En nyt tiedä onko tää täysin oikeessa paikassa mutta. Mikskä teillä kutsutaan auton takaluukkua? :D meillä päin kukaan ei oo kyseenalaistanut kutsumaa paksi, mut täällä päin siitä nimityksestä saa osakseen räkänaurut. Ihan mielenkiinnosta siis kysyn.
Takaluukku vai jokin muu?
11
1777
Vastaukset
Takapaksia on joskus kuullut. Takaluukulla on tietysti muitakin konnotaatioita, joten sen nyt olettaisi saavat enemmän naurua osakseen. Luukkuakin olen kuullut käytettävän.
Samapa tuo. Jos joku ei ymmärrä, niin selittää. Jos joku nauraa, niin oma moka.- Ruiseri
Tavaratila.
Takapaksi on ihan OK. Takaluukku tarkoittaa mielestäni enemmänkin sitä kantta, eikä sen takana piilevää säilytystilaa. Jos "ottaa jotain takaluukusta" on tietysti oikein, koska se otetaan sen luukun kautta, vaikka tavara ei olekaan "luukussa" vaan sen takaisessa tavaratilassa. Tämmmöistä ligvististä saivartelua tällä kertaa.
Kieli kyllä muuttuu eikä siihen mikäläisen narinat tunnu vaikuttavan. Takakontti on tietysti mukava uusiokäyttö muuten vähälle käytölle jääneelle "kontti" sanalle. Kun unohdetaan väännös "container" -termistä, siis.- Pax66
"ottaa jotain takaluukusta"
Entäs jos panee jotain takaluukkuun?
Alettiin tästä oikein vääntelemään, hi-hi...
Mistä muuten tuo "takapaksi" on peräisin? Sitä olen kuullut paljonkin Etelä-Suomessa. - TuhkimokoHän
Pax66 kirjoitti:
"ottaa jotain takaluukusta"
Entäs jos panee jotain takaluukkuun?
Alettiin tästä oikein vääntelemään, hi-hi...
Mistä muuten tuo "takapaksi" on peräisin? Sitä olen kuullut paljonkin Etelä-Suomessa."Entäs jos panee jotain takaluukkuun?"
No heh heh. Jos pitäydytään autoissa, pitää sanoa "panee jotain takaluukusta", koska tavara laitetaan luukun kautta tavaratilaan...
Sitäpaitti alan miehet panee tuhkaluukkuun...
- Suomeasuomeksi
Meillä sanotaan takalousteriksi tai lousteriksi, mistä lie tulee sana?
- takakontti
Luukku on luukku ja kontti on kontti. Takakontti on se tila johonka pääsee käsiksi kun takaluukku aukaistaan.
- konttirontti
Takakontti. Joskus kuulee sellaista termiä kuin takarontti.
- tättärääpippijuu
Google löysi 43 000 osumaa sanalla peräkonttikirppis ja vain 5 000 osumaa sanalla takakonttikirppis.
- DuckDuckGo
Peräkontti, takakontti, peräkompula, tavaratila... Rakkaalla lapsella on monta nimeä.
- jokuvaanoonmä
No paksi tietenkin, "ketä" ei sitä ymmärrä niin pöljä on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538293- 614541
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404323Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233952Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353453Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423440Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383358- 483123
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422851- 492624