Paniikki yöllä?

Väsynytihminenn

Voiko paniikkikohtaus iskeä yllättäen yöllä?

Iltaisin minua alkaa huimata, tuntuu siltä, että en saa happea, joku kuristaa minua kaulasta ja en halua nukkua, koska pelkään, että tukehdun.

Jos illalla ei tapahdu tällaista, tai se on niin pientä, että pakotan itseni nukkumaan, herään keskellä yötä huimauksen tunteeseen, hapenpuutteeseen ja outoon oloon. Raajat tuntuvat tunnottomilta ja kun niitä liikuttaa, tuntuu, että minä en liikuttaisi niitä. Kuin minä en hallitsisi kättäni ja jalkojani. On sellainen epätodellinen olo ja kaikki ympärillä oleva tuntuu olevan vain kuvitelmaa. Jopa ajatteleminen on vaikeaa. Se tuntuu etäiseltä ja kankealta. Itselläni on sellaisia pakonomaisia numerosarjoja mitä toistan mielessäni, etenkin kun minusta tuntuu, että olen menettämässä järkeni, mutta tuossa tilassa pystyn vain hyvin hyvin keskittyneenä kankeasti laskemaan järjestyksessä numeroita. Olo alkaa tulla niin kauheaksi, että nousen istumaan kovalle lattialle (ajatus on se, että jos pyörryn niin sen huomaa) ja alan tehdä muuta, kuten piirtää, kirjoittaa tai katsoa sarjoja kännykästä. Rauhoittumisen jälkeen menen takaisin sänkyyn ja odotan, että nukahdan.

Tämä alkaa jo todella vaivata minua. Joko en saa nukuttua moneen tuntiin ja nukahdan aamulla tai pakosta, tai herään keskellä yötä ja olen tunteja hereillä. Ihminen tarvitsee unta!

Onko kenelläkään kokemuksia ja voiko tälläisestä päästä eroon?

11

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HenkkaM

      Hyvää huomenta sinulle ! Paniikkikohtuas voi periaatteessa tulla milloin vain, mutta en osaa sanoa, onko sinun oireilusi paniikkihäiriötä. Osittain se sitä muistuttaa. Oireet on tietenkin hieman erilaiset jokaisella. Itselläni hakkaa myös sydän kovasti tai vaihtoehtoisesti sydän "salpautuu" ja päässä ja silmissä sumenee hetkeksi. Raajoissa tuntuu pistelevää puutumista ja ylävartalossa on "puutumisen" tunnetta. Olo on kauhea ja pelottava. Luulee sekoavansa lopullisesti.
      Itselläni paniikkikohtaus laantuu noin puolessa tunnissa pahimmasta sellaiseksi, että saan hengitettyä tasaisemmin. Olossa voi silti olla pitelemistä kauankin. Minulla menee jonkun aikaa ennenkuin saa itseni rauhoitetuksi.

      Miksiköhän tällainen kohtaus iskee sinulle juuri iltaisin ? Tuleeko sinulle iltaisin mieleen jotain ahdistavaa, ahdistavia muistoja tms. joka voisi provosoida tuollaisen kohtauksen nousemaan ?
      Unirytmisi menee sekaisin todellakin myös ja pitkittyneenä vaikuttaa päivän vireystilaan.
      Sanoisin, että lääkärillä käynti kannattaa asian selvittämiseksi. Et voi missään tapauksessa
      jäädä "arvailudiagnoosin" varaan. Huimaus ja hapensaannin vaikeus ja muut oireesi voivat liittyä johonkin ihan muuhunkin.

      Mukavaa vapunaikaa joka tapauksessa ja kaikesta huolimatta !

    • kanawa

      Syötköhän sinä jotain lääkkeitä ? Itsestäni on alkanut tuntua, että unilääke saa huimausta aikaan, huimaa usein sekä seistessä että makuulla, yölläkin noustessa huimaa joskus. En varma ole lääkkeen ja huimauksen yhteydestä ja hakuammuntaa tämä on vain. Samantapaista hapenpuutetta tunnen minäkin öisin varsinkin, mutta aloin pitää makuuhuoneen ikkunaa vähän raollaan öisin ja parvekkeen ovea. Se on "psyykkinen huijaus", tieto, että tulee aina vähän lisähappea, helpottaa oloani henkisesti.
      Onko sinulla kuormittavaa elämäntilannetta, joka voisi aiheuttaa paniikkihäiriötä ?
      Paniikkihäiriö voi kehittyä hitaasti. Ensin on voinut olla pitkään ahdistunut.

    • naineen33

      Mulla on ollut paniikkihäiriö noin 15 vuotta, ja vasta viime vuonna alkoivat yölliset paniikkikohtaukset, samalla kuin muuten kkäytössä olleen ssri lääkkeiden teho alkoi hävitä. tarkempaa määritelmää asialle en voi antaa, mutta jotenkin yön aikana avoissa ei serotoniini kulje, joten paniikki syntyy juurikin sen serotoniinisytemin vuoksi. Itselleni määrättiin normi lääkityksen lisäksi mirtazapin, joka auttoi nukahtamaan paniikkia pelkäämättä, ja nukutti aamuun asti, mutta lihotti noin 10 kg. Jos et ole alipainoinen, älä ota tätä lääkitystä!! Mielummin ahdistus japaniikki kuin se pohjaton nälkä minkä lääke aiheuttaa!
      Yleensä se, että nousee sängystä, no matter of the time, ja antaa aviojen herätä, auttaa siihen että välittäjäaineet liikkuvat taas normaalisti. niin ikävältä kuin kuulostaakin niin kylmään suihkuun ryntääminen tai chilipalku suuhun lopettavat kohtauksen nopeasti, koska hermostolle tulee tärkeämpää kohdattavaa.

      Jos sinulla on pakonomaaisia "tehtäviä" mielessäsi, on se yleensä jonkunlainen viittaus pakkoneuroosiin, joka taas on läheistä sukua paniikkihäiriölle. Molemmat johtuen serotoniin tai dopamiinin puuttesta/muutoksista aivoissa. SSRI lääkkeellä saat apua(eri kuin siis tuo mirtatsaiini), mutta jos saatilanteen hallintaan ilamn lääkettä, aina parempi.

      Omien ajatustenki mukaan nämä psyykeen ongelmat johtuvat kiireiseen nyky yhteiskuntaan joutumisessta, ja sen mukanaan tuomasta alitajuisesta ahdistuksesta. Koska emme voi kaikki kuitenkaan muuttaa takaisiin luolaan metsästämään mammutteja, on oireiden hallitsemiseksi keksitty lääkkeitä. Terapiaa myös suositellaan, mutta itse en ole ikinä päässyt sit kokeilemaan (money issues on healt care).

      Kovasti tsemmppiä, oon varma että aurinko tulee paistamaan sulle ja uniaikakin muuttuu helpoksi!

    • Tsemppiä

      Kuulostaa paniikkikohtauksen ja jonkun tyylisen ahdstuskohtauksen oireilta. Lisäksi samoja elementtejä kuin unihalvauksessa.
      Jätä ainakin kofeiini pois hyvissä ajoin ennen unia..
      Käy läpi päivän tapahtumia ennenkuin menet sänkyyn.. yritä rentoutua, mikä sinulla sitten toimiikin.
      Mitä enemmän pelkäät, että niitä tulee jatkossa, niin sitä todennäköisemmin niitä myös tulee..joten älä anna pelolle valtaa, et kuole siihen kohtaukseen.
      Jos et saa itse rentoutettua itseäsi, etkä pääse pelkotiloista eroon, niin sitten käymään lääkärillä.

    • Bbjack

      Mulla janssa vaikeinhetki on juuri nukkumaan mennesä koska helposti siinä sängysä hereillä alkaa miettimään kaikenlaista. Päivällä kun touhuaa kaikenlaista niinei kerkiä liikaa ajatella. Olen myös heräillyt pAniikkikohtaukseen kesken unien, aivanhelvetillisiä kokemuksia kyllä. Pamit auttaa.

      • Tsemppiä

        Olen samaa mieltä että pamit kyllä auttavat, mutta valitettavasti ne eivät korjaa ongelmaa..se on aina edessä uudestaan. Lisäksi rauhoittavia ei tulla näihin meidän sairauksiin luultavasti kohta antamaan enää ollenkaan..
        Se on totta, että kun touhuaa niin ei tule paljon kohtauksia, kun ei ole aikaa ajatella negativiisia tai muutakaan,..jotenkin tuo sama olotila/ajatus pitää saada illaksi sänkyyn mukaan.


      • Bbjack
        Tsemppiä kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että pamit kyllä auttavat, mutta valitettavasti ne eivät korjaa ongelmaa..se on aina edessä uudestaan. Lisäksi rauhoittavia ei tulla näihin meidän sairauksiin luultavasti kohta antamaan enää ollenkaan..
        Se on totta, että kun touhuaa niin ei tule paljon kohtauksia, kun ei ole aikaa ajatella negativiisia tai muutakaan,..jotenkin tuo sama olotila/ajatus pitää saada illaksi sänkyyn mukaan.

        Juu olen huomannut että rauhottavia ei enää saisi ottaasatunnaisesti tarpeen mukaan vaan suorastaan pakotetaan ottamaan jatkuva lääkitys.


    • Paniikkimimmi

      Jos päivällä olen saanut paniikkihäiriökohtauksia tai stressiä, niin usein yölläkin niitä unessa tulee. Herään sydän takoen. Mittaan silloin verenpaineen, se voi olla koholla mutta tasaantuu kun kohtaus ohi. Tsemppiä!

    • Panikkimimmi

      Pameja en syö, vaikka niitä kaapissa on. Sensijaan pieni murunen beetasalpaajaa auttaa, niitä otan toisinaan.

      • Tsemppiä

        Beetasalpaajat vaikuttavat todella negatiivisesti unenlaatuun.. jopa mielummin ottaisin sitä pamia..
        Ja lopeta se verenpaineenmittalu, toi on ihan loputon kierre millä pidät itseäsi " sairaassa" olotilassa.. minulla on aikoineen ollut kohtausten aikana paineet lähellä 200 ja alapainekkin päälle 100. Normisti kun rauhoittunut niin n.130/80..mittailen ehkä kerran kuussa tai kahdessa.
        Kaikki ahdistushäiriöt nostavat noita paineita, joten se kone ei kerro koskaan totuutta.
        Yksi mikä helpottaa valtavasti..voi kuulostaa tyhmältä..mutta rukoilu, eipä siitä haittaakaan voi olla. Lisäksi siinä ajatus kääntyy täysin pois itse kohtauksesta tai oireista.


      • Bbjack
        Tsemppiä kirjoitti:

        Beetasalpaajat vaikuttavat todella negatiivisesti unenlaatuun.. jopa mielummin ottaisin sitä pamia..
        Ja lopeta se verenpaineenmittalu, toi on ihan loputon kierre millä pidät itseäsi " sairaassa" olotilassa.. minulla on aikoineen ollut kohtausten aikana paineet lähellä 200 ja alapainekkin päälle 100. Normisti kun rauhoittunut niin n.130/80..mittailen ehkä kerran kuussa tai kahdessa.
        Kaikki ahdistushäiriöt nostavat noita paineita, joten se kone ei kerro koskaan totuutta.
        Yksi mikä helpottaa valtavasti..voi kuulostaa tyhmältä..mutta rukoilu, eipä siitä haittaakaan voi olla. Lisäksi siinä ajatus kääntyy täysin pois itse kohtauksesta tai oireista.

        Ei tyhmä neuvo ollenkaan. Itse rukoilen aina yöllä kun hätä onsuuri niin on ihanpakko. Ja auttaa joka kerta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe