Kova hätä täälllä on saada ihmiset eroamaan kirkosta?
Miksi?
Miksette te kanna enemmän huolta niistä ihmisistä, jotka kuuluvat erilaisiin fundamentalistien lahkoihin ja järjestöihin? Eikö HEIDÄN asemansa ole paljon vaikeampi kuin maallistuneessa kirkossa olevien?
Miksette saarnaa ihmisiä eroiamaan esim. ääri-islamilaisuudesta?
Miten mahtaa olla?
33
321
Vastaukset
- SanonSuoratSanat
Jokainen kirkkoon kuulumaton on sekulaarin kulttuurin voitto ja merkki ateismin ylivertaisuudesta. Jokainen kirkoon kuulumaton kannattaa tieteellistä maailmankuvaa, sitä ainoaa oikeaa totuutta eikä kirkon valheellista aivopesua. Vapaa-ajattelijoiden liiton kolme pää tehtävää on valvoa jokaisen suomalaisen uskonvapauden toteutumista, ajaa uskonnottomien etua ja levittää sekulaaria maailmankuvaa. Eroakirkosta.fi sivuston kuukautiset eroluvut kertovat ateismin yleistymisestä Suomessa ja uskonnon katoamisesta unohduksiin museoiden arkistoihin. Mitä vähemmät uskonnot ovat näkyvillä sen parempi, mitä kielteisemmin niistä puhutaan sen parempi, mitä enemmän kirkosta eroaa sen parempi ja mitä enemmän sekulaarimaailmankuva leviää senparempi. Oikea totuus voittaa aina, uskonnot ovat huuhaata ja roskaa. Ihmisten on ymmärrettävä että uskonnot ovat tyhmiä ja lapsellisia, heidät on saatava tajuamaan että ne ovat kaiken pahan alku ja juuri. Katsokaa vaikka katollisia, pedofiilipapit raiskaavat viattomia lapsia, tai katsokaa Jehovan todistajia jotka kurittavat henkisellä väkivalla, tai katsokaa vaikka adventisteja jotka väkisin pakottavat ihmiset kiemutelemaan lattialla ja kotkottamaan kuin hullut. Uskonnoista ei koskaan ole ollut mitään hyvää, pelkkää sotimista, sortoa ja rahastusta. Halusin sanoa näin suoralta kädeltä suorat sanat asiasta enkä koe olevani väärässä vaan aivan varmasti oikeassa.
- minäihmettelen
Miksi aloittaja haluaa ihmisten kuuluvan kirkkoon ja sen uskontoa kaikille opetettavan?
- Saarnaten
Erotkaa ääri-islamilaisuudesta!
- erotkaa
Erotkaa islamilaisuudesta ja kaikista fundamentalisisista lahkoista ja järjestöistä!
- ÄläÄänestä-ElätParemmin
Erosin kokoomuksesta ja vastaisuudessa aion jättää aina äänestämättä. Politiikkaa kannattaa karttaa siinä missä uskontojakin. Humpuukkia ja potaskaa mikä humpuukkia ja potaskaa.
Nähdäkseni yhteiskunnan yleinen maallistuminen vaikuttaa siihenkin, paljonko erilaisilla lahkoilla on mahdollisia jäseniä.
Mihin tätä vertaisi... vaikka alkoholiin. Kokonaiskulutuksen kasvu heijastuu myös alkoholistien määrään.> Kova hätä täälllä on saada ihmiset eroamaan kirkosta? Miksi?
Mitä alemmaksi kirkon jäsenmäärä painuu, sen vaikeampi on perustella kahden kirkon erityissuhdetta valtioon, kuten verotusoikeutta ja julkisoikeudellista asemaa. Kirkon jäsenmäärän lasku siis edistää pyrkimystä sekulaariin lainsäädäntöön joka ei anna erityisasemaa uskonnolle.
> Miksette te kanna enemmän huolta niistä ihmisistä, jotka kuuluvat erilaisiin fundamentalistien lahkoihin ja järjestöihin? Eikö HEIDÄN asemansa ole paljon vaikeampi kuin maallistuneessa kirkossa olevien?
Uskontojen Uhrit ry kantaa huolta heistä. Ja kyllä vaparitkin aina toisinaan ottavat asiaan kantaa.
> Miksette saarnaa ihmisiä eroiamaan esim. ääri-islamilaisuudesta?
Tapakristillisyydestä eroaminen on yleensä varsin pieni asia jonka ihminen tekee hyvinkin pienestä impulsista, esimerkiksi muistaessaan miten paljon edellisenä vuonna tulikin maksettua kirkollisveroa, ja kuinka vähän käytettyä kirkon palveluja. Mainitsemasi esimerkki ääri-islamilaisuudesta taas on ihan erilainen suhde. Jos joku on äärimmäisen sitoutunut johonkin uskontoon niin siitä eroaminen tuskin saarnaamalla onnistuu. Tässä siis pätee minimienergiaperiaate: mahdollisimman vähällä työllä saadaan aikaiseksi mahdollisimman suuri sekularisaatiota edistävä vaikutus. Tämä perustuu siihen että suomalaiset on oikeastaan aika maallistunut kansa, ja luterilaisen kirkon jäsenyys on historiallista painolastia.
Ja toki liitto pyrkii vaikuttamaan moneen muuhunkin asiaan kuin vain kirkosta eroamiseen. Kirkosta eroaminen on vipuvarsi jolla väännetään sekulaareja muutostavoitteita eli lainsäädännön yhdenvertaistamista eteenpäin.- InhottavaRealistieikirj
Perustelunne toimivat melkoisen huonosti.
Se, että ihmiset eroavat kirkosta, ei välttämättä tarkoita heidän muuttumistaan uskonnottomiksi. Uskoakseni osa ihmisistä on viime aikoina eronnut protestina kirkon maallistumisellekin.
Kansankirkkomme on myös jatkuvasti maallistunut. Se on jotakin muuta kuin mitä oli vaikkapa sata vuotta sitten. Osa ihmisistä joka tapauksessa näyttää olevan taipuvaisia uskonnollisuuteen. On siis periaatteessa naivia odottaa, että uskonnollisuus yhtäkkiä vain katoaisi. Se vain muuttaa muotoaan ja ihmisistä osa hakeutuu yhä syvemmälle erilaisiin järjestöihin, joiden valvonta on heikkoa yhä edelleen.
Kolmas juttu on uskonnon asema koulussa, johon jo kantaa otinkin toisaalla. En ymmärrä ideaanne, jossa koulun yhteistyö kirkon kanssa pitää saada loppumaan ja uskonto pois koulusta. Onko se tosiaankin parempi vaihtoehto, jos uskontoa opettavat Suomessa vain fundamentalistit - siihenhän nimittäin tilanne menee? Onko se peräti tavoitteennekin?
Näyttäisi siltä, että merkittävä osa teidän ponnisteluistanne sataa ns. fundamentalistien laariin. Sen sijaan, että yhteiskunta maallistuisi, seurauksena onkin pirstaloituminen ja se, että ihmiset jakaantuvat yhä pienempiin ryhmiin ja etääntyvät ideologisesti yhä kauemmas toisistaan. Onko se hyvä asia?
Toivoisin vapaa-ajattelijoiltakin jotakin loogista ajattelua. Minulla on ollut se usko, että joukoissanne on paljon älykkäitä ja koulutettuja ihmisiä. Keskusteluista päätellen siltä ei oikein vaikuta. Teidän pitäisi nähdä toimienne seuraukset myös laajemmin ja miettiä sitä, mitä te oikein haluatte. Toki voi olla niinkin, että se kaikkein fiksuin väestönosa näkee sen, mitä äärilaidan ajattelusta loppujen lopuksi seuraa. Sitä kannattaa itse kunkin miettiä, onko se oma ajattelu lopulta myöskin yhtä jyrkkää kuin se, mitä vastustetaan. - Sanonp
InhottavaRealistieikirj kirjoitti:
Perustelunne toimivat melkoisen huonosti.
Se, että ihmiset eroavat kirkosta, ei välttämättä tarkoita heidän muuttumistaan uskonnottomiksi. Uskoakseni osa ihmisistä on viime aikoina eronnut protestina kirkon maallistumisellekin.
Kansankirkkomme on myös jatkuvasti maallistunut. Se on jotakin muuta kuin mitä oli vaikkapa sata vuotta sitten. Osa ihmisistä joka tapauksessa näyttää olevan taipuvaisia uskonnollisuuteen. On siis periaatteessa naivia odottaa, että uskonnollisuus yhtäkkiä vain katoaisi. Se vain muuttaa muotoaan ja ihmisistä osa hakeutuu yhä syvemmälle erilaisiin järjestöihin, joiden valvonta on heikkoa yhä edelleen.
Kolmas juttu on uskonnon asema koulussa, johon jo kantaa otinkin toisaalla. En ymmärrä ideaanne, jossa koulun yhteistyö kirkon kanssa pitää saada loppumaan ja uskonto pois koulusta. Onko se tosiaankin parempi vaihtoehto, jos uskontoa opettavat Suomessa vain fundamentalistit - siihenhän nimittäin tilanne menee? Onko se peräti tavoitteennekin?
Näyttäisi siltä, että merkittävä osa teidän ponnisteluistanne sataa ns. fundamentalistien laariin. Sen sijaan, että yhteiskunta maallistuisi, seurauksena onkin pirstaloituminen ja se, että ihmiset jakaantuvat yhä pienempiin ryhmiin ja etääntyvät ideologisesti yhä kauemmas toisistaan. Onko se hyvä asia?
Toivoisin vapaa-ajattelijoiltakin jotakin loogista ajattelua. Minulla on ollut se usko, että joukoissanne on paljon älykkäitä ja koulutettuja ihmisiä. Keskusteluista päätellen siltä ei oikein vaikuta. Teidän pitäisi nähdä toimienne seuraukset myös laajemmin ja miettiä sitä, mitä te oikein haluatte. Toki voi olla niinkin, että se kaikkein fiksuin väestönosa näkee sen, mitä äärilaidan ajattelusta loppujen lopuksi seuraa. Sitä kannattaa itse kunkin miettiä, onko se oma ajattelu lopulta myöskin yhtä jyrkkää kuin se, mitä vastustetaan.Opettajat opettavat mm uskontoa, mutta seurakunnan kanssa monet koulut yhä ymppäävät lukuvuoden ohjelmaan koulupäivän ajalle jumalanpalveluksia, joka on ihan fundamentalistista touhua uskontunnustuksineen ja rukouksineen.
InhottavaRealistieikirj kirjoitti:
Perustelunne toimivat melkoisen huonosti.
Se, että ihmiset eroavat kirkosta, ei välttämättä tarkoita heidän muuttumistaan uskonnottomiksi. Uskoakseni osa ihmisistä on viime aikoina eronnut protestina kirkon maallistumisellekin.
Kansankirkkomme on myös jatkuvasti maallistunut. Se on jotakin muuta kuin mitä oli vaikkapa sata vuotta sitten. Osa ihmisistä joka tapauksessa näyttää olevan taipuvaisia uskonnollisuuteen. On siis periaatteessa naivia odottaa, että uskonnollisuus yhtäkkiä vain katoaisi. Se vain muuttaa muotoaan ja ihmisistä osa hakeutuu yhä syvemmälle erilaisiin järjestöihin, joiden valvonta on heikkoa yhä edelleen.
Kolmas juttu on uskonnon asema koulussa, johon jo kantaa otinkin toisaalla. En ymmärrä ideaanne, jossa koulun yhteistyö kirkon kanssa pitää saada loppumaan ja uskonto pois koulusta. Onko se tosiaankin parempi vaihtoehto, jos uskontoa opettavat Suomessa vain fundamentalistit - siihenhän nimittäin tilanne menee? Onko se peräti tavoitteennekin?
Näyttäisi siltä, että merkittävä osa teidän ponnisteluistanne sataa ns. fundamentalistien laariin. Sen sijaan, että yhteiskunta maallistuisi, seurauksena onkin pirstaloituminen ja se, että ihmiset jakaantuvat yhä pienempiin ryhmiin ja etääntyvät ideologisesti yhä kauemmas toisistaan. Onko se hyvä asia?
Toivoisin vapaa-ajattelijoiltakin jotakin loogista ajattelua. Minulla on ollut se usko, että joukoissanne on paljon älykkäitä ja koulutettuja ihmisiä. Keskusteluista päätellen siltä ei oikein vaikuta. Teidän pitäisi nähdä toimienne seuraukset myös laajemmin ja miettiä sitä, mitä te oikein haluatte. Toki voi olla niinkin, että se kaikkein fiksuin väestönosa näkee sen, mitä äärilaidan ajattelusta loppujen lopuksi seuraa. Sitä kannattaa itse kunkin miettiä, onko se oma ajattelu lopulta myöskin yhtä jyrkkää kuin se, mitä vastustetaan.Meta: Vapaa-ajattelijoiden älykkyyttä ei liene mitattu, mutta korkeakoulutetuilla on näppituntumani mukaan yliedustus. Palstan keskustelu ei oikein kuvaa va-liikettä. Ks. http://vapaa-ajattelijat.fi/lausunnot nähdäksesi mitä liitto viime aikoina on ajanut.
Asiasta: Uskonnollisuus ei ehkä katoa, mutta ei sen määrä mitenkään vakiokaan ole. Kyllähän esimerkiksi Euroopan maiden välilläkin on suuria eroja uskonnollisuudessa. Mitä tulee lahkoihin, niin esimerkiksi Jehovan todistajien määrä laskee hitaasti.- hda__
InhottavaRealistieikirj kirjoitti:
Perustelunne toimivat melkoisen huonosti.
Se, että ihmiset eroavat kirkosta, ei välttämättä tarkoita heidän muuttumistaan uskonnottomiksi. Uskoakseni osa ihmisistä on viime aikoina eronnut protestina kirkon maallistumisellekin.
Kansankirkkomme on myös jatkuvasti maallistunut. Se on jotakin muuta kuin mitä oli vaikkapa sata vuotta sitten. Osa ihmisistä joka tapauksessa näyttää olevan taipuvaisia uskonnollisuuteen. On siis periaatteessa naivia odottaa, että uskonnollisuus yhtäkkiä vain katoaisi. Se vain muuttaa muotoaan ja ihmisistä osa hakeutuu yhä syvemmälle erilaisiin järjestöihin, joiden valvonta on heikkoa yhä edelleen.
Kolmas juttu on uskonnon asema koulussa, johon jo kantaa otinkin toisaalla. En ymmärrä ideaanne, jossa koulun yhteistyö kirkon kanssa pitää saada loppumaan ja uskonto pois koulusta. Onko se tosiaankin parempi vaihtoehto, jos uskontoa opettavat Suomessa vain fundamentalistit - siihenhän nimittäin tilanne menee? Onko se peräti tavoitteennekin?
Näyttäisi siltä, että merkittävä osa teidän ponnisteluistanne sataa ns. fundamentalistien laariin. Sen sijaan, että yhteiskunta maallistuisi, seurauksena onkin pirstaloituminen ja se, että ihmiset jakaantuvat yhä pienempiin ryhmiin ja etääntyvät ideologisesti yhä kauemmas toisistaan. Onko se hyvä asia?
Toivoisin vapaa-ajattelijoiltakin jotakin loogista ajattelua. Minulla on ollut se usko, että joukoissanne on paljon älykkäitä ja koulutettuja ihmisiä. Keskusteluista päätellen siltä ei oikein vaikuta. Teidän pitäisi nähdä toimienne seuraukset myös laajemmin ja miettiä sitä, mitä te oikein haluatte. Toki voi olla niinkin, että se kaikkein fiksuin väestönosa näkee sen, mitä äärilaidan ajattelusta loppujen lopuksi seuraa. Sitä kannattaa itse kunkin miettiä, onko se oma ajattelu lopulta myöskin yhtä jyrkkää kuin se, mitä vastustetaan." Onko se tosiaankin parempi vaihtoehto, jos uskontoa opettavat Suomessa vain fundamentalistit - siihenhän nimittäin tilanne menee?"
ET-opetuksen avaaminen kaikille ei poistaisi uskonnonopetusta kouluista, antaisi vain vaihtoehtoja myös uskontokuntaan rekisteröidyille oppilaille. Samalla voidaan toisaalta myös kysyä, miten ET-opetuksen sisältö tukisi uskonnollisten fundamentalistien asiaa; itse näen asian pikemminkin päinvastoin, hda__ kirjoitti:
" Onko se tosiaankin parempi vaihtoehto, jos uskontoa opettavat Suomessa vain fundamentalistit - siihenhän nimittäin tilanne menee?"
ET-opetuksen avaaminen kaikille ei poistaisi uskonnonopetusta kouluista, antaisi vain vaihtoehtoja myös uskontokuntaan rekisteröidyille oppilaille. Samalla voidaan toisaalta myös kysyä, miten ET-opetuksen sisältö tukisi uskonnollisten fundamentalistien asiaa; itse näen asian pikemminkin päinvastoin,Sitä on käytännössä mahdotonta sanoa, miten ET-opetuksen tulo uskonnonopetuksen tilalle vaikuttaisi. Saattaisi käydä niinkin, että eri uskonnolliset yhteisöt kokisivat asiakseen lisätä omaa lapsiin suuntautuvaa työtään - sitähän useilla järjestöillä kuitenkin jo on.
Nykyisin uskonnonopetus jo on ns. ei-tunnustuksellista. Opettajan näkökulmasta uskonto on myös varsin hyödyllinen oppiaine. Sen tunneilla on mahdollista puhua monista hyvin perustavanlaatuisista asioista ihmisyyteen liittyen. Ne tuntuvat tämän päivän lapsille olevan varsin vaikeasti hahmotettavia. Kyllä se vanha ohje siitä, että toisia pitäisi kohdella niinkuin itseä on edelleen yksi ihmiskunnan viisaimmista lausahduksista.
Ajatus siitä, että uskonnot ja niiden merkitys yhtäkkiä katoaisivat kokonan länsimaistakaan on naivi ja lapsellinen. Kun tämän päivän trendejä tarkastelee, asioiden ennustaminen muuttuu koko ajan vaikeammaksi. Esim. yhä merkittävämmän muslimiväestönosan muodostuminen länsimaihin ei ainakaan vähennä valitettava vastakkainasettelua. Ideaalimaailmassa, jossa on vain länsimaita, tilanne olisi toinen. Valitettavasti tällä hetkellä ei siltä näytä, että kaikki yhtäkkiä maallistuisivat.
Pitemmällä tähtäimellä minäkin uskon maallistumiseen ja pidän sitä hyvänä asiana. Todellisuutta kuitenkin pitää ymmärtää laajemmin ja siihen en usko, että uskonnot edes kymmenten vuosien tähtäimellä yhtäkkiä katoavat. Ihmisellä on aina se irrationaalinenkin puolensa. Uskon yleisen koulutustason nousuun ja siihen, että ihmiset konkreettisesti näkevät fundamentalismin haitat. Kaadettu vesi ei kaivossa pysy.
Maallistuneen ev.lut. kirkon loputon vastustaminen ja riemuitseminen sen jäsenmäärän putoamisesta on lähinnä naurettavaa ja osoittaa ymmärtämättömyyttä siitä, miten ihmisyhteisöt toimivat.
- tilastojenvuoksi
Ääri-islamilaisuudesta toki olisi hyvä erota, samoin adventistikirkosta, mormoneista tai vaikkapa hindulaisuudesta. Evankelisluterilaisessa kirkossa vaan on Suomessa niin paljon enemmän jäseniä, että on luonnollista, että se on ensisijaisena "kohteena". Jos tilanne olisi toinen, niin sitten painotuskin olisi toinen.
- aamuinen_ajattelija
Surullisinta on, jos Jumala on olemassa, niinkuin uskon, huolimatta siitä, että yhteiskunta on saanut maallistua, ja kirkoissa on epäkohtia, puhumattakaan lahko- ja/tai fundamentalistitoiminnasta. Tätä tilannetta mielestäni hyvin tasapainottavan maltillisen kansankirkon onnistunut sabotoiminen muutaman ns. taistelevan ateistin toimesta on silloin valitettavaa. Tuohon kirkkoon kuuluminen on muodostumassa aina vain rohkeammaksi kannanotoksi. Onneksi valtosa planeetan ihmisistä (n. 90 % ?) uskoo korkeampaan voimaan, riippumatta epätäydellisistä instituutioista, ja ei ole keiden tahansa elämänkokemuksiltaan rajoittuneiden kiukuttelijoiden vedätettävissä.
- sekulaarisuutta
Vaikka 100 % ihmisistä yksilöinä kukin uskoisi siihen korkeampaan voimaan, se ei siltikään edellytä sitä, että yhteiskunnan pitäisi olla uskonnollinen.
- aamuinen_ajattelija
Ei niin, mielestäni minkään 100 % -yhteiskunnankaan ei kannattaisi olla olennaisesti uskonnollinen, sillä kokemus keskiajalta on osoittanut että hengelliseen auktoriteettiin nojaava vallanpito ei toimi - Jumala ei lähtenyt politiikkaan - eikä ole syytä olettaa, että se nykyäänkään toimisi. 10 %:n halveksuva epäusko ei myöskään tarkoita, että yhteiskunnan pitäisi olla nykyistä allergisempi uskonnolle. Olen iloinen, että yhteiskunta on maallistunut ja tiedettä pidetään arvossa. Vika on oma, jos tieteen ja uskonnon näkee toisensa poissulkevina.
- Frans_2
Epäilen, että myös aamuinen.ajattelija ajaisi pontevasti kansankirkon sabotointia mikäli se sattuisi olemaan vaikkapa islam mutta ei ymmärrä asian ydintä kun vallitsevana on hänen oma uskontonsa.
- aamuinen_ajattelija
Lähtökohtaisesti minulla ei ole mitään islaminuskoa tai -uskoisia vastaan, käsittääkseni heistä ylivoimainen valtaosa on maltillisia, melko maallistuneita, ihan tavallisia ihmisiä. On tietysti sääli, että eri kulttuureissa historiassa tehdyt tulkinnat asioista ovat jättäneet jälkeensä ylitsepääsemättömiltä vaikuttavat jakolinjat, "uskonnot", joita ylläpitää tietyn eliitin vallanhimo. Välillä kyllä tuntuu siltä, että vapareille parempi pyrkimys olisi yrittää sabotoida poliittista islamia, tai islamismia, mutta se onkin vaarallista! Mutta että yrittämällä saada ihmiset eroamaan ev. lut. kansankirkostamme!? Yleinen tympiintyneisyys uskontoihin on vasta ensimmäinen askel, jonka ohi itse olen jo onneksi päässyt.
- hda__
aamuinen_ajattelija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti minulla ei ole mitään islaminuskoa tai -uskoisia vastaan, käsittääkseni heistä ylivoimainen valtaosa on maltillisia, melko maallistuneita, ihan tavallisia ihmisiä. On tietysti sääli, että eri kulttuureissa historiassa tehdyt tulkinnat asioista ovat jättäneet jälkeensä ylitsepääsemättömiltä vaikuttavat jakolinjat, "uskonnot", joita ylläpitää tietyn eliitin vallanhimo. Välillä kyllä tuntuu siltä, että vapareille parempi pyrkimys olisi yrittää sabotoida poliittista islamia, tai islamismia, mutta se onkin vaarallista! Mutta että yrittämällä saada ihmiset eroamaan ev. lut. kansankirkostamme!? Yleinen tympiintyneisyys uskontoihin on vasta ensimmäinen askel, jonka ohi itse olen jo onneksi päässyt.
Islamilla ei ole ev.lut "kansankirkon" tai ortodksien kaltaista valtionkirkkosuhdetta kaikkine erikois- ja etuoikeuksineen julkiseen valtaan. Eikä islamilla pidä olla tällaista oikeutta yhtään sen enempää kuin valikoiduilla kristinuskon suuntauksilla, buddahalaisuudella tai satanismillakaan, tai millään muullakaan. Uskontoja ja uskonnonharjoittamista ei kukaan ole kieltämässä, mutta valtion tehtävä ei kai ole asettaa mitään uskontoa suosituimmuusasemaan etenkin kun kansalaisista iso osa ei kuulu mihinkään uskontokuntaan edes nimellisesti, ja uskonotkuntiin kuuluvistakin huomattava osa ei näiden oppeihin usko.
- aamuinen_ajattelija
Hyvä ja perusteltu mielipide. Itse vain en näe vapareille tarvetta, mielestäni nykytilanteessa kirkoilla ei ole liikaa valtaa tässä maassa. Jos sille linjalle lähdetään, että "kun tuokin kirkko nyt saa etuoikeuksia, niin miksei tuokin kirkko", "minkään kirkon ei pitäisi saada etuoikeuksia, ettei niitä enää uudet kirkot vaatisi", niin menee kyllä muutenkin koko lainsäädäntö uusiksi, sillä epäjohdonmukaisuudet lainsäädännössä eivät tähän lopu, valitettavasti. Kirkolla nyt vain sattuu olemaan 800-vuotinen perinteeseen nojaava asema täällä, eikä mielestäni sitä paljon ole syytä ihan pienten epäkohtien horjuttaa.
- hda__
aamuinen_ajattelija kirjoitti:
Hyvä ja perusteltu mielipide. Itse vain en näe vapareille tarvetta, mielestäni nykytilanteessa kirkoilla ei ole liikaa valtaa tässä maassa. Jos sille linjalle lähdetään, että "kun tuokin kirkko nyt saa etuoikeuksia, niin miksei tuokin kirkko", "minkään kirkon ei pitäisi saada etuoikeuksia, ettei niitä enää uudet kirkot vaatisi", niin menee kyllä muutenkin koko lainsäädäntö uusiksi, sillä epäjohdonmukaisuudet lainsäädännössä eivät tähän lopu, valitettavasti. Kirkolla nyt vain sattuu olemaan 800-vuotinen perinteeseen nojaava asema täällä, eikä mielestäni sitä paljon ole syytä ihan pienten epäkohtien horjuttaa.
Kirkolla ei ole (muka valtaa, mutta on valtavasti erikoisoikeuksia. Tilanne ei ole siis mitenkään tasapainossa eikä tasavertainen. Samalla kirkko käyttää erityisasemaansa oman agendansa ja oppinsa levittämiseen mm. koululaitoksen kautta.
Lisäksi, eikö lainsaadännön epäkohtia pitäisi pyrkiä korjaamaan, eikä hyväksyä kuittaamalal että näin se nyt vaan on ollut ennenkin? Niinpä vain saivat samansukupuoliset parit tasavertaiset oikeudet mm. avioliittoon vaikkei näitä ole vuosisatoihin lainsäädännössä tunnustettu. Naiset saivat aikoinaan äänioikeuden, vaikkei tätä oikeutta ollut laissa taattuna aiemmin.
800-vuotinen perinne ei ole minkäänlainen perustelu sille, että erityisoikeudet ja valtionkirkkoasema pitäisi nykyäänkin säilyttää. Asia pitää pystyä perustelemaan muilla, todellisilla argumenteilla, esimerkiksi miten valtio ja kansalaiset hyötyvät siitä että parilla uskontokunnalla on sellaisia oikeuksia joita muilla ei ole, tai että nämä uskontokunnat hoitavat osia julkisen vallan tehtävistä vaikkeivat ne edusta koko kansaa jne? Entä huonosiko joidenkin kansalaisten asema, jos nämä erioikeudet ja erikoisasema poistettaisiin? Paranisiko joidenkin? Rajaisiko muutos joidenkin kansalaisten oikeuksia nykyiseen verratuna, vai paranisiko joidenkin kansalaisten oikeudet? - aamuinen_ajattelija
Oikeastaan aika rohkaisevaa, ehkä asioihin paremmin perehtyneet ja asioista kiinnostuneet saavat vielä parannettua lainsäädäntöä, siltä osin mitä tulee esim. lasten uskonnollisen kasvatuksen valvontaan, uskontokuntien määritelmiin ja yhteiskunnan niille osoittamiin tukiin, jne. Mutta kirkosta "eroileminen" ei asiaa aja, se on kuin löisi hanskat tiskiin, outo painostuskeino, vaikken käyttäisi ilmaisua, että "pelkään eronneiden sielujen puolesta". Mielummin puhuttaisiin kirkon piirissäkin, miten asioita saisi paremmalle mallille. Vaan saavutetuista eduista luopuminen, ja niin edelleen...
- hda___
aamuinen_ajattelija kirjoitti:
Oikeastaan aika rohkaisevaa, ehkä asioihin paremmin perehtyneet ja asioista kiinnostuneet saavat vielä parannettua lainsäädäntöä, siltä osin mitä tulee esim. lasten uskonnollisen kasvatuksen valvontaan, uskontokuntien määritelmiin ja yhteiskunnan niille osoittamiin tukiin, jne. Mutta kirkosta "eroileminen" ei asiaa aja, se on kuin löisi hanskat tiskiin, outo painostuskeino, vaikken käyttäisi ilmaisua, että "pelkään eronneiden sielujen puolesta". Mielummin puhuttaisiin kirkon piirissäkin, miten asioita saisi paremmalle mallille. Vaan saavutetuista eduista luopuminen, ja niin edelleen...
Kirkon omienkin tutkimusten mukaan suuri osa kirkon jäsenistä ei usko kirkon oppeihin ja uskonkappaleisiin. Pitäisikö uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulua tavan tai perinteiden vuoksi, vai pitäisikö uskontokunnan olla uskovien yhteisö?
Kirkosta "eroileminen" ajaa kyllä muutosta valtionkirkkojen asemaan, koska niiden asemaa on kirkon puolelta perusteltu suurellla jäsenmäärällä (ev.lut), ortodokseilla jäsenmääräperustelukaan ei päde, Jos jäsenmäärä saadaan vastaamaan paremmin yhteisön oppeihin uskovien määrää (siis reilusti nykyistä alemmas) vahdittaa se erityisasemalainsäädännön purkamista ja siten kaikkien uskontokuntien ja katsomusten (ml. uskonnottomuus) tasavertaisuutta lainsäädännössä ja julkisen vallan toiminnassa.
Kirkolla ei ole halua purkaa eriyiskohteluaan, mutta ei se sitä pysty perustelemaankaan. Valtiovallalla ei ole halua asettua vastakkain kirkon kanssa, mutta ei sekään pysty perustelemaan kirkon erityisasemaa kestävästi. Täytyy siis vaikuttaa esimerkiksi kirkon jäsenmäärän kautta, jotta edes jäsenmäärän käyttäminen näennäesperusteluna ei toimi enää.
Edelleen kysyn, huononeeko jonkun kansalaisen asema, jos ev.lut ja ort. kirkoilla ei olisi nykyistä erikoisasemaansa? Huononeeko jonkun oikeudet? Entä paraneeko tilanne jonkun osalta?
Antaako oikeustoimikelvottomien alaikäisten rekisteröinti kirkon jäseniksi (myös väestötietojärjestelmään) niin että näistä tulee kirkon jäseniä täysin velvollisuuksin vaikkeivat koskaan itse aktiivisesti ja oma-aloitteisesti jäsenyyttään vahvista oikea kuvan kirkon oppeihin uskovien määrästä, ja voiko tällöin jäsenmäärää oikeasti käyttää argumenttina ko. uskontokunnan kannatuksen puolesta? - aamuinen_ajattelija
hda___ kirjoitti:
Kirkon omienkin tutkimusten mukaan suuri osa kirkon jäsenistä ei usko kirkon oppeihin ja uskonkappaleisiin. Pitäisikö uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulua tavan tai perinteiden vuoksi, vai pitäisikö uskontokunnan olla uskovien yhteisö?
Kirkosta "eroileminen" ajaa kyllä muutosta valtionkirkkojen asemaan, koska niiden asemaa on kirkon puolelta perusteltu suurellla jäsenmäärällä (ev.lut), ortodokseilla jäsenmääräperustelukaan ei päde, Jos jäsenmäärä saadaan vastaamaan paremmin yhteisön oppeihin uskovien määrää (siis reilusti nykyistä alemmas) vahdittaa se erityisasemalainsäädännön purkamista ja siten kaikkien uskontokuntien ja katsomusten (ml. uskonnottomuus) tasavertaisuutta lainsäädännössä ja julkisen vallan toiminnassa.
Kirkolla ei ole halua purkaa eriyiskohteluaan, mutta ei se sitä pysty perustelemaankaan. Valtiovallalla ei ole halua asettua vastakkain kirkon kanssa, mutta ei sekään pysty perustelemaan kirkon erityisasemaa kestävästi. Täytyy siis vaikuttaa esimerkiksi kirkon jäsenmäärän kautta, jotta edes jäsenmäärän käyttäminen näennäesperusteluna ei toimi enää.
Edelleen kysyn, huononeeko jonkun kansalaisen asema, jos ev.lut ja ort. kirkoilla ei olisi nykyistä erikoisasemaansa? Huononeeko jonkun oikeudet? Entä paraneeko tilanne jonkun osalta?
Antaako oikeustoimikelvottomien alaikäisten rekisteröinti kirkon jäseniksi (myös väestötietojärjestelmään) niin että näistä tulee kirkon jäseniä täysin velvollisuuksin vaikkeivat koskaan itse aktiivisesti ja oma-aloitteisesti jäsenyyttään vahvista oikea kuvan kirkon oppeihin uskovien määrästä, ja voiko tällöin jäsenmäärää oikeasti käyttää argumenttina ko. uskontokunnan kannatuksen puolesta?Onhan kirkolla sellaista tiettyä inertiaa, että miten siellä opillisia muutoksia tapahtuu, jos tapahtuu. On yleinen olkiukkoargumentti olettaa, että uskovien mielestä kirkon opetus tai Raamattu on/pitäisi olla luonnontieteen, lääketieteen, sosiaalipolitiikan, tai jonkin muun nykyaikaista oppimateriaalia. Uskovina itseään pitäviä on varmasti paljon niissä, jotka eivät kirkon "kaikkia" opetuksia julkisesti hyväksy, myös kirkon ulkopuolella. Sama ääriajattelu oikeastaan tämä "usko sitten kaikki koskaan kuullut kirkkosi nimissä esitetyt väitteet", kuin "ei millekään kirkolle erioikeuksia lain edessä".
Itse en pidä oikeastaan mitään tiettyä uskonkappaletta niin kovin tärkeänä "jäsenyyden vakavuuden" arvioimiseksi, varmaankin siksi etten itse usko välttämättä sananmukaisesti kirkon opetuksia, jos edes tiedän mitä ne ovat, ja kenen mielestä. Eli siis mielestäni kyllä hyvin voi kuulua perinteiden, tai kannatusjäsenyyden tasolla. Samanaikaisesti otan oman uskoni kyllä hyvin vakavasti, ja se merkitsee paljon elämässäni. Tiukan paikan tullen en voi muuta, kuin luottaa kristinuskon päähenkilöön, ristiä käteni.
Tarkemmin en osaa sanoa noihin muihin esittämiisi kysymyksiin, muuta kuin että "voi olla". Alaikäisillä oikeustoimikelvottomilla ei tietääkseni ole kirkon puolelta juuri velvollisuuksia. Voitaisiinhan kannatusluvuissa ottaa huomioon ennusteita jäsenyyden kehityksestä, mutta yhtä hyvin korjauksia voidaan tehdä yhteiskunnan tuissa jälkikäteen. Joka tapauksessa kirkon jäsenmäärä edelleen on huomattava. - hda___
aamuinen_ajattelija kirjoitti:
Onhan kirkolla sellaista tiettyä inertiaa, että miten siellä opillisia muutoksia tapahtuu, jos tapahtuu. On yleinen olkiukkoargumentti olettaa, että uskovien mielestä kirkon opetus tai Raamattu on/pitäisi olla luonnontieteen, lääketieteen, sosiaalipolitiikan, tai jonkin muun nykyaikaista oppimateriaalia. Uskovina itseään pitäviä on varmasti paljon niissä, jotka eivät kirkon "kaikkia" opetuksia julkisesti hyväksy, myös kirkon ulkopuolella. Sama ääriajattelu oikeastaan tämä "usko sitten kaikki koskaan kuullut kirkkosi nimissä esitetyt väitteet", kuin "ei millekään kirkolle erioikeuksia lain edessä".
Itse en pidä oikeastaan mitään tiettyä uskonkappaletta niin kovin tärkeänä "jäsenyyden vakavuuden" arvioimiseksi, varmaankin siksi etten itse usko välttämättä sananmukaisesti kirkon opetuksia, jos edes tiedän mitä ne ovat, ja kenen mielestä. Eli siis mielestäni kyllä hyvin voi kuulua perinteiden, tai kannatusjäsenyyden tasolla. Samanaikaisesti otan oman uskoni kyllä hyvin vakavasti, ja se merkitsee paljon elämässäni. Tiukan paikan tullen en voi muuta, kuin luottaa kristinuskon päähenkilöön, ristiä käteni.
Tarkemmin en osaa sanoa noihin muihin esittämiisi kysymyksiin, muuta kuin että "voi olla". Alaikäisillä oikeustoimikelvottomilla ei tietääkseni ole kirkon puolelta juuri velvollisuuksia. Voitaisiinhan kannatusluvuissa ottaa huomioon ennusteita jäsenyyden kehityksestä, mutta yhtä hyvin korjauksia voidaan tehdä yhteiskunnan tuissa jälkikäteen. Joka tapauksessa kirkon jäsenmäärä edelleen on huomattava.Kirkon sisäinen inertia tjsp estää käytännössä kaikki muutokset, kirkolliskokous on ja näyttää pysyvänkin konservatiivisen vanhoillisena. Ja kirkolla on siihen täysi oikeus määritellä oppinsa miten haluaa. Mutta voiko/saako se osana julksta valtaa toimia miten haluaa?
En todellakaan tarkoittanut että uskovien tai kirkon jäsenten pitäisi pitää Raamattua kaikesssa ensisijaisena lähteenä - sehän olisi jo mahdotontakin koska ko. teos on jo itsessäänkin ristiriitainen ja omia väitteitään kumoava. Ei ole mitään tarvetta lähteä rakentamaan tuollaisia olkinukkeja tähänkään keskusteluun. Tarkoitin, että eikö kirkon jäsenten pitäisi hyväksyä ainakin oman lahkonsa keskeisimpien opinkappaleiden väitteet, esim. uskontunnustuksen sisältö? Eikö nämä kuitenkin ole ko. uskontokunnan oppien ytimessä?
Alaikäisistä jäseneksi liitetyistä ei ole oikeutta valita katsomusainettaan koulussa (vanhempien suostumuksellakaan, kuten ainevalinnat yleensä tehdään) - on siis velvollisuus osallistua uskonnonopetukseen vaikka muilla on oikeus valita. Ja aikanaan näistä lapsena jäseneksiliitetyistä tulee mm. verovelvollisia jäseniä vaikkeivat koskaan itse olisi jäsenyyteensä mitään kantaa ottaneet - kirkollisvero on maksettava vaikket ole itse liittynyt jäseneksi etkä jäsenyyttä aktiivisesti vahvistanutkaan.
Kirkon jäsenmäärä on huomattava, mutta kuinka moni sen jäsen onkaan itse liittynyt jäseneksi?
Olisiko (ev.lut) kirkon jäsenmäärä suurempi vai pienempi, jos valtio ei tukisi sen toimintaa lainsäädännöllisillä erityisoikeuksilla, ml. väestörekisteritiedot ja jäsenmaksujen keruu osana verotusta? Muuttuisiko kirkon jäsenmäärä, jos kirkko itse hoitaisi jäsenmaksujen keruun kuten muutkin yhteisöt , yhdistykset ja järjestöt? Miksi?
"Voi olla" - Kenen / keiden asema huononisi (edes mahdollisesti),mjos ev.lut ja ort.kirkoilla ei nykyista eritysasemaansa olisi? Kenenkään? - aamuinen_ajattelija
hda___ kirjoitti:
Kirkon sisäinen inertia tjsp estää käytännössä kaikki muutokset, kirkolliskokous on ja näyttää pysyvänkin konservatiivisen vanhoillisena. Ja kirkolla on siihen täysi oikeus määritellä oppinsa miten haluaa. Mutta voiko/saako se osana julksta valtaa toimia miten haluaa?
En todellakaan tarkoittanut että uskovien tai kirkon jäsenten pitäisi pitää Raamattua kaikesssa ensisijaisena lähteenä - sehän olisi jo mahdotontakin koska ko. teos on jo itsessäänkin ristiriitainen ja omia väitteitään kumoava. Ei ole mitään tarvetta lähteä rakentamaan tuollaisia olkinukkeja tähänkään keskusteluun. Tarkoitin, että eikö kirkon jäsenten pitäisi hyväksyä ainakin oman lahkonsa keskeisimpien opinkappaleiden väitteet, esim. uskontunnustuksen sisältö? Eikö nämä kuitenkin ole ko. uskontokunnan oppien ytimessä?
Alaikäisistä jäseneksi liitetyistä ei ole oikeutta valita katsomusainettaan koulussa (vanhempien suostumuksellakaan, kuten ainevalinnat yleensä tehdään) - on siis velvollisuus osallistua uskonnonopetukseen vaikka muilla on oikeus valita. Ja aikanaan näistä lapsena jäseneksiliitetyistä tulee mm. verovelvollisia jäseniä vaikkeivat koskaan itse olisi jäsenyyteensä mitään kantaa ottaneet - kirkollisvero on maksettava vaikket ole itse liittynyt jäseneksi etkä jäsenyyttä aktiivisesti vahvistanutkaan.
Kirkon jäsenmäärä on huomattava, mutta kuinka moni sen jäsen onkaan itse liittynyt jäseneksi?
Olisiko (ev.lut) kirkon jäsenmäärä suurempi vai pienempi, jos valtio ei tukisi sen toimintaa lainsäädännöllisillä erityisoikeuksilla, ml. väestörekisteritiedot ja jäsenmaksujen keruu osana verotusta? Muuttuisiko kirkon jäsenmäärä, jos kirkko itse hoitaisi jäsenmaksujen keruun kuten muutkin yhteisöt , yhdistykset ja järjestöt? Miksi?
"Voi olla" - Kenen / keiden asema huononisi (edes mahdollisesti),mjos ev.lut ja ort.kirkoilla ei nykyista eritysasemaansa olisi? Kenenkään?Mielestäni kirkon erityisasemassa on kyse vähän samasta asiasta, kuin edustuksellisessa demokratiassa. Tavallinen pulliainen ei ole kykenevä ottamaan vakavasti kantaa uskonasioihin. Uskonnonopetus koulussa ei ole pahasta, etenkin jos on niin että Jumala on olemassa. Toivotaan että parhaita pedagogisia taitoja käytetään.
aamuinen_ajattelija kirjoitti:
Mielestäni kirkon erityisasemassa on kyse vähän samasta asiasta, kuin edustuksellisessa demokratiassa. Tavallinen pulliainen ei ole kykenevä ottamaan vakavasti kantaa uskonasioihin. Uskonnonopetus koulussa ei ole pahasta, etenkin jos on niin että Jumala on olemassa. Toivotaan että parhaita pedagogisia taitoja käytetään.
Kuka sitten on kykenevä ottamaan kantaa, jos ei se tavallinen pulliainen? Tai oikeastaan tärkeämpi kysymys on, että kuka on kykenevä ottamaan kantaa siihen, että kuka on kykenevä ottamaan kantaa.
- aamuinen_ajattelija
Kuka tahansa voi olla jotain mieltä, harvempi ottaa kantaa. Olen tätä mieltä.
aamuinen_ajattelija kirjoitti:
Mielestäni kirkon erityisasemassa on kyse vähän samasta asiasta, kuin edustuksellisessa demokratiassa. Tavallinen pulliainen ei ole kykenevä ottamaan vakavasti kantaa uskonasioihin. Uskonnonopetus koulussa ei ole pahasta, etenkin jos on niin että Jumala on olemassa. Toivotaan että parhaita pedagogisia taitoja käytetään.
Viisaita ajatuksia Sinulla. Olen paljolti samaa mieltä.
Fanaattisuus on typerää - olipa perustelu mikä tahansa.- hda__
aamuinen_ajattelija kirjoitti:
Mielestäni kirkon erityisasemassa on kyse vähän samasta asiasta, kuin edustuksellisessa demokratiassa. Tavallinen pulliainen ei ole kykenevä ottamaan vakavasti kantaa uskonasioihin. Uskonnonopetus koulussa ei ole pahasta, etenkin jos on niin että Jumala on olemassa. Toivotaan että parhaita pedagogisia taitoja käytetään.
Eihän tässä uskonasioihin tarvitsekaan ottaa kantaa. Kyse on siitä, pitääkö yhdellä tai kahdella uskontokunnalla olla erikoikeuksia muihin nähden ja pitäääkö niiden olla osa julkista valtaa tai ei, ja millä ehdoilla.
Pitääkö koulussa osalle oppilaista olla pakollista uskonnonopetusta, ja osalle ei? Mitä uskontoa, ja kenen tulkinnan mukaan tulisi opettaa? Jos jumala sattuisi olemaan olemassa, onko mitään takeita että se on juuri sen uskonnon (ja lahkon ja sen sisäisen tulkinnan) mukainen jumala kuin koulussa satutaan opettamaan? Entä jos se jumala onkin jokin muu, tai ei ole ollenkaan - onko pakollinen uskonnon opetus (ja mahdollisesti jopa indoktrinointi) hyvästä vai ei niin hyvästä? - aamuinen_ajattelija
hda__ kirjoitti:
Eihän tässä uskonasioihin tarvitsekaan ottaa kantaa. Kyse on siitä, pitääkö yhdellä tai kahdella uskontokunnalla olla erikoikeuksia muihin nähden ja pitäääkö niiden olla osa julkista valtaa tai ei, ja millä ehdoilla.
Pitääkö koulussa osalle oppilaista olla pakollista uskonnonopetusta, ja osalle ei? Mitä uskontoa, ja kenen tulkinnan mukaan tulisi opettaa? Jos jumala sattuisi olemaan olemassa, onko mitään takeita että se on juuri sen uskonnon (ja lahkon ja sen sisäisen tulkinnan) mukainen jumala kuin koulussa satutaan opettamaan? Entä jos se jumala onkin jokin muu, tai ei ole ollenkaan - onko pakollinen uskonnon opetus (ja mahdollisesti jopa indoktrinointi) hyvästä vai ei niin hyvästä?Nekin tosiasiat, että yhdellä tai kahdella uskontokunnalla on täällä erioikeuksia, osa oppilaista osallistuu uskonnonopetukseen, osa eri tavalla, osa ei lainkaan, ehkä jotenkin vanhempiensa toiveiden mukaan -- ovat omiaan saamaan useimmat, eikä pelkästään terävimmät koululaisista ajattelemaan ja havahtumaan monimuotoisen maailman tosiasihin. Ainoa huoli, että kunhan ei olisi liiankin tuskallisia tosiasioita. Valitettavasti mitään rakentavaa kritiikkiä pystyy kukaan aikuinenkaan tuskin esittämään maailman tilanteelle, ei voi kuin ihmetellä uskontojen ja niiden ympärillä pyörivien ilmiöiden kirjavuutta ja ikäviä lieveilmiöitä. Pieniä ovat kasvatukselliset murheet, jos jollekin kulttuurissamme merkittävälle, "muinaisten paimentolaisten lohtua täynnä olevalle tarinalle" (= vaikkapa kristinusko) altistuminen (ikään kuin se olisi lähes kirjaimellisesti tosi, ainakin mitä opettaja tietää), jotenkin pilaa alakoululaisen! On minulla "oma" Jumalan määritelmäni, jollaista sinä vähän tivaat, ja minulle tuo Jumala on luontevasti kaikkien uskontojen takana. Määritelmäni ei enemmistölle, eikä kirkolle kelpaa, julkisesti ainakaan, eikä ole tehtäväni sitä tässä tarkemmin esitellä.
- hda__
aamuinen_ajattelija kirjoitti:
Nekin tosiasiat, että yhdellä tai kahdella uskontokunnalla on täällä erioikeuksia, osa oppilaista osallistuu uskonnonopetukseen, osa eri tavalla, osa ei lainkaan, ehkä jotenkin vanhempiensa toiveiden mukaan -- ovat omiaan saamaan useimmat, eikä pelkästään terävimmät koululaisista ajattelemaan ja havahtumaan monimuotoisen maailman tosiasihin. Ainoa huoli, että kunhan ei olisi liiankin tuskallisia tosiasioita. Valitettavasti mitään rakentavaa kritiikkiä pystyy kukaan aikuinenkaan tuskin esittämään maailman tilanteelle, ei voi kuin ihmetellä uskontojen ja niiden ympärillä pyörivien ilmiöiden kirjavuutta ja ikäviä lieveilmiöitä. Pieniä ovat kasvatukselliset murheet, jos jollekin kulttuurissamme merkittävälle, "muinaisten paimentolaisten lohtua täynnä olevalle tarinalle" (= vaikkapa kristinusko) altistuminen (ikään kuin se olisi lähes kirjaimellisesti tosi, ainakin mitä opettaja tietää), jotenkin pilaa alakoululaisen! On minulla "oma" Jumalan määritelmäni, jollaista sinä vähän tivaat, ja minulle tuo Jumala on luontevasti kaikkien uskontojen takana. Määritelmäni ei enemmistölle, eikä kirkolle kelpaa, julkisesti ainakaan, eikä ole tehtäväni sitä tässä tarkemmin esitellä.
Miksipä koululaitoksen sitten tulisi opettaa mitään yhden uskontokunnan mukaista "totuutta" "omasta" uskonnosta koululaisille? EIkö olisi parempi saada laaja tietämys erilaisista katsomuksista ja niiden taustoista jne, jolloin oikeasti muodostuisi kuva monimuotoisesta maailmasta eikä keinotekoista jakoa "meidän uskontoon" ja "muihin".
Lisäksi voidaan olla eri mieltä, onko viittaamasi uskonto "täynnä lohtua" vai "täynnä julmuutta ja ennakkoluuloja ja kieltoja". Enkä käsittääkseni ole väittänyt, että uskonnonopetus pilaisi alakoululaisen, mutta kyseenalaista kyllä kuuluuko se kouluun ja miksi osa oppilaista voi valita katsomusanineensa, mutta osa ei.
Enkä ole tivannut jumalan määritelmääsi, vaan kyseenalaistin argumenttisi että lapsille pitäisi opettaa uskontoa siltä varalta että jumala on olemassa - mikään kun ei takaa että tämä hypoteettinen jumala olisi lainkaan samaa mieltä meikäläisen valtauskonnon opetuksista. - aamuinen_ajattelija
Ymmärrän sen niin, että kouluaikana kyllä törmää kaikkien merkittävien uskontojen perusasioihin. Juuri noiden julmienkin tarinoiden ja isojen kysymysten vuoksi on hyvä, että on jotain turvallista ja omaan kulttuuriin liittyvää, josta lähdetään liikkeelle. Aina tietysti voi käydä niin, että uskonnon opetuksesta päättävät, tai siitä vastaavat, eivät ole mielipiteiltään, käsityksiltään, tai metodeiltaan kaikkien mieleen. Ok, et ole väittänyt että uskonnonopetus pilaisi ketään. Enkä minä ole väittänyt, että lapsille pitäisi opettaa uskontoa "siltä varalta" että Jumala on olemassa, vaan "etenkin jos on niin ..." Ja vielä "mikään kun ei takaa että tämä hypoteettinen jumala olisi lainkaan samaa mieltä meikäläisen valtauskonnon opetuksista"? Hyvä huomio, olen ollut samaa mieltä ainakin niin kauan kun eräs hypoteettinen jumala alkoi tuntua todelta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2582810Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse992257Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä121960Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki841403- 681384
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.181300TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161138Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901120Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos43974- 71973