Mielipiteesi julkaistusta kirjallisuudesta?

enlueroskaa

Triidissä Kustannuskapina sivuttiinkin jo julkaistun kirjallisuuden tasoa. Samoin Miki Liukkonen on kirjoittanut aiheesta. Mitä mieltä olette Suomessa julkaistun uuden kirjallisuuden tasosta? Itse näen siinä seuraavat ongelmat. Ja todellakin, en ole tyytyväinen tasoon. Viimeisen vuoden aikana olen ostanut muutaman uuden romaanin nähdäkseni mitä nykyään julkaistaan, enkä voi sanoa olleeni ihastunut. Aina sama tunne: katse liukuu tekstin yli. Mutta:

1) Ollaan poliittisia, mutta ei liian poliittisia. Laimea liberalismi on oletusarvoista, mutta ei sen radikaalimpaa. Eikä missään nimessä tietenkään olla konservatiiveja tai oikeistolaisia. Haalea, kädenlämpöinen punavihreys, mutta ei liikaa sitäkään, että lukijan ei tulisi epämukava olo.
2) Iänikuiset sukukronikat. Kuinka monta kertaa olen kiljunut tuskasta kun taas ja jälleen kerran on mainostettu romaanin kuvaavan "isän ja pojan vaikeaa suhdetta", tai "äidin ja tyttären sukupolven ylittävää kriisiä" tai "perheen vaikeita kipukohtia koskettavalla tavalla" tai "aikuiseksi kasvaneen Mirjan kipeää suhdetta äitiinsä Markettaan" ja niin edelleen ja niin edelleen.
3) "Ajankohtaiset" aiheet: jos Ilta-Sanomien lööpeissä puhutaan koulukiusaamisesta, julkaistaan romaani koulukiusaamisesta. Jos puhutaan vammaisuudesta, kirjoitetaan vammaisuudesta. Toisin sanoen, kilpaillaan päivälehtien kanssa.
4) Ja lopuksi tärkein: esteettinen ja kirjallinen köyhyys. Alkeellinen, kömpelö lause. Ei kielikuvia, kielen rikkautta, monimutkaisia lauserakenteita. Lukijan aliarvioimista. Naiivia moralisointia (ks. kohta yksi). Suppea sanavarasto. Tasapaksu, toteava lause. Ja niin edelleen. Pitää tyyliä ja makua! Ottakaa oppia ranskalaisesta kirjallisuudesta!

27

463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 100kirjaavuodessa

      Olen osittain samaa mieltä. Tuntuu että osa kirjoista on tosi tekotaiteellisia, riittää että on valittu joku noista luettelemistasi aiheista eikä muulla ole väliä. Lisäksi Ärsyttää se että välillä jo julkaisseella kirjailijoilla taso vaihtelee tosi paljon. Luin vuosia sitten erään kirjailijan esikoisen ja se oli ihana. Innolla tartuin seuraavaan teokseen enkä ollut uskoa että kyseessä oli sama kirjailija. Pettymys oli niin suuri..

      Unohdetaan et lukijoita on erilaisia. Mielestäni viihdettä saisi julkaista enemmän, nyt tuntuu että dekkarit on ainoa hyväksytty viihdegenre, mutta esim nuorille naisille suunnatusta chicklitistä ei kotimaista tarjontaa ole juuri ollenkaan. Monelle kynnys tarttua johonkin tylsään mutta kriitikoiden ylistämään romaaniin on liian suuri., mieli tekisi lukea mutta runollisesti kirjoitettu sukutarina jossa ei tapahdu mitään tuntuu työpäivän jälkeen liian raskaalta joten käännytään netflixin puoleen...

    • Minni345

      Niin, missä viipyy suomen gone girl tai me before you? Tiedän etteivät ole kirjallisuuden merkkiteoksia mutta lukijoille kelpasivat. Mielestäni rehellinen viihde on parempaa kuin tekotaiteellinen paatos.

    • uudistuksiaodotellessa

      Minua sieppaa eniten tuo kohta 4).
      On todella outoa, että nykykirjallisuutta ei erota suomeksi kirjoitetuksi muusta kuin miljööstä. Teksti voisi olla kömpelöä käännöstä, sen verran suppeaa on sanankäyttö. Vaikka meillä on hirveän moniulotteinen kieli!

      Runokirjatkaan eivät luo mitään uutta, siitä huomaa pysähtyneisyyden parhaiten. Silloin kun oikein Yritetään, suolletaan nokkeluuksia kuten hakukonelyriikkaa (niin, ehkä sillä halutaan saada ihmiset heräämään sanavarastonsa suppeuteen, mutta erikoinen esimerkki hyvästä ilmaisusta on se joka vetoaisi tunteisiin eikä tuollainen Tavimainen irvailu).

      Tuntuu, että vain aiheet myyvät. Esitystavalla ei ole väliä eikä edes juonen eheydellä. Sellaista lööppikirjallisuuden aikaa elämme: ei niin, että kirjallisuus toisi ronskisti esiin uutta jota sitten lehdissä kauhisteltaisiin, vaan kirjoissa kaunistellaan niitä lööppiaiheita, tanssahdellaan hurjien asioiden äärellä (nälkävuotta, pedofiliaa, lähisuhdeväkivaltaa, tai sitten otetaan oikea elossa ollut ihminen ja kirjoitetaan hänestä fiktiivinen, raflaava muistelma tyyliin Engelin kaupungin (joista Viikilä kyllä onnistui kielen kauneudessa)).

      Senkin vielä lisäisin, että äänikirjat ovat luokattoman huonoja. Kun englanninkielisten äänikirjojen lukijat ovat aivan alansa huippua kuten Stephen Fry, ja Project Gutenbergin sivuilta -> Librivoxin vapaaehtoislukijoitakin kehtaa mielissään kuunnella, niin suomalaiset lukijat (harvoja poikkeuksia lukuunottamatta) kuulostavat ihan navigaattorilta! Viimeksi yritin kuunnella Katja Kallion Yön kantajaa ja odotin hyvääkin tulkintaa kun lukijana kuitenkin taiteilija Vuokko Hovatta, mutta ihan samanlaista tunteetonta sana sanan perään nakuttamista. En tiedä oliko tekstin vika vaiko lukijan painotuksen, mutta "ja" -sana työntyi niin monta kertaa ensimmäisen kymmenen minuutin aikana korviin, että oli lopetettava kuunteleminen. Tyttäreni kuunteli joskus Iina Kuustosen lukemaa äänikirjaa ja Kuustonen sentään eläytyi tekstiin.

      Taso pitäisi pitää korkealla, jos halutaan työntyä nuorten älylaitteisiin. Muutoin menetetään uusi polvi. Heillä on kielitaito hylätä kotimaan kirjallisuus kokonaan, ellei se heitä vakuuta.

    • Gandura

      Mielenkiintoinen aloitus! Luen mielelläni klassikkoja ja historiallisia romaaneja, välillä muutakin.
      Mutta nyt kirjoitin oman kirjan, uskon että siinä on vielä paljon korjattavaa. Sisältö on kuitenkin mielestäni tärkeintä ja se on aika vahvaa.
      Lähetin sen jo muutamaan kustantamoon, mutta vastaus kuului ettei sellainen aihe sovi heidän ohjelmaansa. Teema voi olla monelle arka ja kiusallinen, siitä ei tietääkseni ole tällä tavalla kirjoitettu.
      En aio muuttaa sisältöä, ainoastaan kirjoitusvirheitä...

      Olen miettinyt, että onko ns. erilainen teksti/tarina kustantamolle liian suuri riski?
      Ja olen käyttänyt arvostelupalvelua.

    • dsklfjskldfjkls

      Lähdin lukemaan tätä ketjua asenteella, että jaahas, taas itkee yksi kaltoinkohdeltu jonka mielettömän hienoa teosta ei ole julkaistu, mutta aloitus olikin rautaa. Taidat olla oleva tai tuleva kirjailija, kun olet noin tarkkanäköinen,. Olen todellakin samaa mieltä neljästä kohdastasi.

      Mutta.

      Entäs jos kaipaamaasi (ja minunkin kaipamaani) kirjallisuutta julkaistaan, mutta se ei koskaan tule tietoomme, kun sitä ei rummuteta missään? En tiedä onko niin.

    • Lopultakin

      En tiedä kuuluuko tähän ketjuun mutta kirjoitan kuitenkin.
      Kirjat on tosi kalliita! Tuntuu paljolta maksaa yhdestä kirjasta liki 30€. Siinä varmaan se syy miksei kokeellisempaa julkaista, kustantamot ei uskalla ottaa riskejä koska se on kuitenkin niin pieni joukko jolla on varaa ostaa tällaisia teoksia jatkuvasti. Aika monen ostos on se 19,90€ remes prismasta. Onneksi e-kirjat on halvempia ja pokkarit vaikka uutuuksia ei pokkareina saakaan.

      • uudistuksiaodotellessa

        Minä ainakin pyrin silmäilemään nimekkeet, selailemaan läpi tai jopa lukemaan uudemmat kotimaiset aikuistenromaanit (ei dekkarit) kirjastossa. (Haen kirjaston aineistotietokannasta vuosiluvun mukaan). Luonnollisestikaan ei voi olettaa että kirjasto hankkii kaikkia uusia kirjoja, mutta tulee katsottua ainakin nekin joiden ympärille ei ole luotu pöhinää. Toisaalta myös, ellei kirjaa ole kirjaston tietokannassa niin on lähes 100% varmaa ettei sitä ole myöskään kirjakaupassa. Päinvastoin kirjastosta löytyy monia omakustanteitakin jotka eivät kauppoihin yllä.

        (käytän kahden eri maakunnallisen kirjastoverkon aineistohakuja linneanet tietokirjoissa)

        Ongelma on myös saatavuus, koska kirjojen elämä on nykyään niin lyhyt. Tietysti kustantajat ottavat pieniä painoksia kun eivät suureen riskiin uskalla, mutta moni teos lämpenee ihmisten puheissa vasta vuosien myötä: kun kirjastoniteet ovat kiertäneet kädestä käteen ja vihdoin sitten jonkun kirjailijan ääni alkaisi houkuttaa omaankin kirjahyllyyn. Uusia painoksia ei oteta, ellei kirja ole lähtenyt jo aluksi kovaan myyntiin. Jos löydän kirjailijan vasta myöhemmin, on melko mahdotonta löytää ostettavaksi hänen aiempia teoksiaan ellei hän ole suuri nimi taikka teos ollut joku kirjakerhon kuukauden kirja jolloin niitä päätyy divareihin.
        -> tästä päästään taas kätevästi siihen, miten e-kirjat lisäisivät kirjojen elinkaarta, ja se että kirjailijat itse ylläpitäisivät omaa kotisivua josta teoksia voisi tilata.


      • slkdjflskdjfdslkfj

        Taidat olla aloittaja? Ainakin olet taas nerokas. Oma esikoinsei makuloitiin tänä keväänä (hävitettiin varastosta), ja tyydyin ratkaisuun (kolme vuotta vanha kirja). Mutta nyt tuli mieleen, että ehkä sitä voitais vieläkin ostaa joskus, jos sitä olis tarjolla. Se oli arvostelumenestys ja myynniltäänkin menestys esikoiseksi, mutta mitään jackpottia se ei räjäyttänyt.

        Toi oma kotisivu on hillittömän hyvä idea: mistäs muualta kiinnostunut lukija kirjan vuosien kuluttua paremmin löytäisi kuin kirjailijan kotisivulta, ja kukapa muu kirjaa olisi vielä vuosien jälkeen kiinnostunut myymään kuin kirjailija.

        Ei tartte tarkemmin eritellä, mutta ihan kiinnostuksesta kysyn, oletko kustannusalalla?


    • Lopultakin

      Kirjasto on loistava laitos mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta käyttää sitä ja siksi nuo kirjojen hinnat harmittavat :/

    • hkoeiow

      Saanko kysyä miksi ei ole mahdollista käyttää kirjastoa? Eikö jokaisessa kunnassa ole kirjasto, suuremmissa useita? Olen ymmärtänyt, että jokaisesta suomalaisesta kirjastosta on myös mahdollista lainata e-kirjoja omalle selaimelle, ihan ilman fyysistä käyntiä kirjastossa, kun on kertaalleen hankkinut nettitunnukset. Ja kirjastoautokin kulkee useissa kunnissa arkisin.

      Jos on tosiaan niin, että kunnan taajamassa, missä itse asiointinsa hoitaa, ei kirjaston toimipistettä ole, niin kannattaa vaatia, että sinne perustettaisiin ainakin noutopiste. Että voi varata haluamansa teoksen pääkirjaston tietokannasta ja se toimitettaisiin esim. paikalliseen yläkouluun. Kouluun siksi, että hirvittää ajatella että jonkin kunnan koululaiset olisivat vailla kirjastopalveluita. Se kuulostaa jopa perustuslain vastaiselta, niin suuresta tasavertaisuusasiasta on kyse!

      (Omalla paikkakunnallani toteutetaan korkeakouluopetusta, vaikka varsinaista opiskelijakirjastoa ei ole. Opiskelijat voivat kanslian kautta tilata kirjoja toisista korkeakoulukirjoista. Ketään ei voi jättää paitsi laadukkaasta kirjallisuudesta, se on perusoikeus.)

      • huomannuttuon

        Suurin osa tänne palstalle kirjoittavista ei ole kovin kiinnostuneita muiden kirjoittamista kirjoista.


      • dlkjfdslkj

        Tämä on kirjoittajapalsta, joten on ymmärrettävää, että keskustelut pyörivät enemmän kirjoittamisen ympärillä ja, mutta on Suomi24:ssa kirjallisuuspalstakin tarjolla.


      • Lopultakin

        Asun ulkomailla, joten vaihtoehdot ovat joko ostaa e-kirjoja verkosta tai kasa kirjoja kun käyn Suomessa.


      • howhey

        Kyllä sä suomalaisilla kirjastotunnuksilla voit lukea niitä e-kirjoja ulkomaillakin. Tietääkseni ei ole mitään maatunnistetta laitettu eteen? Eikä asuinpaikkarajoitusta ettetkö saisi ei-asuinpaikkakunnan kirjastokorttia. Jos oikein haluat taktikoida, niin ano Helsingin alueen HELMET-kirjastoverkoston kortti koska heillä on laaja e-kirjasto. E-niteet ovat kappaleittain tarjolla kuten fyysinen kirjakin, joten joskus joutuu jonottamaan kauankin, mutta ilmoitus kilahtaa sähköpostiin kun se on vapaa.


    • tasolla

      Ei se aina kovin hyvää ole. Joskus Finlandia-ehdokkaanakin oli joku niin huono kirja, että ihmettelin miksi se oli edes julkaistu. Jotkut suositut dekkaristitkin ovat melko huonoja. No, onpa meillä toivoa, kun julkaisukynnys on niin matala.

    • ergergher
      • Mirkitsi

        Minua häiritsee, että Miki Liukkonen jäljittelee David Foster Wallacea paljon. En koe, että hänen omakaan kirjansa olisi omaperäistä, vaan sitä markkinoidaan niin. Liukkonen on taitava mediassa ja vetää sitä hienosti. Nautin hänen haastatteluistaan ja esiintymisistään, koska hän vedättää hyvin.


      • e.-.-
        Mirkitsi kirjoitti:

        Minua häiritsee, että Miki Liukkonen jäljittelee David Foster Wallacea paljon. En koe, että hänen omakaan kirjansa olisi omaperäistä, vaan sitä markkinoidaan niin. Liukkonen on taitava mediassa ja vetää sitä hienosti. Nautin hänen haastatteluistaan ja esiintymisistään, koska hän vedättää hyvin.

        Tarvitaan näitäkin, taiteiljoita näytteleviä. Kuten tarvitaan hengellisiä ihmisiä näytteleviä saarnaajia ja muuta. Varmasti siellä on oikeat ihmiset alla, pukevat vain roolin päällensä koska sitä me halutaan. Kirjat ja hengenravinto eivät riitä, pitää olla vielä vähän sirkushuveja.

        Sitä vaihetta aina pelkään, kun alkavat itse uskoa rooliinsa. Tuskin olisivat alalle lähteneet jollei olisi oikea palo sytyttänyt ja taito roihunnut. Tulee hetki, jolloin he huomaavat hävinneensä suosiossa esittämälleen roolille mutta pelkäävät jäävänsä alastomiksi ilman sitä. Kuori ei kuitenkaan luo.


    • siivoustakoot

      Suomalaista kirjallisuutta vaivaa vielä vanhojen kulttuuristalinistien painolasti ja sensuurin halu!

    • ViitaOliHyväRunoilija

      Kommentoin kotimaisen runouden osalta. Olen lukenut laajahkosti sekä vanhaa että uudempaa runoutta, ja koen laadun romahtaneen. Romahdus on perusluonteeltaan sisällöllinen. Nykyään kirjoitetaan niin assosioivaa ja sirpaleista runoutta, että alkuperäistä ajatusta on jokseenkin mahdoton tunnistaa (jos sitä alunperin olikaan). Luetteloin lyhyesti, missä tämä mielestäni näkyy.

      1. Monitulkintaisuuden nostaminen arvoksi sinänsä.
      2. Painopisteen siirtyminen ajatusten ja tunnelmien kuvaamisesta kieleen.
      3. Erikoisten sanojen ja käsitteiden itseisarvo - ne eivät määrity runon sisällöstä käsin vaan ennemminkin muodostavat sisällön.
      4. Politisoituminen. Ainoat sallitut tunnistettavat ajatukset ovat aloittajan kuvailemia arvoliberaaleja teemoja.

    • Anonyymi

      Samaa mieltä lyriikan romahduksesta: mikä vain on runoutta, sanaleikit ja sanahelinät, laatu surkeaa, keskeneräistä,
      kokeellisuuden nimissä.. kuka vain lavalla on lyyrikko. Ongelmaa pahentaa se että
      he joiden laatu, sisältö heikoin he pitävät eniten meteliä itsestään...
      tietyt nimet ovat vallanneet ja omineet runouden ja antavat siitä lausuntoja mediassa, ovat julkisuudessa... Sensijaan sellaiset joiden runot syvällisiä, hiottuja, aikaa kestäviä, monikerroksellisia ja sisällöllisiä ovat yleensä ulkona edellämainitusta. Näkymättömyydessä, unohduksessa. Vaikka ansaitsisivat muuta. On epäoikeudenmukaisuus lyriikan kentässä. Lukija ei löydä enää sellaista runoutta kuin tahtoisi kun esille ja ääneen eivät pääse oikeasti erilaiset vaihtoehdot. Runous on mennyt sosiaalisen median kaveripiirileikiksi, hiekkalaatikko hiirineen samoissa pyörissä.. jos et ole siellä sinua ei olekaan. Lukija etsiköön kirjaston ja kirjakaupan runokirjoista itsellisesti ja omaehtoisesti tutkien!

    • Anonyymi

      jk.
      Tosiasiassa sellaiste nimet jotka eivät ole mukana sosiaalisen median metelissä,
      kannattaa tutkia ja etsiä hiljaisia ja tuntemattomia ja ulos jätettyjä nimiä!
      Parhaat runot siellä valitettavan usein. Sellainen joka edes ei sovellu lavaviihteeksi.

    • Anonyymi

      Ja runous on todella muuttunut esineelliseksi kielelliseksi peliksi..
      kuin koko ihminen ei olisi läsnä vaan sanat voisi arpoa koneella..
      myös älyllinen kirkkaus loistaa poissaolollaan.
      Ilmeisesti koko ihmislaji on muuttunut " sieluttomammaksi"..
      kirjoitukset vain ilmentävät tätä koneellistumista ja ulkokohtaista
      materialisoitumista. Yksilöllisyyden harha: yhtä laumaa...

    • Anonyymi

      Minä taas löydän paljon enemmän hyvää ja kiinnostavaa runoutta tänä päivänä kuin 80-90-luvulla.

    • Anonyymi

      Minusta nykykirjallisuus on ihan hyvää. Ei pahemmin kiinnosta joku jurnuttaminen metsämökissä ja peltotyöt. Tehdastyöläisetkin ovat hävinneet tästä maasta jo 90-luvulla, joten mitä niistäkään enää lukemaan.

    • Sukukronikoissa ei mitään vikaa. Esim. Michael Cunnighamin "Samaa sukua" on erittäin hieno kirja ja samoin John Galsworthyn 1900-luvun alussa kirjoittama "Forsytein taru". Pidän sukutarinoista, koska siinä kuvataan ihmisiä pitemmältä ajanjaksolta ja usein kuvataan myös miten maailma muuttuu ajan saatossa ja pukeutumistyyli ja varsinkin, jos kirjasta tehdään tv-sarja tai elokuva.

    • Anonyymi

      Minusta Suomessa julkaistaan oikein hyvää ja monipuolista kirjallisuutta nykyään. On varmasti jokaiselle jotakin, ei valittamista. Luen useita kirjoja viikossa ja hyvin laajasti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      131
      7105
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4350
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      54
      3442
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      493
      3096
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      293
      2070
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1733
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1651
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1563
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      176
      1472
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1426
    Aihe