Remontoimme vanhaa taloa ja kaikkea ei osaa/voi/jaksa tehdä itse. Mitä velvollisuuksia eri suuntiin tulee, jos ykistyishenkilöinä palkkaamme ulkopuolisen työntekijän aina silloin tällöin ? Tietysti palkanmaksu työntekijälle, mutta siinä taitaa olla käsi ojossa muitakin tahoja eli verottaja ainakin...miten näistä selviäisi helpoiten, jos nyt ei halua maksaa kaikkea pimeänä...
Työntekijän palkkaus ja työnantajan velvollisuudet
8
151
Vastaukset
- Kallistatouhua
Palkan päälle tulee kuluja n. 40%. Eli jos työntekijä haluaa 20€ tunti rahaa.. maksat tunnista oikeasti 28€.
- NickNailer
Vähän sinnepäin, muttei oikein kuitenkaan.
Katso tuosta: https://www.palkkaus.fi/Cms/Article/case_kirvesmies
Lisäksi lue osuus TESesitä. Joudut tutstumaan rakennusalan, maalausalan ja lattianpäällystysalan TESeihin. Niissä on sitten kakenlaisia temppuja, kuten erilaisia korvauksia työkalujen käytöstä, haalarin vaihdosta yms yms. - PuttiPuu
Kiitos hyvästä vinkistä ! Aika monta kommervenkkiä näyttää olevan, en ihmettele, jos ihmiset haluavat maksaa pimeänä, pääsee paljon helpommalla. Byrokratia Suomessa tuntuu voivan hyvin !
- Esi_merkki
NickNailer kirjoitti:
Vähän sinnepäin, muttei oikein kuitenkaan.
Katso tuosta: https://www.palkkaus.fi/Cms/Article/case_kirvesmies
Lisäksi lue osuus TESesitä. Joudut tutstumaan rakennusalan, maalausalan ja lattianpäällystysalan TESeihin. Niissä on sitten kakenlaisia temppuja, kuten erilaisia korvauksia työkalujen käytöstä, haalarin vaihdosta yms yms.Oheisen linkin mukaan palkan päälle tulee lisäkuluja n. 70% ja sitten ihmetellään, että suomess on mukamas kova palkkataso.
Paskat, selvästi elätetään jotain loisijoita ja virkamihiä jotka ei tuota koko maalle yhtään mitään ainoastaan lisää byrokratiaa. - Yrittäjä---
70% päälle tulee laittaa viellä 24% alvtä jos laskuttaa yrityksellä. Tällöin yritys tuottaa 0%. Eli jos haluat voittoa yrityksen muihin kuluihin, joudut laskuttamaan enemmän kuin tuon.
- Oikeatapa
Yrittäjä--- kirjoitti:
70% päälle tulee laittaa viellä 24% alvtä jos laskuttaa yrityksellä. Tällöin yritys tuottaa 0%. Eli jos haluat voittoa yrityksen muihin kuluihin, joudut laskuttamaan enemmän kuin tuon.
Siksi urakoitsijan kannattaa myydä myös materiaalit ja vähentää materiaaliostoista alvit ja ottaa katetta sen verran, että työn alvit kuitataan. Siksi juuri kannattaa ostaa urakka ja materiaali samasta paikasta... Kaikki voittavat ja lopputulos on turvattu ja urakoitsijan vastuulla. Ei ainoastaan tilaajan vastuulla.
- pitäisi
olla tiedossa että on olemassa palkka.fi jolla saa hoidettua palkanmaksun.
Demoversiolla voi harjoitella. - OstaFirmalta
Huomaa että jos ryhdyt työnantajaksi niin maksat myös sairausajan palkat, vakuutukset, suoritat ja tilität verojen ennakkoperinnät yms. Paljon paperisotaa ja isompi riski verrattuna siihen että ostat työn sen remonttimiehen yritykseltä. Käytännössä jokaisella keikkahommia tekevällä on oma toiminimi, ja jos ei ole niin soita sellaiselle jolla on.
Kun ostat työn yritykseltä niin muista tarkistaa että kyseinen yritys kuuluu ennakkoperintärekisteriin. Jos ei kuulu, niin sinun velvollisuutesi on periä verot maksettavasta palkkiosta ja tilittää ne verottajalle. Ei vaikeaa, mutta ärsyttävää ja ylimääräistä työtä.
Itse en enää suostuisi omalle työmaalle tai remonttiin palkkaamaan ketään verokortilla. Siitä ei ole ostajalle mitään mainittavaa etua vrt siihen että tekijä laskuttaa sinua yrityksensä kautta jolloin hän hoitaa itse veronsa, sivukulunsa, työttömyysvakuutuksensa yms.
Kaikista huonoin vaihtoehto on maksaa palkka pimeänä. Silloin syyllistyt rikokseen mutta myös heikennät rehellisesti toimivien yrittäjien toimintaedellytyksiä ja altistat itsesi ongelmille mahdollisten reklamaatioiden tai vahinkojen suhteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289