevan mistään järkevästä äänen lähteestä tai säikkyä nopeasti välähtäviä hahmoja, jotka sillä hetkellä näyttää tosi ahdistavilta.


      • Anonyymi
        help.needed kirjoitti:

        Sekä että. Ja kaikki nää tuntuu järjettömiltä, kun ne on menny ohi. Tuntuu ihan umpityperältä pelätä, että jotain yliluonnollisen kummallista on mun perässäni ja joku kenties laittaa vaan ajatuksia mun päähäni. Tuntuu myös täysin järjettömältä pelätä omituisia ääniä, jotka ei tunnu tulevan mistään järkevästä äänen lähteestä tai säikkyä nopeasti välähtäviä hahmoja, jotka sillä hetkellä näyttää tosi ahdistavilta.

        Eräät lääkkeet voivat aiheuttaa myös aisti häiriöitä , jolloin potilas on tietoinen niistä jo etukäteen, ettei pelästy jos niitä ilmenee. Esim dopamiini sattaa tehdä aivoissa asioita mitä ei aina oikein jaksa ymmärtää.
        Niin että pitäisi aina katsoa mitä lääkettä syö ettei se ole lääke joka aiheuttaa ja luullaan sairaudeksi


    • traumatisoitunut-

      Minä en enää välitä niin paljon mitä minusta kirjoitetaan diagnoosina. Kyllä se edelleen sattuu lukea merkintöjä. Leimat sattuu. Se että minulla lukee tuollaisia leimoja papereissa ahdistaa minua kun menen ihan normaali terveydenhuollon puolelle.

      En koe olevani sitä, mitä minusta on kirjoitettu ja olen kokenut lääkkeistä enemmän haittaa kuin hyötyä. Olin ehkä joskus hyvin huonossa kunnossa jonkun aikaa elämänkriisissäni mutta en enää ole sellainen. Kirjoitetusta tarinastani puuttuu olennaisia kohtia ja tuntuu että se on alkanut elää omaa elämäänsä lukuisten psykiatrien rustaillessa sinne kiireessä pitkälle meneviä johtopäätöksiään edellisten merkintöjen pohjalta - minussa täytyy olla jokin syvä häiriö kun minulle on tapahtunut tällaista, mikä se on tai kun en ole tämän jälkeen kyennyt työelämään... Lukuisista lääkekokeiluista huolimatta tuntuu että mikään määrä lääkkeitä ei tunnu riittävän psykiatrien mielestä että kun on kokeillut ne niin vielä voisi kokeilla sitä ja tätä ja aina olisi uusia hienoja lääkkeitä tarjolla. Ne ovat mielestäni samaa kuraa eri paketissa. Olen nykyään herkkä saamaan lääkkeistä haittoja, kuin yliherkistynyt niille, sillä olen käyttänyt niitä vuosia mutta tämän merkitystä psykiatriassa ei nähdä. Mutta en ole enää suostunut moisiin karmeiden kokemusteni jälkeen, saatika sähköhoitoon jota myös tarjottiin. Koen että muistini heikentyi rauhoittavia sisältäneellä lääkekoktaililla niin että en halua enää riskeerata muistihäiriöitä. Kärsin edelleen lääkekoktailin aiheuttavista vaurioista itsessäni. Tätä ei tunnusteta.

      Kun olen kertonut huonoista kokemuksista hoitojärjestelmässä, niitä on vähätelty sillä olenhan tarvinnut kaiken "hoidon" vaikka se on paikoin ollut suureksi ja musertavaksi haitaksi omalle psyykkeelleni ja kärsin osastojaksosta edelleen traumoja. Psykiatrit näkevät edelleen oikeutettuna että minua hoidettiin pakolla ja ilmeisesti minun pitäisi olla kiitollinen tuosta, mutta en ikinä tule olemaan enkä ikinä tule antamaan anteeksi.Kärsin painajaisia, takaumia, turvattomuutta ja ahdistusta. Voisi sanoa että traumoja, mutta niitä ei allekirjoiteta kun olen ollut "psykoosissa" tuolloin jolloin minua pakkohoidettiin ja psykoosi tuntuu olevan psykiatreille joku täysin olosuhteista, sen hetkisistä rankoista kokemuksista ja ympäristöstä riippumaton kemiallinen epätasapainotila päässä. Kukaan ei ota huomioon että mitä minulle tehtiin osastolla saattaisi olla suuressa osassa siihen miksi romahdin vielä pahemmin mennessäni osastolle ja varsinkin kun minulle alettiin syöttää minulle liian isoa lääkekoktailia. Sen jälkeen kun paperissani vilahti psykoottinen osastolla, olen tajunnut mitä psykiatrian puolella voidaan tehdä ihmisille ja miten suhtautuminen ja kohtelu muuttuu tuon merkinnän jälkeen. Psykiatriaan olen menettänyt jo aikapäiviä sitten uskon, että se parantaisi hyvinvointiani lääkkeillä ja diagnooseilla, tai lisäisi itsetuntemustani mikä elämässäni on vialla.

      Psykiatria lähtäkohtaisesti perustuu tiettyihin olettamiin siitä mikä on normaalia käytöstä ja normaalia tuntemista, mikä ei, eli sairasta ja epänormaalia tuntemista ja käyttäytymistä ja mielipiteitä, ja että henkilöt jotka ei kykene yhteiskunnan velvollisuuksiin, ovat epänormaaleja tai sairaita. Psykiatria on tavallaan yksi kontrollin väline valtiossa. Luotin vielä johonkin pisteeseen asti sen oppeihin ja olin vielä niitä jotka ajatteli että psykiatrit tietävät mikä elämänongelmani on tai mikä lääke auttaa. Se karisi siinä vaiheessa kun tajusin kuinka paljon haittaa lääkkeistä oli minulle ja kun itsensä mahduttaminen psykiatrian diagnoosimuotteihin oli vaikeaa.

      Minussa ei ole vikaa kun lääkkeet eivät sovi tai auta minua, vaan lääkkeissä itsessään. Minut on leimattu lääkekielteiseksi kysymättä täysin syytä siihen. Tuntuu että minua pidetään sellaisena että en tahdo parantua kun en kylvä lääkkeitä naamaani enää. Luotan nykyään siihen että tiedän mikä itselleni on hyväksi, ja koen että se on lääkkeettömyys, koska jos en siihen luottaisi mietin miten voisin edes parantua jos ei olisi luottamusta siihen. Välillä epäilin itseäni ja kokemuksiani lääkkeestä mutta huonot lääkekokemukset muistutti taas miksi en lääkkeitä ole kokeillut enää. Kokeilin niitä pisteeseen kunnes tajusin että se polku oli kahlattu loppuun.

      En allekirjoita enää psykiatrian oppeja suureksi osaksi. Jos joku sanoo minusta sellaista minkä allekirjoitan ja koen lisäävän omaa itsetuntemusta tai auttaa minua, toki huomioin mutta useimmiten mikään ei oikein sovi, kun joku minua tuntematon analysoi mikä minussa on vialla toisen kirjoittaman perusteella nähtyään minua kerran/kaksi. Pahimmalta tuntuu kumminkin vääntyä psykiatrin pakeille näiden kyynisten ajatusten kanssa.

      Toivon että vielä palaan työkuntoiseksi ja pääsen viimeisestä lääkkeestä eroon. Jos pitäisi yhtiä hankalimpia asioita elämässäni miettiä, se olisi ehdottomasti kamppailu useasta lääkkeestä eroon.

      Saan voimaa ja uskoa elämään siitä että minulla on läheisiä jotka tukevat.

      • reseptori

        Eikö olekin tuo viimeinen lääke bentso? Ne sentään oikeasti toimii, mutta voivat koukuttaa. Niitä ei pidä lopettaa kuin seinään, koska aiheuttavat voimakkaat vieroitusoireet joihin voi kuolla jos on käyttänyt pitkään isoja annoksia. Bentsot vaikuttavat samoihin reseptoreihin kuin alkoholi, joten vieroitusoireet ovat samanlaisia.


      • fenetre

        traumatisoitunut, onnea siihen mitä teetkin. Pystyn hyvin samaistumaan moniin kokemuksiisi.

        Minä olen ollut yli viisi vuotta ilman mitään lääkkeitä tai psykiatrian kontaktia, ikää n 37 v. Minulla oli psykiatrian pahimmat diagnoosit, kuten kaksisuuntainen ja skitsofrenia, sen ajan kun olin psykiatrian piirissä ja lääkittävänä. Nykyään kun olen päässyt lääkkeistä ja psykiatriasta kokonaan eroon on se, että ne "harhaiset"potilastietojen merkinnät säilyvät siellä koko loppuelämäni. Olen sen hoidon jälkeen ollut yli viisi vuotta ilman tarvetta lääkärille tai millekään lääkkeelle, ja olen käynyt sen ajan täysipäiväisessä aika vaativassa työssä. Jos minulta tulevaisuudessa jää saamatta esimerkiksi työpaikka tai ajokortti, tai en saa oikeaan fyysiseen saurauteen oikeaa hoitoa noiden poliklinikan juttujen vuoksi, niin aloitan aiheesta jonkun julkisen kampanjan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Minulla ei vain ole muuta vaihtoehtoa "keskustelulle".


      • Anonyymi

        Älä ole idiootti, juttelisit ihmisen kanssa jolla on samoja ongelmia ja löytäsit ratkaisuja yhdessä miettiessä tästä asiasta etkä juttelisi minkään valtion lääkemonopolin robotin kanssa. Lääkkeillä voisi olla vain yksi hyöty jolla saisit pään tyhjäksi poistamalla vilkkaan ajatus maailman mentäessäsi nukkumaan (musta telvisioruutu). Melko sairas olet kun tiedostat kaiken ja nuo osastot löiki sun järjen päähän terveisin läpikäyty maailma. Pss masennus lähtee pois kunhan muistat hymyillä päiväkerrallaan


    • help.needed

      Pohdin tässä taas omaa tilannettani. Sitä mikä on oikeasti harhaa ja mikä kenties traumojen aiheuttamaa reagointia. Multa kyllä löytyy noita trauman aiheita vaikka muille jakaa, joten mitä jos koko diagnooosi on väärä?

      Toisaalta olis lohdullista ajatella, että joku taikapilleri poistais nää aistiharhat ja pelot. Viime yökin meni aivan paniikissa, kun näin seinässä jotain ihme kuvioita, joita siinä ei oikeasti ole ja pelkäsin, että joku on mun huoneessani.

    • Hjvjnkii

      Jos pystyt muuten olemaan, niin yritä ajatella että kärsit vain aistiharhoista jotka eivät ole totta. Ne ovat siis vain virheaistimuksia joita voit kokeilla vain ignorata ja tehdä jotain muuta. Jos kuulet ääniä niin kokeile laittaa musiikkia päälle peittämään äänet.

    • Anonyymi

      Psykosi toimii niin kuin kaksi piippuinen haulikko. Jollei ensimmäinen osuma jätä jälkiä niin toinen osuma jättää varmasti. Eli toinen osuma menee ensimmäisen päälle. Sama psykoosissa jollei ensimmäinen Psykosi jätä jälkiä niin toinen jättää. Eli taas niin toinen Psykosin menee ensimmäisen päälle.

    • Anonyymi

      Avoin, rehellinen ja surullinen tarina.

    • Anonyymi

      Eikös nuo kaikki ilmiöt jotka syntyvät jonkun aistin tuottamana kuulu neurologian alaan? Miksiköhän psykiatrit ovat omineet ne ja tuottavat tietämättömyyttään vääriä diagnooseja?

      Jos syö psykoosilääkeitä ja tulee aistivääristymiä kyllä ne ovat lääkkeiden tuottamia. Se että niitä pelästyy ja reagoi pelkoonsa ei ole psykoosia vaan normaali ihmisen reaktio asiaan jota ei ymmärrä.

      Joillakin ihmisillä on synnynnäisiä aistiherkkyyksiä joista valitettavasti monet lääkärit tekevät sairauksia.

      • Anonyymi

        Mitkä psykoosilääkkeet aiheuttaa aistiharhoja, olisin kiinnoatunit kuulemaan? Kuulostaa vähän samalta, kuin psykoottinen skitsofreenikko kertoo kannabiksen toimivan lääkkeenä lääkkepillereiden sijaan ja kokoajan meno menee vaan enemmän ja enemmän psykoottisemmaksi. Sairaudentunnottumuushan on katalin tila psyykesairauksissa, valitettavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä psykoosilääkkeet aiheuttaa aistiharhoja, olisin kiinnoatunit kuulemaan? Kuulostaa vähän samalta, kuin psykoottinen skitsofreenikko kertoo kannabiksen toimivan lääkkeenä lääkkepillereiden sijaan ja kokoajan meno menee vaan enemmän ja enemmän psykoottisemmaksi. Sairaudentunnottumuushan on katalin tila psyykesairauksissa, valitettavasti.

        ties mikä paha olo aiheuttaa oireilun josta saa psykoosidiagnoosin. lääkkeet tekee turraksi ja vieroitusoireet pahempia kuin alkuperäisen pahan olon aiheuttama akuutti olo. turhaa tosin tänne kirjoittaa yhtäkään lääkekriittistä tai ihmisläheisempää psykiatriaa toimivaa kannanottoa kun psykiatriakultista elävät leimaa kaiken kritiikin heti sairaudeksi. tyypillistä narsismia, tiedätte sen itsekin :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä psykoosilääkkeet aiheuttaa aistiharhoja, olisin kiinnoatunit kuulemaan? Kuulostaa vähän samalta, kuin psykoottinen skitsofreenikko kertoo kannabiksen toimivan lääkkeenä lääkkepillereiden sijaan ja kokoajan meno menee vaan enemmän ja enemmän psykoottisemmaksi. Sairaudentunnottumuushan on katalin tila psyykesairauksissa, valitettavasti.

        Ei kai sitä voi sanoa mitkä lääkkeet aiheuttaa mitäkin häiriöitä koska jokainen reagoi lääkkeisiin eri tavalla , se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle . Niin että ei voi edes vertailla sillä perusteella että jos yksi saa harhoja niin toinen luulee että hänkin niitä saa.
        Sillä niin ei ole. Lääkitys on aina yksilöllinen kokemus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ties mikä paha olo aiheuttaa oireilun josta saa psykoosidiagnoosin. lääkkeet tekee turraksi ja vieroitusoireet pahempia kuin alkuperäisen pahan olon aiheuttama akuutti olo. turhaa tosin tänne kirjoittaa yhtäkään lääkekriittistä tai ihmisläheisempää psykiatriaa toimivaa kannanottoa kun psykiatriakultista elävät leimaa kaiken kritiikin heti sairaudeksi. tyypillistä narsismia, tiedätte sen itsekin :D

        Joo, ei ole herkkua elää tällasessa psykiatriakultissa, meillä on sellaset päivystysvuorot, että joudutaan aina lähtemään oikomaan foorumeille jos joku on siellä esittäny perättömiä väitteitä psykiatriasta. Ja kulttilaisiaki on niin vaikee rekrytä kun hoitoalalla suurin osa tekee sitä kuitenki kutsumuksesta eikä rahasta, niin noi narskutki on senverran harvassa.

        Mutta oletko ajatellu, mitä tapahtuis, jos tänne kirjottaski vähän objektiivisemmin niistä ongelmista, niin ehkä niitä ei heti tarviiskaan olla oikomassa eikä vastakkain asettelua syntyisi heti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ei ole herkkua elää tällasessa psykiatriakultissa, meillä on sellaset päivystysvuorot, että joudutaan aina lähtemään oikomaan foorumeille jos joku on siellä esittäny perättömiä väitteitä psykiatriasta. Ja kulttilaisiaki on niin vaikee rekrytä kun hoitoalalla suurin osa tekee sitä kuitenki kutsumuksesta eikä rahasta, niin noi narskutki on senverran harvassa.

        Mutta oletko ajatellu, mitä tapahtuis, jos tänne kirjottaski vähän objektiivisemmin niistä ongelmista, niin ehkä niitä ei heti tarviiskaan olla oikomassa eikä vastakkain asettelua syntyisi heti?

        "Ei kai sitä voi sanoa mitkä lääkkeet aiheuttaa mitäkin häiriöitä koska jokainen reagoi lääkkeisiin eri tavalla , se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle . Niin että ei voi edes vertailla sillä perusteella että jos yksi saa harhoja niin toinen luulee että hänkin niitä saa.
        Sillä niin ei ole. Lääkitys on aina yksilöllinen kokemus"

        Oma kokemukseni on se että psyykenlääkkeet ja vieroitukset oli pahempi kokemus kuin mielenterveyden ongelmat mihin alunperin niitä alkoi syömään. Vei tunteita leikaten niitä, aiheutti vieroitusoireita(unettomuus, tunteiden heittely, levottomuuden ja ylivireyden tunne, ahdistus, kognitiiviset häiriöt), vei seksuaalisuuden ja osan elämästä siis ja sen iloista, pahimmillaan aiheutti sekavuutta ja tunnetta että pitäisi päästä nahoistaan kun kehossa on liikkumispakon tunnetta(akatisia) mikä sai aikaan itsetuhoista käytöstä, aiheutti hämmenteisyyttä tunne-elämässä ja laajemmin elämässä.

        Ja näitä kutsutaan lääkkeiksi. Voi pyhä sylvi! Ne on aineita mitkä veivaa olennaisia välittäjäaineita millä on tärkeitä säätelytehtäviä kehossa esim motorinen toiminta, seksuaalisuus jne. On selvää että ennemmin tai myöhemmin saattaa tulla ongelmia, niillekkin ketkä aluksi reagoi hyvin. Itsekin alussa reagoin paremmin. Ongelmat alkoi tulla siinä vuosien kohdalla kunnes ne turmeli elämäni.

        Näillä aineilla on kapasiteetti tuhota elämä totaalisesti kognitiosta, tunne-elämään, seksuaalisuuteen, ja pahentaa traumoja.

        Olkaa varovaisia, sanokoon psykiatrian alan työntekijät mitä sanoi. Heillä ei juuri muuta ole tarjota ja psykiatriassa rahoitetaan lähinnä innokkaasti lääketutkimuksia. Tulkitsevat lääkehaittojakin mielenterveyden ongelmina herkästi tulkitessaan lääkkeet turvallisempina kuin ne on näkemättä kaikkia nyansseja haittapuolissa

        Jopa psykoosin jälkeen (joka puhkesi lääkevieroituksessa toisen ryhmän lääkkeestä kokeillessani lääkkeitä sen puhkaisemaan unettomuuteen mikä puhkaisi haittaa), olen tajunnut että psyyke on niin vahva että voi eheytyä ilman lääkkeitä. Lopetin lääkkeet kesken psykoosin, sekavuus väheni ja aivot keräili palaset. Kys aineissa olin sekava ja hämmentynyt ja sisäisesti levoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä psykoosilääkkeet aiheuttaa aistiharhoja, olisin kiinnoatunit kuulemaan? Kuulostaa vähän samalta, kuin psykoottinen skitsofreenikko kertoo kannabiksen toimivan lääkkeenä lääkkepillereiden sijaan ja kokoajan meno menee vaan enemmän ja enemmän psykoottisemmaksi. Sairaudentunnottumuushan on katalin tila psyykesairauksissa, valitettavasti.

        En kyllä suosittelisi kenellekään psykoosipotilaalle ( tai mahdollisesti jollekin, jolla on alttius saada psykoosi ) , edes kokeilemaan kannabista, oikeastaan ei muitakaan päihteitä.
        Kokemusta on omakohtaisesti, että meno menee enemmän ja enemmän psykoottiseksi, siinä tämä edellinen kommentoija on aivan oikeassa.
        Voi olla sairaudentunnoton kyllä, mutta se voi olla niinkin, että itse kyllä tiedostaa sen, kuinka sekaisin on, etenkin päihteitä käyttäessään/käyttäneenä, mutta siitä ei vaan välttämättä enää itse jaksa välittää.
        Joskus voi käydä niin, kun elämä menee tarpeeksi pois raiteiltaan, niin sen antaa sitten mennä ihan täysillä. Eikä se ole lainkaan hyvä juttu.


    • Anonyymi

      Hulluus ja nerous kulkee käsikädessä.

    • Anonyymi

      Ei ole. Turhaan uskot niiden olevan harhoja vaan luota itseesi. Totta ne ovat.

    • Anonyymi

      Jos et tupakoi et kitaa kaljaa kappi juoppona. Läkityksellä pärjät ja elämä normaalisoitu. Muista aina kalja ja psyykelääkeet on koktaili jolla pästään momiin muihin lisäsairauksiin ja sydän voi petää ..

    • Anonyymi

      Elimellinen tai ei-elimellinen on ihan arviopeliä. Esim. mulla on uniongelma joka on virallisesti elimellinen. Mitäköhän musta ajateltaisiin, jos siinä lukisi ei-elimellinen sen sijaan? Tuppaan uskomaan, että ne on kaikki elimellisiä, mutta psyykkisen aiheuttamia esim. pitkäaikaisten tapojen kautta. Mun ongelmaan pystyy vain unilääke, jota ei suostuta määräämään. Sama kuin psykootiselle ei suostuttaisi määräämään psykoosilääkitystä vain koska Käypä hoito -suositus niin kuvittelee.

      Jotkut kuulee ja näkee epämääräisiä hahmoja, ja joku rasitus- tai stressivamma se mitä ilmeisimmin on, esim. mulla on vähän tinnitystä, joka pahenee liiassa rasituksessa ja kun siitä toipuu, ja varmasti on elimellinen, ja aiheuttaja on rasitus.

      Ei-elimellinen kuvitelma; miten se on mahdollista? Hieno temppu; harjoittelitko saavutusta paljon, ja voiko sen harjoitella pois, vai tarvitaanko siihen lääkeitä joita ei suostuta määräämään? Niin, onhan noita sieniä, joita ei kai Suomessa suostuta määräämään, ja muuta lääinnällistä, ja sitten on aina huhuja, ettei jonkun tutkimuksen mukaan esim. kannabis auta kipuihin, ja odotapa vain, ja se taas muuttuu.

      Kannabis voi olla osa-aiheuttaja psykoosin aiheuttajana. Uskon, että moni elimellinen tai ja ei, voidaan hoitaa pois sopivalla tukilääkityksellä tai muilla muutoksia aivoissa aiheuttavilla toimilla, ja joku omaa pakkoliikkeitä, ja se si siihen jenkkidokumentissa olisko leikkauksen, ja sai asiat kuntoon. Sekin varmaan on Suomessa ei-elimellinen, ja voihan se ollakin, mutta sen voi estää elimellisestikin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe