Miten uskovien tulee suhtautua liberaaleihin

Keskustellaan.tästä

Keitä ovat liberaalit kristityt, entä konservatiivit?

Liberaaliteologia on yksilön päätäntävaltaa korostava. Liberaali kristitty korostaa yksilön vapautta enemmän kuin esimerkiksi perinteisiä arvoja tai kirjoitettua sanaa. Konservatiivi kristitty uskoo ja tunnustaa, että Jumala puhuu Raamatussa. Hän lukee Raamattua Jumalan sanana ja haluaa säilyttää vanhoja perinteitä. Liberaalissa suuntauksessa yksilön vapaus korostuu kun hän asettuu Raamatun yläpuolelle ja päättää itse.

Miten liberaalit eroavat konservatiiveista?

Konservatiivin ja liberaalin ihmisen käsitys omatunnosta ja arvoista eroavat. Liberaali kristitty voi pitää tärkeänä aivan muita arvoja kuin konservatiivi. Kun omatunto paadutetaan, silloin mielletään ne asiat oikeiksi, jotka Raamattu nimeää vääriksi. Liian herkkä omatunto taas mieltää sellaisiakin asioita synniksi, jotka eivät Raamatun mukaan ole syntiä. Joka tapauksessa niillä, joiden omatunto on sidottu Raamattuun, on oikea omatunto.

Mitä Raamattu sanoo liberaalien kohtaamisesta?
Rakkauden kaksoiskäsky: “Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi” kertoo meille, kuinka kohdata eri uskontojen, lahkojen ja eri tavoin uskovien yhteisöjen jäseniä. Raamattu kehottaa olemaan kaikkia kohtaan lempeä ja ystävällinen.

https://nuotta.com/miten-liberaaliin-kristittyyn-tulisi-suhtautua/

168

1122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teoria on kaunista. Käytännössä uskovaisen pahin vihollinen on hän, joka uskoo lähes samoin. Jos ulkopuolisen tarkastelee niitä syitä, jotka ovat johtaneet kristikunnan jakautumiseen yhä useampiin ryhmiin, ei ihmettelyltä voi välttyä. Erot eri ryhmien välillä ovat aika pienet. Ne toki näyttävät suurilta, mutta eivät todellisuudessa sitä ole.

      • Erot uskovien ihmisten kirkko- ja seurakuntien välillä ovat todellakin pienet.
        Kaikilla uskovilla on samat uskon perusteet esim. Raamattu on Jumalan sana ja totuus ja Jeesus Kristus on Herra. Kuten uskontunnustuksessamme sanotaan se yhdistää kaikkia uskovia.
        Enemmän yhteistä on siis luterilaisilla uskovilla esim. uskovien helluntailaisten, katolisten ja ortodoksien kanssa kuin luterilaisen kirkon liberaalien kanssa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Erot uskovien ihmisten kirkko- ja seurakuntien välillä ovat todellakin pienet.
        Kaikilla uskovilla on samat uskon perusteet esim. Raamattu on Jumalan sana ja totuus ja Jeesus Kristus on Herra. Kuten uskontunnustuksessamme sanotaan se yhdistää kaikkia uskovia.
        Enemmän yhteistä on siis luterilaisilla uskovilla esim. uskovien helluntailaisten, katolisten ja ortodoksien kanssa kuin luterilaisen kirkon liberaalien kanssa.

        Jos tarkastelet länsimaita, poikkeavatko maallistuneet ihmiset uskonnollisesta taustaryhmästään huolimatta Sinusta kovinkin paljon toisistaan?

        Kannatatko ekumeniaa?


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Jos tarkastelet länsimaita, poikkeavatko maallistuneet ihmiset uskonnollisesta taustaryhmästään huolimatta Sinusta kovinkin paljon toisistaan?

        Kannatatko ekumeniaa?

        Tottakai poikkeavat.
        Miten sinä rajaat ekumenian? Minä en kannata sitä ekumeniaa mitä mm.jotkut luterilasen kirkon liberaalit pitävät ekumeniana.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Jos tarkastelet länsimaita, poikkeavatko maallistuneet ihmiset uskonnollisesta taustaryhmästään huolimatta Sinusta kovinkin paljon toisistaan?

        Kannatatko ekumeniaa?

        Tottakai poikkeavat.
        Mitä tarkoitat ekumenialla?
        Minä en kannata liberaalien ekumeniaa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Tottakai poikkeavat.
        Mitä tarkoitat ekumenialla?
        Minä en kannata liberaalien ekumeniaa.

        Millainen on Sinun ekumeniasi?


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Millainen on Sinun ekumeniasi?

        Kerro sinä ensin omasi koska sinä otit asian esille.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kerro sinä ensin omasi koska sinä otit asian esille.

        Tiedätkös; tämä on se tuttu kaava, johon Sinun kanssasi aina törmää. Se tekee kanssasi keskustelemisesta käytännössä turhaa. Tartut yksittäiseen toisen sanomaan asiaan ja kieltäydyt täysin keskustelemasta. Toimintasi on lähinnä joutavaa pelleilyä.

        Ratkaisen tilanteen näin: jatkossa ainoa kommenttini teksteihisi törmätessäni tulee olemaan "Höpön höpön". Suomi24 on täynnä ihmisiä, joihin on turha energiaa tuhlaita Sinä olet yksi heistä.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Tiedätkös; tämä on se tuttu kaava, johon Sinun kanssasi aina törmää. Se tekee kanssasi keskustelemisesta käytännössä turhaa. Tartut yksittäiseen toisen sanomaan asiaan ja kieltäydyt täysin keskustelemasta. Toimintasi on lähinnä joutavaa pelleilyä.

        Ratkaisen tilanteen näin: jatkossa ainoa kommenttini teksteihisi törmätessäni tulee olemaan "Höpön höpön". Suomi24 on täynnä ihmisiä, joihin on turha energiaa tuhlaita Sinä olet yksi heistä.

        Minä nimenomaan keskustelen. Tottakai minä tartun siihen mitä sinä sanot muutenhan keskustelisin yksinäni.
        Jos sinä et osaa määritellä ekumeniaa niin miksi kysyt kannatanko minä sitä?

        Jos et pysty keskustelemaan niin moi moi 😚


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minä nimenomaan keskustelen. Tottakai minä tartun siihen mitä sinä sanot muutenhan keskustelisin yksinäni.
        Jos sinä et osaa määritellä ekumeniaa niin miksi kysyt kannatanko minä sitä?

        Jos et pysty keskustelemaan niin moi moi 😚

        Höpön höpön.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Höpön höpön.

        Niinpä, et pysty keskustelemaan 😌


      • usko.vainen kirjoitti:

        Niinpä, et pysty keskustelemaan 😌

        Kts. ed. vastaukseni.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Kts. ed. vastaukseni.

        Mikä vastaus 😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mikä vastaus 😂

        Höpön höpön.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Höpön höpön.

        Olet jo antanut näytteen keskustelutaidostasi 😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        Olet jo antanut näytteen keskustelutaidostasi 😂

        Höpön höpönkin on jo liikaa. Saat viimeisen sanan. Helpottaako se oloasi?


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Höpön höpönkin on jo liikaa. Saat viimeisen sanan. Helpottaako se oloasi?

        😂😂😂


      • " Erot eri ryhmien välillä ovat aika pienet. Ne toki näyttävät suurilta, mutta eivät todellisuudessa sitä ole. "

        Tuo on aivan totta. On paljon enemmän yhdistäviä kuin erottavia tekijöitä. Minulle on melkoinen hämmästys näillä palstoilla törmätä uskoviin, joiden vihan kohde onkin toisen uskovat .


      • palstaa.lukenut
        mummomuori kirjoitti:

        " Erot eri ryhmien välillä ovat aika pienet. Ne toki näyttävät suurilta, mutta eivät todellisuudessa sitä ole. "

        Tuo on aivan totta. On paljon enemmän yhdistäviä kuin erottavia tekijöitä. Minulle on melkoinen hämmästys näillä palstoilla törmätä uskoviin, joiden vihan kohde onkin toisen uskovat .

        Niinpä, sinä vihaat ja solvaat täällä uskovia senkun ehdit?
        Mikä on tarkoituksesi?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minä nimenomaan keskustelen. Tottakai minä tartun siihen mitä sinä sanot muutenhan keskustelisin yksinäni.
        Jos sinä et osaa määritellä ekumeniaa niin miksi kysyt kannatanko minä sitä?

        Jos et pysty keskustelemaan niin moi moi 😚

        >Tottakai minä tartun siihen mitä sinä sanot muutenhan keskustelisin yksinäni.

        Niinhän sinä usein teetkin, kuten täällä kaikki tietävät. 😀

        Aivan tuossa yllä nimimerkkisi on "palstaa.lukenut", etkä taaskaan hämää ketään – ja sekös sinua raivostuttaa.


      • TietoaHänestä
        palstaa.lukenut kirjoitti:

        Niinpä, sinä vihaat ja solvaat täällä uskovia senkun ehdit?
        Mikä on tarkoituksesi?

        Nimimerkki mummomuori on mielenterveydellisessä hoidossa oleva sekopää. Ei siitä sen enempää, kannattaa jättää omaan arvoonsa tuon kahjon kirjoitukset.


      • TietoaHänestä kirjoitti:

        Nimimerkki mummomuori on mielenterveydellisessä hoidossa oleva sekopää. Ei siitä sen enempää, kannattaa jättää omaan arvoonsa tuon kahjon kirjoitukset.

        Höpön höpön. Mummomuori on fiksu ja asiallinen keskustelija. Sinuun verrattuna tosin kuka tahansa on parempi keskustelija.

        Kuvitteletko loputtomalla änkyröinnilläsi saavasi aikaan jotain? Minä ainakin tunnen pelkkää alati kasvavaa säälisä Sinua kohtaan.


      • ei.mulla.muuta_
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Höpön höpön. Mummomuori on fiksu ja asiallinen keskustelija. Sinuun verrattuna tosin kuka tahansa on parempi keskustelija.

        Kuvitteletko loputtomalla änkyröinnilläsi saavasi aikaan jotain? Minä ainakin tunnen pelkkää alati kasvavaa säälisä Sinua kohtaan.

        Mummomuori on kuten sinäkin. Pelkkä uskovien rääpijä.


      • palstaa.lukenut kirjoitti:

        Niinpä, sinä vihaat ja solvaat täällä uskovia senkun ehdit?
        Mikä on tarkoituksesi?

        En solvaa. En vain ole kaikkien uskovien kanssa aina samaa mieltä. Samalla yritän pitää meidän tavallisten uskovien puolta, jottei ihmisillä muodostu aivan liian yksipuolista kuvaa uskovista.



      • mummomuori kirjoitti:

        En solvaa. En vain ole kaikkien uskovien kanssa aina samaa mieltä. Samalla yritän pitää meidän tavallisten uskovien puolta, jottei ihmisillä muodostu aivan liian yksipuolista kuvaa uskovista.

        mummo sanoi :
        En solvaa. En vain ole kaikkien uskovien kanssa aina samaa mieltä. Samalla yritän pitää meidän tavallisten uskovien puolta, jottei ihmisillä muodostu aivan liian yksipuolista kuvaa uskovista.
        _____________________
        Millainen on sinun tavallinen uskovasi :-)


      • pertsa2012 kirjoitti:

        mummo sanoi :
        En solvaa. En vain ole kaikkien uskovien kanssa aina samaa mieltä. Samalla yritän pitää meidän tavallisten uskovien puolta, jottei ihmisillä muodostu aivan liian yksipuolista kuvaa uskovista.
        _____________________
        Millainen on sinun tavallinen uskovasi :-)

        Entä keitä tarkalleen ottaen kuuluu Sinun määrittelemääsi oikeiden kristittyjen joukkoon, Pertsa?


      • pertsa2012 kirjoitti:

        mummo sanoi :
        En solvaa. En vain ole kaikkien uskovien kanssa aina samaa mieltä. Samalla yritän pitää meidän tavallisten uskovien puolta, jottei ihmisillä muodostu aivan liian yksipuolista kuvaa uskovista.
        _____________________
        Millainen on sinun tavallinen uskovasi :-)

        Täällä ihan reaalielämässä eläviä uskovia, joita puuttuu liika ehdottomuus, ovat enemmän tai vähemmän aktiivisia, ja joilla ei ole jyrkkiä mielipiteitä. Moni tosin karttaa sanaa ”uskova”, koska sillä on niin negatiivinen vivahde – liian usein se liitetään johonkin kiihkeään ja jyrkkään asenteeseen.


      • mummomuori kirjoitti:

        Täällä ihan reaalielämässä eläviä uskovia, joita puuttuu liika ehdottomuus, ovat enemmän tai vähemmän aktiivisia, ja joilla ei ole jyrkkiä mielipiteitä. Moni tosin karttaa sanaa ”uskova”, koska sillä on niin negatiivinen vivahde – liian usein se liitetään johonkin kiihkeään ja jyrkkään asenteeseen.

        Luukkaan evankeliumi:
        14:26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
        14:27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.
        _______________________
        Kuka se noin sanoi?


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Entä keitä tarkalleen ottaen kuuluu Sinun määrittelemääsi oikeiden kristittyjen joukkoon, Pertsa?

        Tuossa se sanotaan :

        Matteuksen evankeliumi:
        7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        12:50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."


      • pertsa2012 kirjoitti:

        Tuossa se sanotaan :

        Matteuksen evankeliumi:
        7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        12:50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

        Pertsa. Antaisitko esimerkkejä sellaisista SUOMALAISISTA, jotka Sinä tuohon armoitettujen joukkoon lasket? Ketään tunnettuja`?

        Tai, kenties perästi täällä kirjoittelevia? Siis Sinun itsesi lisäksi tietysti?


      • pertsa2012 kirjoitti:

        Luukkaan evankeliumi:
        14:26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
        14:27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.
        _______________________
        Kuka se noin sanoi?

        Tuo on Pertsa aika mielenkiintoinen tulkinta. Periaatteessahan tuo tarkoittaa sitä, että jos joku on Sinun kanssasi eri mieltä, hän ei voi olla kunnon uskova.

        Menee komedian puolelle.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Tuo on Pertsa aika mielenkiintoinen tulkinta. Periaatteessahan tuo tarkoittaa sitä, että jos joku on Sinun kanssasi eri mieltä, hän ei voi olla kunnon uskova.

        Menee komedian puolelle.

        Se ei ollut mikään tulkinta vaan suora sitaatti Raamatusta - joko käsität tai sitten et.


      • pertsa2012 kirjoitti:

        Se ei ollut mikään tulkinta vaan suora sitaatti Raamatusta - joko käsität tai sitten et.

        Kyse ei ikinä ole pelkästä sitaatista. Sinä käytät sitä sitaattia johoinkin tarkoitukseen. Sinä pyrit sillä perustelemaan jotakin omaa näkemystäsi.

        Sen verran raukkamaisesti kuitenkin käyttäydyt, ettet voi suoraan asiaa ilmaista. Munatonta - tuttuun tapaan.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Pertsa. Antaisitko esimerkkejä sellaisista SUOMALAISISTA, jotka Sinä tuohon armoitettujen joukkoon lasket? Ketään tunnettuja`?

        Tai, kenties perästi täällä kirjoittelevia? Siis Sinun itsesi lisäksi tietysti?

        Esimerkiksi Mikko.A saattaisi kuulua kutsuttuihin.Onko henkilö tunnettu ei merkitse
        yhtään mitään.


    • Kyllä, liberaaleja tulee kohdella ihmisnä mutta ei tule antaa heidän ymmärtää että "hekin ovat oikeassa" ja että "kaikki ovat oikeassa omalla tavallaan"

      Liberaalille tulee osoittaa hänen harhansa ettei hän luulisi olevansa uskovainen. Se joka liberaalia ei ojenna, vihaa häntä. On niin paljon roskaväkeä jotka ottavat Raamatun suuhunsa vain pilkatakseen sitä.

      • Kiellät siis kaikilta muilta jopa uskon oikeuden? Ei saa uskoa Jumalaan eikä edes Jeesukseen, koska "te" kiellätte sen?


      • mummomuori kirjoitti:

        Kiellät siis kaikilta muilta jopa uskon oikeuden? Ei saa uskoa Jumalaan eikä edes Jeesukseen, koska "te" kiellätte sen?

        "Kiellät siis kaikilta muilta jopa uskon oikeuden? Ei saa uskoa Jumalaan eikä edes Jeesukseen, koska "te" kiellätte sen?"

        >>> Ei suinkaan! Me uskovaisethan päinvastoin kehoitamme sinua ja kaltaisiasi liberaaleja joilla on itse valittu "jumalanpalvelus" -kääntymään ja ottamaan usko vastaan.

        Miten voitkin osata kääntää kaiken aina noin nurinpäin?


      • EvLut kirjoitti:

        "Kiellät siis kaikilta muilta jopa uskon oikeuden? Ei saa uskoa Jumalaan eikä edes Jeesukseen, koska "te" kiellätte sen?"

        >>> Ei suinkaan! Me uskovaisethan päinvastoin kehoitamme sinua ja kaltaisiasi liberaaleja joilla on itse valittu "jumalanpalvelus" -kääntymään ja ottamaan usko vastaan.

        Miten voitkin osata kääntää kaiken aina noin nurinpäin?

        ”Me uskovaisethan päinvastoin kehoitamme sinua ja kaltaisiasi liberaaleja joilla on itse valittu "jumalanpalvelus" -kääntymään ja ottamaan usko vastaan.”

        Olen ottanut uskon vastaan. Siksi ihmettelen miksi se ei ”teille” kelpaa? Enkä minä ole valinnut sen enempää ”jumalanpalveluksia” kuten muutkaan kristityt. En edes perustanut mitään yhden ihmisen ”uudestisyntynyttä” seurakuntaa.


      • UskoAidosti
        mummomuori kirjoitti:

        ”Me uskovaisethan päinvastoin kehoitamme sinua ja kaltaisiasi liberaaleja joilla on itse valittu "jumalanpalvelus" -kääntymään ja ottamaan usko vastaan.”

        Olen ottanut uskon vastaan. Siksi ihmettelen miksi se ei ”teille” kelpaa? Enkä minä ole valinnut sen enempää ”jumalanpalveluksia” kuten muutkaan kristityt. En edes perustanut mitään yhden ihmisen ”uudestisyntynyttä” seurakuntaa.

        "Olen ottanut uskon vastaan."

        Mutta et tunnusta Jeesukseen uskovaisia sisariksesi ja veljiksesi vaan käyt kampanjaa meitä vastaan. Toimit samoin kuin Jehovan todistajat tai vl-lestadiolaiset, jotka eivät myöskään tunnusta Jeesukseen uskovia sisarikseen ja veljikseen, vaan esittävät verukkeita.


      • UskoAidosti kirjoitti:

        "Olen ottanut uskon vastaan."

        Mutta et tunnusta Jeesukseen uskovaisia sisariksesi ja veljiksesi vaan käyt kampanjaa meitä vastaan. Toimit samoin kuin Jehovan todistajat tai vl-lestadiolaiset, jotka eivät myöskään tunnusta Jeesukseen uskovia sisarikseen ja veljikseen, vaan esittävät verukkeita.

        Tunnustan kaikki kristityt veljiksi ja sisariksi. Silti en hyväksy vääryyksiä enkä ole heidän kanssaan kaikesta samaa mieltä.


      • >Liberaalille tulee osoittaa hänen harhansa ettei hän luulisi olevansa uskovainen.

        Miten on edes teoriassa mahdollista "luulla olevansa uskovainen"?

        >Se joka liberaalia ei ojenna, vihaa häntä.

        Aika kaamea näkemys. Mitäpä jos kerrankin kuuntelisit sitä liberaalia ja hänen käsityksiään ihan rauhassa ja koko ajan omaa erinomaisuuttasi julistamatta?


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Me uskovaisethan päinvastoin kehoitamme sinua ja kaltaisiasi liberaaleja joilla on itse valittu "jumalanpalvelus" -kääntymään ja ottamaan usko vastaan.”

        Olen ottanut uskon vastaan. Siksi ihmettelen miksi se ei ”teille” kelpaa? Enkä minä ole valinnut sen enempää ”jumalanpalveluksia” kuten muutkaan kristityt. En edes perustanut mitään yhden ihmisen ”uudestisyntynyttä” seurakuntaa.

        Mummo väittää epätoivoisesti:

        "Olen ottanut uskon vastaan. Siksi ihmettelen miksi se ei ”teille” kelpaa? " (Mummo)

        >>> Et sinä ole ottanut uskoa vastaan, Paljastat itsesi etenkin siinä että et suostu pitämään Raamattua kokonaan Jumalan sanana. Muutenkin sen takia ettet nöyrry Raamatun alle, eksyt pahasti ja noudatat pahaa, luullen sen olevan hyvää.

        Minä epäilen "hedelmiesi" perusteella ja puheidesi perusteella -mitä sanonkaan? -"epäilen?" -olen VARMA siitä että sinä et ole koskaan oikeassa uskossa ollutkaan tai sitten olet luopunut siitä tietoisesti.

        Tällä hetkellä kuitenkin velvollisuuteni on varoittaa sinua että elät vaarallisessa itsepetoksessa, luulo-uskossa! Se mitä luulet uskoksi, ei ole oikeaa kristillistä ja Jumalan sanan mukaista uskoa vaan taistelet Jumalan sanaa ja totuuksia vastaan seisoen pahan puolella.

        Moni kyllä luulee sinun laillasi että kunhan kuuluu ulkonaisen jäsenyyden kautta kirkkoon, uskoo arkkipiispaan kuin erejtymättömään totuuteen ja yrittää elää jotenkin hartaasti -että se on uskoa.

        Siinä erehdytte. Te ette tunne ettekä tiedä mitä on oikea kristillinen usko. Yksi isnultya puuttuu ja sen mukana kaikki!

        Jumalan sanan sisälinen kuuliaisuus.

        Jeesus ennusti kaltaissistasi ihmisistä sanoen:

        "Laki ja prophetat ovat Johannekseen asti, ja siitä ajasta ilmoitetaan Jumalan valtakunta, ja jokainen siihen itseänsä väellä tunkee." (Luukas 16:16)

        Ilman elävää uskoa ja Jumalan sanan kuuliaisuutta eli syntiesi tunustamista olet pelkkä mätä kala verkossa, ohdake nisunjyvien seassa. Samoin kaikki kaltaisellasi tavalla ajattelevat.


    • Mitä keskustelemista asiasta enää on kun jo julistit "oikean uskon" eli kuinka ns. "oikeauskoisten" pitäisi suhtautua liberaaleihin.
      Nimittelyä ja alimpaan helvettiin liberaalien tuomitsemistahan se teillä palstan "oikeauskoisilla" jo on ollut kauan eikä merkkejä sen lopettamisesta ole näkyvissäkään J.Nasaretilaisen Raamatussa esittämistä varoituksista huolimatta.

      • Miksi vetoat Raamattuun koska se on sinusta pelkkää legendaa?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Miksi vetoat Raamattuun koska se on sinusta pelkkää legendaa?

        Tuskin olen sanonut että se on pelkkää legendaa. Olen monesti sanonut esimerkiksi, että siellä on paljon eettistä oppia joka olisi monien elämänlaatua parantavaa. Maailman köyhien ja sorrettujen ainakin.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Miksi vetoat Raamattuun koska se on sinusta pelkkää legendaa?

        Samaa ihmettelin. Nämä ateistit esintyvät aina jonkinlaisena vessewissereinä mitä tulee Raamattuun. Puhuvat tietäväisinä "Jeesus Nasaretilaisesta" ...

        Kuvottavaa kun ihminen ei tiedä oikeasta uskosta mitään mutta ottaa Pyhän Sanan likaisille huulilleen, käyttääkseen sitä pelkässä pilkkaamistarkoituksessa. Eivät ymmärrä kartuttavansa tulisia hiiliä oman päänsä päälle "sillä jokaisesta turhasta sanasta..."


      • sage8 kirjoitti:

        Tuskin olen sanonut että se on pelkkää legendaa. Olen monesti sanonut esimerkiksi, että siellä on paljon eettistä oppia joka olisi monien elämänlaatua parantavaa. Maailman köyhien ja sorrettujen ainakin.

        Olethan sinä monesti sanonut, tänäänkin se olevan pelkkää legendaa.
        Onhan eettisiä ohjeita muissakin kirjoissa.


      • EvLut kirjoitti:

        Samaa ihmettelin. Nämä ateistit esintyvät aina jonkinlaisena vessewissereinä mitä tulee Raamattuun. Puhuvat tietäväisinä "Jeesus Nasaretilaisesta" ...

        Kuvottavaa kun ihminen ei tiedä oikeasta uskosta mitään mutta ottaa Pyhän Sanan likaisille huulilleen, käyttääkseen sitä pelkässä pilkkaamistarkoituksessa. Eivät ymmärrä kartuttavansa tulisia hiiliä oman päänsä päälle "sillä jokaisesta turhasta sanasta..."

        Näyttävät vain miten elävät pimeydessä. Meidän tehtävämme on olla heille valona.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Olethan sinä monesti sanonut, tänäänkin se olevan pelkkää legendaa.
        Onhan eettisiä ohjeita muissakin kirjoissa.

        Valehtelet, kirjoitin että esim. jouluevankeliumi on mielestäni ja monien muidenkin mielestä kaunis legenda.


      • sage8 kirjoitti:

        Valehtelet, kirjoitin että esim. jouluevankeliumi on mielestäni ja monien muidenkin mielestä kaunis legenda.

        Sanoit
        "Esimerkiksi ns. jouluevankeliumi, joka on sinällään kaunis ja koskettava kertomus tähteineen, itämaan tietäjineen ja härkien heinineen, on raamatuntutkijoiden todistusten mukaan vaan kaunis legenda. Jos joku kohta evankeliumista todetaan legendaksi, on silloin syytä miettiä, mikä muukin kohta voi olla legendaa."

        Miten määrittelet sen mikä Raamatussa on lehendaa ja mikä totta?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sanoit
        "Esimerkiksi ns. jouluevankeliumi, joka on sinällään kaunis ja koskettava kertomus tähteineen, itämaan tietäjineen ja härkien heinineen, on raamatuntutkijoiden todistusten mukaan vaan kaunis legenda. Jos joku kohta evankeliumista todetaan legendaksi, on silloin syytä miettiä, mikä muukin kohta voi olla legendaa."

        Miten määrittelet sen mikä Raamatussa on lehendaa ja mikä totta?

        Miten tuosta voit vetää johtopäätöksen, että sanoin koko Raamattua legendaksi?


      • sage8 kirjoitti:

        Miten tuosta voit vetää johtopäätöksen, että sanoin koko Raamattua legendaksi?

        Sinähän kuseenalaistit koko Raamatun.
        Jos olen väärässä korjaa ihmeessä ja kerro miten erotat Raamatusta legendan ja Jumalan sanan.


      • Et pysy taaskaan asiassa joten antaa olla.


      • sage8 kirjoitti:

        Et pysy taaskaan asiassa joten antaa olla.

        Ainoa järkevä tapa keskustella tuon ihmisen kanssa on todeta "Höpön höpön." Muuta hän ei ansaitse.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Ainoa järkevä tapa keskustella tuon ihmisen kanssa on todeta "Höpön höpön." Muuta hän ei ansaitse.

        Näin on.


      • sage8 kirjoitti:

        Et pysy taaskaan asiassa joten antaa olla.

        Minä nimeomaan pysyn asiassa ja pyydän sinua kertomaan miten erotat Raamatusta legendan ja Jumalan sanan.


      • ylipainoisellelesbolle
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Ainoa järkevä tapa keskustella tuon ihmisen kanssa on todeta "Höpön höpön." Muuta hän ei ansaitse.

        Sinä et ansaitse edes sitä, ateistin planttu!


      • ylipainoisellelesbolle kirjoitti:

        Sinä et ansaitse edes sitä, ateistin planttu!

        Höpön höpön.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Ainoa järkevä tapa keskustella tuon ihmisen kanssa on todeta "Höpön höpön." Muuta hän ei ansaitse.

        Te kaksi olette hyvä esimerkki siitä, että ette pysty mihinkään muuhun kuin solvaustenne latelemiseen.
        Mikähän se teidän moriivonne on tällä palstalla roikkumiseen?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Te kaksi olette hyvä esimerkki siitä, että ette pysty mihinkään muuhun kuin solvaustenne latelemiseen.
        Mikähän se teidän moriivonne on tällä palstalla roikkumiseen?

        Pohdi omaa "moriivoasi".

        Nyt kivoja hetkiä. Lähden muihin puuhiin.

        Muista: Höpön höpön!


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Pohdi omaa "moriivoasi".

        Nyt kivoja hetkiä. Lähden muihin puuhiin.

        Muista: Höpön höpön!

        Kiva kun meet ja kun palaat kerro mitä sinä tarkoitat ekumenialla 😀


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Ainoa järkevä tapa keskustella tuon ihmisen kanssa on todeta "Höpön höpön." Muuta hän ei ansaitse.

        Nauratti toisaalta tuo usko.vaisen kirjoitusvirhe kun sanoi minun kyseenalaistamistani kuseenalaistamiseksi.


      • sage8 kirjoitti:

        Nauratti toisaalta tuo usko.vaisen kirjoitusvirhe kun sanoi minun kyseenalaistamistani kuseenalaistamiseksi.

        Kiva, että voin sinuakin ilahduttaa 😄


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kiva, että voin sinuakin ilahduttaa 😄

        Pysyvämmin ilahduttaisit tunnustamalla tosiasiat sellaisena kun ne ovat. Aloittaisit vaikka tunnustamalla homouden synnynnäiseksi ominaisuudeksi etkä jankkaisi eheytyshoidosta mitään koska se on huuhaata.


      • EvLut kirjoitti:

        Samaa ihmettelin. Nämä ateistit esintyvät aina jonkinlaisena vessewissereinä mitä tulee Raamattuun. Puhuvat tietäväisinä "Jeesus Nasaretilaisesta" ...

        Kuvottavaa kun ihminen ei tiedä oikeasta uskosta mitään mutta ottaa Pyhän Sanan likaisille huulilleen, käyttääkseen sitä pelkässä pilkkaamistarkoituksessa. Eivät ymmärrä kartuttavansa tulisia hiiliä oman päänsä päälle "sillä jokaisesta turhasta sanasta..."

        Minusta kyllä näyttää usein siltä, että joidenkin uskovaisten kuvitelma itsestään lähes yli-inhimillisinä olentoina on vankkumaton. Kovaan ääneen täälläkin moni julistaa oman uskonsa oikeellisuutta, mutta pokkaa ei ole oikein mitään keskustelua kunnolla loppuun käydä.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Minusta kyllä näyttää usein siltä, että joidenkin uskovaisten kuvitelma itsestään lähes yli-inhimillisinä olentoina on vankkumaton. Kovaan ääneen täälläkin moni julistaa oman uskonsa oikeellisuutta, mutta pokkaa ei ole oikein mitään keskustelua kunnolla loppuun käydä.

        Ikävä kyllä saattaa olla, että joillekin on muodotunut tuollainen rooli.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Minusta kyllä näyttää usein siltä, että joidenkin uskovaisten kuvitelma itsestään lähes yli-inhimillisinä olentoina on vankkumaton. Kovaan ääneen täälläkin moni julistaa oman uskonsa oikeellisuutta, mutta pokkaa ei ole oikein mitään keskustelua kunnolla loppuun käydä.

        >Kovaan ääneen täälläkin moni julistaa oman uskonsa oikeellisuutta, mutta pokkaa ei ole oikein mitään keskustelua kunnolla loppuun käydä.

        Kun tietää olevansa aina oikeassa, silloin ei tarvitse eikä oikeastaan edes saa keskustella, vaan vain julistaa.


    • Aloituksen otsikko jo sinällään kertoo että asiasta on käytännössä mahdoton keskustella.

      "Miten uskovien tulee suhtautua liberaaleihin "

      Siinä nimittäin jo todetaan että nämä itseään "uskovina" pitävät eivät pidä esim. liberaaleja uskovina lainkaan vaan omivat uskon vain oman tulkintasa mukaiselle poppoolle.

    • Minusta politiikkaa ei pitäisi sotkea uskon asioihin. Niin liberaalisuus kuin konservatiivisuus on politiikkaan liittyviä termejä.
      Usko ei koskaan ole liberaalia tai konservatiivia. Se on kokonaisvaltaista ihmisessä, joka ei ole sitoutunut aikaan tai paikkaan. Se on Jumalan antama lahja, joka toimii ajasta aikaan.
      Minusta on oikeastaan loukkaavaa että, Jumalan toimintaa ihmisessä kuvataan jollakin ihmisen antamilla määritteillä. Usko on paljon syvempää, mitä edes ihminen voi määritellä.

      • Miksi sinä kutsut niitä jotka väittävät olevansa kristittyjä mutta eivät usko Jumalaan sellaisena kun Raamatussa Hän itsensä ilmoittaa?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Miksi sinä kutsut niitä jotka väittävät olevansa kristittyjä mutta eivät usko Jumalaan sellaisena kun Raamatussa Hän itsensä ilmoittaa?

        Minusta he tietyllä tavalla ovat mieltyneet kristinuskoon noin ulkoisesti, mutta eivät sisäisesti elä siitä. He ovat maailmallisia. Kovastihan he mukautuvat siihen mitä maailmassa on, haluavat miellyttää ihmistä, vierastavat hengellisyyttä.
        "Heillä on jumalallisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman." Sanotaan että, uskossaankin, he haluavat pitää ohjakset käsissään. Eivät anna Jumalan vaikuttaa uskonelämäänsä.


      • evita- kirjoitti:

        Minusta he tietyllä tavalla ovat mieltyneet kristinuskoon noin ulkoisesti, mutta eivät sisäisesti elä siitä. He ovat maailmallisia. Kovastihan he mukautuvat siihen mitä maailmassa on, haluavat miellyttää ihmistä, vierastavat hengellisyyttä.
        "Heillä on jumalallisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman." Sanotaan että, uskossaankin, he haluavat pitää ohjakset käsissään. Eivät anna Jumalan vaikuttaa uskonelämäänsä.

        Niin, ovat uskonnollisia mutta heissä ei ole Jumalan voimaa koska eivät ole syntyneet uudesti eikä Pyhä Henki ole heissä.
        Tuo on hyvin sanottu, että haluavat pitää ohjakset omasta elämästään omissa käsissään. Eivät siis ole antaneet elämäänsä Jumalalle mutta pitävät Jumalaa hätävarana.


      • ”Usko ei koskaan ole liberaalia tai konservatiivia.”

        Tuossa ole aivan oikeassa. Usko on uskoa. Mutta se, miten me sitten ihmisinä toimimme ja ajattelemme, onkin se millä näitä määritelmiä tehdään.

        Voisin sanoa, että ehdottomasti suurin osa uskovista on sekaisin molempia, joku toinen asiassa kannattaa vapauksia ja joku toinen ei.

        Totta on että termit ovat politiikan kentiltä, mutta hyvin usein me näissä uskon asioissa ja etenkin Raamatusta keskusteltaessa otamme osaa poliittisin (huomaa etten tarkoita mitään puoluepoliittisia vaan yhteiskunnallisia asioita) asioihin.


      • >Kiitos Herra etten minä ole niinkuin nuo liberaalit ja ateistit.
        Tälläinen raamatunlause, vähän nykyaikaistettuna, tulee pakostakin mieleen kun näitten ns. oikeauskoisten kristittyjen kirjoituksia täällä lukee.


      • evita-ei.kirj
        mummomuori kirjoitti:

        ”Usko ei koskaan ole liberaalia tai konservatiivia.”

        Tuossa ole aivan oikeassa. Usko on uskoa. Mutta se, miten me sitten ihmisinä toimimme ja ajattelemme, onkin se millä näitä määritelmiä tehdään.

        Voisin sanoa, että ehdottomasti suurin osa uskovista on sekaisin molempia, joku toinen asiassa kannattaa vapauksia ja joku toinen ei.

        Totta on että termit ovat politiikan kentiltä, mutta hyvin usein me näissä uskon asioissa ja etenkin Raamatusta keskusteltaessa otamme osaa poliittisin (huomaa etten tarkoita mitään puoluepoliittisia vaan yhteiskunnallisia asioita) asioihin.

        Olen sitä mieltä, silloin kun alettiin kirkovaaleissakin enenevässä määrin käyttämään poliittista jakoa, alkoi tämä uskovien jaottelu liberaaleihin ja konservatiiveihin. Minusta kirkko olisi pitänyt pitää erossa politiikasta.
        Ei uskova ole kaikissa uskontoon liittyvissä asioissa joko liberaali, tai konservatiivi.

        Itse haluan pitää kiinni Jumalan Sanasta kuin olen sen lapsena oppinut.
        Minusta se oli silloin puhtaampaa ja Jumalaa kunnioittavampaa.
        Mutta opettaa sitä voidaan kyllä toisenlaisellakin tavalla, joka paremmin puhuttelee tämän ajan ihmistä.
        Itse sanoma ei silti ole muuttuva.


      • evita-ei.kirj kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, silloin kun alettiin kirkovaaleissakin enenevässä määrin käyttämään poliittista jakoa, alkoi tämä uskovien jaottelu liberaaleihin ja konservatiiveihin. Minusta kirkko olisi pitänyt pitää erossa politiikasta.
        Ei uskova ole kaikissa uskontoon liittyvissä asioissa joko liberaali, tai konservatiivi.

        Itse haluan pitää kiinni Jumalan Sanasta kuin olen sen lapsena oppinut.
        Minusta se oli silloin puhtaampaa ja Jumalaa kunnioittavampaa.
        Mutta opettaa sitä voidaan kyllä toisenlaisellakin tavalla, joka paremmin puhuttelee tämän ajan ihmistä.
        Itse sanoma ei silti ole muuttuva.

        Aika kehnosti kyllä poliittiset mielipiteet kirkkovaaleissa näkyy, mikäli puhutaan puoluepolitiikasta.

        Toisaalta kirkkoa ei voi pitää erossa yhteiskunnasta, joten väkisinkin yleisiin poliittisiin asioihin pitää tarttua.


      • evita-ei.kirj
        mummomuori kirjoitti:

        Aika kehnosti kyllä poliittiset mielipiteet kirkkovaaleissa näkyy, mikäli puhutaan puoluepolitiikasta.

        Toisaalta kirkkoa ei voi pitää erossa yhteiskunnasta, joten väkisinkin yleisiin poliittisiin asioihin pitää tarttua.

        Kyllä se politiikka sieltä taustalta paistaa, vaikkei ääneen sanotakkaan kun kerran alettiin jakamaan puolueisiin.

        Joka puoluepolitiikkaa on seuranut, kyllä heti näkee, kuka kannattaa minkäkinlaisia arvoja.


      • evita-ei.kirj kirjoitti:

        Kyllä se politiikka sieltä taustalta paistaa, vaikkei ääneen sanotakkaan kun kerran alettiin jakamaan puolueisiin.

        Joka puoluepolitiikkaa on seuranut, kyllä heti näkee, kuka kannattaa minkäkinlaisia arvoja.

        No jaa, minä en kyllä eroittanut. Vasta sitten, kun joku joka heidät paremmin tunsi, osasi jonkinlaisen linjan vetää puoleisiin.

        Minulle noilla ei ole mekritystä, vaan sillä, mitä kukin puhuu tai on mieltä.


      • hörönauru
        mummomuori kirjoitti:

        No jaa, minä en kyllä eroittanut. Vasta sitten, kun joku joka heidät paremmin tunsi, osasi jonkinlaisen linjan vetää puoleisiin.

        Minulle noilla ei ole mekritystä, vaan sillä, mitä kukin puhuu tai on mieltä.

        Sinulle nimenomaan merkitsee vain politiikka ja opit.


      • hörönauru kirjoitti:

        Sinulle nimenomaan merkitsee vain politiikka ja opit.

        Ei merkitse kuin sen verran, että tunnistan muiden poliittisen agendan ja edes yritän ymmärtää heidän oppejaan.


    • ”Konservatiivin ja liberaalin ihmisen käsitys omatunnosta ja arvoista eroavat.”
      Tuon kirjoittaja tuntuu antaneen jotain aivan omia käsityksiään eikä tunnu tietävän lainkaan mitä nuo termit oikeasti tarkoittavat?

      Jos kysyn, ovat sinusta nämä hyviä vai huonoja arvoja:
      Sananvapaus?
      Yhdistymisvapaus?
      Lehdistön vapaus?
      Elinkeinovapaus?
      Yksityisomistuksen vapaus?

      Jos nämä ovat mielestäni hyviä arvoja, olet silloin liberaali. Sillä niin uskonnonvapaus, vapaus orjuudesta sekä vapaus liikkua ovat nekin liberalismin seurauksia. Liberalismi tulee sanasta liber eli vapaa.

      Liberalismi kuin konservatismi syntyivät 1700 luvulla. Konservatismi syntyi siis vastustamaan liberalisteja. Alun perin konservatiivit vastustivat kovasti demokratiaa, ja kannattivat vanhaa sääty-yhteiskuntaa kuninkaine ja perittyine sosiaalisien asemineen.

      Kumpikin on aikojen kuluessa muuttunut, ja nyt näillä tarkoitetaan jo laajoja yleisiä termejä, jotka tarvitsevat tarkennusta.

      Konservatiivisuus on nykyään puolestaan suuntaus, jossa yritetään välttää muutoksia ja pyritään pitämään vanhoja perinteitä yllä. Muutoksia toki tehdään, mutta hitaasti ja harkiten. Myös halua palata johonkin vanhaan malliin esiintyy.

      Jotta voidaan ymmärtää, millaista konservatiivisuutta aina tarkoitetaan, on sekin tavallaan ”lukittava” johonkin aikakauteen. Puhutaanko esimerkiksi 1700 luvusta, 1800 luvusta vai 1900 luvusta jne.

      Nykyään on tilanne, jossa moni konservatiivi kannattaa liberaalia talouspolitiikkaa. Mutta myös kun kristinuskoon mennään, ollaan hyvin liberaaleja mm. tieteen eri saavutusten käyttöön otossa, esim. vaikka lääketiede tai IT teknologia.

      Moni liberaali voi olla myös monissa asioissa hyvin konservatiivinen.

      Joten väite ”Liberaali kristitty voi pitää tärkeänä aivan muita arvoja kuin konservatiivi.” on aika vaikeaa käytännössä todeta. Osa arvoista voi olla aivan samojakin.

      Siten tulee aivan käsittämätöntä vääntelyä.
      ”Kun omatunto paadutetaan, silloin mielletään ne asiat oikeiksi, jotka Raamattu nimeää vääriksi.”

      Omatunto eli ihmisen sisäinen käsitys oikeasta ja väärästä, onkin muutettu sisällöltään joksikin muuksi. Teidän että joissakin suuntauksissa tämä käsitetään, että ihmisillä on kollektiivinen yhteinen omatunto. Se on siis kaikilla täysin samanlainen???

      ”Liian herkkä omatunto taas mieltää sellaisiakin asioita synniksi, jotka eivät Raamatun mukaan ole syntiä.”

      Eli ihminen jolla on ”liian” herkkä, on myös jotenkin paha? Pitää olla siis ”oikealla” tavalla kovettunut.

      ”Joka tapauksessa niillä, joiden omatunto on sidottu Raamattuun, on oikea omatunto.”

      Eli tässä tulee esille se kollektiivisuus. Sitten ei enää puutu, kuin henkilö joka tekee tätä jakoa, milloin omatunto on oikea ja milloin ”väärä”? Kuka tällainen henkilö on?

      Ei jakoa voi näin ajatella lainkaan. Jos en hyväksy orjuutta, pidän vapauksista kiinni, en paaduta omaatuntoa enkä myöskään ole ”liian herkkä”. Vaikka kuinka Raamatulla minulle yritetään perustella, miten ihmiset ovat eri arvoisia. Mieluummin luen Jeesuksen opetuksia näistä asioista.

      • Tuota, en tiedä kenestä puhut ja miksi moisia lasket.

        Tällä ei ole mitään tekemistä ketjun aiheen kanssa.


      • natsukka.mummolle
        mummomuori kirjoitti:

        Tuota, en tiedä kenestä puhut ja miksi moisia lasket.

        Tällä ei ole mitään tekemistä ketjun aiheen kanssa.

        Eikö mummo ymmärrä kenen nikki tuo on vai onko se sinun yksi monista?


      • natsukka.mummolle kirjoitti:

        Eikö mummo ymmärrä kenen nikki tuo on vai onko se sinun yksi monista?

        Vastaan kommentin sisällön mukaan, en minkään oletetun henkilön mukaan.

        Kirjoitan vain tällä omalla nikillä.


      • Ehkä näin on. En siksi ota näihin aina kantaa, sillä täällä voi aina käyttäytyä väärin. Vaikka siten, että luo eri nimimerkkejä, esiintyy monena, tai vaihtelee rekkaamattomia nimimerkkejään.

        Kyse onkin siitä, että jos moraali antaa tuohon periksi, niin ongelma on hänen - ei meidän muiden.


    • kui2

      Tuo ns "liberaali ei ole oikea uskova" on pelkkä häijy lyömäase, koska tiedetään että se sattuu..sillä halutaankin satuttaa ja lujaa.

      Kirkolliskouksessakin yleisesti puhuttiin pöntöstä kauniisti "veljistä" ja "sisarista" - Mutta osa salin väestä on sisämmässään varmaan tiukasti sitä mieltä että; toihan ei sitten ole uskova alkuunkaan,, voi että on kaunista - peliä.

      Niin on ainakin rivijäsenille opettu - näemmä, mitähän vaikka Leif Nummela ajattelee tuolla niistä liberaaleista - tai onko tuo rivijäsenten oman hiljaisen mielen tulkintaa tuo selvä jaottelu?

      • Onneksi tuo ns. oikeauskoisten lyömäase on kääntymässä lyöjiä vastaan.


      • UskonSanaa

        "Kirkolliskouksessakin yleisesti puhuttiin pöntöstä kauniisti "veljistä" ja "sisarista" - Mutta osa salin väestä on sisämmässään varmaan tiukasti sitä mieltä että; toihan ei sitten ole uskova alkuunkaan,, voi että on kaunista - peliä."

        Tässä itse hyvin kuvaat liberaalin sielunelämää. Liberaali pelaa jotain omaa poliittista peliään itsekeksimänsä uskonnon parissa. Hän ei voi luopua tämän maailman pelistä ja säännöistä Jumalan valtakunnan hyväksi, vaan hän haluaa olla ns. hovikelpoinen.

        Uskovainen tiedostaa luillaan ja ytimillään, että tämä maailma on paha ja siitä tulee olla kaukana. Ja jos tämän maailman liberaalit ja ateistit eivät koko ajan sodi meitä vastaan, niin olemme tulleet liian hovikelpoisiksi. Tämän maailman voimien ja liberaalien tulee pyrkiä tuhoamaan ja kymmenissä maissa tappamaan kaikki uskovaiset. Jos tämä pyrkimys puuttuu, niin tämän maailma pahuus on voittanut kristinuskon.


        Luuk. 16:13
        Ei kukaan palvelija voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa."

        Luuk. 6:22
        Autuaita olette te, kun ihmiset vihaavat teitä ja erottavat teidät yhteydestään ja herjaavat teitä ja pyyhkivät pois teidän nimenne ikäänkuin jonkin pahan-Ihmisen Pojan tähden.

        Joh. 15:18
        Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.

        Joh. 15:19
        Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.

        Joh. 17:14
        Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.


      • Se mikä on liberaalia tai konservatiivisyyttä on täysin aika sidonnaista. Tämän päivän liberaalit ajatukset voivat olla muutaman vuoden kuluttua täysin konservatiivisia. Eli on aika höpsöä käydä edes tämän kaltaista keskustelua.

        Jeesus taisi olla aika liberaali omana aikanaan?


      • UskonSanaa
        aaltovaasi kirjoitti:

        Se mikä on liberaalia tai konservatiivisyyttä on täysin aika sidonnaista. Tämän päivän liberaalit ajatukset voivat olla muutaman vuoden kuluttua täysin konservatiivisia. Eli on aika höpsöä käydä edes tämän kaltaista keskustelua.

        Jeesus taisi olla aika liberaali omana aikanaan?

        "Jeesus taisi olla aika liberaali omana aikanaan?"

        Jeesus uskoi koko sydämestään Isään Jumalaan ja toimi Hänen tahtonsa mukaan. Jeesus ei ollut tästä maailmasta alkuunkaan.

        Joh. 10:30
        Minä ja Isä olemme yhtä.


        Matt. 26:42
        Taas hän meni pois toisen kerran ja rukoili sanoen: "Isäni, jos tämä malja ei voi mennä minun ohitseni, minun sitä juomattani, niin tapahtukoon sinun tahtosi


        Joh. 8:23
        Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta.


      • UskonSanaa kirjoitti:

        "Jeesus taisi olla aika liberaali omana aikanaan?"

        Jeesus uskoi koko sydämestään Isään Jumalaan ja toimi Hänen tahtonsa mukaan. Jeesus ei ollut tästä maailmasta alkuunkaan.

        Joh. 10:30
        Minä ja Isä olemme yhtä.


        Matt. 26:42
        Taas hän meni pois toisen kerran ja rukoili sanoen: "Isäni, jos tämä malja ei voi mennä minun ohitseni, minun sitä juomattani, niin tapahtukoon sinun tahtosi


        Joh. 8:23
        Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta.

        Hmm... Mitähän tuolla Raamatun jakeiden lätkimisellä ruudulle mahdat ajaa takaa?

        Eikö muka Jeesus käyttäytynyt varsin liberaalisti?


      • UskonSanaa
        aaltovaasi kirjoitti:

        Hmm... Mitähän tuolla Raamatun jakeiden lätkimisellä ruudulle mahdat ajaa takaa?

        Eikö muka Jeesus käyttäytynyt varsin liberaalisti?

        Se on Jumalan Sanaa! Hyvä on kenen tahansa joskus saada kuulla Jumalan Sanaa.

        Jeesus oli uskossa Isään Jumalaan ja sen mukaan toimi, eli ja kuoli. Jeesus ei mukautunut tämän maailman touhuihin ollenkaan. Sen nuo Raamatun jakeet hyvin tuo esiin. Ja näin tulisi toimia myös ateistien, liberaalien ja nimikristittyjen, ottaa vastaan usko Jeesukseen ja sen mukaan sitten elää elämäänsä ja toimia.


      • UskonSanaa kirjoitti:

        Se on Jumalan Sanaa! Hyvä on kenen tahansa joskus saada kuulla Jumalan Sanaa.

        Jeesus oli uskossa Isään Jumalaan ja sen mukaan toimi, eli ja kuoli. Jeesus ei mukautunut tämän maailman touhuihin ollenkaan. Sen nuo Raamatun jakeet hyvin tuo esiin. Ja näin tulisi toimia myös ateistien, liberaalien ja nimikristittyjen, ottaa vastaan usko Jeesukseen ja sen mukaan sitten elää elämäänsä ja toimia.

        Eli Jeesuksen käytöksestä mielestäsi voisimme päätellä, että Jumala on liberaali?


      • kui2
        UskonSanaa kirjoitti:

        "Kirkolliskouksessakin yleisesti puhuttiin pöntöstä kauniisti "veljistä" ja "sisarista" - Mutta osa salin väestä on sisämmässään varmaan tiukasti sitä mieltä että; toihan ei sitten ole uskova alkuunkaan,, voi että on kaunista - peliä."

        Tässä itse hyvin kuvaat liberaalin sielunelämää. Liberaali pelaa jotain omaa poliittista peliään itsekeksimänsä uskonnon parissa. Hän ei voi luopua tämän maailman pelistä ja säännöistä Jumalan valtakunnan hyväksi, vaan hän haluaa olla ns. hovikelpoinen.

        Uskovainen tiedostaa luillaan ja ytimillään, että tämä maailma on paha ja siitä tulee olla kaukana. Ja jos tämän maailman liberaalit ja ateistit eivät koko ajan sodi meitä vastaan, niin olemme tulleet liian hovikelpoisiksi. Tämän maailman voimien ja liberaalien tulee pyrkiä tuhoamaan ja kymmenissä maissa tappamaan kaikki uskovaiset. Jos tämä pyrkimys puuttuu, niin tämän maailma pahuus on voittanut kristinuskon.


        Luuk. 16:13
        Ei kukaan palvelija voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa."

        Luuk. 6:22
        Autuaita olette te, kun ihmiset vihaavat teitä ja erottavat teidät yhteydestään ja herjaavat teitä ja pyyhkivät pois teidän nimenne ikäänkuin jonkin pahan-Ihmisen Pojan tähden.

        Joh. 15:18
        Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.

        Joh. 15:19
        Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.

        Joh. 17:14
        Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.

        No kuinkas ne hyvät uskovat siellä kirkolliskokouksessa eivät sano selvät sävelet niille jotka puhuvat sisarista ja veljistä siellä, miksei he muistuta että vain osa salin väestä on heidän veljiään ja sisariaan eli "oikeita uskovia"? ? - Se olisi rehellistä.

        -Nuokin Raamatunlauseet vois kuka tahansa niin halutessaan kääntää koskemaan VAIN oman näkemyksen omaavia henkilöitä.


      • UskonSanaa
        aaltovaasi kirjoitti:

        Eli Jeesuksen käytöksestä mielestäsi voisimme päätellä, että Jumala on liberaali?

        Ei näin Jankka, vaan että tuossa edellä oli Raamatusta poimittua Jumalan Sanaa.

        PS. Voisitko käyttää normaalia nikkiäsi YEV. Se on meille kaikille tutumpi. Lapsillista yrittää harhauttaa nikkien vaihtamisillasi.


      • Sellontekoa
        kui2 kirjoitti:

        No kuinkas ne hyvät uskovat siellä kirkolliskokouksessa eivät sano selvät sävelet niille jotka puhuvat sisarista ja veljistä siellä, miksei he muistuta että vain osa salin väestä on heidän veljiään ja sisariaan eli "oikeita uskovia"? ? - Se olisi rehellistä.

        -Nuokin Raamatunlauseet vois kuka tahansa niin halutessaan kääntää koskemaan VAIN oman näkemyksen omaavia henkilöitä.

        "No kuinkas ne hyvät uskovat siellä kirkolliskokouksessa eivät sano selvät sävelet niille jotka puhuvat sisarista ja veljistä siellä, miksei he muistuta että vain osa salin väestä on heidän veljiään ja sisariaan eli "oikeita uskovia"? ? - Se olisi rehellistä."

        He tiedostavat, että noiden määreiden käyttö on vain epäsuoraa ja ovelaa loukkaamista. Liberaalit pyrkii kaiken keinoin loukkaamaan pienin vivahtien uskovia jotta uskovien henkinen energia häviäisi. Liberaalit ovat tässä äärimmäisen taitavia ja ovelia. Tämä on normaalia liberaalien taktiikkaa.


      • UskonSanaa kirjoitti:

        Ei näin Jankka, vaan että tuossa edellä oli Raamatusta poimittua Jumalan Sanaa.

        PS. Voisitko käyttää normaalia nikkiäsi YEV. Se on meille kaikille tutumpi. Lapsillista yrittää harhauttaa nikkien vaihtamisillasi.

        Pidän kyllä hänen kirjoituksistaan, mutta ihmistuntemuksesi pettää jälleen. En ole hän. Kannattaisiko sinun nämä "profiloinnit" jättää taitavammille? Vai huono omatuntoko se siellä piipittää, kun itse vaihdat nickiä jatkuvasti? Luulet muiden tekevän samoin? Minä kyllä seison sanomisieni takana, ei tarvitse pakoilla ja piileskellä monien nickien takana. Onko sinulla rohkeutta siihen?

        Jatkan toki mielelläni keskustelua esim. liberaaliuden aikasidonnaisuuksista.


      • kui2
        aaltovaasi kirjoitti:

        Se mikä on liberaalia tai konservatiivisyyttä on täysin aika sidonnaista. Tämän päivän liberaalit ajatukset voivat olla muutaman vuoden kuluttua täysin konservatiivisia. Eli on aika höpsöä käydä edes tämän kaltaista keskustelua.

        Jeesus taisi olla aika liberaali omana aikanaan?

        Nuo sanat on nyt vain otettu käytäntöön ja jakolinjaksi tietylaisen eri näkemyksen omaavien uskovien kesken, raastavaksi-kin sellaiseksi. Toinen tapa on jaotella puhumalla "oikeista uskovista" ja "nimikristityistä" tai jostain muusta jolla halutaan nimenomaan erotella "eri kasteihin" - jyviin ja akanoihin ihmiset joille nämä asiat ovat merkityksellisiä.

        Olisikohan hyvempi käyttää ilmaisuja "vanhoilliset" ja "avarakatseiset" tai sitten olla vaan "sisaria" ja "veljiä" ja jättää jaottelut Korkeinpaan Käteen.. mut ku se vaan ei ny millään käy, harmi kyllä.


      • kui2 kirjoitti:

        Nuo sanat on nyt vain otettu käytäntöön ja jakolinjaksi tietylaisen eri näkemyksen omaavien uskovien kesken, raastavaksi-kin sellaiseksi. Toinen tapa on jaotella puhumalla "oikeista uskovista" ja "nimikristityistä" tai jostain muusta jolla halutaan nimenomaan erotella "eri kasteihin" - jyviin ja akanoihin ihmiset joille nämä asiat ovat merkityksellisiä.

        Olisikohan hyvempi käyttää ilmaisuja "vanhoilliset" ja "avarakatseiset" tai sitten olla vaan "sisaria" ja "veljiä" ja jättää jaottelut Korkeinpaan Käteen.. mut ku se vaan ei ny millään käy, harmi kyllä.

        Se vaan on kiinnostavaa, että tässä jaottelussa, jotkut eivät näe historiallista aikajanaa. Vaikkapa niin, että aikoinaan naisten tasa-arvoista asemaa puolustaneita pidettiin liberaaleina. En tarkoita tässä yhteydessä naispappeutta. Nykyään tuskin konservatiivisimmatkaan enää vastustavat naisten tasa-arvoista kohtelua. Minusta konservatiivit ovat niitä, jotka vain hitaammin hyväksyvät muutoksen. Hyväksyvät kyllä siis aikanaan. He ovat näitä perässä hiihtäjiä, joita muutos ja uusi pelottaa. Heille tuo turvallisuuden tunnetta pitäytyä vanhassa. Näin näissä uskon asioissakin.


      • kui2
        Sellontekoa kirjoitti:

        "No kuinkas ne hyvät uskovat siellä kirkolliskokouksessa eivät sano selvät sävelet niille jotka puhuvat sisarista ja veljistä siellä, miksei he muistuta että vain osa salin väestä on heidän veljiään ja sisariaan eli "oikeita uskovia"? ? - Se olisi rehellistä."

        He tiedostavat, että noiden määreiden käyttö on vain epäsuoraa ja ovelaa loukkaamista. Liberaalit pyrkii kaiken keinoin loukkaamaan pienin vivahtien uskovia jotta uskovien henkinen energia häviäisi. Liberaalit ovat tässä äärimmäisen taitavia ja ovelia. Tämä on normaalia liberaalien taktiikkaa.

        ""No kuinkas ne hyvät uskovat siellä kirkolliskokouksessa eivät sano selvät sävelet niille jotka puhuvat sisarista ja veljistä siellä, miksei he muistuta että vain osa salin väestä on heidän veljiään ja sisariaan eli "oikeita uskovia"? ? - Se olisi rehellistä."

        He tiedostavat, että noiden määreiden käyttö on vain epäsuoraa ja ovelaa loukkaamista. "

        Ai- Oletkin siis sitä mieltä että toisen nimitteleminen Ei uskovaksi on loukkaavaa?? Niin minustakin. -No miksi te teette niin ettekä ilmoita sitä suoraan esim. kirkolliskokouksessa että teidä veljiänne ja sisarianne eivät ole niin parjatut libut eli liberaali eli Teidän mielestänne vääräuskoiset, sitähän minä kysyin , mutta kun Sinä käännät aina! Oletko se ns, korkkiruuvi siellä nyt, sul on kumma tapa kääntää kaikki olt kyllä mestari siinä, miten sinä osaatkaan.


      • kui2
        aaltovaasi kirjoitti:

        Se vaan on kiinnostavaa, että tässä jaottelussa, jotkut eivät näe historiallista aikajanaa. Vaikkapa niin, että aikoinaan naisten tasa-arvoista asemaa puolustaneita pidettiin liberaaleina. En tarkoita tässä yhteydessä naispappeutta. Nykyään tuskin konservatiivisimmatkaan enää vastustavat naisten tasa-arvoista kohtelua. Minusta konservatiivit ovat niitä, jotka vain hitaammin hyväksyvät muutoksen. Hyväksyvät kyllä siis aikanaan. He ovat näitä perässä hiihtäjiä, joita muutos ja uusi pelottaa. Heille tuo turvallisuuden tunnetta pitäytyä vanhassa. Näin näissä uskon asioissakin.

        Eivät he vaan halua välittää siitä miten ennen oli tai usko sitä tms. on sitä täällä selitetty monet kerrat - miten ennen on ollut. Kuitenkin näiden mielestä ei mikään koskaan vissiin muuttunut ole eikä muuttua saa.

        Ei heillä ole mitään sanottavaa siihen miks ennen oli toisin Esim. miksi naisilla ei ollut äänioikeutta tjmv. ja Raamattuun vedoten monet asiat olivat toisin, mutta sillä ei näytä olevan väliä, ainoastaan se merkitsee heille miten he NYT näkevät/uskovat.


      • Tyydytähän
        aaltovaasi kirjoitti:

        Pidän kyllä hänen kirjoituksistaan, mutta ihmistuntemuksesi pettää jälleen. En ole hän. Kannattaisiko sinun nämä "profiloinnit" jättää taitavammille? Vai huono omatuntoko se siellä piipittää, kun itse vaihdat nickiä jatkuvasti? Luulet muiden tekevän samoin? Minä kyllä seison sanomisieni takana, ei tarvitse pakoilla ja piileskellä monien nickien takana. Onko sinulla rohkeutta siihen?

        Jatkan toki mielelläni keskustelua esim. liberaaliuden aikasidonnaisuuksista.

        "Pidän kyllä hänen kirjoituksistaan, mutta ihmistuntemuksesi pettää jälleen. En ole hän. "

        Lapsellista yrittää täällä harhautella monilla rekatuilla nikillä. Jankkaava tyyli säilyy aina vaikka kuinka vaihdat nikkejä ja tyylejä. Tästä et voi päästä eroon.


      • Tyydytähän kirjoitti:

        "Pidän kyllä hänen kirjoituksistaan, mutta ihmistuntemuksesi pettää jälleen. En ole hän. "

        Lapsellista yrittää täällä harhautella monilla rekatuilla nikillä. Jankkaava tyyli säilyy aina vaikka kuinka vaihdat nikkejä ja tyylejä. Tästä et voi päästä eroon.

        *nauraa* Hei, kun sulla ei tähän profilointiin ole edes auttavia kykyjä, niin ei kande edes yrittää. Sinut toki kaikki tunnistaa yhdeksi samaksi satojen nimimerkkien takaa. Olet pelkuri?


      • NeuvonIlmaiseksi
        aaltovaasi kirjoitti:

        *nauraa* Hei, kun sulla ei tähän profilointiin ole edes auttavia kykyjä, niin ei kande edes yrittää. Sinut toki kaikki tunnistaa yhdeksi samaksi satojen nimimerkkien takaa. Olet pelkuri?

        Alkaahan se tuttu YEV sieltä purkautua väkisin esiin! Lopeta tuollainen, tyylisi paljastaa sinut joka kerta jo yhdessä lauseessa. Käytä vaan samaa nikkiä vaikka vaihtaisitkin kirjoitustyyliäsi. Ja sinänsä hyvä asia tuo tyylisi, että haluat olla joskus hieman analyyttisempi etkä aina käytä tuota jankkaamis-taktiikkaasi. Mutta kun olet analyyttinen, niin älä sorru jankkaamiseen. Se lopettaa keskustelun.


      • NeuvonIlmaiseksi kirjoitti:

        Alkaahan se tuttu YEV sieltä purkautua väkisin esiin! Lopeta tuollainen, tyylisi paljastaa sinut joka kerta jo yhdessä lauseessa. Käytä vaan samaa nikkiä vaikka vaihtaisitkin kirjoitustyyliäsi. Ja sinänsä hyvä asia tuo tyylisi, että haluat olla joskus hieman analyyttisempi etkä aina käytä tuota jankkaamis-taktiikkaasi. Mutta kun olet analyyttinen, niin älä sorru jankkaamiseen. Se lopettaa keskustelun.

        *kiemurtelee naurusta* Voi sinua reppaa.


      • Nöyrätoive
        aaltovaasi kirjoitti:

        *kiemurtelee naurusta* Voi sinua reppaa.

        Jatka vaan keskustelua, sitähän varten sinä täällä taas kerran olet. Mutta jospa nyt tällä kertaa et sorru jankkaamiseen. Asiallista, perustelevaa keskustelua taikka sitten vain mielipiteitä.


      • Nöyrätoive kirjoitti:

        Jatka vaan keskustelua, sitähän varten sinä täällä taas kerran olet. Mutta jospa nyt tällä kertaa et sorru jankkaamiseen. Asiallista, perustelevaa keskustelua taikka sitten vain mielipiteitä.

        Haluatko keskustella kanssani tuosta, että ajatukset ovat liberaaleja tai konservatiivisia sen mukaan millä historian hetkellä niitä ajatellaan?


      • YEV
        aaltovaasi kirjoitti:

        Haluatko keskustella kanssani tuosta, että ajatukset ovat liberaaleja tai konservatiivisia sen mukaan millä historian hetkellä niitä ajatellaan?

        Eivät suhteessa kristinuskoon! Kristinusko ei ole suhteellista.


      • "Tuo ns "liberaali ei ole oikea uskova" on pelkkä häijy lyömäase,..."

        Niihän se on, Taitaa moni konservatiivikin pelätä tuota leimaa? Eihän sen tarkoitus ole kuin ahdistella ajattelmaan tuon sanojan kanssa samalla tavalla.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Tuo ns "liberaali ei ole oikea uskova" on pelkkä häijy lyömäase,..."

        Niihän se on, Taitaa moni konservatiivikin pelätä tuota leimaa? Eihän sen tarkoitus ole kuin ahdistella ajattelmaan tuon sanojan kanssa samalla tavalla.

        Liberaalit eivät usko Raamattuun Jumalan sanana vaan poimivat sieltä itselleen sopivat asiat tukemaan omaa humanistista ajatteluaan.
        Kuulostaako tutulta?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Liberaalit eivät usko Raamattuun Jumalan sanana vaan poimivat sieltä itselleen sopivat asiat tukemaan omaa humanistista ajatteluaan.
        Kuulostaako tutulta?

        Fundikset teeskentelevät tekopyhästi (farisealainen=tekopyhä, teeskentelevä) olevansa muita parempia ja tietävänsä jopa jumalansa ajatukset.


      • sage8 kirjoitti:

        Fundikset teeskentelevät tekopyhästi (farisealainen=tekopyhä, teeskentelevä) olevansa muita parempia ja tietävänsä jopa jumalansa ajatukset.

        Jos sinä koet, että fundikset ovat muita perempia siihen varmaan on hyvä syy. Ei savua ilman tulta.
        Ja Jumalan ajatuksia sinäkin voit oppia tuntemaan lukemalla Hänen sanaansa Raamattua joten siitä ei kannata olla kateellinen.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Liberaalit eivät usko Raamattuun Jumalan sanana vaan poimivat sieltä itselleen sopivat asiat tukemaan omaa humanistista ajatteluaan.
        Kuulostaako tutulta?

        Kuulostaa, koska fundamentalistit tekevät tuota koko ajan. He eivät pysy siinä tulkinnassaan johdonmukaisesti, vaan muuttavat sitä aina tarpeen mukaan.


      • UskonSanaa kirjoitti:

        "Kirkolliskouksessakin yleisesti puhuttiin pöntöstä kauniisti "veljistä" ja "sisarista" - Mutta osa salin väestä on sisämmässään varmaan tiukasti sitä mieltä että; toihan ei sitten ole uskova alkuunkaan,, voi että on kaunista - peliä."

        Tässä itse hyvin kuvaat liberaalin sielunelämää. Liberaali pelaa jotain omaa poliittista peliään itsekeksimänsä uskonnon parissa. Hän ei voi luopua tämän maailman pelistä ja säännöistä Jumalan valtakunnan hyväksi, vaan hän haluaa olla ns. hovikelpoinen.

        Uskovainen tiedostaa luillaan ja ytimillään, että tämä maailma on paha ja siitä tulee olla kaukana. Ja jos tämän maailman liberaalit ja ateistit eivät koko ajan sodi meitä vastaan, niin olemme tulleet liian hovikelpoisiksi. Tämän maailman voimien ja liberaalien tulee pyrkiä tuhoamaan ja kymmenissä maissa tappamaan kaikki uskovaiset. Jos tämä pyrkimys puuttuu, niin tämän maailma pahuus on voittanut kristinuskon.


        Luuk. 16:13
        Ei kukaan palvelija voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa."

        Luuk. 6:22
        Autuaita olette te, kun ihmiset vihaavat teitä ja erottavat teidät yhteydestään ja herjaavat teitä ja pyyhkivät pois teidän nimenne ikäänkuin jonkin pahan-Ihmisen Pojan tähden.

        Joh. 15:18
        Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.

        Joh. 15:19
        Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.

        Joh. 17:14
        Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.

        >Uskovainen tiedostaa luillaan ja ytimillään, että tämä maailma on paha ja siitä tulee olla kaukana.

        Ja juuri tuon kaamean asenteen vuoksi, oi Korkkiruuvi, teidän kanssanne leikkivien joukko harvenee vuosi vuodelta. Ja olet vielä väittänyt olevasi opettaja...!

        Kaiken huippuna palstan pahin räyhääjä ja keskustelujen heinäsirkkaparvi on sinun oma rakas uskonveljesi/-sisaresi/-eiosaasanoasi (tarpeeton ylipyyhitään).


      • mummomuori kirjoitti:

        Kuulostaa, koska fundamentalistit tekevät tuota koko ajan. He eivät pysy siinä tulkinnassaan johdonmukaisesti, vaan muuttavat sitä aina tarpeen mukaan.

        Te liberaalit olette rusinoiden nyppijöitä. Te ette ymmärrä Raamatun kokonaisuutta koska ette sitä tutki vaan etsitte asioita korvasyyhyynne.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Liberaalit eivät usko Raamattuun Jumalan sanana vaan poimivat sieltä itselleen sopivat asiat tukemaan omaa humanistista ajatteluaan.
        Kuulostaako tutulta?

        Raamattu todellakaan EI ole Jumalan sanaa. Se on läpikotaisin ihmisen sanaa, sisältäen mm. ihmisen käsityksiä jumaluudesta, keskenään hyvin ristiriitaisiakin näkemyksiä. KAIKKI Raamattua lukevat tulkitsevat sitä ja poimivat sieltä niitä kohtia, joita pitävät kanatettavina ja hyvää edistävinä, mitä kukakin nyt sillä käsitää. Myös "uskovat" (ja ennen kaikkea he) valikoivat. Hekään eivät todellisuudessa usko koko Raamatun olevan Jumalan sanaa. Heidän tapansa venkoilla kiusallisten kysymysten edestä piiloon ovat vetoaminen "uuteen ja vanhaan liittoon", ja toinen tapa on vedota Pyhän Hengen ohjaukseen Raamatun ymmärtämisessä. Ja kas kummaa, PH kuiskailee korvaan juuri samoin sanoin, kuin "uskovan" omat ennakkoluulot, pelot ja hölmöyskin.

        Evankeliumeissa osoitetaan hyvin oikea tapa suhtautua "kirjoituksiin". "Uskovat" konservatiivit tulivat Jeesuksen luo sormi (syyttävä) ojossa tivaamaan miksi sinä ja/tai opetuslapsesi teette / kautta ette tee x. Taustalla tietenkin "kirjoitukset". Jeesus vastasi "ettekö ole lukeneet...", ja "poimi" kirjoituksista toisen näkemyksen. Yhtäältä "uskovat" Jeesuksen aikana, kuten nykyäänkin, pyrkivät kontrolloimaan, syyllistämään, rajoittamaan. Jeesus ja me ei-"uskovat" pyrimme YMMÄRTÄMÄÄN elämää, maailmankaikkeutta ja kaikkea (Douglas Adams). Jeesuksen esimerkkiä noudattaen pyrimme vapauttamaan ihmisen, ajamaan ihmis ja -tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta, suvaitsevaisuutta ja edistämään rajat kaatavaa rakkautta. Pienisieluinen ja pelokas ihminen, myös ja varsinkin "uskova", tulee aina vastustamaan tätä "taivasten valtakunnan" edistämistä. Jeesuksen tuo työ vei teloitettavaksi. Nykyään me enimmäkseen selviämme lievällä vitutuksella lukiessamme vaikkapa palstan "uskovien" ja jopa synnittömien fariseusten sepustuksia. Toki vaikkapa kirkon työntekijät joutuvat odottelemaan viimeisten taikauskoisten änkyröiden poistumista muonavahvuudesta, mutta kaiken kaikkiaan maailma on mennyt menojaan, johtotähtinään ehkäpä parhaiten Jeesuksen työtä jatkaneet, täysin uskonnosta, kirkosta tms. riippumattomat tahot.


      • Naturalisti kirjoitti:

        Raamattu todellakaan EI ole Jumalan sanaa. Se on läpikotaisin ihmisen sanaa, sisältäen mm. ihmisen käsityksiä jumaluudesta, keskenään hyvin ristiriitaisiakin näkemyksiä. KAIKKI Raamattua lukevat tulkitsevat sitä ja poimivat sieltä niitä kohtia, joita pitävät kanatettavina ja hyvää edistävinä, mitä kukakin nyt sillä käsitää. Myös "uskovat" (ja ennen kaikkea he) valikoivat. Hekään eivät todellisuudessa usko koko Raamatun olevan Jumalan sanaa. Heidän tapansa venkoilla kiusallisten kysymysten edestä piiloon ovat vetoaminen "uuteen ja vanhaan liittoon", ja toinen tapa on vedota Pyhän Hengen ohjaukseen Raamatun ymmärtämisessä. Ja kas kummaa, PH kuiskailee korvaan juuri samoin sanoin, kuin "uskovan" omat ennakkoluulot, pelot ja hölmöyskin.

        Evankeliumeissa osoitetaan hyvin oikea tapa suhtautua "kirjoituksiin". "Uskovat" konservatiivit tulivat Jeesuksen luo sormi (syyttävä) ojossa tivaamaan miksi sinä ja/tai opetuslapsesi teette / kautta ette tee x. Taustalla tietenkin "kirjoitukset". Jeesus vastasi "ettekö ole lukeneet...", ja "poimi" kirjoituksista toisen näkemyksen. Yhtäältä "uskovat" Jeesuksen aikana, kuten nykyäänkin, pyrkivät kontrolloimaan, syyllistämään, rajoittamaan. Jeesus ja me ei-"uskovat" pyrimme YMMÄRTÄMÄÄN elämää, maailmankaikkeutta ja kaikkea (Douglas Adams). Jeesuksen esimerkkiä noudattaen pyrimme vapauttamaan ihmisen, ajamaan ihmis ja -tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta, suvaitsevaisuutta ja edistämään rajat kaatavaa rakkautta. Pienisieluinen ja pelokas ihminen, myös ja varsinkin "uskova", tulee aina vastustamaan tätä "taivasten valtakunnan" edistämistä. Jeesuksen tuo työ vei teloitettavaksi. Nykyään me enimmäkseen selviämme lievällä vitutuksella lukiessamme vaikkapa palstan "uskovien" ja jopa synnittömien fariseusten sepustuksia. Toki vaikkapa kirkon työntekijät joutuvat odottelemaan viimeisten taikauskoisten änkyröiden poistumista muonavahvuudesta, mutta kaiken kaikkiaan maailma on mennyt menojaan, johtotähtinään ehkäpä parhaiten Jeesuksen työtä jatkaneet, täysin uskonnosta, kirkosta tms. riippumattomat tahot.

        Ja tuonko perusteella minun ja satojen miljoonien uskovien tulisi muuttaa kantamme :D?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ja tuonko perusteella minun ja satojen miljoonien uskovien tulisi muuttaa kantamme :D?

        Ei, sellainen vaatimus menisi yli kapasiteettinne. Yritin hieman selvittää, miksi teitä ei voi ottaa vakavasti, miksi olette vain katoava muinaisjäänne. Sitä paitsi olette kristittyinä jopa väärässä, koska kieltäydytte näkemästä, hyväksymästä ja ymmärtämästä Jeesuksen opetuksen ydintä. Mutta kuinka voisimme vaatia teitä muuttamaan kantanne? Eihän teillä ole sellaiseen työkaluja. Kun edes Jeesus ei saa teitä ymmmärtämään, kuinka minä ja muut???


      • Naturalisti kirjoitti:

        Ei, sellainen vaatimus menisi yli kapasiteettinne. Yritin hieman selvittää, miksi teitä ei voi ottaa vakavasti, miksi olette vain katoava muinaisjäänne. Sitä paitsi olette kristittyinä jopa väärässä, koska kieltäydytte näkemästä, hyväksymästä ja ymmärtämästä Jeesuksen opetuksen ydintä. Mutta kuinka voisimme vaatia teitä muuttamaan kantanne? Eihän teillä ole sellaiseen työkaluja. Kun edes Jeesus ei saa teitä ymmmärtämään, kuinka minä ja muut???

        Tasoissa ollaan, en minäkään ota teitä vakavasti :D


      • usko.vainen kirjoitti:

        Tasoissa ollaan, en minäkään ota teitä vakavasti :D

        Ei, te olette hävinneet 6 - 0, mutta ette vain sitä ymmärrä. Se että te uskotte taikauskoisiin harhoihin, me emme, ei tarkoita, että tilanne olisi 50-50 uskomuksiemme oikeellisuuden suhteen. Epätodesta ei tule totta vaikka joka ikinen homo sapiens planeetalla sitä toitottaisi.


      • Naturalisti kirjoitti:

        Ei, te olette hävinneet 6 - 0, mutta ette vain sitä ymmärrä. Se että te uskotte taikauskoisiin harhoihin, me emme, ei tarkoita, että tilanne olisi 50-50 uskomuksiemme oikeellisuuden suhteen. Epätodesta ei tule totta vaikka joka ikinen homo sapiens planeetalla sitä toitottaisi.

        Me emme ole hävinneet emmekä häviä. Jeesus on voittaja ja me olemme voittajan puolella :D


      • usko.vainen kirjoitti:

        Me emme ole hävinneet emmekä häviä. Jeesus on voittaja ja me olemme voittajan puolella :D

        "me olemme voittajan puolella :D "

        Tuo juuri osoittaa, miksi kapasiteettinne huomioiden olisi kohtuutonta olettaa, että kykenisitte tarkistamaan tai jopa muuttamaan kantaanne. Te olette niitä jotka tulivat syyttävä sormi ojossa tölvimään Jeesusta. Te olette niitä, joille hän sanoi "miksi sanotte minulle Herra, Herra, mutta...". Ette te tietenkään itse tule tätä ymmärtämään.


      • Naturalisti kirjoitti:

        "me olemme voittajan puolella :D "

        Tuo juuri osoittaa, miksi kapasiteettinne huomioiden olisi kohtuutonta olettaa, että kykenisitte tarkistamaan tai jopa muuttamaan kantaanne. Te olette niitä jotka tulivat syyttävä sormi ojossa tölvimään Jeesusta. Te olette niitä, joille hän sanoi "miksi sanotte minulle Herra, Herra, mutta...". Ette te tietenkään itse tule tätä ymmärtämään.

        Rauhoitu hyvä ihminen :D


      • usko.vainen kirjoitti:

        Rauhoitu hyvä ihminen :D

        Olen täysin rauhallinen...


      • usko.vainen kirjoitti:

        Te liberaalit olette rusinoiden nyppijöitä. Te ette ymmärrä Raamatun kokonaisuutta koska ette sitä tutki vaan etsitte asioita korvasyyhyynne.

        Ei pyrimme lukemaan sitä kokonaisuuksina sekä historiallisen kontekstin muistaen.


      • mummomuori kirjoitti:

        Ei pyrimme lukemaan sitä kokonaisuuksina sekä historiallisen kontekstin muistaen.

        Pyri enemmän!


      • usko.vainen kirjoitti:

        Pyri enemmän!

        Samat sanat! :D ;D


      • mummomuori kirjoitti:

        Samat sanat! :D ;D

        Mitä Raamatusta olen tuonut esille ilman noita asioita?


    • jaspars

      Heh heh, kuka uskovaksi itseään kehuskeleva oikeasti rakastaa lähimmäistään kuin itseä? Taitaa olla vaikeaa kuin kamelille neulan silmästä meno.

    • jhk973
    • Rauhallisuutta tulee olla, mutta meidän täytyy silti myös vastusta, mutta viisaasti näitä kirkon sisäisiä Raamatun hylkääjiä, jotka jakavat turmiollisa oppejaan.

      Viisaasti ja asiallisesti. Miksi emme tekisi niin, kun meillä on kaikki todisteet puolellamme puheemme painoksi, toisin, kuin Raamatun sanan hyljänneillä opettajilla, joilla ei ole muuta, kuin omat heikollla pohjalla olevat hatarat perusteet, jotka on nostettu jonkin hypetyksen avulla siihen tilaan, jossa nyt ovat.

      Miksi Raamatun sanaan tukeutuvan tulisi antautua alaarvoiseen käytökseen, kun ei ole kertakaikkisesti siihen yhtäkään hyvää syytä, tai edes lupaa? Toinen on vaheellisen tilanne, joka joutuu käyttämään kaikki keinot valheensa edistämiseen.

      Pysytään totuudessa.

      • No, sinä ole tuota mieltä yhden miehen seurakunnassasi. Etkä näemmä hahmota edes sitä, mistä keskustellaan.


      • mummomuori kirjoitti:

        No, sinä ole tuota mieltä yhden miehen seurakunnassasi. Etkä näemmä hahmota edes sitä, mistä keskustellaan.

        mummomuori kommentoi:
        No, sinä ole tuota mieltä yhden miehen seurakunnassasi. Etkä näemmä hahmota edes sitä, mistä keskustellaan.
        _____________
        Uskovien seurakunnat ovatkin vähän harvalukuisia verrattuna saatanan klaaniin mutta sinulla ei silti ole mitään kanttia puuttua Mikon kirjoituksiin.
        Päinvastoin - tutki niitä huolella.

        Me informoimme uskovia näistä "yhdenmiehen seurakunnistamme" käsin varmasti vielä "jonkin aikaa" vaikka aika onkin käymässä vähiin ja melko tunkkaiseksikin.


    • Uskovien tulee julistaa evankeliumia myös liberaaleille.

      • totisesti_

        Amen!


      • Ja liberaalit julistavat sitä teille!!!! Koska etenkin Jeesuksen opetukset tuntuvat olevan teille vieraita.


      • mummomuori kirjoitti:

        Ja liberaalit julistavat sitä teille!!!! Koska etenkin Jeesuksen opetukset tuntuvat olevan teille vieraita.

        Te liberaalit luette vain Jeesuksen eettiset opetukset. Ne ovat vain osa Raamattua. Te poimitte juuri nuo rusinat pullasta ja unohdatte kaiken muun.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Te liberaalit luette vain Jeesuksen eettiset opetukset. Ne ovat vain osa Raamattua. Te poimitte juuri nuo rusinat pullasta ja unohdatte kaiken muun.

        Kyllä sinäkin olet liberaali, kyse vain on aiheesta.


      • mummomuori kirjoitti:

        Kyllä sinäkin olet liberaali, kyse vain on aiheesta.

        Raamatun suhteen en ole liberaali vaan se on Jumalan sana ja se on niin ja aamen.
        Sinä sävellät omiasi Raamatusta.

        Vai jos olen väärässä kerro mitä Raamattu sinulle on.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Raamatun suhteen en ole liberaali vaan se on Jumalan sana ja se on niin ja aamen.
        Sinä sävellät omiasi Raamatusta.

        Vai jos olen väärässä kerro mitä Raamattu sinulle on.

        Liberaali kannattaa mm. sananvapautta, uskonnon vapautta jne. Kyllä monessa suhteessa olet liberaali. Raamatun tulkinan suhteen voit olla konservatiivi, mutta näemmä osan tulkitset varsin liberaalisti. Kuten tuossa toisessa ketjussa tuli esiin ehkäisyyn suhtautumisesti.


    • Oikeaoppiselle kristitylle tärkeintä on tuomita mahdollisimman paljon muita kristittyjä niin arkena kuin pyhänä.

      • Kyllä tuo pitää laitta lainausmerkkeihin. Ei kukaan ole "oikeaoppisempi" toista, mutta moni haluaa näin ylentää itsensä omiensa silmissä. He ovat kuitenkin aivan samanlaisia kristittyjä ja uskovia kuin muutkin.


      • mummomuori kirjoitti:

        Kyllä tuo pitää laitta lainausmerkkeihin. Ei kukaan ole "oikeaoppisempi" toista, mutta moni haluaa näin ylentää itsensä omiensa silmissä. He ovat kuitenkin aivan samanlaisia kristittyjä ja uskovia kuin muutkin.

        Voisitko vasta sinulle esittämiini kysymyksiin niin katsotaan mikä se sinun oppisi on.

        Löydät kysymykseni edellen profiilistasi.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Voisitko vasta sinulle esittämiini kysymyksiin niin katsotaan mikä se sinun oppisi on.

        Löydät kysymykseni edellen profiilistasi.

        Jaa, jospa nyt aloittaisit siihen ihan oman ketjun?


      • älä.kiemurtele.taas
        mummomuori kirjoitti:

        Jaa, jospa nyt aloittaisit siihen ihan oman ketjun?

        Sinun vastauksesi mahtuu oikein hyvin tähän. Ja ihan omin sanoin, kiitos!


    • En oikein ymmärrä, mitä merkitystä sillä on, mitä pieni vähemmistö suomalaisista mistäkin asiasta ajattelee. Totuushan on se, että enin osa suomalaisista ei ole uskovaisia sellaisina kuin eri joukkiot ajattelevat.

      • On se ihan hyvä edes yrittää ymmärtää erilaisia ajatuksia. Kunhan tässä joku päivä päästään kunnolliseen keskusteluyhteyteen.


      • mummomuori kirjoitti:

        On se ihan hyvä edes yrittää ymmärtää erilaisia ajatuksia. Kunhan tässä joku päivä päästään kunnolliseen keskusteluyhteyteen.

        Suomi24:llä on kyllä täysin turhaa puhua mistään keskusteluyhteydestä.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Suomi24:llä on kyllä täysin turhaa puhua mistään keskusteluyhteydestä.

        Älähän, kyllä aina silloin tällöis saadaa oikein hyvä keskustelu aikaan. Aika harvoin tosin.


    • "Miten uskovien tulee suhtautua liberaaleihin "

      Kielteisesti! "Poista paha keskuudestasi"

      • Vapaus on sinulle paha asia?


      • mummomuori kirjoitti:

        Vapaus on sinulle paha asia?

        Ei, mutta jumalattomuus on.


      • JeesusRulaa kirjoitti:

        Ei, mutta jumalattomuus on.

        Jaa. Eli olet itsekin liberaali. Miksi sitten haluat poistaa itsesi?




      • mummomuori kirjoitti:

        Tarkoitatko että pitää vainota kaikkia, joille vapaus on tärkeää?

        Profeetta Elia tappoi 450 Baalin profeettaa Kiisonin purolla.
        Siinä sinulle vapautta :-)


    • Siinä on liberaaleille Jumalan mielipide ikiaikaisesta ekumeniasta.
      Lopettakaa arvottomien ja harhaanjohtavien mielipiteittenne esittely jotteivat
      ihmiset enää eksy niihin.
      §§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§

      1.Kuningasten kirja:
      18:19 Mutta lähetä nyt kokoamaan kaikki Israel minun luokseni Karmel-vuorelle, sekä neljäsataa viisikymmentä Baalin profeettaa ja neljäsataa Aseran profeettaa, jotka syövät Iisebelin pöydästä."

      1.Kuningasten kirja:
      18:40 Mutta Elia sanoi heille: "Ottakaa Baalin profeetat kiinni; älköön yksikään heistä pääskö pakoon." Ja he ottivat heidät kiinni. Ja Elia vei heidät Kiisonin purolle ja tappoi heidät siellä.
      _________________________________________
      Siinä oli alkuaikojen ekumeniaa muodossa joka on helppo ymmärtää.
      Soveltakaa tuo nyt nykyaikaan niin olette lähempänä kirjoitusten ydintä.

    • ei-kumpikaan

      Ei Jeesuksesta liberaalia saa millään. Ei Jeesus ollut välinpitämätön Jumalasta. Ja tämän sanoo nyt sellainen, joka ei pidä itseään kumpanakaan, enkä oikeastaan välittäisi käyttää näitä nimityksiä, mutta minäkin ymmärrän, en minään, että todennäköisesti kuitenkin "konservatiivit" ovat piirun verran lähempänä Jumalaa, ja heiltä nyt yleensä kannattaa kysyä, jos jotain haluaa Jumalasta tietää. Nimittäin liberaaleilla se menee vain eräänlaiseen yleisjumaluuteen tai yleisuskonnollisuuteen, ,missä kaikki muka käy. Se on siis jollain tapaa velttoa ja ketään kiinnostamatonta, mutta ennen kaikkea jollain tapaa välinpitämätöntä. Vaikka liberaaleja joskus ehkä tarvitaan löysäämään tilannetta, on myös hauska kuulla vähän suolaisempaa ja todempaa puhetta, mitä kuulee konservatiivisemmalta puolelta.

      Jeesuksen puheet olivat tosi suolaisia.

      Kummassakin on tietenkin myös vikansa kuten kaikissa kristityissä, ja kovin vajaiksi jäämme kaikessa.

      • Kaikesta huolimatta VT:n Jumala teki lasten- ja naistenmurhia ja etnisiä puhdistuksia yleisimminkin ja J.Nasaretilainen sensijaan käski rakastamaan vihollistakin. Jotain pientä eroako ei ole?

        Minusta J.Nasaretilainen oli radikaali ja liberaali yhtäaikaa ja muutti VT:n moraalisia käsityksiä paljon.


      • ei-kumpikaan-

        Jumala teki kunnon etnisen puhdistuksen omankin kansansa keskuudessa, kun nämä jälleen sortuivat eäjumaliin ja polttamaan lapsiaan tulessa. Babyloniasta palasi vain jäännös. Sen lisäksi köyhää sorrettiin ja tuomittiin kaikenlaisia vääriä tuomioita. Tämä ajoittuu 700-500-luvulle eKr.

        Sai tehdäkin näin.


      • ei-kumpikaan

        Ai niin, unohtui. Sen lisäksi he pettivät aviopuolisoitaan. Sekään ei ollut oikein Jumalan makuun, eikä näyttänyt olevan Jeesuksenkaan makuun. Siellä oli siis menossa myös hillittömät seksuaaliset orgiat., kaiken kukkuraksi.


      • ei-kumpikaan

        Mielenkiintoisinta Jumalassa on tietysti se, että Jeesus ei luvannut seuraajilleen mitään hehkeitä oloja ja alussa moni joutuikin kärsimään marttyyrikuoleman, ja joita sitten taas tapahtuu muualla maailmassa tällä hetkellä.

        Ylipäätään tämä paikka ei näyttäisi olevan mikään ruusutarha. Onneksi väliaikainen kuitenkin ja parempaa on tulossa ja luvassa.


      • ei-kumpikaan kirjoitti:

        Mielenkiintoisinta Jumalassa on tietysti se, että Jeesus ei luvannut seuraajilleen mitään hehkeitä oloja ja alussa moni joutuikin kärsimään marttyyrikuoleman, ja joita sitten taas tapahtuu muualla maailmassa tällä hetkellä.

        Ylipäätään tämä paikka ei näyttäisi olevan mikään ruusutarha. Onneksi väliaikainen kuitenkin ja parempaa on tulossa ja luvassa.

        Tuon marttyyrikuoleman aiheutti monissa tapauksissa Paavali joka kavalsi perhekunnittain kristittyjä roomalaisille kun kristityt eivät kumartaneet roomalaisten jumalia.


      • ei-kumpikaan

        Jaa. Mikäs uusi oppi tämä nyt sitten on. Alkoi jo suorastaan nauruttaa. Alat kuulostaa tuolta erikoiselta tyypiltä, joka kirjoittelee tänne pitkiä sepustustuksiaan, enkä tähän päivään mennessä ole saanut selville onko hän jostain oudosta ei-kristillisestä lahkosta vai onko hän ateisti. Jätän yleensä lukemisen siinä vaiheessa, kun huomaan että kyseessä on taas sama sekava sepustaja, täällä niitä riittäää....Heh. Eikä ole selvinnyt sekään, onko hän sama kirjoittaja, joka täällä toisinaan väittää, että Paavali ei saanut eroa saatanasta. Mamma mia.


      • ei-kumpikaan

        Tuossahan oli suorastaan kutkuttava logiikan häränpyllyn heitto. Miksi ihmeessä Paavali olisi ilmiantanut heitä? Sinä siis uskot tällaiseen taruun ja samaan aikaan olet naureskellut täällä esi-isiäsi, kun he uskoivat kristinuskon "taruun".


      • "Nauruttaa" nyt kovasti minuakin kun et käsitä monimutkaisimpia ajatuskuvioita joten älä sotkeennu jos et ymmärrä muusta kuin yksinkertaisesta juorumaisista asioista.


      • Kun Jeesusta kutsutaan Vapahtajaksi, niin eikö hän silloin puhu vapauden eli liberalismin puolesta?

        Luuk. 4:18
        "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,

        Joh. 8:36
        Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.

        Ap.t. 13:39
        ja että jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla.

        Gal. 5:13
        Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe