Heräsin hyvin nukkuneena taivaan sineen, auringonvaloon, kaikki aistit avoimina ja iloisina.
Mistä johtuikaan, tulvi mielessäni kuin ihailemani David Attenburgh'in ääni, joka juuri tähän siitepölyaikaan kuului kuin sanovan: "panspermia".
Varmaan useimmat on nähneet Avara Luonto-ohjelmissa valtamerissä tapahtuvan yht'aikaisen siementen lähdön, täyttäen silmän kantamattomiin elämän jatkuvuutta.
Yht'äkkiä koin syvää kunnioitusta ja elämää kohtaan, jossa saan vielä olla mukana, oppimassa, ymmärtäen sen monimuotoisuutta, - ja kauneutta.
Maa, ja ilma, ehkä avaruuskin leijuu kiinnekohtaa etsivää elämänalkua, onnea matkaan!
No joo, henkisellä tasolla kylvämme me ihmisetkin ajatuksillamme kuin siemeniä toistemme mieleen! Onhan meille vertauksina kerrottu kylväjistä paljonkin, johon en nyt näe syytä syventyä.
Onnellista kevätaikaa vaan sinitaivaan alla!
Taivaan, jälleen näen sinisen!
23
399
Vastaukset
- Panspermia
hyvin pitkällä miinusmerkillä varustettuna on todella vallinnut 70 plus-palstalla vuosikymmenen. Oli onnettomuus, että tänne eksyin, sillä paljon vähemmällä surulla olisin puolisoni kuolemasta muutoin selvinnyt. Ne siemenet, mitä palstalla kirjoittelevat toistensa mieliin kylvivät, olivat kateuden, vihan ja ilkekeyden torajyviä. Vain muutamat pysyivät puhtaalla linjalla.
Kovan koulun läpi kävin täällä niihin aikoihin.
Joskus vieläkin käyn täällä, ja silloin muistelen Helenaa, Atolfiaa, SkillaNia, Satua ja Meri-kukkaa sekä muitakin, jotka kylvivät puhtaita ajatuksia vailla torajyviä.Viime aikoina on tuo nimi Helena noussut esiin, ei tuttu minulle, mutta kaikki nuo muut kyllä, oltuani mukana vuodesta 2009.
Kaikki palstan kommervenkit on koettu myös, juuri leskeydyttyäni kun aloin kirjoittelemaan tähän yhteisöön. Kuitenkin vaaka kallistuu enemmän puolelle, ei luonteelleni sovi loukkausten muisteleminen, elämä itsessään on liian hieno siihen!
Oppinut olen eri ihmisistä paljonkin, joskaan en ole kovin riippuvainen palstasta, kiitollinen kylläkin, pikemminkin kaiutan täällä omia joutsenlaulujani😊
Juuri ajattelin minäkin aamulla, miten vähän saan ravintoa palstakirjoitteluista, mutta sitten havahduin. En voi vain odottaa muilta, antamatta itsestäni,..
Sillä tielläni kuljen elämääni edelleen!- Lorenaa
Vaalensininen pilvetön taivas auringonsäteiden kultaama avautui täälläkin keskiviikko päivä.
Olenkohan oikeassa, kerron nyt kuitenkin. Kouluaikana oli teemana Suomen lippu, jolloin keskustelu oli Suomen lipun väreistä ja käytöstä.
Silloisena teemana lipun väri, mistä värit ovat tulleet, mitä ne kuvastavat. Pohjolan sinisestä taivaan väristä ja hohtavista valkoisista hangista, näin silloin asia selitettiin.
Näin asian olen mieltänyt koko elämäni ajan, Kauniit rauhalliset värit kuten Pohjolan asukkaille sopii - siis suoraan luonnon väreistä johdettu lipun värit. Hopeanharmaa lipputangon nuppi, itse lipputanko valkoinen suoraan maahan lujasti kiinnitettynä.
~~~~~~~~~~~~~~~
Mielestäni kun menettää läheisen ihmisen, hienotunteisuus on paikallaan, olipa tilanne mikä tahansa. Kokemuksestani tiedän, silloin ihminen on hyvin herkistyneessä tilassa, ikävät ilmaisut, sanat riipaisevat suoraan sydämeen ja pysyvät mielessä hyvin kauan. Tarkoin on harkittava niitä lohdutukseksi tarkoitettuja sanoja, on hyvä arvioida ovatko ne tässä tilanteessa sopivia. Olemme jo niin isoja poikia ja tyttöjä, nähneet tyyntä ja tuulta, kokeneet aina elämä jatkuu vastoikäymisistä huolimatta.
¨~~~~~~~~~~~~~
Aurinkoista toukokuun alkupäivää, Sinistäkin sinisemmälle taivaan kannelle, piirtyy kerosiini vana, sinivalkoisen lentokoneen taivaalle piirtämänä. Nuoret lentäjäkokelaat harjoittelevat nousuja-, ja laskuja lähikentällä. Harjoitus tekee mestarin, joten voimme sitten joskus lentomatkalla arvioida oliko tasainen hyvä nousu ja lasku mallikas.
t. L - Lorenaa
Lorenaa kirjoitti:
Vaalensininen pilvetön taivas auringonsäteiden kultaama avautui täälläkin keskiviikko päivä.
Olenkohan oikeassa, kerron nyt kuitenkin. Kouluaikana oli teemana Suomen lippu, jolloin keskustelu oli Suomen lipun väreistä ja käytöstä.
Silloisena teemana lipun väri, mistä värit ovat tulleet, mitä ne kuvastavat. Pohjolan sinisestä taivaan väristä ja hohtavista valkoisista hangista, näin silloin asia selitettiin.
Näin asian olen mieltänyt koko elämäni ajan, Kauniit rauhalliset värit kuten Pohjolan asukkaille sopii - siis suoraan luonnon väreistä johdettu lipun värit. Hopeanharmaa lipputangon nuppi, itse lipputanko valkoinen suoraan maahan lujasti kiinnitettynä.
~~~~~~~~~~~~~~~
Mielestäni kun menettää läheisen ihmisen, hienotunteisuus on paikallaan, olipa tilanne mikä tahansa. Kokemuksestani tiedän, silloin ihminen on hyvin herkistyneessä tilassa, ikävät ilmaisut, sanat riipaisevat suoraan sydämeen ja pysyvät mielessä hyvin kauan. Tarkoin on harkittava niitä lohdutukseksi tarkoitettuja sanoja, on hyvä arvioida ovatko ne tässä tilanteessa sopivia. Olemme jo niin isoja poikia ja tyttöjä, nähneet tyyntä ja tuulta, kokeneet aina elämä jatkuu vastoikäymisistä huolimatta.
¨~~~~~~~~~~~~~
Aurinkoista toukokuun alkupäivää, Sinistäkin sinisemmälle taivaan kannelle, piirtyy kerosiini vana, sinivalkoisen lentokoneen taivaalle piirtämänä. Nuoret lentäjäkokelaat harjoittelevat nousuja-, ja laskuja lähikentällä. Harjoitus tekee mestarin, joten voimme sitten joskus lentomatkalla arvioida oliko tasainen hyvä nousu ja lasku mallikas.
t. LUnohtui sinivalkoisin siivin kuvattu lento "Kotiin":
https://www.youtube.com/watch?v=gJKHKijVwXI
Todella kauniisti kuvattua lentoa sinitaivaalla, Love story sävelet siivittävät panhuilulla esitettynä lentoa kotiinpäin.
L. Lorenaa kirjoitti:
Unohtui sinivalkoisin siivin kuvattu lento "Kotiin":
https://www.youtube.com/watch?v=gJKHKijVwXI
Todella kauniisti kuvattua lentoa sinitaivaalla, Love story sävelet siivittävät panhuilulla esitettynä lentoa kotiinpäin.
L.Aivan uskomaton esitys!
Kiitos Lorenaa kyyneileiltä ei säästynyt tämäkään ilta
- mitä.nyt.kylvät
Olisit seurannut torajyviä ja kultajyviä vähän tarkemmin. No, moninikkisyys hämää.
- tutultakuulostaa
Tämä vanhojen suosikkien nimeäminen ja omien hyvien aikojen haikailu aikojen takaa on palstaa mädättävä juttu. Jos ei oikein ole pärjännyt esillä olossa, on mennyt puskaan ja sieltä välillä vakuuttelee ettei palstalla käy kuin harvoin vilkaisemassa. Ihmeen hyvin tuntuu tietävän kuitenkin mitä palstalla tapahtuu. uusia ei huolita mukaan. palstan keski ikä on varmaan lähellä 80 ja nämä päsmärit ylikin.
Kyllä se toi sää ja nimenomaan aurinko vaikuttaa ihmisesmielialaan.me pohjoisen ihmiset olemme jurottajia talvella,mutta kesällä meitä ei enää erota normaaleista europpalaisista.
Minäkin jo enne kuutta olin verkoilla ja ilokseni Jämsänäijä oli palannut,se tuli aivan veneeni viereen ja alkoi juttelemaan,kaakatti kamalasti.Oli se niin koskettava jäleennäkemine,että aivan herkistyin.Laihtunut se reppana oli,mutta pian se siitä pulskistuu,kun saan kaloja sille pyydettyä.
En minä paljoa kalaa itse käytä,että en juurikaan pyydä sitä omiintarpeisiini,vaan teen kalastuksenhoitotyötä,poistan roskakalaa ja lokit,ketut ja supitkin sekä tietty mäyrä ovat saaliinjaolla.Tiedän,eihän niitä saisi ruokkia,ovat tuhoeläimiä,mutta jättäväthän linnunpoikaset rauhaan.
Jäät vielä sitkeästi makaavat paikoilaan,oletan,että viikonloppuna jo lainehtii,sen odotuksessa ama lähtee risumetsäänTästä päivästä on paras ottaa kaikki irti: aurinko helottaa ja koivuissa on ihan ihan pieni vihreä vivahde. Ei uskoisi, että räntää tuli pari päivää sitten taivaan täydeltä.
Tämä palsta on lukemisen arvoinen - aina joskus. Pitkään täällä oli kolkko tunnelma, mutta nyt kevään edistyessä kirjoittajatkin virkistyvät. Kai siihenkin aurinko vaikuttaa.
Sinitaivas on tänään näkyvissä, mutta loppukuuksi kuulemma tulee vilakat olot.
Hyvä kevään aikaa kaikille. Rituliini se jaksaa kalastaa. Oman kesämökkini vesissä ei oikein mikään kala ole viihtynyt. Ison suon ojittivat takavuosina, ja ennen niin kirkasvetinen lahdenpoukama on muuttunut sameaksi ja alkaa kasvaa kaislaa ja lumpeita. Inhaa lima levää ilmaantuu juuri paraimpana uima-aikana kesä-heinäkuussa.
Oi aika sä entinen!Ajattele Makriina,ne jäät lähti tänään ja arvaa avasinko viinipullon.Mieheni kanssa aina teimme sen ja jotenkin ne muistot palasivat.Kuuntelen illalla Vanha virsi Taalainmaan karjamajoilta ja vietän hetken muisteloissa.
En minä niin tunteeton ja paha ihminen ole,kuin joku minulle tuntematon henkilö antaa ymmärtää.
Joskus tuntuu,olenko kaiken tämän saastan pälleni ansainnut?
Joulupäivänäkin muutama vuosi sitten,joku antoi ymmärtää,että minä mukamas vieraissakäynnillä aiheutin miehelleni muistisairauden?Jos edes tietäisin koska sen olen tehnyt?
Anteeksi poikkesin linjalta,ei tarvitse kommentoida amarituliini_38 kirjoitti:
Ajattele Makriina,ne jäät lähti tänään ja arvaa avasinko viinipullon.Mieheni kanssa aina teimme sen ja jotenkin ne muistot palasivat.Kuuntelen illalla Vanha virsi Taalainmaan karjamajoilta ja vietän hetken muisteloissa.
En minä niin tunteeton ja paha ihminen ole,kuin joku minulle tuntematon henkilö antaa ymmärtää.
Joskus tuntuu,olenko kaiken tämän saastan pälleni ansainnut?
Joulupäivänäkin muutama vuosi sitten,joku antoi ymmärtää,että minä mukamas vieraissakäynnillä aiheutin miehelleni muistisairauden?Jos edes tietäisin koska sen olen tehnyt?
Anteeksi poikkesin linjalta,ei tarvitse kommentoida amaMinä en ole nähnyt jäitten lähtöä kuin yhden kerran,. Se oli tosi komeeta. Tuttavan kesämökin edessä levittäytyy leveä järvenselkä, ja kun jäät rupesivat nousemaan ylös rantakalliolle, ne ritisivät ja ratisivat ja hajosivat hienoiksi puikoiksi. Onneksi olimme siellä sinä viikonloppuna.
Ei ihme, että tekee mieli avata kuohuvainen sellaisen luonnonnäytelmän kokemuksessa.
Minä en ole ikinä saanut sinusta käsitystä, että olisit tunteeton muusta puhumattakaan. Ihan hämmästyin.Makriina kirjoitti:
Minä en ole nähnyt jäitten lähtöä kuin yhden kerran,. Se oli tosi komeeta. Tuttavan kesämökin edessä levittäytyy leveä järvenselkä, ja kun jäät rupesivat nousemaan ylös rantakalliolle, ne ritisivät ja ratisivat ja hajosivat hienoiksi puikoiksi. Onneksi olimme siellä sinä viikonloppuna.
Ei ihme, että tekee mieli avata kuohuvainen sellaisen luonnonnäytelmän kokemuksessa.
Minä en ole ikinä saanut sinusta käsitystä, että olisit tunteeton muusta puhumattakaan. Ihan hämmästyin.Kiitos Makriina!
Nyt venettä hakemaan tuolta rantaniityltä ja vesille? Onneksi minulla on vähän isompi soutubatti,ettei se keiku.
Ja ajattele ei minullla ole kuka edes venettä keikuttais??
Jotenkin olen vain joutunut ristiaallokkoon noiden mielipiteideni kanssa?
Minä en edes käytä liivejä,siis pelastussellaisia.Luotan veneeseeni ja sanomaan mikäs pahan tappais?
Olen todella onnellinen ihminen,vaikka yksin tällä korvessa,toi luonto,eilenkin neljä pupua loikki pellon poikki ja tänään punarintakin jo pesäntekopuuhissa.
Ajatelkaa ihmiset,eihän täällä voi ahdistusta tuntea?amaKivalta kuullostaa maalaiselämäsi siellä Ama , irroittele sinäkin noista ilkeistä kommenteista kuin jäiden kahleista!
Reipas ja tekevä vaimo sinä olit miehellesi, sen olemme kaikki ymmärtäneet, skool vaan jäiden lähtöön, vaikkei minulla olekaan kuohuvaa kotona🙂
Tässä on 5 kk oltu nyt ilman pisaraakaan, joten hengessä vain mukana!
ASkaroin ison auringonvarjon kanssa tuolla parvekkeella, jalka painoi kuin synti, mutta on nyt pystyssä. Netistä haravoin leveää brodyyriä tyynyliinoihin ja onnistuin löytämään ja tilasin.
Helppoa tuo ostostenteko netissä. Illan leppoisuutta mieliin!- Lorenaa
sini-sirkku kirjoitti:
Kivalta kuullostaa maalaiselämäsi siellä Ama , irroittele sinäkin noista ilkeistä kommenteista kuin jäiden kahleista!
Reipas ja tekevä vaimo sinä olit miehellesi, sen olemme kaikki ymmärtäneet, skool vaan jäiden lähtöön, vaikkei minulla olekaan kuohuvaa kotona🙂
Tässä on 5 kk oltu nyt ilman pisaraakaan, joten hengessä vain mukana!
ASkaroin ison auringonvarjon kanssa tuolla parvekkeella, jalka painoi kuin synti, mutta on nyt pystyssä. Netistä haravoin leveää brodyyriä tyynyliinoihin ja onnistuin löytämään ja tilasin.
Helppoa tuo ostostenteko netissä. Illan leppoisuutta mieliin!Näinpä se meillä naisilla mieliteot vaihtelevat, suunnittelet kauniita brodyyri somisteisia tyynyliinoja, on se niin onnelista painaa pää iltaisin kauniille tyynytliinalle.
Jäät ovat lähteneet pois Saimaaltakin, sinihohtoisena Saimaan hehkui kevään auringon säteiden kimaltaessa tumman sinisen veden yllä. Voin vain mielessäni kuvitella miten tohkeissaan Ama on kumppaneidensa kanssa jäiden lähdöstä lähivesille, mieli taitaa kaihota laittamaan venhot vesille. Muistelen Aman todenneen, Jämsäm äijä-sorsa on palannut laihtuneena kotilaiturille - laihtuneena. Tässäpä hommeleita Amalle pyytää kalaa nälkäiselle kevään vieraalle.
Mielikuvat, kenellä mistäkin aiheuttavat kaikennäköisiä haaveita kevät päivinä. Itse haaveilin, katsoessani noita kerosiinivanoja taivaalla uudesta matkasta Saapasmaahan, Myönnettävä on, ikävää on jälleen lapsenlapsia tapaamaan vanhempineen. Pois minusta tuo ikävä, nyt kutsuvat kodin kevätsiivoukset,Onkohan niin,haaveet on haaveita, vaikka ne kuinka iloa uskotelkoon?
Hyvää yötä,oman kullan kuvia kaikille tasapuolisesti!
T. L
- Pöhköpaikkapilkulle
Mitä helkkaria otsikko tarkoittaa? Miksi siinä on pilkku "taivaan" jälkeen?
- avain.nuottiin
Luulen aloittajan tarkoittavan kahdeksasosa taukoa.
- Helkkari.vieköön
Ajatusviivan paikka.
Tällä tyhmällä saitilla on ammattikoulun pojat laittaneet omat sääntösä, helkkari vie! - Vihervaakku
Nuottikirjoituksessa mitään taukoja ei ilmoiteta pilkulla. Eikä otsikko näytä nuoteilta.
Tämä on näitä meidän tyttöjenjuttuja ja se jämsänäijä on regastettu selkälokki ja meillä tämä julkinen suhde on kestänyt lähes kaksikymmentä vuotta.Hän on rengastettu Jämsässä,joten toi nimitys Jämsänäijä sopii kuin nyrkki silmään.
Vain ainoa kumppanini on toi mun rotvailer/beaceron leikattu narttu ja tunnen,ettei mitkään urokset kuulu edes ajatusmaailmaani.Onko se todella vaikeaa tällä sivustolla elää työteliästä maalaiselämää ja heittää joskus läppää,että voishan se elämä toisinkin mennä?
Eihän minusta kulutustavaraa tarvitse tehdä,jos joskus haaveilen satulinnasta ja jopa miehestä.
Näin vain on päässyt tapahtumaan sivustolla,jo jopa melkein täällä vonkaan miestä ja kaikkea henkilökuvaani alentaviin lausuntoihin sitä pystyy nicittömänä.
Olen pahoillain....ama- ystävä.ystävien.joukossa
Voi Ama -kulta. Älä ole pahoillasi, iloitse vaan ! Tämä palstan empaattisimmat ymmärtää sinua ja ovat anataneet tukensa. Luota siihen. Haaveile ihan kaikesta mitä sielusi halajaa.
Kaikkea mahdollista hyvää toivoen- Lorenaa
Oi aika toukokuun ja tuoksu koivupuun....,, näinhän sitä laulussa lauletaan. Toukokuu on juhlien aikaa, on äitienpäivä ja uusien ylioppilaiden muistorikas juhla. On tapana kutsua myös ns. riemuylioppilaat 50v takaa juhlistamaan uusia ylioppilaita.
On ollut ilo nähdä kauniisti pukeutuneita ylioppilaita, sekä riemuylioppilaita juhlassa.
Nauttikaa juhlasta , sillä ylioppilasjuhlat ovat ainutkertaisia lapsenlapsen elämässä. Näinhän se elämä soljuu ja olemme osana siinä kevätpäivientasauksessa jotenkin vain tuntuu,että alkaa olla aika tasata tilit sen elämän kanssa,siis mitä loppuelämälläni teen?
No minä tietenkin jatkan nousujohteista elämääni,vedän ton rotvailer/bescesonnarttuni kanssa lenkkeilyä ja noi liikakilot aion jättää sinne lenkkipolulle.
Olen lihonut talvenaikaan kymmenenkiloa,hävettää,niin vain on pääsyt käymään?
Se on niin ihana tunne,kun laitan lähtiessäni rantasaunan lämpiämään ja sen lenkin jälkeen 5,5 km pääsen löylyihin.tunnen olevani voittaja.Siis se hurmio,että voitin taas tervettä elämää itselleni ja voin nauttia jopa saunakaljat,eikä kukaan häiritse minun elämääni?
Totean,olen oman onneni seppä .Näin se amalla elämä jatkuuMukavalta tuntuu elämä minullakin tällä haavaa, oma sauna kuumana torstaisin, ja uimahalli eri saunoineen lähes vieressä altaineen.
Käväisin ostosreissulla tänään kun joka päivä on kiva olla liikkeellä, ja paistoin kampelafileitä pari pannullista. Oli suuri hintaero loheen, ja maukas kala on ruodoton kampelakin.
Nyt vaan odottelen illan Arto Nyberg'in ohjelmaa.
PS. Koivut on 5 vailla hiirenkorvia 😊 ihanaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1641551
- 104921
- 75743
- 51635
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16595ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40527Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45478Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476- 26419
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185412
