JARRUVALOT MYÖS EDESSÄ

"Ehdottanut"

Ehdotin muutama vuosi sitten "Saabismiksi",että myös auton etuosassa olisi jarrutusta ilmaisevat valot.
Siitä näkisivät muutkin,että ajoneuvo "jarruttaa".
Mielenkiintoista olisi lukea mitä ajatuksesta ollaan!

50

2189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxx

      Jarruttaa voi myös vaihtamalla pienemmälle, löysätä kaasun tai jarrupolkimella. Olisi varmasti hieno näky kun edessäkin olevat "jarruvalot" vilkkuisivat kaikilla yllämainituilla jarrutuskonsteilla! Eli häiritsisi varmasti muita tielläliikkuvia. Punainen pysäytysvalo kuuluu poliisivarustukseen joka näkyy edestä ja jarruvalot lisävaloineen vain auton taakse.

      • Asiaan

        Moottorin ja vaihteitten käyttö on HIDASTAMISTA.
        Jarrupolkimen käyttö on jarruttamista.
        Mene AUTOKOULUUN siellä käsitteet selviävät.


      • jarrutus
        Asiaan kirjoitti:

        Moottorin ja vaihteitten käyttö on HIDASTAMISTA.
        Jarrupolkimen käyttö on jarruttamista.
        Mene AUTOKOULUUN siellä käsitteet selviävät.

        Käyhän sinä autokoulusi loppuun niin opit että moottorilla hidastamista kutsutaan moottorijarrutukseksi.


      • Mietippä vähän
        jarrutus kirjoitti:

        Käyhän sinä autokoulusi loppuun niin opit että moottorilla hidastamista kutsutaan moottorijarrutukseksi.

        Jos joskus saat ajokortin jonka jälkeen ajat kolarin (mitä en missään tapauksessa toivo) ja väität poliisille jarruttaneesi MOOTTORILLA!
        Mieti uskooko joku kun ei näy JARRUTUSJÄLKIÄ!


      • jarrutus
        Mietippä vähän kirjoitti:

        Jos joskus saat ajokortin jonka jälkeen ajat kolarin (mitä en missään tapauksessa toivo) ja väität poliisille jarruttaneesi MOOTTORILLA!
        Mieti uskooko joku kun ei näy JARRUTUSJÄLKIÄ!

        Pitäisi tyhmemmänkin tajuta että jarruttaa voi kevyemmin tai sitten voimakkaammin. Silloin kun nopeus pitää saada hidastumaan mahdollisimman nopeasti painetaan tietenkin jarrua. Aina ei kuitenkaan tarvitse niin rajusti jarruttaa, vai jääkö tiehen aina jarrutusjäljet kun jarrutat? Esim risteystä lähestyttäessä normaaliliikenteessä moottorijarrutus usein riittää. Ja pyöräjarruja voi käyttää myös yhtä aikaa moottorijarrutuksen kanssa.

        Moottorijarrutuksesta vielä sen verran, oletko kuullut sellaisesta kuorma-autoissa käytettävästä laitteesta kuin pakokaasujarru? Mihin luulet sitä käytettävän?


      • Heh Heh!

        Sää vasta huumorimies olet?
        Kun jarruttelet muulla tavalla kuin jarrupolkimella niin syttyykö autossas takana jarruvalot?
        Sullapa varsinainen TIVOLI on allas!
        Käytäppä muutakin kun alapäätäs,kun lausut viisauksiasi.


      • Jarrutus

        MOOTTORIJARRUTUKSELLA ja JARRUVALOILLA ei ole mitään tekemistä keskenään!
        Luetun ymmärtämisessäkö vaikeuksia?
        Kysyy ABCE ajokortin omaava.


      • Käyty?
        jarrutus kirjoitti:

        Käyhän sinä autokoulusi loppuun niin opit että moottorilla hidastamista kutsutaan moottorijarrutukseksi.

        Taisi olla autokoulussasi VÄLITUNTI ainoa tunti johon otit osaa!


      • Tietämättömälle

        JARRUVALOT sytyttää JARRUPOLKIMEN painaminen eikä mikään muu "jarrutus"!


      • hepbuli
        jarrutus kirjoitti:

        Pitäisi tyhmemmänkin tajuta että jarruttaa voi kevyemmin tai sitten voimakkaammin. Silloin kun nopeus pitää saada hidastumaan mahdollisimman nopeasti painetaan tietenkin jarrua. Aina ei kuitenkaan tarvitse niin rajusti jarruttaa, vai jääkö tiehen aina jarrutusjäljet kun jarrutat? Esim risteystä lähestyttäessä normaaliliikenteessä moottorijarrutus usein riittää. Ja pyöräjarruja voi käyttää myös yhtä aikaa moottorijarrutuksen kanssa.

        Moottorijarrutuksesta vielä sen verran, oletko kuullut sellaisesta kuorma-autoissa käytettävästä laitteesta kuin pakokaasujarru? Mihin luulet sitä käytettävän?

        itseasiassa oikea ja virallinen termi on hidastin,pakokaasujarrua ei ole olemassakaan,ellei sitten joku ole keksinyt vast ikään jos pakokaasut kulkee liika kovaa..


      • TIEDOKSI
        hepbuli kirjoitti:

        itseasiassa oikea ja virallinen termi on hidastin,pakokaasujarrua ei ole olemassakaan,ellei sitten joku ole keksinyt vast ikään jos pakokaasut kulkee liika kovaa..

        Kyllä pakokaasujarru on oikeasti olemassa.
        Katso netistä ja ihmettele!
        Sieltä löytyy yllättävän paljon mitä et TIEDÄ!


      • hepbuli
        TIEDOKSI kirjoitti:

        Kyllä pakokaasujarru on oikeasti olemassa.
        Katso netistä ja ihmettele!
        Sieltä löytyy yllättävän paljon mitä et TIEDÄ!

        ..sinä poika autotekniikkaan,ja lue jostain oikeasta julkaisusta että virallinen nimi on hidastin,pakokaasujarru sulla on sanonko missä...


      • jarru
        hepbuli kirjoitti:

        ..sinä poika autotekniikkaan,ja lue jostain oikeasta julkaisusta että virallinen nimi on hidastin,pakokaasujarru sulla on sanonko missä...

        Ollaan aika kaukana varsinaisesta AIHEESTA.
        Katso www.scania.fi/our_trucks/NTR....
        Kieli on osittain englantia.
        Kysy jos et ymmärrä!


      • JANKUTA
        hepbuli kirjoitti:

        ..sinä poika autotekniikkaan,ja lue jostain oikeasta julkaisusta että virallinen nimi on hidastin,pakokaasujarru sulla on sanonko missä...

        PUUPÄÄLLÄ ja puujalalla on EROA.
        PUUJALKA ei periydy!


      • hepbuli
        JANKUTA kirjoitti:

        PUUPÄÄLLÄ ja puujalalla on EROA.
        PUUJALKA ei periydy!

        ..tainnu osua sulle molemmat,katsoitko ettei isälläsi ole myös puujalkaa?vai onko kys.henkilö edes tiedossa?


      • pönttö
        hepbuli kirjoitti:

        ..sinä poika autotekniikkaan,ja lue jostain oikeasta julkaisusta että virallinen nimi on hidastin,pakokaasujarru sulla on sanonko missä...

        Lainaus jarrukortista nro 37-21294:

        Käyttöjarrujärjestelmän yleiskuvaus
        Käyttöjarru: etu- ja takapiireihin jaettu 2-piirinen ylipaineilmajarru. Edessä ja takana rumpujarrut. Taka-akselistossa kuorman tunteva paineensätöventtiili (ALB)

        Seisontajarru, varajarru ja apujarru
        Seisontajarru: paineilmakäyttöinen jousitoiminen, vaikuttaa etu- ja vetävään akseliin. Seisontajarru toimii varajarruna.
        Apujarru: Pakokaasujarru.



        Jarrutekniikassa hidastimesta puhuttaessa tarkoitetaan erillistä voimansiirtoon vaikuttavaa hydraulista tai sähkömagneettista hidastinta.
        Tähän mennessä ainut lakitekstiin liittyvä tilanne, jossa pakokaasujarrua verrataan hidastimeen, on ADR-sopimuksen lisäjarruvaatimus.


      • FAKKI
        pönttö kirjoitti:

        Lainaus jarrukortista nro 37-21294:

        Käyttöjarrujärjestelmän yleiskuvaus
        Käyttöjarru: etu- ja takapiireihin jaettu 2-piirinen ylipaineilmajarru. Edessä ja takana rumpujarrut. Taka-akselistossa kuorman tunteva paineensätöventtiili (ALB)

        Seisontajarru, varajarru ja apujarru
        Seisontajarru: paineilmakäyttöinen jousitoiminen, vaikuttaa etu- ja vetävään akseliin. Seisontajarru toimii varajarruna.
        Apujarru: Pakokaasujarru.



        Jarrutekniikassa hidastimesta puhuttaessa tarkoitetaan erillistä voimansiirtoon vaikuttavaa hydraulista tai sähkömagneettista hidastinta.
        Tähän mennessä ainut lakitekstiin liittyvä tilanne, jossa pakokaasujarrua verrataan hidastimeen, on ADR-sopimuksen lisäjarruvaatimus.

        Idiootti.
        MIELIPITEESTÄ on kyse!
        Liikennelaki ja muut asetukset kaivetaan varmasti esille kun tarvitaan laintulkintaa!


    • upi

      Kertokaas tietävät kuinka hyvin muuten painava auto joka on varustettu automaattilaatikolla jarruttaa koneella manuaalin ymmärrän kun vai pienentää vaihdetta.

      • paljon

        Esim Scania 114 32 tonnia painava kuorma-auto varustettuna Allison automaattivaihteistolla jarruttaa todella hyvin myös moottorilla.Painoa saa lisää kun laittaa perävaunun perään (60 tonnia)
        Auto löytyy pihasta.


      • Jarrutus
        paljon kirjoitti:

        Esim Scania 114 32 tonnia painava kuorma-auto varustettuna Allison automaattivaihteistolla jarruttaa todella hyvin myös moottorilla.Painoa saa lisää kun laittaa perävaunun perään (60 tonnia)
        Auto löytyy pihasta.

        Pysäyttämiseen tarvitaan varmasti jarruja!
        Jos jarruja ei tarvita niin mitä helvettiä niitä sitten asennetaan!
        En ole vielä kuullut katsastusmiesten ilmoittavan,että jarrutelkaapas sitten moottorilla kun nää teitin auton jarrut ei tunnu oikein toimivan.
        Moottorinne ja pakoputkenne ovat aivan riittävät korvaamaan puuttuvat jarrut!


      • hepbuli
        paljon kirjoitti:

        Esim Scania 114 32 tonnia painava kuorma-auto varustettuna Allison automaattivaihteistolla jarruttaa todella hyvin myös moottorilla.Painoa saa lisää kun laittaa perävaunun perään (60 tonnia)
        Auto löytyy pihasta.

        joo,ei scania yleensä pihasta mihinkään lähdekään..varsinkaan jos painoa saa 60t lisää kärryn lisäämällä,niinkuin kirjoitit....aika paljon sulla on scanian mopossa omapaino kun 32t on...vai tarkoititko hönelö kokonaispainoa...


      • hepbuli
        paljon kirjoitti:

        Esim Scania 114 32 tonnia painava kuorma-auto varustettuna Allison automaattivaihteistolla jarruttaa todella hyvin myös moottorilla.Painoa saa lisää kun laittaa perävaunun perään (60 tonnia)
        Auto löytyy pihasta.

        joo,ei scania yleensä pihasta mihinkään lähdekään..varsinkaan jos painoa saa 60t lisää kärryn lisäämällä,niinkuin kirjoitit....aika paljon sulla on scanian mopossa omapaino kun 32t on...vai tarkoititko hönelö kokonaispainoa...


      • pönttö
        paljon kirjoitti:

        Esim Scania 114 32 tonnia painava kuorma-auto varustettuna Allison automaattivaihteistolla jarruttaa todella hyvin myös moottorilla.Painoa saa lisää kun laittaa perävaunun perään (60 tonnia)
        Auto löytyy pihasta.

        tuliko mieleen, että 114-Scaniaan ei saa 60 tonnin yhdistelmäpainoja? Kun koneteho ei riitä...
        Scanialta pienin kone joka riittää, on jo pitkään ollut 12-litrainen 420. Ennen sitä oli se neljäsataa heppainen. Ja sillä aikaa ei 11-litraisia tehtykään.

        Uteliaisuuskysymys, miten tuo Allison toimii yli 30 tonnin painoilla?


    • Liikenteessä

      Hyvä ehdotus!
      Edesssä ajava näkisi peilistä jarruttaako takaa tuleva ja voisi mahdollisuuksien mukaan ennakoida tilannetta.
      Samoin sivutieltä päätielle tultaessa se varoittaisi päätietä ajavia.
      Tuskin jalankulkijakaan pahakseen pistäisi jos huomaisi,että ajoneuvo jarruttaa!
      Joku mainitsi punaisen valon?
      Autokoulussa jo opittiin minkä värisiä valoja ajoneuvo saa näyttää eteen,sivulle sekä taakse!
      Valon väri päätetään varmasti,mutta ei tällä palstalla!

    • Perässä

      Hyville ehdotuksille löytyy aina vastustajia.
      Yleensä vastaanpanijat eivät ole ymmärtäneet edes mistä on kysymys.
      Kuinkahan kauan vei aikoinaan lisäjarruvalon hyväksyminen?
      Turvavyöpakkokin oli mielipiteitä jakava.
      Nykyisin autoissa on peruutusvalot,äänimerkki peruutuksesta sekä lukuisia muita turvallisuuteen liityviä varusteita,joitten hyväksyminen on ollut pitkän pohdinnan tulos.
      Ehdottanut ei varmasti tarkoita,että auto olisi kuin jokin tivoli joka vilkuttelullaan aiheuttaisi "kotijäätelö" tunnelmaa.
      Kysymys on turvallisuuteen liittyvä joka hyvin toteutettuna olisi meille kaikille eduksi.

    • Tuleva tilanne

      Kannatetaan!
      Jarruvalot edessä auttaisivat myös samanaikaisesti risteystä lähestyviä ajoneuvoja ennakoimaan tuleva tilanne.

      • hepbuli

        eikö siellä saatanan risteyksessä jo ole selvät säännöt miten mennään ja kuka menee ensin ja kuka väistää ketäkin????laitetaan samantien valomerkki jos ajaa ylinopeutta,alinopeutta,nopeusrajoituksen mukaan,merkkivalo myös jos on henkilöauton perässä peräkärry,fillariteline tai jos on kattotelineet,ihan vaan että muut vois ennakoida.lisäks vois olla varoitusvalo jos kuski on kännissä tai tunarikuski joka ei ehkä pysy tiellä,sitten vois olla semmonen valopylväs mistä näkis minkä verran painaa kaasua,tää vois olla eteen,taakse ja sivuille päin.jaa mut semmonen vaihdenäyttökin vois olla että muut näkee mikä pykälä on kaverilla sisässä,ETTÄ VOIS ENNAKOIDA...vitun espoolaiset,myykää ne autonne pois ja menkää bussilla,kolarit vähenis 90%...


      • ASENNETTA
        hepbuli kirjoitti:

        eikö siellä saatanan risteyksessä jo ole selvät säännöt miten mennään ja kuka menee ensin ja kuka väistää ketäkin????laitetaan samantien valomerkki jos ajaa ylinopeutta,alinopeutta,nopeusrajoituksen mukaan,merkkivalo myös jos on henkilöauton perässä peräkärry,fillariteline tai jos on kattotelineet,ihan vaan että muut vois ennakoida.lisäks vois olla varoitusvalo jos kuski on kännissä tai tunarikuski joka ei ehkä pysy tiellä,sitten vois olla semmonen valopylväs mistä näkis minkä verran painaa kaasua,tää vois olla eteen,taakse ja sivuille päin.jaa mut semmonen vaihdenäyttökin vois olla että muut näkee mikä pykälä on kaverilla sisässä,ETTÄ VOIS ENNAKOIDA...vitun espoolaiset,myykää ne autonne pois ja menkää bussilla,kolarit vähenis 90%...

        Sullahan on viimesenpäälle asenne!
        Kysymys?
        Ajat rautatien ylikäytävällä.
        Juna tulee!
        Mitä teet?
        Vastaa jos osaat.


      • HEPULIA!
        ASENNETTA kirjoitti:

        Sullahan on viimesenpäälle asenne!
        Kysymys?
        Ajat rautatien ylikäytävällä.
        Juna tulee!
        Mitä teet?
        Vastaa jos osaat.

        Vastaus kestää.
        Autetaan vähän.
        Ylikäytävä ei ole ihan sama kuin TASORISTEYS.
        Vastausta odotetaan.


      • pelle hermanni
        hepbuli kirjoitti:

        eikö siellä saatanan risteyksessä jo ole selvät säännöt miten mennään ja kuka menee ensin ja kuka väistää ketäkin????laitetaan samantien valomerkki jos ajaa ylinopeutta,alinopeutta,nopeusrajoituksen mukaan,merkkivalo myös jos on henkilöauton perässä peräkärry,fillariteline tai jos on kattotelineet,ihan vaan että muut vois ennakoida.lisäks vois olla varoitusvalo jos kuski on kännissä tai tunarikuski joka ei ehkä pysy tiellä,sitten vois olla semmonen valopylväs mistä näkis minkä verran painaa kaasua,tää vois olla eteen,taakse ja sivuille päin.jaa mut semmonen vaihdenäyttökin vois olla että muut näkee mikä pykälä on kaverilla sisässä,ETTÄ VOIS ENNAKOIDA...vitun espoolaiset,myykää ne autonne pois ja menkää bussilla,kolarit vähenis 90%...

        Ja sitte vois olla vielä joku valomerkki varottamassa naiskuskeista. Tai ehkä toi tunarikuski valo rittäis niillekkin.


    • hepbuli

      ...yritätkö omia jonkun toisen pässin ideaa joka jo 10v sitten karpossa moista paskaa ehdotteli?helvetin hyvä varmaan pimeässä kun ei valot ole kellään ikinä kunnossa,palaa toinen ajovalo vaan ja sitten siihen edellä menijän jarruvalot ja takavalot,vastaan tulevan prätkän ajovalo,yms sellaiset mukaan niin siinähän mietit mitä tulee vastaan kun lähemmäksi pääset...

      • Vaikea Tapaus

        Kun LIIKENTEESSÄ HERMOSTUU!
        PELI on MENETETTY.
        ONKO TUTTUA?


      • JOKO SAMMUIT?

        SUN autoos pitäisi asentaa kaikki mahdolliset ILOTULITUKSET että muut näkevät,kun tulet.
        Nyt on tulossa HÄN joka tietää kaiken.
        VAROKAA sitä!
        Oikeampi ratkaisu varmaankin olisi!
        Tutkitaan liikennekäyttäytyminen ja asennetaan VAROITUSVALOT niille kuten oli 80-lätkä.
        Oot varmaankin joutunut sitä pitämään!


      • hepbuli
        Vaikea Tapaus kirjoitti:

        Kun LIIKENTEESSÄ HERMOSTUU!
        PELI on MENETETTY.
        ONKO TUTTUA?

        ei ole tarvinnut hermostua,naurattaa vaan noi teidän jutut ja ajo tuolla liikenteessä.ajatelkaa nyt itsekin noita juttujanne,jarruvalo eteenpäin...hähähähähä...


      • hepbuli
        JOKO SAMMUIT? kirjoitti:

        SUN autoos pitäisi asentaa kaikki mahdolliset ILOTULITUKSET että muut näkevät,kun tulet.
        Nyt on tulossa HÄN joka tietää kaiken.
        VAROKAA sitä!
        Oikeampi ratkaisu varmaankin olisi!
        Tutkitaan liikennekäyttäytyminen ja asennetaan VAROITUSVALOT niille kuten oli 80-lätkä.
        Oot varmaankin joutunut sitä pitämään!

        kyllä se 80-lätkä pysyi ihan pitämättäkin,onneksi sulla poju ei sitä sit vissiin ole ollut,ajo olis varmaan nykyisestäänkin omituisempaa ku pitäisit lätkää ikkunalla...miksköhän 80-lätkää ei muuten laitettu tuulilasiin...???
        ja kuka sitä nyt kaikkea tietäis kaikesta,liikennesäännöt tosin opetettiin autokoulussa että ne tuli opeteltua kyllä,kysykää vaan pojut jos jotain haluatte tietää.


      • Autossa
        hepbuli kirjoitti:

        ei ole tarvinnut hermostua,naurattaa vaan noi teidän jutut ja ajo tuolla liikenteessä.ajatelkaa nyt itsekin noita juttujanne,jarruvalo eteenpäin...hähähähähä...

        Näe ja näy liikenteessä!
        Nimim.hebhuli on sitä varmaankin sitä mieltä,
        että mitä helvettiä PÄIVÄLLÄ pitää valoja kun kaikki näkee.
        Kaikki valot pois päiväsaikaan käytöstä!
        Ajovalot,vilkut,jarru-ja sumuvalot.


      • Liikenteessä
        hepbuli kirjoitti:

        kyllä se 80-lätkä pysyi ihan pitämättäkin,onneksi sulla poju ei sitä sit vissiin ole ollut,ajo olis varmaan nykyisestäänkin omituisempaa ku pitäisit lätkää ikkunalla...miksköhän 80-lätkää ei muuten laitettu tuulilasiin...???
        ja kuka sitä nyt kaikkea tietäis kaikesta,liikennesäännöt tosin opetettiin autokoulussa että ne tuli opeteltua kyllä,kysykää vaan pojut jos jotain haluatte tietää.

        Kaikenmaailman besserwisserit käyttävät autoansa kuin HYÖKKÄYSVAUNUA!
        Estäen ajotavallaan liikenteen joustavan sujumisen!


      • hepbuli
        Autossa kirjoitti:

        Näe ja näy liikenteessä!
        Nimim.hebhuli on sitä varmaankin sitä mieltä,
        että mitä helvettiä PÄIVÄLLÄ pitää valoja kun kaikki näkee.
        Kaikki valot pois päiväsaikaan käytöstä!
        Ajovalot,vilkut,jarru-ja sumuvalot.

        niinkö sanoin??jos poju osaisi lukea taisin kirjoittaa pimeällä näistä hienoista valoista ei olisi muuta kuin haittaa.ja mitä päivällä valojen käyttöön tulee,kyllähän ajovalot aivan turhaan palaa päivällä,te työsuhde-mondeo-"miehet" yleensä huomaatte parhaiten sen valottoman auton,ja sitten vilkutetaan pitkiä valoja ja ties mitä,ja sumuvalot loistaa nokalla...


      • JOTAKIN

        EI ole maanosaa missä en ole ajanut.
        Suomessa liikennesääntöjä noudatetaan kohtalaisesti.
        Varovaisuutta liikenteessä opettaa "isän kädestä"
        kun olet liikenneonnettomuudessa osallisena esim.
        NAAPURIMAASSA!
        Hephulille terveisiä!
        LUE ENEMMÄN,LUULET VÄHEMMÄN!


      • hepbuli
        JOTAKIN kirjoitti:

        EI ole maanosaa missä en ole ajanut.
        Suomessa liikennesääntöjä noudatetaan kohtalaisesti.
        Varovaisuutta liikenteessä opettaa "isän kädestä"
        kun olet liikenneonnettomuudessa osallisena esim.
        NAAPURIMAASSA!
        Hephulille terveisiä!
        LUE ENEMMÄN,LUULET VÄHEMMÄN!

        ..tarvitse luulla mitään,nähty on liikennettä ammattikuljettajana,enkä siis tarkoita ammattikuljettajalla tyyppiä joka ajaa työkseen,vaan ammattitaitoista kuljettajaa joka kylläkin ajaa työkseen.jahka te pojut hankitte puoletkaan siitä koulutuksesta kuin minulla on liikenteen(kin) osalta,niin jatketaan sitten keskustelua.sillä välin voitte niitä lamppujanne viritellä vaikka mihin,hienojahan ne varmaan on siellä työsuhde-mondeon nokalla...hähähähäh..


      • Taitosi
        hepbuli kirjoitti:

        ..tarvitse luulla mitään,nähty on liikennettä ammattikuljettajana,enkä siis tarkoita ammattikuljettajalla tyyppiä joka ajaa työkseen,vaan ammattitaitoista kuljettajaa joka kylläkin ajaa työkseen.jahka te pojut hankitte puoletkaan siitä koulutuksesta kuin minulla on liikenteen(kin) osalta,niin jatketaan sitten keskustelua.sillä välin voitte niitä lamppujanne viritellä vaikka mihin,hienojahan ne varmaan on siellä työsuhde-mondeon nokalla...hähähähäh..

        Ja Suomen kielen hallitseminen kertovat ihan riittävästi koulutustasostasi.
        Suomessa ei ole autoa mitä en saisi kuljettaa sodan tai rauhan aikana!
        Pistä paremmaksi!


      • Inquieto -86
        hepbuli kirjoitti:

        niinkö sanoin??jos poju osaisi lukea taisin kirjoittaa pimeällä näistä hienoista valoista ei olisi muuta kuin haittaa.ja mitä päivällä valojen käyttöön tulee,kyllähän ajovalot aivan turhaan palaa päivällä,te työsuhde-mondeo-"miehet" yleensä huomaatte parhaiten sen valottoman auton,ja sitten vilkutetaan pitkiä valoja ja ties mitä,ja sumuvalot loistaa nokalla...

        Myönnän syyllistyneeni edellä mainittuun. Tasan väläytän pitkiä niille, jotka eivät osaa valojaan pitää päällä. Ihan vittuillakseni. Jos kerran on laadittu sääntö, että valot pidetään päällä aina ajaessa, onko se niin saamarin vaikeaa pitää niitä??? Kukaan ei keksi tuollaisia sääntöjä huvikseen.


      • AINA
        hepbuli kirjoitti:

        ..tarvitse luulla mitään,nähty on liikennettä ammattikuljettajana,enkä siis tarkoita ammattikuljettajalla tyyppiä joka ajaa työkseen,vaan ammattitaitoista kuljettajaa joka kylläkin ajaa työkseen.jahka te pojut hankitte puoletkaan siitä koulutuksesta kuin minulla on liikenteen(kin) osalta,niin jatketaan sitten keskustelua.sillä välin voitte niitä lamppujanne viritellä vaikka mihin,hienojahan ne varmaan on siellä työsuhde-mondeon nokalla...hähähähäh..

        Löytyy niitä joille täytyy yhä uudelleen ja uudelleen selittää mitä on KYSYTTY!
        Nimim. HEBHULI voisi avata uuden keskustelu aiheen,jossa voisi kertoa ylivertaisista ominaisuuksistaan.
        Kannatan siis jarruvalojen sijoittamista myös eteen.
        Mielestäni se ainakaan haittaa LIIKENNETURVALLISUUTTA!


      • pelle hermanni
        JOTAKIN kirjoitti:

        EI ole maanosaa missä en ole ajanut.
        Suomessa liikennesääntöjä noudatetaan kohtalaisesti.
        Varovaisuutta liikenteessä opettaa "isän kädestä"
        kun olet liikenneonnettomuudessa osallisena esim.
        NAAPURIMAASSA!
        Hephulille terveisiä!
        LUE ENEMMÄN,LUULET VÄHEMMÄN!

        Et varmana ole ikinä ajanu Etelämantereella!


      • MAANOSAT TÄSTÄ
        pelle hermanni kirjoitti:

        Et varmana ole ikinä ajanu Etelämantereella!

        Afrikka,Aasia,Eurooppa,Pohjois-Amerikka,Etelä-Amerikka ja Australia.
        Olisiko jo aika aukaista maantiedon oppikirja?
        Ettet vaan enempää munaa ITSEÄSI!
        Häpäiset olemattomalla tiedollasi Pelle Hermannin.
        VAIHDA IHMEESSÄ NIMIMERKKIÄSI.


    • AMMATTINA

      Ajotaito peilien avulla on todella tärkeää!
      Pysäkiltä lähteminen on "hebpulien" takia toisinaan epävarmaa!
      Liikennekäyttäytyminen arveluttaa.
      Jarruvalot edesä!
      KANNATAN!

    • VIESTITTÄVÄT

      Suuntamerkki ja jarruvalo ilmaisevat aikeeni.
      MERILIIKENTEESSÄ valoilla ilmaistaan aluksen
      - kulkusuunta
      - pituus
      - purje-vai moottorialus
      - kalastusalus ja missä suunnassa "verkot" ovat
      - onko alus ohjailukyvytön tai syväyksensä
      takia rajoitetun kulun omaava.
      - ankkurisssa
      - kulussa jne.
      Muutama esimerkki valojen merkityksestä.
      Kyllä jarrutusta ilmaiseva merkkivalo autoissa saisi olla myös EDESSÄ!

      • Merkitys

        Poliisiajoneuvojen tunnusvalot päällä "rauhoittavat" liikennettä!
        Onkohan nykyään niin?


      • PÄÄLLÄ
        Merkitys kirjoitti:

        Poliisiajoneuvojen tunnusvalot päällä "rauhoittavat" liikennettä!
        Onkohan nykyään niin?

        Ei suinkaan!On havaittu ,että siviili poliisiautoissa on tuskin mitään tunnusvaloja!
        Yhtäkkiä sieltä löytyy keppiä,vilkkua ja poikittaista autoa.
        Huomautuskin kuuluu Poliisin tapaan,eikä aina sakotus.
        Esim.Tähän vuorokauden aikaan,ei hetkellisestä YLInopeudestanne ole aiheuttunut vaaraa muulle liikenteelle.
        Siispä olosuhteet huomioiden huomautamme liikennemerkillä rajoitetun nopeuden ylityksestä.
        HYVÄÄ MATKAA AJAKAA RAJOITUSTEN MUKAAN!


    • Anonyymi

      ois hyödylline tarvitaan eteenkin koska ku ylitän suojatietä nii en tiiä painaaks joku kaasuu vai jarruttaaks

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1562
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1522
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1242
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    7. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      174
      1087
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      310
      1027
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1026
    Aihe