kokemuksia beetasalpaajista?

ystävästä_huolissaan

Ystäväni on 34-vuotias nainen, ja muutama päivä sitten tutkimuksissa kävi ilmi, että hänellä on rytmihäiriöitä. Hän sanoi, että sydänfilmi oli mennyt aivan siksakkia, pulssi oli vaihdellut 40-90 välillä ja lisälyöntejäkin oli esiintynyt. Lääkäri oli sanonut myös, että hänen sydämeensä ei mene tarpeeksi verta. Jatkotutkimuksia seuraa, mutta sinne pääsyä odotellessa ystävälleni oli määrätty beetasalpaajia, yksi tabletti aamuin illoin.

No, ne ovat yleisiä sydänlääkkeitä, mutta kun pari päivää sitten soitin ystävälleni ja kyselin vointia, hän sanoi voivansa todella pahoin. Lääkkeen ottamisen jälkeen hän on jonkin aikaa todella väsynyt, sitten pirityy ja on muutaman tunnin pirteä ja olo tuntuu hyvältä. Ja sitten tulee huono olo, viluttaa, väsyttää ja oksettaa. Sitä jatkuu useita tunteja, kunnes jossain vaiheessa alkaa taas helpottaa. Ja kun olo kohenee suht normaaliksi, on jo aika ottaa seuraava pilleri.

Onko tällainen normaalia beetasalpaajien käytössä, vai onko jokin vialla? Käskin ystäväni soittaa lääkärille ja kertoa asiasta, mutta hän ei saa läääkäria kiinni ennen kuin vasta huomenna, mutta olen huolissani hänestä. Mitä kokemuksia teillä on beetasalpaajista? Mitä sivuoireita on ilmennyt ja vaihdettiinko lääkettä?

3

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marskutiini

      Veikkaisin, et verenpaineen lasku tekee tuota.Itellä tällä hetkellä päällä jatkuvaa rytmihäiriötä ja beetta-annostus aivan täydet, mitä pystyy antamaan.Olo soutaa myös tuota rataa, paitsi pahaa oloa ei sillä tavalla ole.Voishan se olla, ettei ystävällesi käy tuo salpaaja.Tai ehkä annostus liian suuri alkuun.Kannattaa olla yhteydessä lääkäriin.

    • lakritsi54

      Mulla 2.5 mg päivisin ablaation jälkeen josta jo 1.5 vuotta.ei minkäänlaisia sivuvaikutuksia.

    • eienäärytmäreitä

      Minä olen syönyt beetasalpaajaa 15mg pv,eli puolitoista tablettia aamuin illoin.Alkuun oli niinku käsijarrru ois ollu päällä,nykyään ei tunnu enää miltään.Myös jalat oli kylmät jalkateristä,mutta sekin lieventyy ajan myötä.Hyvin auttaa rytmihäiriöihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe