Pensasaidan alus kasvaa heinää, miten saa pois?

entiiäjaenosaa

Istutimme viimekesänä pensasaidan ja miten saan alstustalta heinän hävitettyä? Niksejä tai onko myrkkyä joka ei tapa pensasta?

13

2902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poltinkarva

      Revi käsin, sillä konstilla minä pidän pensaiden alustat puhtaina, sen verran kuin jaksan.

    • 68768

      ainakin kaupungit näyttää käyttävän lehtipuuhaketta, josko se sitten toimisi teilläkin

    • Pylli-täti

      Kerros märkiä sanomalehtiä ja päälle multaa, hiekkaa tai kivimurskaa. Sanomalehti maatuu eikä estä pensaiden leviämistä. Paras vaihtoehto on hiekka, siitä on helppo haravoida lehdet pois .

      • poltinkarva

        Epäilen tuota hakkeen käyttöä, mahtaakohan hakkeella olla loppujen lopuksi pahoja vaikutuksia? Mitä sitten kun puuainesta (haketta) lahottavat sienet ja muut eliöt alkavat voida oikein hyvin pihalla? Taitavat puut ja pensaat noin vain kuolla?


      • Lahopuuta
        poltinkarva kirjoitti:

        Epäilen tuota hakkeen käyttöä, mahtaakohan hakkeella olla loppujen lopuksi pahoja vaikutuksia? Mitä sitten kun puuainesta (haketta) lahottavat sienet ja muut eliöt alkavat voida oikein hyvin pihalla? Taitavat puut ja pensaat noin vain kuolla?

        Metsien maaperä on täynnä lahoavaa puuta ja kasvavat puut voi hyvin.


      • poltinkarva
        Lahopuuta kirjoitti:

        Metsien maaperä on täynnä lahoavaa puuta ja kasvavat puut voi hyvin.

        Missähän sellainen metsä joka on täynnä lahoavaa puuta? Siellä metsää on myös mesisieniä ja muita lahottajasieniä. Piha ja puutarha on aivan erilainen ympäristö kuin metsä.


      • Juurineenkin
        poltinkarva kirjoitti:

        Missähän sellainen metsä joka on täynnä lahoavaa puuta? Siellä metsää on myös mesisieniä ja muita lahottajasieniä. Piha ja puutarha on aivan erilainen ympäristö kuin metsä.

        En ole minäkään löytänyt sellaista metsää mikä on täynnä lahoavaa puuta. En ole löytänyt myöskään sellaista metsää mikä on täynnä kasvavaa puuta. Puiden välissä on yleensä hyvää tilaa kulkea. Puiden välissä on myös mesisienelle hyvin tilaa kasvaa maassa olevalla lahopuulla ja lahoavilla kasvavillakin puilla.


      • poltinkarva

        Kun pihaa on täyttää hakkeella ja siten lahoavalla puulla, niin 'mesisienelle hyvin tilaa kasvaa maassa olevalla lahopuulla ja lahoavilla kasvavillakin puilla'.


      • Perinteinenkateaine
        poltinkarva kirjoitti:

        Epäilen tuota hakkeen käyttöä, mahtaakohan hakkeella olla loppujen lopuksi pahoja vaikutuksia? Mitä sitten kun puuainesta (haketta) lahottavat sienet ja muut eliöt alkavat voida oikein hyvin pihalla? Taitavat puut ja pensaat noin vain kuolla?

        Hake on vanhimpia maan kateaineita ja mitään haittaa sen käytöstä ei ole. Vähän typpilisää mikä korvaa hakkeen sitoman typen.


      • kärhötär

        Olen kokeillut haketta. Se oli vikatikki. Kuten poltinkarva sanoi, alkoi nousta sieniä. Nyt on hävitetty koko istutus, kaivettu juuret pois, annettu tarvitseville ja paikalle siirrettiin runsaasti uutta multaa ja kylvettiin nurmikko viime syksynä harson alle. Nousi keväällä, on siisti ja kaunis leikattuna.


    • entiiäjaenosaa

      No tänään sitte otin kerroksen maata pois pensaitten juurilta, yritin saaha pois myös varsien sisäosista. oli muuten kova homma. Laitan sitten sanomalehtiä alle ja hiekkaa päälle. sitä kun on omastakin takkaa. kiitos vinkeistä.

    • Ruohonleikkurilla

      En yritäkään saada pensasaidan alustaa "puhtaaksi". Pensasaidan sisällä kasvaa sinivuokkoja ja ulompana kasvaa nurmikko. Nurmikon ajan normaaliin tapaan leikkurilla ja tarvittaessa trimmelillä. Nurmikkoalueella kasvaa valkovuokkoja ja muita kevään kukkijoita ja näitä säästelen - tai en - tarpeen mukaan.

    • Leikkurilla

      Teet heinästä nurmikon ja leikkaat samaan tapaan kuin nurmikon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe