Canalis carpi-pinne

Puutuvainen

Hei,

minulla todettiin hermoratatutkimuksessa "merkittävä pinne" oikeassa ranteessa.
mitäköhän se suomeksi tarkoittaa? Eli onko oireyhtymä vai jo ahtauma. Lääkäri ilmoitti minulle puhelimitse ja laittoi lähetteen jonnekin sairaalaan, mutta ei edes kertonut minne ja mitä varten. Teen täyspäiväistä työtä juurikin käsillä. Työfysioterapeutti sitä mieltä, että oikean käden nimetön jos "surkastuneen" näköinen. Olen ensimmäisen kerran käynyt lääkärissä "näyttämässä keskisormea" jo kaksi ja puoli vuotta istten, diagnooseja monia, nyt ensimmäistä kertaa tämä. Hieman hölmö olo, kun en oikein tiedä, että pitääkö vaan jatkaa normaalisti työtä tämän aikas kepulikuntoisen käpälän kanssa....
Onkohan muilla kokemuksia, että millä diagnoosilla leikkaukseen tai sairauslomalle? Fysioterapeutille minulle laitettiin lähete.

8

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kumpikin_ranne_leikattu

      Omaan korvaani kuulostaa siltä, että kyllä siellä rannekanavassa on ahtaumaa ja leikkaus olisi aiheellinen. Tämä siis maallikon mielipide.

      Olen kuten sinäkin paljon käsilläni työtä tekevä. Ensimmäiset oireet olivat tosi lievää puutumisen tunnetta tai "värinän tunnetta" sormissa, siis sellaista, josta mietin, että onko tuo puutumista vai ei. Vähitellen se paheni ja paheni. Typeränä ajattelin, että hartiani vain ovat niin jumissa, että se johtuu siitä, ja ajattelin, että pitää koittaa jumpata enemmän. Kävin jopa työterveyshoitajalla pyytämässä jumppaohjeita.

      Sitten satuin juttelemaan erään asiakkaani kanssa, jolta oli juuri leikattu rannekanavan ahtauma. Oireet olivat niin samanlaiset kuin itselläni, että aloin pohtia sen mahdollisuutta. Tämä tuttava kertoi, että lääkäri oli sanonut hänelle, että jos ahtauma on liian kauan, hermotus ei välttämättä palaudu enää kunnolla leikkauksenkaan jälkeen. Se sai minut heräämään ja menemään lääkärille. Sain lähetteen hermoratatutkimukseen, ja kummassakin ranteessa todettiin keskivaikea ahtauma ja leikkaukseen sain puolikiireellisen lähetteen.

      Leikkaukseen pääsyä odotellessa puutumisoireet pahenivat ja esim. autoa ajaessa piti koko ajan lepuuttaa jompaa kumpaa kättä, ja taas vaihtaa, koska kädet puutuivat jo ajaessakin. Pian mukaan tuli myös ranteiden särky, mikä ei ollut lainkaan mukavaa. Töissä jatkoin edelleen, vaikka puutuminen aiheutti siinäkin haasteita. Olisin ehkä saanut sairaslomaa, jos olisin älynnyt olla sellaista vailla.

      Oikea käsi leikattiin ensin ja 4 viikon sairasloma oli mielestäni liian lyhyt. Käsi ei kestänyt kunnolla vielä työn rasitusta, joten säästelin sitä ja tein enemmän vasemmalla, jonka oireet tietenkin pahenivat sitten nopeammin. Vasen käsi olisi pitänyt leikata 3 kk:n sisällä ensimmäisestä, mutta ei vain alkanut kutsua kuulua. Lopulta soitin sairaalaan ja kyselin leikkauksen perään ja kerroin yhä pahenevista oireistani. Kysyivät sitten, käykö minulle leikkaus hyvin lyhyellä varoitusajalla, jos jonkun muun leikkaus peruuntuu. Varmistin asian esimieheltäni ja sain luvan, ja melko pian pääsinkin vasemman käden leikkaukseen. Siihen pyysin pidemmän sairasloma, sain 5 viikkoa.

      Oireet katosivat ja jatkoin leikkauksen jälkeen annetuilla jumppaohjeilla pitkään. Nyt käsien leikkauksesta on kohta 8 vuotta. Vasempaan käteen on alkanut tulla lievää puutumista, eli se taitaa ahtautua uudelleen. En ole vielä käynyt lääkärissä mutta suunnitteilla on. Sellaisen tiedon sain jo ensimmäisen kerran diagnoosin saadesssani, että toisinaan leikkaus saatetaan joutua uusimaan n. 10 v kuluttua.

    • Puutuvainen

      Hei, kiitos vastauksesta. Itse olen käsiongelmasta tosiaan jo monta vuotta kärsinyt ja diagnooseina niveltulehdusta ja rasitusvammaa ja nivelrikkokin löytyi monesta sormesta. Tämän pinnemahdollisuuden työfysioterapeutti ensimmäistä kertaa otti puheeksi ja hän oletti, että olkapäiden pinne aiheuttajana. Eli se vähän näissä diagnoosiarvauskisoissa hirvittää ,ettei vaan sitten äkkiä "helpon" diagnoosin kautta leikellä tutkimatta muita mahdollisuuksia kunnolla. Kovin yleistähän tämä tuntuu olevan:-). Itselläni pahin kipu rystysessä, eikä ranteessa, mikä mietityttää. Ja myös jalkaterissä ja polvitaipeessa inhottavaa puutumista ja "vetämisen" tunnetta. Mutta huomenna tosiaan taas työterveyteen. kattoo nyt miten asia etenee:-).
      Varmaan sinun kannattaa nyt tosiaan kovin kauaa odottelematta myös mennä tutkituttamaan, onko vaiva uusinut!:-).

      • kumpikin_ranne_leikattu

        Kyllähän se hermoratatutkimus on se, joka vahvistaa diagnoosin, eli kaiken muun lisäksi olet senkin vaivan saanut. Mutta kyllä, pitäisi minunkin taas hankkiutua lääkärin puheille :)

        Olet ehkä kuullutkin, että "ennen vanhaan" rannekanavan ahtaumaa kutsuttiin lypsäjän kädeksi. Nykyään se on hiirikäsi. Itselläni ei kumpikaan ole sitä pohjimmaista työnkuvaa, kuten ei taida sinullakaan.

        Onhan sinulta otettu reumakokeet ja selkä tarkistettu? Tuli vain mieleen noista niveloireistakin; miehelläni on nivelreuma ja selkärankareuma, ja moni oire kuulostaa tutulta.


    • Puutuvainen

      Eipä sitä reumaa suostuta tutkimaan, vaikka tänään taas ehdottelin. Serkulla enolla ja isoäidillä suvussa on ja on ollut nivelreuma, mutta kun ei nivelet päällepäin tulehtuneen näköisiä, niin ei tutkita. Nivelrikko jo povlissa, nilkassa, lonkassa ja tosiaan melkein kaikissa sormissa. Kummastella täytyy, kun tänään taas lääkäri piti varmana negatiivista nivelreumadiagnoosia sillä perusteella, "ettei näy röntgenkuvissa". Käsittääkseni vasta pahat nivelmuutokset näkyvät muuten kuin magneettikuvattuina. Täytyy yrittää jaksaa sitä muuta kautta vielä selvitellä.
      Minulla on takana 25 vuoden käsityöläisura ja nyt sen jälkeen vajaa kymmenen vuotta myynti-ja kassatyötä.
      Mutta taas tästä taidamme oppia, että työnteko ei tässä maailmassa kauheasti kannata:-). "Work your fingers to the bone, what do you get? Bony fingers...jne:D...

      Tsemppiä vaan sinnekin!

      • Lonkat_uusittu

        Tuo on kyllä harmittavaa kun ei oteta tosissaan.
        Ongelmani alkoivat 2012 loppuvuodesta ja lääkärille hakeuduin heti vuodenvaihteessa.
        kuukauden sairausloman, lähinnä olkapäiden kipuilun johdosta sekä lonkkien röntgenin jälkeen eräs ortopedi läksytti minut että ei sitä turhaan sairauslomaa tarjota ja jos ei jaksa tehdä nykyistä työtä niin pitää vaihtaa ammattia.

        No onneksi oli pätevä työterveyslääkäri joka kirjoitti lähetteen toiselle ortopedille ja tämän ortopedin toimesta leikattiin muutaman kuukauden päästä vasen olkapää ja puoli vuotta myöhemmin oikea.

        Lonkkien kanssa taistelin vähän pidempään, ongelma oli että nivelpintoja oli jäljellä joten monen ortopedin leikkaus kriteerit eivät täyttyneet.
        Oikeat kriteerit, kovat kivut, haittaa normaalin arjen pyörittämiseen, yöunien häiriintyminen.

        Viimevuoden heinäkuussa ammatillisen kuntoutuksen jälkeen kivut palasivat kohta voimakkaampina, joten hakeuduin taasen uuden ortopedin puheille jolla taasen mielipide ettei ole nivelperäistä, tutkimuksissa alkoi kuitenkin epäröidä ja sain lähetteen ortopedian ja traumatologian erikoislääkärille joka alkoi puhua lonkkaleikkauksesta joka sitten toteutettiin tammikuun lopulla.

        Leikkaava kirurgi oli vielä leikkausaamuna pikkuisen kriittinen leikkauksen hyötyihin mutta jälkikontrollissa myönsi että oikea ratkaisu.

        Vielä jäljellä nivelpsori tyyppiset oireet, niihin en ilmeisesti saa hoitoa ennen iho-oireita.

        Mutta sinnikkyyttä peliin eikä tyytyä yhden lääkärin tuomioon.
        Taisteluani tosin auttoi sairaankuluvakuutus joka lievensi taloudellista taakkaa 90%.


    • Puutuvainen

      kiitos vastauksesta.
      Itselläni pahiten kipeytynyt on toinen polvi, mutta ei vielä leikkauskuntoinen nivelrikon osalta. Normaaliröntgenkuvassa siinä näkyy jo jotain "irtofragmenttimuutoksia", joten odottelen senkin kanssapääsyä erikoislääkärin tutkimukseen julkiselle puolelle. Eniten tässä vaivasumpussa pelottaa mahdollinen lonkkanivelleikkaus joskus tulevaisuudessa. Miten sinä olet omistasi kuntoutunut ja miten normaalielämä sujuu?
      Minulla eniten nykyisen työn työkykyyn toki vaikuttavat nuo kädet. eilen kävin työterveyslääkärillä ja nyt tässä rannekanavapinteen vasta toinen sairaslomapäivä menossa. Lääkäri antoi kuitenkin minulle jo monenlaista kuntoutus-ja osatyökyvyttömyyseläkehakemusta täytettäväksi, mikä omasta mielestäni tuntui täysin ennenaikaiselta, koska onhan minulla vielä oikeutta ihan sairaslomaankin, koska tosiaan vasta ensimmäinen sairasloma ranteista enkä muutenkaan ole järjettömästi saikutellut enenn tätä. Enkä käsittääkseni voi mitään tukia tai kuntoutuksia millään järkevällä perusteella hakea kelasta tai työeläkeyhtiöstä, ennen kuin minulla on erikoislääkärien diagnoosit ja mahdolliset leikkauspäätökset esittää, mihin taas voi mennä tässä vielä suht kauan aikaa. Tuntuu kuin alettaisiin savustaa ulos työpaikasta kelan niskoille, vaikka on toki oikeutta ihan täyspalkkaiseen sairaslomaankin vielä jäljellä. Itselläni tosiaan vasta röntgenlausuntojen perusteella lukuisia kuluma/nivelrikkomuutosdiagnooseja ja nyt tuo hermoratatutkimuslausunto., mutta esim polvia tai käsiä ei ole vielä magneettikuvattu eikä tosiaan sitä reumamahdollisuutta poissuljettu.
      Mutta jaksamsita muillekin "vaivaisille" tässä vaan voi toivotella ja itse yritän ottaa itseäni niskasta kiinni ja kuntouttaa itseitseäni tässä odotellessa sen mitä voin:-).

      • Lonkat_uusittu

        No niitä lonkkien leikkausta ei kannata pelätä.
        Kivunhoito on hyvää ja omalla kohdalla nopea toipuminen.
        Molempien lonkkien tekonivelleikkaus samalla kertaa ja oikeastaan olisin päässyt kotiin jo 3 päivänä mutta halusin olla yhden extrapäivän jotta saan varmuutta keppien kanssa.
        Leikkauksenjälkeisen kipulääkityksen lopetin vajaa 3 viikon päästä.
        Nyt reilu 3kk päästä leikkauksesta pientä kipuilua jaloissa mutta ne ovat lähinnä lihaskipuja (ovat päässeet heikkenemään ennen leikkausta).
        Eilen kävin suuntaamassa antenneja katolla ja hyvin pysyi lonkat paikallaan.


    • Puutuvainen

      Hienoa. mahtavaa, että olet noin rohkea ja hyvillä mielin leikkauksista huolimatta! Itselläni tuntuu nyt olevan melkein joka nivelessä nivelrikko (16 diagnosoitu, toki niitä niveliä aika paljon enemmänenemmän), niin on kyllä ahdistanut ja pelottanut mitä tulevaisuus tuo, mutta todella rohkaisevaa kuulla, että noin toimintakykyisiä sitten leikkaukset kokeneet ihmiset! Kiitos. ja eipä tuo hermoratajuttukaan varmaan maailmoja kaada, kun niin moni siitäkin on nopsaan toipunut...kyllä tää tästä. kiva saada vertaistukea:-)...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe